Sâmbătă,
20.04.2024
Ceata
Acum
7°C

Filmul „Arsenie. Viața de apoi” a fost difuzat la Sibiu fără probleme, cu casa închisă. Regizor: „Sunt agnostic și raționalist disperat”. Moderator: „Mai degrabă, umanist secular”

Filmul „Arsenie. Viața de apoi” a fost difuzat la Sibiu fără probleme, cu casa închisă. Regizor: „Sunt agnostic și raționalist disperat”. Moderator: „Mai degrabă, umanist secular”

Filmul „Arsenie. Viața de apoi” a fost difuzat marți seara la Sibiu, în cadrul Festivalului ASTRA Film. Acesta a fost sold-out, adică evenimentul a avut loc cu casa închisă, lucru întâmplat datorită sau din cauza scandalului iscat după ce Arhiepiscopia Sibiului a cerut organizatorilor să nu difuzeze pelicula. Autorii filmului au spus că nu l-au creat pentru a demonta sau critica ceva, ci pentru a discuta despre dezorientarea din societatea românească, dar au recunoscut, în același timp, că îi deranjează influența pe care Biserica Ortodoxă o are în societate, regizorul Alexandru Solomon declarându-se agnostic.

În urmă cu aproape 20 de ani, regizorul Alexandru Solomon făcea primul lungmetraj – „Marele jaf comunist” (2004). Un film despre un alt film sau reconstituirea unei reconstituiri: este vorba despre subiectul jafului băncii de stat din 1959 din București - șase foști membri ai nomenclaturii comuniste și colaboratori ai securității fură o mașină a Băncii Naționale în care se aflau 1,6 milioane de lei. După arestarea lor, li se cere să reconstituie furtul și ancheta în fața aparatului de filmat. Apoi sunt condamnați la moarte și împușcați. La mai puțin de un an, pe ecrane este prezentat filmul „Reconstituirea”. În 2004, Solomon a revenit asupra acestui ciudat eveniment.

În acel film, deși folosește ca surse documente din arhivele Securității sau semnate de puterea comunistă, autorul spune – direct sau indirect – că acestea nu pot fi crezute sută la sută („... personajele negative mărturisesc tot ceea ce e necesar”) sau cel puțin le pune la îndoială („În ce ar trebui să ne încredem azi – în imaginile care ne prezintă niște bandiți ordinari sau în dosarele care îi descriu pe aceeași ca infractori politici?”).

În 2023, pentru filmul „Arsenie. Viața de apoi” Solomon folosește aceleași arhive cu documente ale puterii comuniste, dar cărora le oferă de această dată credibilitate. Personajele din film – alese în urma unui casting – citesc în diferite locații câte un fragment din rapoartele miliției sau securității în care sunt descrise de către milițieni, informatori sau securiști diferite episoade din viața părintelui Arsenie Boca. După o scurtă discuție în grup – după modelul alcoolicilor anonimi – regizorul îi pune pe „actori” să reconstituie cele citite: oile care atacă lupii, Boca pieptănându-și barba etc.

Filmul are o durată de o oră și 35 de minute, un sunet bun, iar personajele reprezintă tipul de oameni pe care îi vezi în buletinele de știri de la televiziunile generaliste despre pelerinaje, Bobotează sau „închinarea la moaște”. Deși spune că cele 20 de persoane sunt reprezentative, impresia lăsată este că cei care cred în Arsenie Boca (ortodocșii?) sunt neinformați și „neraționali”, așa cum a recunoscut-o la un moment dat: „Sunt extrem de curios în ce-i privește pe acești oameni și cred că în filmul acesta am făcut pace cu această lume nerațională”.

După difuzarea filmului la Sibiu, în sala cinematografului a avut loc o discuție cu participarea regizorului Alexandru Solomon și a producătorului peliculei, Ada Solomon, în care moderatorii Radu Vancu și Mihaela Miroiu au observat că Solomon pare să fie „mai degrabă un umanist secular”, întrebându-l de ce îl interesează atât de mult relația dintre biserică și stat. Solomon a răspuns că pentru el este o problemă centrală legată de identitatea românească și de felul în care se construiește România, dar totodată a recunoscut că îl deranjează influența Bisericii Ortodoxe în special și a religiei în general:

„Pentru mine, ca cetățean român, de altă etnie, să zicem agnostic sau cum vreți să mă etichetați, e o problemă existențială felul în care se definește identitatea românească în care eu cred că trebuie să încap eu ca persoană, familia mea și o problemă de care s-au lovit părinții și bunicii mei și străbunicii mei. Și e o problemă care revine astăzi cu mai multă forță în termeni de anii 1930-40, această identificare a națiunii cu credința ortodoxă și cu sângele pur românesc. Și dacă e așa, nu am loc, dar este cultura mea, e limba mea, nu știu ce mai trebuie să fac și țara mea până la urmă. Deci e o problemă existențială. În al doilea rând, cred că e o problemă pentru statul român și pentru felul în care înțelege că trebuie să ofere cetățenilor săi un soi de sprijin. Spun că oamenii se simt abandonați și cu cât se simt mai abandonați cu atât puterea religiei e mai mare, ceea ce nu înseamnă neapărat că e rău – depinde cum e ea folosită”.

Atât moderatorii, cât și majoritatea celor din public care au intervenit în discuție s-au arătat mulțumiți de film. Mulți dintre spectatori au recunoscut că au venit la cinematograf după ce subiectul a fost dezbătut în presă.

Printre spectatori a fost și un preot - Zian Streza din Rășinari, care l-a cunoscut pe Arsenie Boca. Acesta a lăudat autorul filmului. A ținut să remarce o scenă „teribilă” în film - Arsenie în căruță, dar și una lăudată, cu Arsenie la Canal: „Bravo”. „Nu sunt îmbrăcat în robă ca să nu fiu răspopit”, a spus preotul.

Discuția a continuat cu referire la aspecte privind realizarea filmului. Regizorul a afirmat că a încercat să creeze un film care „să nu jignească și să nu rănească credința oamenilor”, dar să fie „o urmă despre spiritul timpului, din punctul de vedere al unui raționalist disperat”, dar și despre fenomenul Arsenie Boca.

S-a evidențiat și dificultatea de a aborda subiectul lui Arsenie Boca, dată de opiniile împărțite în societate. Filmul a fost menționat ca un posibil punct de pornire pentru o dezbatere mai largă despre puterea bisericii și fenomenul mistic în societate.

S-a discutat despre faptul că fiecare persoană are propriile perspective asupra subiectului și că modul în care privim subiectul poate fi influențat de propriile noastre experiențe și convingeri.

Discuția s-a extins și la importanța festivalurilor și programelor curatoriale în promovarea și susținerea filmelor și a culturii în general.

În 2019, Sinodul Mitropoliei Ardealului a propus canonizarea părintelui Arsenie Boca și a înaintat Sfântului Sinod documentația specifică. La ședința din toamna anului 2019, în cadrul Sinodului, s-a luat act de acest demers și a fost aprobată „transmiterea acestei propuneri Subcomisiei sinodale pentru canonizarea sfinților români”. 

„Până la luarea unei decizii finale, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe recomandă clericilor și credincioșilor – indiferent dacă susțin canonizarea sau se opun acesteia – să aștepte cu rugăciune și răbdare rezultatul final al subcomisiei sinodale, evitând atât idealizarea excesivă a persoanei părintelui Arsenie Boca, cât și denigrarea lui.

Canonizarea sfinților fiind un proces anevoios, nu se face în pripă sau sub emoții de moment, mai ales când este vorba despre persoane trecute de curând la Domnul, iar mărturiile prezente despre acestea sunt contradictorii” - au transmis atunci reprezentanții Patriarhiei Române.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Ion Surdu

de Ion Surdu

Redactor

Comentarii

16 comentarii

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Emil

Acum 6 luni

Romania nu este mediul sfintilor cu sufletul curat si trupurile frumos mirositoare care nu putrezesc.
Raspunde

Nume

Acum 6 luni

Dacă ai fii în cunoștința de cauza ai fii uimit sa afli ca în România sunt doi sfinți care au fost căsătoriți și au avut și copii și anume: Sfântul Constantin Brâncoveanu și Ștefan cel Mare și Sfânt. Poate dumneata nu activezi in mediul corespunzător de nu cunoști acest aspect destul de interesant de altfel.
Raspunde

Maria

Acum 5 luni

O prima remarca; in textul tau sa fii se scrie sa fi. Sfintii romani pe care ii invoci,adica C-tin Brancoveanu si Stefan cel Mare necesita niste comentarii: -Brancoveanu a fost inainte de toate un martir, iar asupra sfinteniei lui ni ma pronunt. -Stefan cel Mare a fost un domnitor moldav care a ridicat mai multe biserici, pentru ca ii dadea mana,dispunand de fonduri si mana de lucru,dar comportamentul absolutist si discretionar nu lasa loc sfinteniei.
Raspunde

Rainbow village

Acum 6 luni

E adevarat ca gusturile nu se discuta, dar difuzarea acestui film si a celui despre Zelensky spune totul despre acest festival. O societate bolnava care nu mai crede in nimic si care isi face eroi politici fara sa citeasca un rand de istorie scrisa chiar de romani. A, sa nu uit, o comunitate care protesta tacut si se iubea in cerc, din ale carei randuri a iesit un scriitoras, actualmente pe la o universitate. Slava intelectualitatii sibiene!
Raspunde

Mda

Acum 6 luni

Nu ești singurul care gândește astfel.. din păcate oamenii de valoare aleg să se păstreze pt ei. Un chici mai mare nici că am văzut.Totul e politizat, iar dacă nu achiesezi la status quo-ul actual ești marginalizat și ridiculizat.
Raspunde

Adina

Acum 6 luni

Teribil, cat cinism. Diferenta dintre Alexandru Solomon si parintele Arsenie Boca este ca regizorul stie doar sa traga in noroi oameni. Parintele Arsenie Boca stia sa ii scoata din noroi, sa ii recladeasca sufleteste daca erau daramati.
Raspunde

Emilia

Acum 6 luni

Și totuși avem Sfinți în România, și chiar mulți (mai mult sau mai puțin recunoscuți), cu trupurile frumos mirositoare. Cine are ochi de văzut Îi vede, cine nu are, nu Îi vede. Și să știți că nu sunt supărați pe cei care nu-i recunosc.... Ei nu au nevoie de recunoașterea noastră. Noi avem nevoie de ajutorul Lor, și încă ce nevoie..... !!! in vremurile pe care le trăim.
Raspunde

Alex

Acum 6 luni

Arsenie Boca, a fost mai degrabă un model pentru preoți, model care majoritatea nu prea vor să îl împărtășească, modestia cu care Isus a venit pe pământ nu este luată în considerare de vârfurile Bisericii Creștine oricare ar fi ea.
Raspunde

Anonim

Acum 6 luni

Urmăriți Întemeietorul, nu urmăritorii!
Raspunde

PV

Acum 6 luni

O societate săracă = needucată. Aici crește numărul bisericilor, farmaciilor și al păcănelelor.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Gogu

Acum 6 luni

Regizorul e evreu!
Raspunde

Maria

Acum 5 luni

Esti antisemit sau marginit sau amandoua la un loc?
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Ioan

Acum 6 luni

Din păcate cei care ar fi putut avea o poziție oficiala în nedifuzarea acestui film blasfemiator la adresa BOR și a Preacviosului Parintelui Nostru Arsenie Boca s-au ascuns în spatele Constituției, gen onor dna min a culturii sau directorul muz Astra, care a lăsat sa hotărască spec. Dumnezeu sa ii miluiască pe toți și Părintele Arsenie sa ii aibă în rugăciunile Sfinției sale conf indemnului biblic "binecuvântați pe cei ce va blestema".
Raspunde

Cinefil

Acum 6 luni

Dl. Solomon ar trebui sa mearga la biserica sa aprinda lumanari de multumire si sa faca matanii la pnl si psd pentru publicitatea creata care a dus la vanzarea biletelor. Un film , ramane un film din care fiecare a inteles ce doreste. Cu siguranta ca nici clericii nici politicenii nu au vazut filmul ci doar trailerul si s au napustit in discutii aiurea. Controverse aiurea care au facut lumea curioasa. Mno, astfel ne dam seama cati prosti avem in jur, peste tot. In rest ..slabut filmul, nu am ramas cu nimic si nu cred nici ca a alterat credinta dar nici nu a facut senzatie. Sincer, "mi am luat teapa" ! Puteam folosi timpul dedicat filmului pt altceva. Sau? Nu am inteles eu sustratul?
Raspunde

Nume

Acum 6 luni

Unde era Alexandru Solomon in vremea in care Arsenie Boca vânat de securitate dădea speranță unui popor care nu mai avea decât credința ? Alexandru Solomon cauta sa fie in centrul atenției cu disperare, dar nu ia in considerare consecințele, nu poți sa fii mare atunci când ești un mincinos si falsifici o poveste adevărată ca sa iți contruiesti propria iluzie, vrei sa te sui pe munca unui om mare sa il ridiculizezi si sa fii tu mai mare ? inevitabil Adevarul te va zdrobi. Alexandru Solomon când il ridiculizezi pe Dumnezeu ești si ridicol si penibil, ce nu ai înțeles din viata veșnică este opusul ei si consecințele unei vieți fără Dumnezeu si anume veșnicia morții. Blaise Pascal a enunțat pariul lui Pascal, de ce nu il ridiculizează nimeni pe Blaise Pascal ?
Raspunde

Romulus

Acum 6 luni

Este al naibii de greu să rămânem oameni în scurta viața care ne este dată! Mai bine pupam icoanele după care ne transformăm din nou în oameni buni și tot așa, este doar suficient să credem asta si funcționează și este al naibii de ușor...dar vedeți voi: cel care caută iertarea este și cel pierdut deja! Dumnezeu este simplu iar greșeala se plătește!

Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus