Luni,
14.10.2024
Cer Senin
Acum
15°C

Analiză: Brașov, aeroport fără aripi. Concurența care sufocă aeroportul de lângă Brașov

Analiză: Brașov, aeroport fără aripi. Concurența care sufocă aeroportul de lângă Brașov

Specialiștii în industria aviatică consultați de site-ul Panorama dau șanse mici de reușită Aeroportului Internațional Brașov. Însă nu e totul e pierdut.

Specialiștii consultați de Panorama explică ce șanse mai sunt pentru ca acest nou  obiectiv de infrastructură să nu aibă soarta altor investiții care au rămas la nivel de „muzeu”.

„Aeroportul este un business independent, care trebuie să stea pe picioarele lui fără să fie subvenționat de autorități locale sau centrale. Dacă autoritatea locală a făcut un aeroport, ar trebui să îl facă profitabil,  pentru că altfel va fi o gaură neagră la infinit”, a explicat pentru Panorama directorul Asociației Pro Infrastructura, Ionuț Ciurea.

Gabriel Bobon, fondatorul platformei boardingpass.ro, este și el reținut cu privire la șansele ca aeroportul să aibă succes. Potrivit lui Bobon, deocamdată Aeroportul din Brașov are succes doar în ceea ce privește cursele de charter:

„În prima lună de când s-a deschis aeroportul, există un grad de rezervare de 90-95% pe chartere. Deci, s-ar putea ca anul viitor să fie chiar mai multe curse de acest fel. Însă nu e nimic surprinzător, pentru că charterele funcționează de pe orice aeroport. Dar șansele ca chartere care să aducă iarna oameni în Brașov pentru ski, să facă incoming, cum se spune în domeniu, sunt extrem de mici. E posibil să apară ceva încercări din Marea Britanie, dar va fi ceva insignifiant”.

Bobon a explicat că, în mare parte, pasagerii care au zburat de pe Brașov sunt localnici, lucru care nu este nici acesta în mod special un avantaj.

„Din sursele mele, până acum clienții au fost brașovenii care merg în vacanță sau să își vadă rudele de afară. Or, nu asta era sursa de pasageri pe care o căutai. Traficul pe care ar trebui să se bazeze un aeroport e cel venit din curse regulate. Nu am informații despre Wizz Air, însă prețul biletelor sunt în continuare mici, ceea ce înseamnă că gradul de încărcare nu este foarte mare. La Dan Air, s-a ajuns undeva la 50 de pasageri pe zbor, dar este mult prea puțin”.

Concurența și exemplul Sibiu

Un alt motiv pentru care Brașovul pare că n-are șanse să scoată capul în lumea aviatică prea curând este concurența acerbă de pe piață. Chiar dacă pentru turiștii de weekend, care stau blocați pe Valea Prahovei în mașini, distanța pare imensă din Capitală până „orașul de sub Tâmpa”, pentru companiile aeriene densitatea de aeroporturi internaționale este una foarte mare pe un spațiu mic.

„Piața dictează, iar Brașovul are concurență de la Otopeni, Cluj, Târgu-Mureș. Se va face ușor, ușor autostrada până la Cluj, se face A13 în vreo 5-6 ani. Iar la Cluj ai mult mai multe conexiuni și companiile aeriene se uită și la chestia asta. Cât de mare e piața de la Brașov, câți sunt? Merită pentru o companie să bage curse acolo? Răspunsul de cele mai multe ori este nu”, a explicat Ionuț Ciurea.

Gabriel Bobon a comparat conectivitatea care există deja în Sibiu și a arătat astfel de ce ar fi nevoie pe Brașov de un operator mare:

„La Sibiu, de exemplu, zboară Lufthansa și Austrian, care au legături de oriunde în Europa sau chiar în afara Europei. Și ai conectivitatea inclusă astfel, cumperi un bilet și ai toate zborurile pe el. Plecând pe ruta asta, sosind de la Sibiu și plecând de la București, ai un avantaj imens, pentru că ai foarte multă flexibilitate. Asta e ce are nevoie un pasager. Dacă zbori o dată pe săptămână pe Brașov, e greu să faci trafic și să fii competitiv cu alte aeroporturi care sunt apropiate de Brașov și care sunt în orașe unde poți vizita multe lucruri”.

Iar toată această lipsă de conectivitate afectează și potențialul traficului de business, a mai explicat fondatorul boardingpass.ro:

„Există o lipsă de predictibilitate, de flexibilitate. Rutele spre Germania, de exemplu, sunt doar două pe săptămână. Și dacă cineva aterizează luni și are treabă o zi, ar vrea să se întoarcă miercuri acasă. Și atunci își ia biletele pentru Otopeni, nu stă să piardă timpul în Brașov”.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Alin Bratu

de Alin Bratu

Politic
Telefon:
0745 590 991

alin[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

10 comentarii

Un sibian

Acum 1 an

probabil ca-i vacanta si nu aveti ce sa scrieti...Brasovul o sa bata Sibiul din orice punct de vedere...la fel cum face si Clujul si Timisoara ...etc.
Raspunde

Un Brașovean

Acum 1 an

Câta grija ne mai purtat-o voi sibienii , zi de zi va frământa aeroportul asta…..relaxați-va , aeroportul din Brasov se va dezvolta pe zi ce trece , in câteva zile de funcționare , avem un număr mai mare de calatori decât Sibiul…..in rest vedeți-va de ,, vâlcenii ,, care v-au invadat..,
Raspunde

Deea

Acum 1 an

@UnBrasovean, daca am putea v-am trimite toti valcenii, sa zboare de la voi (preferabil doar dus!). Dar aveti prea multi moldoveni, s-ar putea sa va aglomeram...
Raspunde

Cojan C

Acum 1 an

Un fost ministru al transporturilor (Berceanu )atenționase acum câțiva ani cu privire la nerentabilitatea acestei investiții. Iată că deocamdată a avut dreptate. Poate in timp să se îndrepte situația? Rămâne de vazut.

Raspunde

Dan

Acum 1 an

Berceanu a fost mini-strul transporturilor. De ce nu a făcut ceva să dezvolte autostrăzile. Să lase după el autostrada Sibiu-Brasov?
Raspunde

Mamaie

Acum 1 an

Berceanu nu a dorit sa faca un aeroport la Brașov! Este principalul vinovat! Si până la urma ce aveti cu acest aeroport?
Raspunde

BrasovRulz

Acum 1 an

Îmi pare rau pt Sibiu, dar Brașovul o sa va cam mature. Asta e...
Raspunde

Tihomir Leluțiu

Acum 1 an

Dragostea frateasca si buna intelegere dintre romani sunt cu adevarat exemple vii ale dreptei credinte si ale sufletului neamului romanesc!
Raspunde

Sibian

Acum 1 an

Dacă Brașovul este aeroport fără aripi,Sibiul este aeroportul fără zboruri!Așa că nu va temeți brasovenilor de concurența pe care v-o poate face Sibiul!Județul și municiliul Sibiu "beneficiază" de un management ciudat pe care nu-l înțelege nimeni!Nu avem nimic, suntem mai săraci decât acum 30 de ani dar ne place să ne comparăm cu alții!Suntem veșnic perdanți,succesele și realizările noastre există doar în mintea celoŕ care ne conduc!Suntem la coada tuturor clasamentelor și statisticilor(pentru cei care vor să vadă)!
Raspunde

Autobahn

Acum 1 an

Păi, ia stai așa ... Până mai ieri toată lumea comenta că aeroportul brașovean i-a luat fața ăluia dfin Sibiu, că are zboruri mai multe și oi mai cornute ... deci specialiștii din transportul aviatic zic exact invers. Poate nu vă mai grăbiți să vă dați cu părerea ?
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus