Luni,
24.06.2024
Partial Noros
Acum
28°C

Sibienii au venit la dezbaterea viitorului PUG cu probleme specifice. Extinderea zonelor intravilan i-a interesat cel mai mult: între „nu distrugeți!” și „de ce nu extindeți?”

Sibienii au venit la dezbaterea viitorului PUG cu probleme specifice. Extinderea zonelor intravilan i-a interesat cel mai mult: între „nu distrugeți!” și „de ce nu extindeți?”

Extinderea suprafețelor de intravilan ale municipiului Sibiu a fost principala temă asupra cărora au dezbătut sibienii în cadrul celei de-a treia runde de consultări publice cu privire la viitorul Plan Urbanistic General (PUG), dedicate publicului larg. Opiniile acestora s-au împărțit: unii consideră că administrația nu mai trebuie să permită construcțiile, în timp ce alții propun includerea chiar a unor suprafețe uitate în intravilan. „Chiar dacă s-ar dubla construcțiile în Sibiu, de abia ar ajunge la media din UE. Extinderea intravilanului nu înseamnă distrugere”, răspund arhitecții care propun noul PUG celor care critică noile zone.

De la ora 17:00, la Stadionul Municipal a început a treia prezentare publică a prevederilor noului PUG al Sibiului; de data aceasta, în fața reprezentanților ONG-urilor și a cetățenilor interesați de acest document.

Întâlnirea de astăzi a început cu o prezentare generală despre ce înseamnă PUG, precum și informații tehnice despre cum se lucrează la un astfel de document.  Apoi, arhitecții elaboratori, Ioana și Alexandru Cristian, de la Daedalus Proiect, au subliniat câteva concluzii „surprinzătoare”.

„Cu referire la cartierele orașului, din chestionarele la care au răspuns peste 3.300 de persoane, aproape 80% au spus că sunt mulțumiți de zona și cartierul în care locuiesc, acest lucru însemnând un atașament față de zona respectivă. Totuși, locuirea s-a extins, iar unele zone au devenit dense, fără prea multe dotări, care necesită microcentralități proprii, sugerând o descentralizare a orașului”, a spus Ioana Cristian. Aceasta a vorbit despre cartiere cu un nivel ridicat de deservire, despre cele cu nivel mediu și slab sau deloc deservite.

„Alt palier este gradul de dezvoltare economic. Nevoia de terenuri pentru industrie, dar și pentru locuire a continuat să exercite o presiune asupra terenurilor libere. Aceasta este o problemă importantă la care a trebuit să răspundem”, a mai spus reprezentanta Daedalus Proiect.

S-a vorbit și despre spațiile verzi și despre nevoia de agrement. „Deși există spații verzi, acestea sunt izolate, nu trăiesc împreună cu orașul. Încadrarea lor în spațiile construite este o parte importantă a propunerii noastre”.

Referitor la parcări, s-a menționat insuficiența spațiilor de parcare și numărul mare de mașini. „Răspunsul la aceste lucruri este dezvoltarea infrastructurii, dar și folosirea transportului alternativ”.

Ioana Cristian a accentuat apoi dezvoltarea așa-numitelor centre propuse în diferite zone ale orașului pentru a descentraliza municipiul și funcționalitățile acestuia, despre zonele de servicii, prin reconfigurarea spațiilor industriale existente, amintind de zone precum Fabrica de Cultură, zona Pamira etc.

Despre circulații s-a amintit modificarea față de PUG-ul actual. „De asemenea, am preluat în zonele constituite lărgirea bulevardelor prin propunerea unor zone mixte, ridicarea nivelului de înălțime și lărgirea acestora, în special pentru introducerea circulației alternative, a benzilor speciale de autobuze și a spațiilor verzi”.

Capitolul despre introducerea zonelor în intravilan a stârnit un interes sporit, mai mulți participanți la eveniment fotografiind slide-ul cu harta noilor zone.

A urmat apoi rund de întrebări răspunsuri. Majoritatea celor care au intervenit s-au referit la probleme punctuale, în principal, care îi afectează direct. 

Primul a vorbit Jens Kielhorn:

„Eu locuiesc în Gușterița. Am ales Sibiul în detrimentul Clujului, pentru că este mult mai plăcut: în Cluj e înghesuială, trafic și poluare. Eu vreau ca aici să se păstreze situația, ca să nu ajungem în direcția Clujului sau Bucureștiului, de aceea am fost surprins neplăcut că vreți să măriți intravilanul. La revoluție ați avut aceeași populație, în 30 de ani nu a crescut, totuși s-a extins intravilanul, acum se extinde (iarăși) în nord. Populația scade, de unde vin oameni? Se duce lumea în altă parte”.

I-a răspuns reprezentantul Universității de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”, unul dintre proiectanții PUG-ului: „Orașul se extinde, este această nevoie, care vine și din faptul că populația Sibiului s-a mutat în comunele din jur tocmai pentru că n-au fost oportunități în limitele orașului. Dacă ar fi fost oportunități ar fi putut să le folosească”.

Omul de afaceri Constantin Mateescu a transmis „un punct de vedere al proprietarului de terenuri”. „Îmi exprim admirația pentru acest PUG, mai cu seamă că e realizat de sibieni. Categoric, s-a ținut cont de deficiențele vechiului PUG care ne-a ținut pe loc peste 15 ani. Am văzut că se insistă mult pe zonele verzi din interior. Consider că Sibiul e un oraș frumos, cu zone verzi bine conturate și proporționate. Dar nu consider că într-un oraș în care se preconizează dezvoltare, e nevoie să se extindă. Avem parcul Sub Arini, poate cel mai frumos din țară și nu l-am văzut niciodată plin. Zonele de agrement ar fi benefice, e altceva decât parc. Dar ca proprietar de teren, consider că mulți din noi au fost și vor rămâne prejudiciați. Prejudiciul va fi mare. Mă refer la zona de vest, Calea Șurii Mici (...)”.

Acesta crede că zona „e potrivită ca zonă industrială”. „Să fie analizat ca pentru o dezvoltare comercială (arătând spre capătul Căii Șurii Mici – n.n.), pentru că nu există zone comerciale în zonă. Ar merge zona comercială, cum este la ieșirea spre Mediaș”.

„Dar această zono include funcțiuni de comerț. Dezvoltarea acestor facilități depinde de inițiativa proprietarilor de teren și de administrația publică. Dar prevederile acestea sunt incluse. Pot fi făcute centre mari. Ideea e de a ocoli monofuncțiunea”, i-au răspuns arhitecții.

Denisa Budac, o altă participantă la discuții:

„Ați propus modernizarea prin zone verzi, dar nu ați venit cu o soluție pentru terenurile private care au fost încadrate de primărie în zone verzi fără acordul proprietarilor. Singura soluție pe care am auzit-o e cea de expropriere, ceea ce nu e plauzibilă. Zona Gușterița, str. Niță Octavian, un teren de-a lungul râulețului, e terenul meu. Toate din împrejurimi au construcții, inclusiv cu autorizații de anul acesta. Vin cu propunerea să trecem, la capitolul de destinație a terenului privat, din zonă verde la teren cu zonă de locuire”.

Consilierul în domeniul arhitecturii al primarului, Gheorghe Pătrașcu, i-a răspuns că problema zonelor verzi e reglementată „de o lege imbecilă”, care nu a ținut cont de regimul de proprietate. „(Legea) spune că nu ai voie să-l modifici. În PUG a fost inclus un aspect inedit, potrivit căruia pe terenurile private, fără a se elimina zona verde, să fie posibilă o construire, limitată. E o problemă la nivel național”, a precizat acesta.

Crișan Lăzureanu a întrebat de ce nu a fost inclusă o zonă la sud de Turnișor în intravilan.

„Și eu locuiesc în Șelimbăr, unde stau la bloc, iar în mun. Sibiu cultiv roșii în solar. Mă refer la zona cunoscută ca „La Turn” – o zonă care era a proprietarilor din Turnișor. Este un parc general. Nu văd niciun impediment împotriva construirii și introducerii în intravilan. Șoseaua e asfaltată, ar fi oportun să se dezvolte o zonă de locuințe aici. Centura trece dincolo de pădure. Am un adăpost acolo, este un teren de categoria a patra – a fost cultivată cânepă pe vremuri”.

Primarul Astrid Fodor i-a răspuns că propunerea va fi analizată: „Echipa înclină să vă dea dreptate”.

Tot cu referire la includerea unei suprafețe în intravilan a vorbit și un alt participant, Gabriel Titulescu, cu referire la zona Poplaca:

„Ideea e că acum e un moment potrivit să gândim în ansamblu toată zona pentru 10-20 de ani. Acum nu sunt utilități, dar se realizează canalizare și apă pentru Poplaca și Tilișca. Zona sigur se va dezvolta, ca în celelalte zone de vest și nord. De ce să lăsăm să se dezvolte aiurea, când putem s-o gândim armonios? Suntem vreo 10 persoane care au depus o petiție”.

Un alt sibian, Horațiu Rusu, a arătat că în zona Calea Șurii Mici au fost trasate drumuri care împart parcele de terenuri în două. „Am constatat că acolo se face un drum cu ampriză de 23 m, care trece prin mijlocul unui teren aflat în proprietatea unei rude, dar care mută un drum de exploatare existent. Care ar fi justificarea?”

I s-a răspuns că situația concretă va mai fi reanalizată.

Cristian Bichiș a întrebat cum de a fost inclus un teren în intravilan în zona Școala de Câini (cartierul Primăverii), dând de înțeles că acest lucru s-a făcut cu dedicație pentru un dezvoltator imobiliar.

„Acolo sunt multe probleme, de la lipsa creșelor, școlilor, plus nu e transport public. Totodată, PUZ-ul a fost aprobat în 2010. De atunci străzile au rămas neasfaltate, pentru că reglementările nu au prevăzut concret pentru dezvoltatori și fac după bunul plac. O chestiune haioasă – noi din 2010 nici nu avem factură pentru apă, achităm la dezvoltator în contul lui de persoană fizică. Sunt 14 ani de atunci. Plus, noi nu avem legătură directă la DJ106C...

La Tursib s-a râs când am discutat despre introducerea unui autobuz școlar - cum să intre un autobuz școlar pe asemenea străzi? (arătându-i primarului fotografii cu străzile actuale – n.n.) 

Prin noul PUG se propune ca zona să se extindă. Nu se ține cont de faptul că neavând străzi asfaltate, vor urma încă 15 ani în care vom fi chinuiți cu betoniere, sunt drumuri pe care Sibiul nu le controlează, vorbim de accese spre zona noastră pe străzi din Cisnădie (...)

Pentru primar: dacă vi se pare oportun pentru o zonă cu probleme să se facă o extindere a intravilanului – că s-a introdus exact o parcelă a unui dezvoltator?”

Fodor s-a arătat surprinsă după intervenția sibianului, adresându-se arhitecților. „Pentru respectiva suprafață de teren s-a primit o solicitare inclusiv pentru o dezvoltare de funcțiuni complementare locuirii”, au răspuns aceștia.

„Din 2010 au fost prevăzute o grădiniță, un punct sanitar, magazin etc. – din 2010 nu s-a construit nimic până acum, e teren viran acolo”, a intervenit sibianul.

„Vreau să analizăm situația. În discuțiile noastre această chestiune n-am discutat-o. Aceasta e o noutate pentru mine. E o zonă care nu s-a discutat cu mine ca primar. O vom analiza, să vedem dacă e oportun (...) Cu utilitățile știm că sunt dubioase. Facem inventarierea situației și este mai mult decât tragică”, i-a răspuns Fodor.

Un locuitor din Gușterița, Andrei Vecerdea, s-a întrebat de ce, în condițiile în care se dorește extinderea zonei, o parte din suprafață, delimitată la sud de strada Răchitei, a rămas în extravilan. „Când ajungi aici, vezi în dreapta intravilan, în stânga - extravilan. Bucata de teren are câteva parcele. De ce nu a fost introdusă în intravilan? Mi se pare că introducerea e în mijlocul extravilanului (...)”

„Motivele sunt date de propunerile de extinderile de drumuri care au fost prevăzute în cadrul planului de mobilitate al primăriei; am avut în vedere și că sunt multe suprafețe afectate de diverse rețele de transport, curent, gaz; aceeași discuție este și în zona vecinătății autostrăzii, iar limitele au fost generate de limitele parcelelor identificate acolo”, a răspuns Alexandru Cristian.

Dan Popescu, un proprietar a doua terenuri din strada Cristian, a întrebat dacă va mai exista o variantă „ca să se construiască pe verticală în acest oraș”, referindu-se la intenția sa de a „construi ceva spectaculos” acolo.

„Pot să spun că această creștere nu e valabilă universal pe toată suprafața municipiului. Suprafața dvs. de teren e într-o zonă cu măsuri mai speciale, are și o valoare urbanistică. Am considerat că parcelarul trebuie protejat. În această zonă ar trebui limitate intervențiile pe suprafețele libere”.

„PUG-ul din 2011 nu permite abuz, nu permitea lipire, nimic. Rămâne la fel?”, a întrebat sibianul.

„Nu mai există interdicția unui PUZ în noul PUG”, a intervenit primarul.

Livia Bulacovschi, locuitoare din zona de case de pe Vasile Milea, a făcut apel ca „întreaga zonă de case să rămână zonă de case”. „E un sector imens de case între Oituz, Hipodromului, Luptei, Paltinul, după care continuă în Ștefan cel Mare. Vă rugăm ca acest sector să nu-l tăiați prin blocuri. Plus, am văzut o străpungere a zonei de pe strada N. Iorga. Vă rugăm să nu o efectuați.

Nu pot să-mi mai explic de ce se mai construiesc atâtea blocuri? Generația noastră nu va mai fi, natalitatea e în scădere. Prin urmare, nu văd de ce. Zonele de case e normal să rămână zone de case. Sunt multe zone goale.

Condiția pentru PUG e îmbunătățirea calității vieții oamenilor... conform legii urbanismului. Dacă eu ca și cetățean consider că aduceți grave atingeri calității vieții mele, construindu-mi blocuri, reducând vegetația cu 10%, vă rog lăsați-mi zona noastră de case, procentul pe care îl prevede legea.

Ați vorbit de monofuncționalitate: credeți-mă că eu în cartierul nostru de case doresc monofuncționalitate, doresc liniște, pentru că de aia mă duc acasă, doresc liniște. Plus că avem multe magazine, cabinete medicale, lăsați cartierul așa cum este.

Un locuitor din zona de protecție istorică s-a referit la PUZ-ul zonei fostei fabrici Independența aflat în consultare publică. Acesta a atras atenția asupra aglomerării orașului.

„Sunt cozi infernale, de la fosta Libertatea ca sa ajungi la Spitalul de pe Coposu îți trebuie 50 de minute. Degeaba îmi fac numai piste de biciclete, pentru că nu toată lumea poate să meargă cu bicicleta... și azi cei care merg în zona industrială vest folosesc autostrada. Degeaba lărgesc bulevarde, care a crescut suprafața de beton: acolo (pe Calea Dumbrăvii – n.n.) circula tramvaiul, erau doua benzi și locuri de parcare, acum nu s-a rezolvat decât cu o linie pentru 2-3 autobuze. Piste sunt multe, nu sunt legate între ele, e altceva; dar nu toți le pot folosi și se obstrucționează interesele celorlalți cetățeni ai orașului”.

Jens Kielhorn a intervenit din nou: „Spațiile verzi sunt pentru calitatea vieții – zona horticulă din Viile Sibiului va fi construită, Gușterița, Câmpșorul vor fi construite. Pierdem foarte multe zone verzi. Vom crea un trafic adițional în toate zonele noi, care va crește numărul de mașini. Deja nu mai încap mașinile în acest oraș. Nu veți mai putea modifica acest oraș acesta e apelul meu, vă rog să analizați zonele intravilane, și nu distrugeți aceste spații verzi. Lângă Cibin m-am așteptat la o zonă verde, dar văd case...”

Ioana Cristian i-a răspuns: „Referitor la intravilan, e obligatorie extinderea. Din studiile noastre, suprafața medie de locuire pe persoană e la jumătate față de media pe UE. E un procent foarte mic. Chiar dacă s-ar dubla construcțiile în Sibiu de abia ar ajunge la o medie. Sunt lucruri justificate, plus e migrația. Extinderea nu înseamnă distrugere, trebuie făcută conform legilor, avută în vedere un echilibru”.

La finalul dezbaterii, Andrei Rusu, de la Urban Bike, s-a referit la problema spațiilor publice ocupate de proprietarii de case. „În cartierele de case există multe porțiuni în care mașina ocupă mai mult de 50% din spațiul disponibil. Sunt multe zone unde ai spații private, curtea e goală, dar mașina e în fața curții; aducem astfel un deserviciu public cetățenilor. Sibiul e unul din orașele unde densitatea nu e foarte mare spre deosebire de București. Și acest lucru te încurajează să ai multe mașini. Dezvoltarea o să crească; nu știu dacă ați avut o previziune, dar în 10 ani vor fi cu 13.000 mașini mai mult decât în 2014, conform unei analize a administrației locale”.

Și noi am sesizat problema, a răspuns arhitectul Cristian. „Ține de partea de plan de mobilitate, de gestionarea și regulamentele legate de parcările de pe străzi. În aceste zone de locuințe individuale, unde se parchează masiv pe domeniul public, una din propunerile noastre e legată de profile de stradă care să reducă posibilitățile de parcare. Nu se pot elimina, pentru că nu poate funcționa exclusiv cu parcări în curți. Dar reducerea acestor locuri la nivelul domeniului public, acolo unde e posibilă parcarea pe domeniul privat, e una din variante”.

Citește și Noul PUG al Sibiului: „centre periferice” în cartiere, 134 ha de spații verzi noi, traseu inelar din Ogorului până în Gușterița. Primele observații ale arhitecților invitați la consultări

Citește și: Noul PUG al Sibiului a fost dezbătut cu dezvoltatorii imobiliari: „Ne așteptam la mai mult zahăr”. Cam tot în Șelimbăr ori Cisnădie vor alege să construiască

Citește și: „M-am trezit cu un bloc lipit de geamul meu și toată lumea spune că e legal”. Caz în Sibiu care arată de ce este important noul PUG

Pe lângă primarul Astrid Fodor, la dezbaterea de azi au fost prezenți și trei candidați la Primăria municipiului Sibiu: Alexandru Găvozdea, Ruxandra Cibu Deaconu și Adrian Bibu.

Fotografii: Silvana Armat

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Ion Surdu

de Ion Surdu

Redactor

Comentarii

5 comentarii

Specialiștii lui pește cumpărați de primarie

Acum 2 luni

Auzi d_na specialista...:"Referitor la intravilan, e obligatorie extinderea. Din studiile noastre, suprafața medie de locuire pe persoană e la jumătate față de media pe UE. " DOAMMA cât e suprafața medie de spațiu verde/cap de locuitor in vest și cât e in SIbiul asta plin de praf?? 3 m.p./cap de locuitor in Sb?? Până și Bucureștiul are dublu spațiu verde/cap de locuitor fata de Sibiu!! legea impune min 26m.p. de spațiu verde/cap de locuitor. Primăria încalcă legea, își bate joc de sibieni și face cu boltă pe dreptul lor la sănătate, dreptul lor la aer curat.
Raspunde

Rob

Acum 2 luni

Între "nu distrugeți" și "extindeți" nu există nimic? Sau extindere fără distrugere nu se poate? Ca și spațiul de lângă centru, parc sau blocuri cu 7 etaje, între ele nu există. Asta înseamnă să fii încuiat.
Raspunde

Valjan

Acum 2 luni

Inca o data se demonstreaza ca in Fodoristan ordinul pe unitata este crearea de disconfort maxim unei parti a locuitorilor mai exact soferilor. Primaria Fodoristanului nu cauta solutii ...ei rezolva prin interdictii. **** ala deranjat de masini parcate pe strada, este doar sageata lui Fodor. Era nevoie de o ****** ca sa-ui ridice la fileu problema. Asadr votati Fodor daca vreti ca Sibiul sa se duca dracului de tot!!!! Femeia asta e pericol public...varsta inaintata si faptul ca nu gandeste deloc o trasforma intr-o piatra de moara de gatul Sibiului!!! (Acest mesaj a fost moderat din cauza limbajului calomnios folosit.)

Raspunde

Un sibian

Acum 2 luni

dezbaterea a avut loc la stadion, asa-i? Cati dintre participanti au mers acolo cu bicicleta? Intreb pentru ca s-a discutat despre parcari si transport alternativ
Raspunde

FGFG

Acum 2 luni

altfel spus s-au povestit povesti si vor face asa cum este deja stabilit.... sunt curios cum a fost "trimisa cerea de introducere in intravilan a parcelei acelui dezvoltator" si cat de legal este acest lucru. asa toti cei care au terenuri pe langa sibiu ar trebui sa faca cerere de introducere in intravilan nu? apoi nu s-a spus nimic despre obligativitatea noului PUG de a prelua toate PUZ-urile aprobate de la PUG-ul in 2011 incoace conform legii pentru ca si acum sunt zone in care exista PUZ-uri care se bat cap in cap cu PUG-ul si cei din primarie aplica dupa cum le convine si vor ei aceste reglementari...
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus