Joi,
19.09.2024
Cer Senin
Acum
13°C

Șefa Serviciului de Evidență a Persoanelor despre vizele de flotant pentru înscrierea în școli: „O singură școală ne-a cerut să facem verificări”

Șefa Serviciului de Evidență a Persoanelor despre vizele de flotant pentru înscrierea în școli: „O singură școală ne-a cerut să facem verificări”

Mioara Ganea este directorul Serviciului Public Comunitar de Evidență a Persoanelor al Municipiului Sibiu de zece ani. Un serviciu care deservește 197.000 de locuitori din oraș și din alte opt comune arondate.  Nu o dată a fost menționată această instituție în discuțiile legate de înscrierile în clasa pregătitoare din punct de vedere al reședințelor pe care unii părinți și le fac înainte de a-și înscrie copiii la școală și care ar putea duce la supraaglomerarea unor școli. Renumitele vize de flotant. Mioara Ganea a acceptat invitația de a răspunde unor întrebări pentru a clarifica misiunea unității pe care o conduce, ce sunt de fapt reședințele, când se încalcă legea, cum se pot face verificări, ce măsuri pot fi luate și ce s-a făcut până acum pentru ca fenomenul aglomerării unor școli să poată fi combătut.  

Reporter: Sunt mari diferențele dintre reședințele făcute înaintea înscrierilor în clasa pregătitoare față de restul lunilor? (la finalul interviului găsiți situația reședințelor în ultimii patru ani)

Mioara Ganea: Nu sunt foarte mari. Sunt aproximativ 100 de reședințe în plus față de celelalte luni, pentru că noi nu ne ocupăm doar de reședințele care privesc școlile. 

Ne puteți explica mai exact cu ce se ocupă serviciul pe care îl conduceți? Care sunt procedurile?

Da. Structurile de evidență a persoanelor primesc actele și verifică legalitatea documentelor în momentul depunerii. Noi nu avem obligația de a face verificări în teren a situației de fapt.

Niciodată?

Avem doar trei situații în care putem dispune prin organele de poliție să se facă verificări în teren. Una dintre aceste situații este atunci când, în momentul în care se depun actele pentru reședință constatăm că proprietarul are înscrise pe adresa respectivă mai mult de două reședințe, deci la a treia reședință, dispunem verificări în teren. Este o condiție de verificare în perioada în care se depun documentele pentru reședință până la înscrierea reședinței  pe actul de identitate cu mențiunea de reședință. Cea de-a doua situație este ulterior stabilirii reședinței, doar la sesizarea proprietarului. În sensul că, acesta sesizează serviciul nostru  cu privire la faptul că că persoana respectivă deși a fost luată în spațiu nu mai locuiește acolo. Și în acest caz, dispunem prin organele de poliție verificări în teren. Nu în ultimul rând, putem face aceste verificări în cazul în care primim o sesizare. O persoană care are dubii cu privire la stabilirea reședinței unei persoane fizice și atunci, la sesizare scrisă, clară, putem dispune verificarea în teren. 

Și dacă există această posibilitate a sesizărilor, în ultimii ani ați primit sesizări de la oameni sau de la directorii de școli cu privire la reședințe care să fie verificate?  

Mă bucur că ați întrebat asta. Vreau să vă spun că, deși în metodologia de înscriere în școli, în Articolul 54, comisiile de înscriere pot solicita structurilor de evidență a persoanelor verificări privind respectarea Ordonanței 97/2005 nu am avut aproape nicio sesizare din partea școlilor, în perioadă de înscriere. Am avut un singur director de școală, este vorba de cel care era la Colegiul „Octavian Goga” în anul 2021 și care atunci ne-a cerut o verificare a 50 de reședințe, ulterior înscrierii la școală. De la alte persoane nu am primit nicio sesizare de acest fel. 

Și s-au făcut verificări?

Da, în baza acelei sesizări s-a dispus verificarea în teren. Poliția de ordine publică s-a deplasat și, într-adevăr, acei oameni nu au fost găsiți la adresa respectivă, iar proprietarii nu și-au retras consimțământul. Dar, mai trebuie înțeles foarte bine un lucru. Ce înseamnă o reședință? Înseamnă ca persoana respectivă să locuiască cel puțin 15 zile la o locuință secundară. Deci, dacă noi am face verificări în cea de-a 16-a sau a 17-a zi, nu are niciun efect. Acesta este termenul legal: 15 zile să locuiești acolo. Dacă noi facem verificări după trei luni, acestea nu-și mai au sensul. 

Care este condiția esențială pentru ca o reședință să înceteze?

Proprietarul să declare că persoana luată în spațiu nu mai locuieste la adresa respectivă.  Reședințele nu se anulează de către structura noastră, ci de către București, de către Direcția Generală de Evidență a Persoanelor. În cazul în care se dispun aceste verificări dosarul pleacă la  județ, respectiv la DJEP Sibiu apoi la DGEP București,  unde se verifică dacă sunt respectate condițiile privind incetarea reședintei . Acest proces poate dura și două luni iar incetarea unei reședințe produce efecte pentru viitor și nu retroactiv. 

Și ce s-a întâmplat în cazul menționat mai sus în care părinții nu au fost găsiți la domiciliul unde își aveau reședința?

Nu am putut să încetăm pentru că proprietarul și-a menținut declarația inițială. Acesta a susținut că  persoanele luate în spațiu locuiesc în continuare acolo. Dacă acesta și-ar fi retras consimțământul și s-ar fi constatat că persoana nu mai locuiește acolo, atunci s-ar fi putut lua măsuri. 

În acești ultimi ani în care școlile din Sibiu s-au tot aglomerat, iar nemulțumirile în rândul părinților și a cadrelor didactice au crescut ați avut vreo întâlnire cu reprezentanții Inspectoratului Școlar și cu cei de la Serviciul Școli în care să se discute această situație și să se caute soluții? 

Da. În luna noiembrie a anului 2021, la o ședință inițiată de conducerea Primăriei Sibiu, la care au participat atât directorul Direcției de Evidență a Persoanelor din cadrul Consiliului Județean, Inspectoratul Școlar General, reprezentanți ai școlilor aglomerate din Sibiu, consilieri locali, reprezentantul Poliției Municipiului Sibiu, a Poliției Locale, ne-am întâlnit cu toții pentru a discuta aceste aspecte. Fiecare și-a exprimat punctul de vedere, iar concluzia a fost că, de fapt, trebuie să căutăm soluții atât pe partea de educație cât și pe partea de evidență. Noi le-am spus că nu avem ce să facem, chiar dacă am inițiat verificări în teren, procedurile sunt complexe. O încetare a unei reședințe durează peste două luni de zile și trebuie întrunite cele două condiții mai sus menționate, iar pe linie de învățământ noi am propus și nu doar atunci, ci mereu am insistat pe un aspect foarte important, respectiv  să se modifice legislația privind înscrierea în unitățile  de învățământ. 

De ce ați ajuns la această concluzie?

Vă pot spune de ce se întâmplă asta. La mijloc este un Ordin de Ministru al Educației care poziționează domiciliul pe aceeași linie cu reședința. Asta în condițiile în care domiciliul este locuința principală, iar reședința este secundară, o locuință la care cetățeanul poate să locuiască  cel putin 15 zile. Să faci o înscriere la o școală unde copilul va sta timp de opt ani în baza unei reședințe a unui părinte care are obligația să locuiască 15 zile, nu mi se pare relevant. De aici cred că se pornește. Reședințele acestea făcute în preajma înscrierilor sunt efectul unei cauze generate de legislația defectuoasă pe linie de învățământ. Pe noi nu ne avantajează faptul că sunt aceste reședințe sunt în număr atât de mare. Nu se percepe nicio taxă pentru o astfel de reședință, nu ne afectează nici la dimensionarea numărului de  personal. Noi avem un angajat la 6.500 de locuitori pe domiciliu, nu pe reședință. Nu urmărim creșterea acestor reședințe. Din contră, ne afectează activitatea pentru că volumul de muncă crește. 

Ce le transmiteți părinților, având în vedere că, până la urmă despre ei este vorba, fie că vorbim despre cei cu domiciliu în apropierea școlilor aglomerate sau despre cei cu reședință?

Acum, dacă mă pun în situația unui părinte, și eu aș vrea să ofer copilului cea mai bună șansă, într-o școală cu rezultate și performanță. Deci, le înțeleg dorința de a se îndrepta către anumite școli. Cu toate acestea, s-a constatat că, de fapt, într-o școală aglomerată calitatea actului educațional scade. La aglomerația din unele școli contribuie și copiii care vin din localitățile învecinate, unde, din păcate, nu există infrastructura educațională necesară. 

Pe de altă parte, profesori buni sunt în fiecare școală și poate că într-o școală mai puțin aglomerată elevul va primi și mai multă atenție din partea profesorului care nu are 30 de elevi în clasă ci poate 20! Prin urmare, sfatul meu pentru părinți ar fi să se orienteze spre școala din zona în care locuiesc mai ales din motive practice: copilul ajunge dimineața la școală fără stresul traficului de la acele ore. 

Recomandați școlilor care se simt sufocate, aglomerate să vă ceară verificarea reședințelor?

Da, în perioada de înscriere. Recomand asta! Totodată recomand Inspectoratului Școlar Județean să modifice arondarea școlilor. În fiecare an studiez această arondare a străzilor și constat că unele școli au câte 46 de străzi arondate, altele 16. Ar trebui totuși să existe o viziune a numărului de copii care sunt arondați pe școlile respective. Noi îi sprijinim. Eu nu am primit o solicitare cu privire la arondarea pe anumite cartiere. Atât noi, la nivel de municipiu, cât și județul și chiar la nivel național putem să sprijinim o comunicare a unor situații punctuale cu privire la numărul de copii arondați pe străzile respective. Totuși trebuie să vină și din partea învățământului o implicare. Dacă vezi că școala este supra aglomerată atunci poți modifica arondarea. Eu sunt foarte nemulțumită și mă bucur că avem acest interviu, pentru că tot timpul se aruncă vina pe evidența persoanelor. Noi ne facem treaba. Este clar: avem legislație și o respectăm. Funcționarii  de evidentă a persoanelor trebuie să verifice: în momentul în care actele se depun dacă sunt respectate prevederile legale. Dreptul la domiciliu și la reședință este prevăzut de Constituție, de Codul Civil de legile speciale. Nu putem interveni și să-i considerăm pe toți cetățenii infractori. În mass – media  circulă afirmatia : reședințe false. Când se afirmă  o asemenea acuzație, atunci trebuie să o susții și să sesizezi organele de cercetare penală, pentru că este o faptă sanctionată de legea penală, respectiv declarare  în fals și uz de fals. Atunci când există o suspiciune așteptăm sesizări punctuale: persoana, cu nume și prenume nu mai locuiește la adresa respectivă și atunci se pot face verificări, dar noi ca serviciu public nu putem să considerăm pe toți cetățenii care solicită reședintă, niște  infractori. 

În momentul în care se depun actele pentru o reședință se specifică motivul? 

Da, în momentul în care un cetățean solicită înscrierea unei reședințe declară în fața funcționarului din ghișeu motivul pentru care își stabilește reședința, iar găzduitorul își dă acordul și, pe de altă parte declară că efectiv cel puțin 15 zile locuiește acolo. Noi avem aceste declarații și motivele sunt diferite. Nu înseamnă că toate sunt pentru motivul înscriere la școli: sunt pentru locuri de muncă, pentru examene auto, avem studenții de la  Academia Forțelor Terestre care vin masiv tot în perioada aceasta, cămine de bătrâni, ajutoare sociale etc. 

La Serviciul de Evidență a persoanelor există termenul de sesizare din oficiu sau autosesizare?

Ne putem sesiza din oficiu, dar nu ne putem sesiza la toate cererile. Trebuie să avem o bază solidă și o suspiciune clară de la care să pornim. Nu este chiar așa de simplu iar motivul de înscriere la scoală nu este un element de autosesizare, nefiind însciminat de legislație. 

În final, ne puteți spune câteva cuvinte despre instituția pe care o conduceți?

Serviciul Public de Evidență a Persoanelor este constituit la nivel de municipiul Sibiu, în subordinea Consiliului Local. Tot așa, la nivel de județ este constituită Direcția Județeană de Evidență a Persoanelor iar la național este Direcția Generală de Evidență a Persoanelor. Coordonarea metodologică, controlul și îndrumarea se face de către Direcția Județeană și de către Direcția Generală, de la București. Noi avem dublă subordonare, consiliul local și MAI. Vă dați seama că dacă noi nu ne-am face treaba am fi trași la răspundere de cele două instituții. Această structură constituită la nivel de consiliu local are un număr de 30 de angajați care sunt dimensionați un angajat la 6.500 de locuitori. Deservim cetățenii municipiului Sibiu și ai altor opt comune arondate, respectiv Cristian, Gura Râului, Marpod, Poplaca, Răşinari, Roşia, Şura Mare şi Vurpăr. Serviciul are atribuții și pe linie  de starea civilă, acolo unde sunt angajați  14 ofițeri, iar pe partea de evidență a persoanelor sunt numiți 10 funcționari, cinci dintre aceștia  fiind operatori de date cu caracter personal. Registrul Național de Evidență a Persoanelor, este constituit la nivel național în format electronic și este actualizat continuu de către funcționarii de la evidența persoanelor în baza documentelor transmise de autorități și instituții publice precum și a documentelor prezentate de cetățeni.  Acest  serviciu public își desfăsoara activitatea în interesul cetățenilor, anual, emitem peste 18.000 de acte de identitate și întocmim peste 10.000 de acte de stare civilă.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Raluca Budușan

de Raluca Budușan

Sănătate, Educație
Telefon:
0766 905 671

Comentarii

1 comentarii

Adi

Acum 1 an

"Prin urmare, sfatul meu pentru părinți ar fi să se orienteze spre școala din zona în care locuiesc mai ales din motive practice: copilul ajunge dimineața la școală fără stresul traficului de la acele ore. " Dar câte scoli s-au creat în dezvoltările urbane care forțează părinții să contribuie la poluarea orașului bătând orașul pentru a duce copii la școală. Dna Budusan faceți o verificare câți copii sunt în cartierele nou create: Arhitecților, Dna Stanca - Avangarden, Alma Turnisor, Viile Sibiului - Sura Mare, Bavaria și câte unități de învățământ au fost nou create în ultimii 10 ani. Grădinițele nou construite/renovate sunt închise din lipsa birocrației.... Creați mediu de învățare și nu vor mai face părinții naveta prin oraș și vor bloca artelere din jurul școlilor!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus