Fado este un gen muzical tipic portughez, tipic feminin, probabil unul dintre puținele genuri muzicale străine, în care sentimentul de dor este cântat la intensitate maximă. Un grup de muzicieni din cadrul orchestrei Filarmonicii de Stat din Sibiu, împreună cu interpreta Adriana Berezovski, au adus muzica portugheză pe terasa filarmonicii într-un proiect inedit: Fado simfonic. Despre care spun că această combinație ar fi o premieră pentru oraș. Dar nu doar ochii și urechile publicului au putut să admire atmosfera portugheză, ci și papilele gustative.
În 21 iulie, cu prilejul zilei de naștere a Amaliei Rodrigues (23 iulie 1920), considerată a fi cea mai renumită voce de fado din lume, Filarmonica de Stat Sibiu, împreună cu restaurantul cu specific portughez A Camponeza, deschis recent, au organizat un spectacol inedit de fado simfonic. Pe lângă sunetele calde ale chitarei portugheze (Paul Edeleni) și vocea puternică a interpretei Adriana Berezovski, s-au alăturat și membrii Filarmonicii din Sibiu: Ilia Rusnac (vioară), Mihai Andrițcu (vioară), Titus Tincu (violoncel), Adrian Chirilă (contrabas) și Tiberiu Maniu (violă), iar la pian a fost Onișor Rodilă. Evenimentul a avut loc pe terasa instituției de cultură, în prezența a peste 100 de persoane în public.
„Fado este un gen muzical care, în afară de a fi tipic portughez, este unul tipic feminin. Fado a fost inventat de către femei, a apărut în satele pescărești, unde bărbații plecau în larg la pescuit pentru câteva luni, iar femeile rămâneau cu sentimentul de dor. Dor, singurătate, amor - acestea compun fado (...) Pe parcurs, când a pătruns în zona Lisabona, au intervenit și alte subiecte, dar majoritatea sunt melancolice. Melancolia este fericirea de a fi trist - cam asta este fado”, le-a spus celor prezenți la spectacol Adriana Berezovski înainte să înceapă să cânte melodii celebre pe care le-a interpretat Amalia Rodrigues.
A început cu o melodie care povestește despre estetica fado, despre profunzimea genului muzical, „care marchează fiecare coardă a sufletului - prin melodie, dar și prin versuri”: „Trago fados nos sentidos”.
Amalia Rodrigues (1920-1999) este considerată regina muzicii fado, dar care înainte de a ajunge pe scenă a vândut fructe și suveniruri turiștilor, copilă fiind. În 2011 fado a fost inclus în patrimoniul UNESCO.
Berezovski a interpretat melodii culese de Rodrigues din folclor, compoziții proprii ale acesteia, precum și melodii născute din colaborarea cu poeții portughezi ai vremii.
„Meu limão de amargura”; „Maldição” („o asociez cu „Blestemul” Mariei Tănase, singura diferență fiind că în doina portugheză nimeni nu blestemă pe nimeni - e o iubire pătimașă, care oscilează între agonie și extaz, ură și iubire, fericire și tulburare”); „Fado Português”; „Menino Do Bairro Negro”; „Foi Deus” („despre destinul de a fi artist – un destin văzut dintr-o prismă pozitivă”) - sunt câteva dintre melodiile interpretate la Sibiu în combinație armonioasă cu instrumentele clasice ale orchestrei.
Datorită locației evenimentului, foșnetul copacilor de pe Bulevardul Coposu înlocuia sunetele valurilor oceanului Atlantic, ce spală malurile Portugaliei, iar din spatele terasei venea miros de stridii. În a doua parte a spectacolului, pentru a se apropia și mai mult de atmosfera portugheză, mulți spectatori au ales să asculte melodiile optând pentru un pahar de Vinho Verde - un vin răcoros de vară.
O melodie romantică, dar cu multă profunzime - „Cavaleiro monge”; o melodie în care se prezintă sufletul portughez - „Povo Que Lavas No Rio”, în traducere, poporul care se scaldă în râu, precum și „Barco Negro” - o melodie ritmată, primul fado în care a fost folosită percuția: au fost unele dintre piesele celei de-a doua părți.
Iar „Rosa Branca”, o melodie cunoscută astăzi datorită Marizei, devenită celebră în anii 2000, a fost piesa de final. „E o melodie de dans, de cochetărie feminină”, a explicat Adriana Berezovski.
Am întrebat-o la final pe Adriana Berezovschi de când lucrează la o astfel de combinație dintre fado și muzica simfonică și dacă s-a inspirat de undeva. „Nu am avut mult timp pentru repetiții, dar băieții sunt profesioniști. O astfel de combinație nu am mai văzut. A făcut Mariza un proiect, dar pot să mă laud că în afară de ea, sunt destul de puțini. În România cred că suntem doar noi. Practic, putem spune că în această seară (vineri, 21 iulie – n.n.) a fost o premieră în Sibiu, sperăm că o să continuăm colaborarea”.
Solista este originară din Chișinău, dar s-a mutat în România când era copil. Vine dintr-o familie de muzicieni și cântă de la 3 ani. „Am descoperit fado cu 17-18 ani în urmă. Am început să cânt câte puțin. După ce am cunoscut echipa de la A Camponeza, unde mi s-a propus să cânt săptămânal, am avut parte de formare în Portugalia. Și așa am deschis tradiția de fado în restaurant”.
Nu crede că fado are mesaje deprimante, cum ar zice unii. „E vorba de sentimentul de dor, dorul nu e un sentiment deprimant. Absența sentimentului înseamnă depresie. În al doilea rând, pe mine mă deprimă muzica proastă, nu muzica tristă. O muzică proastă, chiar dacă e veselă, poate să deprime mult mai mult, poate să-ți strice ziua. Dorul are și speranță, este despre dorința revederii, dar nicidecum despre tristețe”, punctează Adriana Brezovski.
Totuși, recunoaște că fado nu a prins la început la publicul din România. „Abia când mi-am dat seama că trebuie să le povestesc oamenilor, să le spun semnificația cântecului, să le spun povestea feminității din fado, atunci au început să fie atenți și să se delecteze. Mulți au spus că fado e ca stridiile, pe care la început poate nu le apreciezi, iar apoi se creează o dependență. La mine și într-un caz, și în altul, mi-au plăcut din prima secundă”, încheie optimist Adriana Berezovski.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: fado simfonic , Filarmonica Sibiu
Vizualizari: 3807
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
Unul
Acum 1 oră
Emil
Acum 1 oră
@Rodica
Acum 1 oră
///
Acum 2 ore
Anonima