Luni,
03.10.2022
Partial Noros
Acum
11°C

Moartea pe zebră. Prima lecție

Moartea pe zebră. Prima lecție

La prima ieșire pe străzile orașului, într-o țară din Europa Occidentală fiind, am fost avertizat cât se poate de serios: ”Ai grijă, mare atenție! Aici, atunci când vrei să traversezi strada, nu e ca la voi, în România. Nu pui piciorul jos pe asfalt decât atunci când mașina a oprit, ai contact vizual cu șoferul și îți permite să treci. În niciun caz să nu traversezi până nu oprește mașina”.

Mi s-a părut ciudat, frustrant și lipsit de orice etică socială. Adică tot tu, biet pieton, în arșița verii, să stai la marginea asfaltului până ce vreunul mai puțin grăbit să-ți dea voie traversezi. Iar ei, șoferii, de la confortul aerului condiționat, să fie cei care decid cine trece și cine nu.

Sau iarna, când ninge, ori e viscol. Tot tu, de la marginea drumului, să aștepți bunăvoință.

Dar lucrurile nu merg atât de apocaliptic pe cât mi-am imaginat. Din 4 mașini, una sigur oprește, atunci când aștepți pe marginea drumului, iar contactul cu șoferul e unul care-ți dă avânt psihic pentru continuarea zilei. Tu îi mulțumești, iar el te salută de parcă te-ar cunoaște de cel puțin 10 ani. Pare, cumva civilizat...

M-am întors la legislație, pentru că, statistic, statul respectiv stă foarte bine din punctul de vedere al accidentelor cu pietoni. În sensul că sunt puține. Mă gândeam că o astfel de legislație ar putea salva și în România o grămadă de vieți. Pietoni căzuți printre roțile mașinilor.

Surpriză: legea prevede exact aceleași lucruri ca și la noi. Pietonii au prioritate, iar șoferii trebuie să oprească în momentul în care aceștia ating asfaltul pe trecerea de pietoni, altfel sunt pasibili de amendă.

"Atunci când circulația nu este reglementată de agenți sau de semafoare, conducătorii auto trebuie să oprească atunci când pietonii traversează trecerile de pietoni. De asemenea, trebuie să acorde prioritate, încetinind și oprind, dacă este necesar, pietonilor care urmează să traverseze pe aceleași treceri de pietoni. Aceeași obligație există și pentru șoferii care virează pentru a intra pe un alt drum la intrarea căruia există o trecere de pietoni, atunci când pietonilor nu le este interzisă trecerea", scrie în legea statului respectiv.

Atunci de unde această schimbare în practică?

”Ai o singură viață, de ce vrei să o dai pentru că un paragraf de lege îți va da dreptate post-mortem?”. Acesta a fost răspunsul pe care l-am primit eu atunci când am întrebat de ce pietonii, în realitate, nu au prioritate.

Nu pentru că legea nu ar fi în favoarea lor, ci pentru că e mai importantă viața, decât un eventual proces ușor de câștigat. Iar teama de mașini s-a inoculat de generații începând din primii ani de școală.

Străzile din jurul școlilor sunt pline de agenți ai poliției locale sau de voluntari care dirijează traficul și au grijă la trecerile pentru pietoni. Copiii sunt sfătuiți ca înainte de toate, să fie atenți. Ei, înaintea altora.

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Alin Bratu

de Alin Bratu

Politic
Telefon:
0745 590 991

alin[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

6 comentarii

Emil

Acum 1 lună

Doar barierele metalice ar mai reduce criminalitatea in Romania cata vreme barbarul roman jefuiește si ucide tot ce întâlnește.
Raspunde

Dragos

Acum 1 lună

Prima bariera ar trebui amplasată la limita dintre județele VL și SB…
Raspunde

Andrei

Acum 1 lună

Din păcate la noi pietonii cred ca pe trecere sunt nemuritori și șoferii par toți piloți de curse. Prevenția e o utopie, la ambele categorii, la neamul romanesc în general. Și politia rutiera este dispărută.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

O tampenie!!

Acum 1 lună

Mai rar asa o cretinitate!! Trecerile de pietoni nesemaforizate sunt aproape inexistente pe dincolo, sau doar in zone preponderent rezifentale unde oricum esti obligat sa circuli cu 15-20 km/h si ai tot timpul sa opresti!! La noi din pacate majoritatea "pietonilor" sunt la extreme: 1. Sinucigasii care se arunca pe trecere fara nici un simt elementar al fizicii, ca sa-i ajute cu anticiparea distantei de franare / 2.cretinii care fac umbra trotuarului si au nevoie de invitatie speciala ca sa traverseze!! Nicicum nu e bine!!! SEMAFOR CU BUTON LA TOATE TRECERILE DE PIETONI!!!
Raspunde

Cristi

Acum 1 lună

Singura soluție este că pietonul să fie atent când traversează, nu să stea pe telefon. Mașinile nu pot opri instantaneu dacă un pieton pune piciorul pe zebră. O altă problemă este cu bicicliștii și cei care folosesc trotinetele. La trecerea de pietoni descaleci și te asiguri. Nu treci că furtuna. În rest cu siguranță șoferul trebuie să fie atent și să respecte viteza. Mai ales pe străzile cu 2 benzi pe sens....
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Sparrow

Acum 1 lună

Adicā " legea junglei" āl mai puternic îl mānâncā pe āl mai plāpând. Pāi asta se aplicā de când lumea ! Nu e o noutate. In trafic, la locul de muncā , la grādinitā, in bisericā sau in familie ĀL MAI PUTERNIC ÎL EXTERMINĀ PE ĀL MAI SLAB!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus