Miercuri,
17.04.2024
Ploi Scurte
Acum
11°C

Vagonul care până în 2001 a circulat între Sibiu și Agnita, salvat de la fier vechi de Prietenii Mocăniței. Din 7 aprilie putem circula cu el

Vagonul care până în 2001 a circulat între Sibiu și Agnita, salvat de la fier vechi de Prietenii Mocăniței. Din 7 aprilie putem circula cu el

Asociația Prietenii Mocăniței anunță că a reușit să salveze de la distrugere încă un vagon de călători românesc. Este vorba chiar de vagonul care până în 2001 a circulat între Sibiu și Agnita, după care a stat abandonat în gara Sibiu, apoi vândut la Remat.

”Produs la fabrica de vagoane MEVA din Drobeta Turnu-Severin la mijlocul anilor '80, a circulat între Sibiu și Agnita până în anul 2001, cu numărul de înmatriculare CFR 70532520053-7, după care a fost abandonat la capăt de linie în gara Sibiu și mai apoi în fața depoului mocăniței din Sibiu, unde a ajuns adăpost pentru oamenii străzii și a fost vandalizat. Vândut într-un final către Remat, el a fost salvat pentru proiectul de revitalizare a mocăniței de sub flacăra de autogen, la propriu, fiind deja în curs de tăiere de către angajații Remat-ului atunci când, în anul 2008, a fost oferit alt fier vechi la schimb, pentru el și încă alte trei vagoane similare”, au povestit Prietenii Mocăniței.

Mihai Blotor, liderul asociației, a explicat pentru Turnul Sfatului că mai sunt de îndeplinit câteva proceduri birocratice, dar foarte probabil vagonul va circula de la Cornățel la Hosman din 7 aprilie, când se reiau cursele de week-end.

Revenind la vagon, acesta a fost lăsat prada intemperiilor, fiind distrus aproape complet. Recent el a fost restaurat și adus la Cornățel.

”O parte din podea și din structura interioară erau deja tăiate, tot mobilierul interior, scaunele, instalația electrică și geamurile au fost rupte, sparte și scoase afară. Fiind complet gol, a devenit depozit pentru toate elementele ce fuseseră deja îndepărtate, atât din el cât și din alte două vagoane similare deja tăiate, fiind astfel transportat la Agnita, unde, timp de 15 ani, a așteptat vremuri mai bune.

Răscumpărat în cele din urmă prin contribuția unuia dintre voluntarii noștri, mulți nu credeau că va mai circula vreodată, fiind cel mai jalnic dintre vagoanele salvate atunci de la tăiere, dar, după 18 luni de muncă și 311780 lei din fonduri europene nerambursabile, pe poarta uzinei SC Calea Ferată Îngustă SA din Crișcior ieșea un vagon ca nou, despre care cei de acolo au zis: "ați avut un fier vechi bun numai de tăiat și acum aveți un vagon nou, numai bun de circulat!"

Vagonul a fost deja reunit cu fratele sosit de la aceeași uzină la mijlocul anului trecut și va suplimenta cu încă 30 de locuri capacitatea de transport a trenurilor turistice de pe Valea Hârtibaciului începând cu sezonul 2024”, au mai explicat Prietenii Mocăniței.

Important de precizat este că vagonul face parte din proiectul „Un tren pentru Mocăniță”, depus de Asociația Prietenii Mocăniței în parteneriat cu comuna Marpod la GAL Microregiunea Hârtibaciu și finanțat cu fonduri europene nerambursabile prin Programul Național de Dezvoltare Rurală (PNDR), implementat de Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale, din subordinea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale. PNDR este finanțat de Uniunea Europeană și Guvernul României prin Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală.

În perioada următoare asociația caută noi surse de finanțate, una dintre prioritățile anului 2024 fiind achiziția unui mini-excavator pentru eficientizarea muncii la întreținerea și reparare liniei de cale ferată.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Stefan Dobre

de Stefan Dobre

Administrație
Telefon:
0724 605 815

Comentarii

3 comentarii

Un sibian

Acum 1 lună

Bravo! Iată ce pot face persoanele dedicate interesului general / local prin raportare cu autoritățile publice!
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Clau

Acum 1 lună

,,savat de la fier vechi" corect ,,salvat de la fier vechi"
Raspunde

Catalina Huros

Acum 1 lună

Refacerea vagoanelor, o inițiativa demna de lăudat .Bravo!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus