O postare a unor părinți români, tatăl sibian, mama din Bistrița, stabiliți în Germania, a deschis o discuție legată de felul în care sunt în continuare priviți românii în țările occidentale. Pe de altă parte, există opinii ale psihologilor care explică faptul că lecția predată în școală a fost făcută tocmai pentru a sublinia că nu trebuie să existe preconcepții.
Doi părinți ai unui copil care frecventează o școală din orașul Vaihingen an der Enz din landul Baden-Württemberg semnalează un exemplu de practică la o oră de etică, iar situația a fost detaliată de ziarul Gândul.
Părinții au postat pe Facebook lecția pe care a primit-o copilul lor de 12 ani, Luca, la ora de etică. Profesoara a formulat un scenariu de furt din clasă, în care l-a nominalizat pe elevul român ca fiind principalul suspect pentru că „românii sunt cunoscuți pentru furt”, pe care l-a tipărit și l-a distribuit tuturor colegilor.
„Este vorba de copilul nostru. Această era lecția pe ziua de azi la Etică…. în clasa copilului meu sunt 2 români. Al meu și încă unul…. de ce a ales știind că are 2 români această lecție… de ce nu a evitat să vorbească în față atâtor elevi despre români așa? Țin să menționez că nu s-a mai întâmplat așa ceva, și că sunt mulțumită de rectorul școlii și de restul profesorilor cu care învață. Trasă la răspundere trebuie să fie doamna care preda Etică, și care după părerea mea ar trebui să muncească în agricultură de azi începând! Gândiți-vă ca părinți cum m-am simțit când am văzut o așa splendoare de lecție!”, a transmis mama lui Luca.
În răspunsul dat profesoarei, Luca a răspuns: „Mă simt rău pentru ca nu am furat banii, dar mă simt rău pentru ca sunt român”, este răspunsul lui Luca la tema profesoarei de etică.
Părinții spun că în urma lecției, copilul e demoralizat după ce colegii săi au început să râdă de el.
„Toți copiii râdeau de el în curtea școlii. Copilului i-a intrat în cap ca este vorba despre el, Nu mai vrea să meargă la școală, nu știu cum îl trimitem la școală”, spune Raluca Cârneală-Dan, mama copilului, citată de Gândul.
Ea a adăugat că va formula o plângere către Inspectoratul școlar în acest sens.
”Un exemplu tipic de xenofobie. De ce român și de ce furt?! Simplu, pentru că nu odată românii stabiliți în străinătate au fost făcuți hoți în mod total nepermis de presa xenofobă”
Un psiholog a explicat faptul că tema a avut scopul tocmai de a le arăta copiilor că nu trebuie să judece oamenii în funcție de naționalitate, culoarea pielii sau religie.
”Sigur, exemplul nu este cel mai fericit, dar ora de etică își atinge din plin ținta: încriminarea xenofobiei, tocmai prin faptul că fiul doamnei este un copil cuminte, un coleg bun îndrăgit de toți cei din jur.
Copiii trebuie să învețe încă de la vârste fragede că un român nu e hoț, un neamț nu e nație superioară, un negru nu este inferior șamd. Xenofobia și rasismul sunt total interzise în Germania. Cum ar putea un cadru didactic să apeleze la xenofobie față de un elev, în mod conștient sau chiar inconștient?!
Repet situația, ca să înțeleagă toți interesați:
La ora de etică profesoara folosește un exemplu de xenofobie pentru a-i face pe copii să empatizeze cu victimele xenofobiei. Exemplul îl are în prim plan pe elevul Luca, român de origine, acuzat de colegii săi că a furat o sumă de bani din sertarul în care i-a pus cadrul didactic coordonator al clasei. Acuzele aduse elevului român sunt bazate doar pe faptul că el este român.
Un exemplu tipic de xenofobie. De ce român și de ce furt?! Simplu, pentru că nu odată românii stabiliți în străinătate au fost făcuți hoți în mod total nepermis de presa xenofobă. A
flăm de la cineva care a comentat la această postare și care a învățat aici în Germania că exemplul avea, pe timpul în care el era la școală și i se preda această temă, un elev turc, ca victimă a xenofobiei, poate și pentru faptul că turcii, veniți aici, în Germania, începând cu anii '70 ai secolului trecut, au fost și ei subiect al xenofobilor.
Deci tema lecției urmărește condamnarea xenofobiei.
Întâmplarea - fericită, cred eu, face ca în clasa în care se predă această temă să existe un copil român pe nume Luca, exact de vârsta elevului din exemplu. Iar lecția își atinge scopul TOCMAI datorită faptului că Luca, fiul doamnei care a făcut această postare, este un copil bun, apreciat de ceilalți colegi că fiind total incapabil să pună mâna pe ceea ce nu îi aparține.
Luca, elevul ipotetic din exemplul dat, nu a avut norocul să aibă colegi ca Luca, elevul real din clasa în care s-a predat tema în discuție. Însă colegii lui Luca, elevul real, își dau seama ce înseamnă să fii acuzat pe nedrept doar pentru că ești român. Asta îi va determina ca, mai târziu, când vor întâmpina situații similare, să nu greșească tocmai pentru că tarele educaționale au fost eliminate prin astfel de exemple, prin trăirile lor profunde.
Care este morala lecției?! Stă scris pe caietul lui Luca, elevul real: Luca, s-a simțit prost pentru că este român. Dar Luca, elevul real, nu are niciun motiv să se simtă prost că este român ci, dimpotrivă, este înconjurat de colegi care au înțeles mesajul și îl încurajează pe copil simțind că astfel se protejează reciproc de posibilitatea de a fi acuzați pe nedrept doar pentru că fac parte dintr-o anumită nație, sau au o anumită orientare ori o anumită culoare a pielii.
Cred că mama lui Luca cel real nu are niciun motiv să fie supărată. Dimpotrivă, ar trebui să se mândrească pentru că fiul ei a fost, în această poveste, elementul care a întărit, a betonat mesajul temei tocmai prin faptul că este un copil bun, apreciat deopotrivă de colegi și de profesori. Dacă ar fi fost doar o umbră care să planteze pe comportamentul lui, atunci mesajul temei ar fi fost perceput de copii exact invers: Luca, colegul nostru, care ne fură, este român, deci au dreptate cei care îl acuză că el a furat banii. Ori abia în acest caz vorbeam despre xenofobie”, a transmis un psiholog care a urmărit cazul.
El a completat că fiul său a avut o lecție de același gen, însă victimele xenofobiei au fost, în acest caz, un copil albanez și altul turc.
”Fiul meu, elev în clasa a 8-a acum, a fost victima unei astfel de situații în școala în care învață, elevii xenofobi fiind unul albanez și celălalt turc (islamiști ambii, deci se explică de unde vine xenofobia). Fără astfel de exemple copiii nu au de unde să învețe cum să își corecteze comportamentul greșit învățat în familie. Iar Luca, elevul real, ar trebui să fie mândru în primul rând pentru faptul că profesoara lui a ales să nu schimbe numele și naționalitatea elevului Luca din exemplu TOCMAI pentru că el este un elev model.
Felicitări părinților pentru educația dată lui Luca-cel-real. Nu au niciun motiv să se teamă că fiul lor a fost înjosit ci, dimpotrivă, se pot mândri pentru faptul că profesoara îl percepe ca pe un copil exemplar, capabil să întărească, prin comportamentul lui fără pată, o temă extrem de sensibilă”, a transmis psihologul.
Mama copilului a reacționat și a transmis că nu va face nicio plângere împotriva școlii.
”Nici nu am mers la școală, cel puțin. Nici nu am să o fac deoarece totul merge în scris. N-am nicio problemă cu conducerea școlii, absolut nici una, deoarece este prima abatere. Adică pur și simplu nu am avut de a face cu nimic asemănător până acum, sunt foarte mulțumită de școala la care fiul meu învață, nu am de gând să fac rau nimănui.
Se prea poate ca dumneavoastră ă aveți dreptate cu privire la doamna profesoara, însă cu tot respectul, eu nu sunt de acord și spun de ce. Nu i-a ieșit ce a vrut dansa să iasă, a fost tocmai invers de a ieșit. O asemenea lecție trebuie pregătită bine, chiar foarte bine”, a transmis femeia.
Sursa foto: Pixabay
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: romanii fura , scoala in germania , copil sibian , xenofobie , parinti , sibian , germania , scoala , copil
Vizualizari: 4323
Ultimele comentarii
Acum 10 ore
MB
Acum 10 ore
Claudiu
Acum 10 ore
Liberal autentic
Acum 10 ore
Neli Oproiu
Acum 10 ore
Bobo