Muzeul este o instituție care trebuie să fie deschisă publicului, care oferă stare de bine, destindere, care realizează evenimente astăzi și trasează perspectivele pentru mâine. Astăzi muzeele nu stau cu mâna întinsă pentru unele venituri de la autoritate - este reacția managerului interimar al Muzeului Național Brukenthal, Alexandru Chituță, la mesajele critice venite după ce instituția a pus la dispoziția organizatorilor Târgului de Crăciun curtea Palatului Brukenthal.
Amintim că în curtea Palatului este organizat evenimentul „Christmas at the Palace” (Crăciunul la Palat), parte a Târgului de Crăciun din Piața Mare. Aici sunt amplasate câteva căsuțe de lemn, dar există posibilitatea de a comanda mâncare și vin fiert, iar în capătul curții este amenajată o scenă de unde în fiecare seară un DJ mixează muzică.
Organizarea unor astfel de evenimente, concerte, dineuri etc. nu au ce căuta în astfel de instituții - este replica pe care a primit-o administrația muzeului, pe lângă multiplele mesaje de felicitare.
Alexandru Chituță a publicat pe pagina de Facebook a MNB mai multe imagini de la muzeele mari din lume, cum ar fi: National Gallery din Londra, British Museum din Londra, Muzeul de Istorie Naturală din Londra, Muzeul Orsay din Paris, Muzeul Guggenheim din New York, Metropolitan Museum of Art din New York, Muzeul Vasa din Stockholm, Field Museum din Chicago, Galeria de Arte frumoase din Budapeta, Muzeul Național Maritim din Amsterdam, Galeria Uffizi din Florența etc. - în care sunt ilustrate organizarea a divere evenimente: de la prezentări de modă, la dineuri.
„Muzeul este o instituție de cultură care expune lucrări, care protejează, depozitează și restaurează lucrări, care face cercetare și care servește publicul. (Pentru cei mai „tradiționaliști”, să spun așa, aceasta ar fi singura misiune). Muzeul astăzi este o instituție care trebuie să fie deschisă publicului, care oferă stare de bine, destindere, care realizează evenimente astăzi și trasează perspectivele pentru mâine. Care nu stă doar cu mâna întinsă pentru unele venituri de la autoritate, care crează legături, care oferă spații pentru diplomație, mediul de afaceri și care ajută la dezvoltarea comunității - iar aici Sibiul este un astfel de model de oferit”, scrie Chituță în mesajul său.
Acesta crede că astăzi, poate mai mult decât oricând, instituțile culturale trebuie să fie deschise și receptive pentru nou și explică de ce muzeele au apărut „ca mod de a fi temelii, modele și spații serioase, educative și de voie bună ale comunității”.
„De multe ori, până astăzi auzim - „muzeele instituții învechite”. Oare de ce și astăzi mai auzim această sintagmă?! Sau întâlnim muzee în marile orașe, cu o populație mare în care vizitatori- plătitori de bilet nu se ridică nici la 5% pe an.
Nu vorbim aici de muzeele de artă contemporană și de performance-urile ce se realizează, că am intra într-un domeniu despre care, cei care nu înțeleg misiunea unui muzeu astăzi ar intra într-un labirint din care nu ar mai ieși sau într-o anumită nebuloasă. De la mediul academic până la copii, personalul muzeului trebuie să știe să își alcătuiască discursul. Oamenii caută experiențe!
Mult timp, muzeele au fost privite ca fiind exclusive și excluzive pentru intimitate. Cu toate acestea, în ultimele câteva decenii, experiențele umanizate - cultivate de manageri, curatori, educatori, artiști și comercianți deopotrivă - au apărut ca mod de a fi temelii, modele și spații serioase, educative și de voie bună ale comunității. Astfel de experiențe sunt deseori posibile doar în cadrul muzeelor, unde explorarea, conversația și interacțiunile umane transformă muzeul, cândva steril, într-un spațiu de însuflețire și îmbogățire, precum și de bunăstare fizică și emoțională.
Muzeele trebuie să fie astăzi mai mult decât simple muzee!
Sunt muzee, cum ar fi Met care au dezvoltat un program anume MetLiveArts ce prezintă un sezon de spectacole revoluționare care explorează galeriile, colecțiile și istoriile muzeului.
Sunt conștient și de faptul că orice schimbare de paradigmă, de modificare a zonei de confort a angajaților, de o anumită stabilitate și chiar monotonie impusă a acestora și de adaptabilitate, de noutate pentru public, fac ca unele acțiuni să fie privite, de unii, într-un anumit fel, totuși, publicul e cel care vine, se bucură, zâmbește, duce vestea mai departe că muzeul este o instituție vie. Dacă acum vin tineri care asistă la un concert, cu siguranță în viitor vor veni să vadă și o expoziție, sau poate peste câțiva ani inteligența artificială le va oferi alt mediu - va fi și ăsta un alt subiect, în care unele persoane, care sunt mai greu adaptabile, vor avea unele probleme de percepție.
Așadar, vă invităm să participați la evenimentele ce au loc în Palatul Brukenthal din Sibiu - până la urmă acesta a fost și rolul pentru care Baronul Brukenthal l-a construit, de a fi oferit comunității, de a fi un spațiu deschis publicului. Chiar dacă, unii sibieni, nu i-au înțeles menirea de muzeu chiar din 1817.
Cu timpul însă lucrurile s-au așezat.
Așadar, dacă analizăm în profunzime, dacă știm să observăm ceea ce se petrece lângă noi sau în instituțiile culturale importante din lume putem înțelege faptul că lumea se mișcă și timpul curge. Ne bucurăm astăzi de tehnologie, de descoperirile medicale, de Internet, de maşinării, de obiectele electrice și ar trebui să ne bucurăm și de noile trend-uri.
Poate că ar trebui să ne străduim să gândim și să conștientizăm valoarea unor spații și punerea lor și mai bine în valoare. Să promovăm mai bine patrimoniul cultural construit.
De ce oare am pus în discuție și acoperirea curții interioare a Palatului, la fel unii, de la profesori - foarte interesant - până la oameni simpli, au comentat această idee fără să dea un simplu search pe google, dacă nu au vizitat până acum asemenea spații, și să facă o simplă cercetare - măcar la nivel de imagine.
Cei peste 10.000 mii se sibieni și turiști care ne-au trecut pragul în acest week-end la Christmas at the Palace au văzut curtea Palatului însuflețită.
Bucurați-vă și încercați să îi bucurați și pe alții! E și acesta un rol, al nostru, al celor care activăm în cultură!
Încercăm, în fiecare zi, să fim mai buni și să organizăm evenimente cât mai interesante pentru public. Anul acesta s-a demonstrat faptul că putem. Avem o creștere record, cu peste 60% la veniturile din bilete față de anul 2022! Nu sunt date despre vizitatori care sunt privite de unii ca fiind nerealiste, ci sunt venituri care au intrat în bugetul Muzeului Național Brukenthal - și îmi revine datoria de a le mulțumi celor care au dorit, din multul sau puținul lor, să susțină activitatea acestei instituții. Le suntem recunoscători!”, a mai transmis Alexandru Chituță.
Amintim că la începutul acestui an, managerul interimar al MNB a vorbit despre un proiect de restaurare a instituției, referindu-se la acoperirea curții palatului pentru a extinde aria evenimentelor ce pot fi găzduite.
„Nu se poate o restaurare a palatului dacă nu vom avea în vedere și acoperirea grădinii Palatului Brukenthal, să-i amplificăm sensul curții și posibilitatea de organizare a unor evenimente în curtea palatului. Așa cum domnul Klaus Iohannis a făcut la primărie. Toată lumea spunea pe vremea aceea, uite ce s-a întâmplat la primărie, s-a acoperit o curte interioară, eu pun acum întrebarea, dacă curtea aceea nu era acoperită, aveam o problemă în organizarea summit-ului la Sibiu, însă pun și o întrebare poate puerilă pentru unii, oare dacă curtea palatului era acoperită, summit-ul se mai ținea în holul primăriei sau în curtea palatului Brukenthal?”, a spus Chituță.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: christmas at the palace , palatul brukenthal , Muzeul Național Brukenthal , Alexandru Chituță
Vizualizari: 4935
Ultimele comentarii
Acum 5 ore
Alt sibian
Acum 6 ore
Sorin
Acum 6 ore
Geo
Acum 7 ore
Horia
Acum 7 ore
R.