Miercuri,
07.12.2022
Innorat
Acum
4°C

Propuneri pentru transformarea Bulevardului Victoriei: potențial uriaș de a lega Centrul Istoric cu Parcul Sub Arini

Propuneri pentru transformarea Bulevardului Victoriei: potențial uriaș de a lega Centrul Istoric cu Parcul Sub Arini

Bulevardul Victoriei din Sibiu are un potențial uriaș de a lega centrul istoric al Sibiului cu Parcul Sub Arini și poate fi transformat într-un traseu prioritar pentru deplasările nemotorizate, oferind o alocarea echitabilă a spațiilor către toate categoriile de utilizatori: este concluzia participanților la școala de Arhitectură și Urbanism organizată de către Asociația pentru Înfrumusețarea Orașului Sibiu. Școala a fost co-finanțată de către Primăria Municipiului Sibiu și Uniunea Arhitecților din România.

În cadrul școlii de vară echipele participante au ajuns la concluzia că una dintre cele mai problematice zone este cea aflată între străzile Justiției și av. Ilie Măcelaru, în fața Palatului de Justiție, unde 13 metri din lățimea de 16,6 m. utili ai bulevardului sunt în prezent ocupați de parcări și benzile de circulație auto, pietonii deplasându-se aici pe cele două trotuare înguste de maxim 1,5 m. În același timp pista de biciclete, cu o lățime de doar 60 de cm, este înghesuită între traficul auto și mașinile parcate lateral, paralel cu bordura.

O altă zonă extrem de disputată între șoferi și pietoni este cea aflată între străzile Rennes și Justiției, procentul folosit de către pietoni fiind în continuare foarte mic –doar 4%. 

“Primul meu gând atunci când am ajuns la Sibiu a fost –De ce așa de multe mașini?– deoarece am aterizat într-o după-masă, atunci când orașul era aglomerat. Descoperind Sibiul, mi-am dat seama cât de frumos este și câtă valoare îi aduce Parcul Sub Arini, acest parc uriaș conectat cu pădurea. Bulevardul Victoriei are un potențial uriaș de a lega Centrul Istoric al orașului cu Parcul Sub Arini, acesta fiind motivul pentru care am venit în România”, a spus Olena Pitirimova, una dintre coodonatoarele venite din Ucraina special pentru Școala de Vară de Arhitectură și Urbanism de la Sibiu. Olga este arhitect peisagist și consultant în dezvoltare urbană, fiind absolventă a Universității Naționale de Științe ale Vieții și Mediului din Ucraina, masterandă în arhitectură peisagistică, cu studii avansate în Dezvoltare Urbană Integrată.

Sub sloganul "Reactivăm Bulevardul Victoriei", studenții arhitecți și urbaniștii invitați la Școala de Arhitectură și Urbanism s-au concentrat asupra reactivării zonei și alocării echitabile a spațiilor către toate categoriile de utilizatori. Accesibilitate pentru toți, lărgirea trotuarelor, îmbunătățirea siguranței în intersecții și fluidizarea traficului auto au fost unele dintre punctele centrale ale proiectului propus.  

Astfel, pentru cele două zone amintite mai sus, echipa de proiect a propus lărgirea trotuarelor și oferirea unui spațiu echitabil pietonilor, precum și prioritate în deplasarea lor. În acest scop a fost propusă înălțarea trecerilor de pietoni la nivelul trotuarului, preluând totodată tipul de paviment al acestuia. În acest fel, pietonii se pot deplasa fără bariere naturale pe tot bulevardul, iar conducătorii auto pot percepe din timp faptul că intră într-un spațiu ce îl vor împărți cu alți utilizatori. După zona intersecției și a trecerii de pietoni această diferență de nivel se pierde treptat pentru autovehicule, iar pietonii își pot continua drumul ca pe o promenadă. Pe lângă confort, propunerea urmărește creșterea siguranței.

Același lucru este propus și pentru întreaga intersecție a străzilor Transilvaniei-Victoriei-Rennes, întreaga zonă fiind  propusă să fie ridicată la nivelul trotuarelor, reducându-se în acest fel și riscul de accidente auto-auto, auto-pieton, auto-biciclist, potrivit unui comunicat transmis de AIOS.

Astfel, proiectanții propun realizarea unui culoar verde pe tot bulevardul Victoriei. Prin plantarea de arbori care să separe vizual promenada și pistele de biciclete de traficul auto, se propune realizarea unui culoar verde, care pe viitor ar putea îngloba câteva zone de relaxare înverzite. Unul dintre spațiile cu potențial în acest sens este grădina Reședinței Mitropoliților, aflată la intersecția bulevardului Victoriei cu strada Transilvaniei. Prin deschiderea unui dialog cu reprezentanții Mitropoliei Ardealului se poate analiza oportunitatea unui proiect comun pentru deschiderea grădinii către public. Reamenajarea parțială a parcul din fața căminelor studențești, dar și a zonei verzi din fața primăriei vechi pot oferi oamenilor alte oaze verzi pe lungimea bulevardului Victoriei. 

Transformarea spațiului public generos aflat la intersecția străzilor Transilvaniei-Victoriei-Rennes într-o piațetă verde poate oferi o altă zonă atractivă, destinată relaxării. Participanții propun aici plantarea mai multor arbori, schimbarea pavimentului într-unul prietenos cu pietonii, amplasarea mai multor bănci și poate chiar și construirea unei fântâni arteziene ori a unui luciu de apă.

Nu în ultimul rând și în directă legătură cu parcul Sub Arini se află zona din fața bazinului Olimpia, și ea propusă spre tranformare astfel încât să devină un punct distinct care să preia rolul de poartă majoră de intrare în parc. Pornind de la disfuncționalități, precum intersectarea necontrolată a fluxurilor pietonale și de biciclete care intră și ies din parc cu cele auto, care accesează parcarea din fața bazinului Olimpia, sau ambuteiajele create la orele de maximă activitate în zonă, propunerile urmăresc inclusiv încurajarea folosirii transportului în comun. Stațiile de autobuz ar urma să fie mutate în această zonă, fiind folosite și ca punct de îmbarcare/debarcare de către părinții ce își aduc copiii la bazin ori la sălile de sport din zonă. Conducătorii auto ce vin dinspre centru ar urma să aibă o bandă dedicată pentru a putea întoarce în siguranță până la punctul de îmbarcare/debarcare din fața bazinului Olimpia. Parcările de aici ar putea să fie mutate parțial pe lateralul clădirii, eventual chiar în viitoarea parcare supraetajată propusă a fi construită de către Spitalul Militar. 

Pentru o primă analiză a zonei, s-au luat în considerare posibilele construcții de parcări supraetajate în zona Casei de Cultură și Spitalului Militar, proiecte făcute publice și aflate deja în diferite etape de studiu și proiectare. 

În ceea ce privește parcările existente acum de-a lungul bulevardului Victoriei, proiectanții propun ca desființarea a circa 17 locuri de parcare aflate între străzile Rennes și Justiției să facă loc unei noi stații de autobuz, care să încurajeze deplasarea cu transportul în comun, iar spre str. Rennes trotuarul să poată fi lățit pe toată porțiunea ocupată acum de mașini parcate. 

De asemenea, se propune transformarea scărilor de la intrarea în Universitatea Lucian Blaga, dar și piațeta din fața Cercului Militar. „Scările ar putea fi remodelate astfel încât, pe lângă rolul funcțional, să poată deveni și spațiu de întâlnire. Prin integrarea unei rampe de acces pentru persoanele cu probleme locomotorii și prin transformarea parțială a treptelor în gradene zona de acces în Facultatea de Litere și Arte poate deveni din obstacol o zonă căutată, dedicată întâlnirilor. Mai ales dacă transformarea va fi corelată cu o eventuală reorganizare a piateței din fața Cercului Militar într-una în care să se poată organiza evenimente cu largă participare a publicului, spun proiectanții”. 

Propunerile de proiect rezultate în urma Școlii de Vară de Arhitectură și Urbanism de la Sibiu au fost prezentate aleșilor locali în incinta Primăriei Municipiului Sibiu, în perioada 23-30 septembrie, urmând să facă subiectul unei expoziții în incinta filialei Sibiu a Uniunii Arhitecților, începând cu 6 octombrie 2022, cu posibilitatea de vizitare între orele 11:00-16:00.

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Vizualizari: 3793

Ion Surdu

de Ion Surdu

Redactor

Comentarii

11 comentarii

D.m.

Acum 2 luni

adica niste incompeteti (a se citi primaria) au angajati niste tineri sa le spuna ceva ce ei si noi stim deja. Edilii fdgr+pnl au creat parcari cu nemiluita in centru (ignorand si codul rutier - desenand locuri de parcare lipite de treceri) gatuind traficul si mai ales punand in planul 3 sau 4 nevoile pietonilor si a altor indivizi ce circula pe doua roti numiti biciclisti. Acolo e simpu - de la cantina studenteasca in jos trebuie desfiintata o banda din cele doua de parcare (fiind zona de case) si astfel rezulta spatiul pentru trotuare mai largi si pista mai sigura - nu pseudopista de acum unde daca o masina parcata deschide usa - cel putin politraumatismele sunt garantate pentru biciclisti.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Aci Duțu

Acum 2 luni

De ce nu te faci tu urbanist la tine in sat, să ne lași cu inepțiile? Ce competență ai tu să comentezi?
Raspunde

Bathory

Acum 2 luni

Oh nu, pai si noi pe unde mai circulam cu cazanele noastre 1.9TDI?
Raspunde

Alzara 1918

Acum 2 luni

Felicitări și succes ! In sfarsit o speranță de salvare a Palatului Mitropolitan și deschiderea pentru public a grădinii sake !
Raspunde

Ghjkghk

Acum 2 luni

iara rampe ca cea din valea aurie? care ar fi rolul ei in protectia pietonilor? daca face pista de bicicleta pe ea are logica dar altfel nu are nici o logica (este greu unui pieton sa coboare de pe trotuar si dupa ce a trecut strada sa urce pe trotuar?). In rest trebuie analizate si numar de masini al rezidentilor, posibilitatea parcarii lor in curte si daca nu gasita o solutie (contra cost bineinteles) de a avea unde sa isi parcheze masina. Ar trebui in tot orasul facuta o astfel de analiza si cine nu are loc in curte sa isi parcheze masina sau pe loc privat sa plateasca o taxa pentru un loc inchiriat de la primarie contra cost asa cum este in orasele civilizate din europa
Raspunde

Un sibian

Acum 2 luni

o mare prostie...tipica pentru primaria Sibiu!!! zona din fata casei de cultura a sindicatelor n-o vede nimieni...e pietonala dra arata JALNIC...ca tot ce atinge primaria condusa de "d-na Fodor"!!!
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Aci Duțu

Acum 2 luni

Tov trifu cum ar face la casa de cultură?
Raspunde

Carcotel

Acum 2 luni

1) Astia de la scoala de arhitectura, ***? Astea sunt povesti vanatoresti ce s-au discutat si acum aproximativ 10 ani, sau mai mult si din care nu s-a concretizat nimic. Doar repetam pleonasmul de atunci, dar probabil la alt nivel de buget

Raspunde

Beatrice

Acum 2 luni

Zonele verzi sunt mereu binevenite sunt perfect de acord,totuși ideile prezentate sunt puțin deplasate...Este vorba de B-dul Victoriei care are doua instituții unde lucrează sute de oameni, este vorba de fabrica Steaua care are nevoie de accesul mașinilor de gabarit mărit(Tir cu remorcă) pentru produsele lor și de Spitalul MILITAR de URGENTĂ ...la cel din urmă este vorba de accesul în regim de urgență a ambulanțelor ,să nu mai vorbim de blocurile existente între aceste 2 clădiri .Toate acestea au nevoie de multe locuri de parcare ! Nu știu dacă au făcut un studiu să vadă ce înseamnă str.Rennes care are o singură bandă și ce blocaje se produc .Micșorarea zonei ptr.autoturisme ar fi un adevărat calvar! Sa nu uităm că nu suntem intr-o zona caldă care să ne permită să ne putem plimba pe jos sub soare...Avem ploi de primăvară,vară, toamnă și iarna este frig ,suntem un oraș care avem muntele aproape! Cea mai mare problemă a orașului sunt PARCĂRILE care dacă ar fi supraetajate ar rezolva problema fluidizării străzilor și a traficului.Aceasta ar trebui să fie prima temă pe ordinea de zi a Primăriei! Vrea un om care are un handicap să meargă prin Parcul Sub Arini...unde să își parcheze mașina?o mama cu căruciorul cu copii vine din marginea orașului să plimbe copii,unde parchează mașina, exemple multiple,qceeasi problemă LIPSĂ LOCURI DE PARCARE !!! Eu zic că prima dată găsiți o problema ptr.parcări supraetajate în zonele aglomerate și apoi un studiu după ce străzile sunt degajate...pentru zone verzi pe trasee,zone de odihnă, zone pentru socializare...În zona bazinului Olimpia ar fi ideal să fie amenajată o astfel de parcare,ar fi utila și ptr cine merge la bazin,și ptr.cine merge la plimbare în parc și ptr.angajatii celor doua instituții aflate în imediata apropiere.Ar trebui cerută și părerea cetățenilor orașului care trăiesc de ani de zile în acest superb oraș și care știu unde se lovesc de probleme,ideal este sa scapi orașul de probleme nu să creezi mai multe.Eu am un slogan ...cind creezi ceva trebuie să fie un echilibru perfect între ARTA și CONFORT !
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Aci Duțu

Acum 2 luni

Parcările se vor reduce, in nici un caz extinde. Sau ti se rup tocurile dacă mergi 50 de metri pe jos?
Raspunde

Beatrice

Acum 2 luni

Domnule Duțu dacă nu știți să faceți diferenta între utilitatea unei parcări SUPRAETAJATE și parcări pe marginea carosabilului,atunci nu mă mai miră aciditatea răspunsurilor d-voastră la comentariile cetățenilor care își spun părerea....Iar ptr.curiozitatea pe care o aveți tocurile nu se poartă la orice ținută, la orice vârstă, și cu atit mai puțin cind vrei sa faci o plimbare....
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus