Sâmbătă,
03.12.2022
Cer Senin
Acum
3°C

În 2023 începe modernizarea Transfăgărășanului: „Zidurile de sprijin au început să se năruie”. Proiect inițiat în urmă cu 4 ani

În 2023 începe modernizarea Transfăgărășanului: „Zidurile de sprijin au început să se năruie”. Proiect inițiat în urmă cu 4 ani

De anul viitor, va începe în sfârșit modernizarea Transfăgărășanului, după 4 ani de la începerea documentației, anunță Cristian Pistol, director general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Directorul CNAIR, Cristian Pistol, spune că instituția are în plan ca în 2023 să înceapă modernizarea Transfăgărășanului.

„Avem în plan ca din 2023 să începem o modernizare a Transfăgărășanului pentru a îl pune în valoare cu mult mai mult. Este cel mai pitoresc drum din lume, în opinia mea. În cadrul modernizării vor fi montate și elemente de siguranță și vor fi realizate și refugii cu timp limitat de oprire pentru cei care merg cu mașinile pe Transfăgărășan”, a precizat Cristian Pistol, directorul CNAIR, citat de Adevărul.

Directorul CNAIR s-a întâlnit cu oamenii de afaceri din zonă după ce aceștia au transmis o scrisoare-somație prin care au solicitat reparația drumului.

„Dacă mergeți pe Transfăgărășan, o să vedeți că zidurile de sprijin au început să se năruie, la fel ca și versanții. Iar torenții au început să ajungă până în zona de rulare. Și mai sunt și alte probleme, cum ar fi aceea că pe Transfăgărășan nu există nicio toaletă”, au transmis oamenii de afaceri.

Citește și: Transfăgărășan, cel mai spectaculos drum al României. Între imaginea ideatică și realitatea jalnică

Transfăgărășanul se închide doar când nu se va mai putea circula pe el

Totodată, cei care dețin pensiuni, hoteluri și restaurante pe Transfăgărășan i-au cerut directorului CNAIR, ca drumul să fie deschis mai multe luni pe an. Transfăgărăşanul, unul dintre cele mai importante obiective turistice din România este închis opt luni pe an pe o porţiune de 27 de kilometri.

„Există studii temeinic realizate ce spun că, începând cu 15 aprilie, nu există riscuri de avalanșă pe Transfăgărășan. Este un bun național, este cel mai spectaculos drum din lume, iar închiderea lui pe o perioadă atât de lungă nu se justifică”, susțin antreprenorii.

Cristian Pistol anunță că din acest an drumul nu va fi închis în funcție de un program, ci doar atunci când vremea nu va mai permite circulația auto.

„Din acest an nu vom mai închide Transfăgărășanul atât timp cât condițiile meteo permit menținerea deschisă a drumului și circulația în condiții de siguranță. Perioada de închidere a Transfăgărășanului nu va mai fi una fixă, ca până acum”, a declarat Cristian Pistol.

Şoseaua urcă până la o altitudine de 2042 de metri în căldarea glaciară Bâlea, fiind al doilea drum din România, ca înălţime, după Transalpina, care străbate Munţii Parâng din Carpaţii Meridionali şi ajunge până la 2145 metri în pasul Urdele.

Modernizarea Transfăgărășanului, o poveste lungă

În aprilie 2018, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) reușea să facă prima știre pe site-urile naționale cu informația potrivit căreia a lansat licitația pentru elaborarea studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic pentru lucrările de reabilitare și modernizare a drumului Transfăgărășan, pe sectorul cuprins între km 44+000 – km 117+000, DN 7C.

Scopul principal al lucrărilor este ca drumul să fie menținut deschis circulației tot anul, sau închis doar perioade foarte scurte (zile), față de perioada noiembrie-iunie cât este închis în prezent.

Contractul pentru serviciile de elaborare studiu de fezabilitate și proiect tehnic avea o valoare estimată la 5,7 milioane lei, fără TVA, iar termenul de elaborare al documentelor, de 26 luni, fondurile fiind asigurate prin fonduri nerambursabile, aferente perioadei de programare bugetara a UE 2014-2020.

Deși atribuirea contractului urma să aibă loc până în 28 decembrie 2019, în luna iulie a același an, ministrul de atunci al Transporturilor, PSD-istul Alexandru-Răzvan Cuc, a anulat licitația.

 „În data de 2 iulie 2018 a fost anulată procedura de atribuire a contractului de achiziție publică pentru că nu a fost depusă nicio ofertă”, a răspuns Alexandru-Răzvan Cuc unei solicitări parlamentare.

În decembrie 2021, CNAIR a relansat licitaţia pentru contractarea serviciilor de expertiză tehnică destinate modernizării şoselei.

„Prezentul contract are ca obiectiv adoptarea unor soluţii tehnice corespunzătoare pentru ca circulaţia să fie deschisă tot timpul anului pe cât posibil sau pentru o perioadă de timp cât mai îndelungată şi pe secţiunea de drum cuprinsă intre km 104+000 (Piscul Negru) şi km 130+800 (Cabana Bâlea Cascada) prin adoptarea unor soluţii tehnice corespunzătoare”, a anunţat CNAIR.

Potrivit instituţiei, modernizarea Transfăgărăşanului are drept scop creşterea gradului de siguranţă a traficului rutier prin:

  • asigurarea circulaţiei continue, fără restricţii pe tot parcursul anului, indiferent de sezon;
  • reducerea timpului de calătorie şi creşterea vitezei medii de deplasare;
  • îmbunătăţirea condiţiilor de siguranţă a traficului rutier;
  • reducerea numărului de accidente precum şi îmbunătăţirea confortului în timpul călătoriei; gestionând în acelasi timp reducerea emisiilor de poluanţi şi impactului negativ asupra mediului.

Pe de altă parte, CNAIR are în plan şi lansarea unei alte licitaţii pentru contractarea lucrărilor a Transfăgărăşanului, între km 117+000 – 140.

„Pentru drumul naţional DN 7C, îmbunătăţirea infrastructuri existente va deveni un „motor” pentru dezvoltarea economică şi se va axa pe dezvoltarea ramurei economice turism, ramură economică dezvoltată cel mai mult în zona de influenţă a proiectului, prin cresterea accesibilităţii spre şi dinspre zonele în care turismul este prezent sau în care turismul poate fi dezvoltat existând un potenţial”, Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, într-un document transmis Camerei Deputaţilor, în decembrie 2020.

În decembrie 2020, CNAIR a lansat din nou licitaţia pentru contractarea serviciilor de expertiză tehnică destinate modernizării şoselei de munte, utilizată aproape exclusiv în scop turistic.

„Prezentul contract are ca obiectiv adoptarea unor soluţii tehnice corespunzătoare pentru ca circulaţia să fie deschisă tot timpul anului pe cât posibil sau pentru o perioadă de timp cât mai îndelungată şi pe secţiunea de drum cuprinsă intre km 104+000 (Piscul Negru) şi km 130+800 (Cabana Bâlea Cascada) prin adoptarea unor soluţii tehnice corespunzătoare”, a anunţat CNAIR.

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Vizualizari: 1696

Alin Bratu

de Alin Bratu

Politic
Telefon:
0745 590 991

alin[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

2 comentarii

Till Eulenspiegel

Acum 1 lună

Povesti nemuritoare de Petre Ispirescu!
Raspunde

Cristian Sibian

Acum 1 lună

Rugati Regimentul de geniu Sibiu si cel din Alba Iulia sa revina acolo....
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus