Joi,
25.07.2024
Parțial Noros
Acum
22°C

Discriminare în reglementarea parcelelor și aglomerație - sesizările transmise pentru PUZ-ul unui viitor ansamblu rezidențial pe Calea Șurii Mici

Discriminare în reglementarea parcelelor și aglomerație - sesizările transmise pentru PUZ-ul unui viitor ansamblu rezidențial pe Calea Șurii Mici

Pe site-ul Primăriei Sibiu a fost publicat un raport detaliat al consultărilor publice desfășurate pentru aprobarea modificării Planului Urbanistic Zonal (PUZ) în vederea construirii unor locuințe colective și semicolective pe Calea Șurii Mici. Documentul a evidențiat trei sesizări majore primite de la cetățeni și răspunsurile oferite de proiectantul implicat, SC Daedalus Proiect SRL – firma care a propus noul PUG al Sibiului.

Discriminare în reglementarea parcelelor

Prima sesizare, înregistrată pe 24 aprilie 2024 de proprietarii a două parcele de teren de aproape 5.000 mp fiecare, a adus în discuție fărâmițarea terenurilor lor și introducerea în zona de reglementare doar a unor părți din fiecare parcelă. Aceștia au considerat că atribuirea unor indicatori urbanistici inferiori celor din subzonele adiacente reprezintă o discriminare.

Proiectantul a explicat că fărâmițarea a fost necesară pentru a alinia reglementările urbanistice cu planul general al zonei. Totuși, s-a menționat că toate cererile rezonabile vor fi reexaminate și, acolo unde este posibil, se vor face ajustări pentru a asigura un tratament echitabil tuturor proprietarilor implicați.

Aglomerație și probleme de infrastructură

Cea de-a doua sesizare, înregistrată pe 25 aprilie 2024, atrage atenția asupra problemelor de infrastructură pe care le-ar putea genera proiectul. Locuitorii au evidențiat că lățimea drumului și a trotuarelor propuse nu respectă normele tehnice, iar soluția de parcare interferează cu pista de biciclete existentă, generând riscul unei îngustări semnificative a acesteia. De asemenea, a fost subliniată lipsa parcărilor publice oferite de primărie.

„Lipsa spațiilor de parcare oferite de primărie. Parcările noi create sunt pe proprietate privată și nu sunt parcări oferite de primărie. În orice moment beneficiarii parcărilor din zona pot interzice prin diverse mijloace blocarea accesului către locurile suplimentare private astfel încât cei care vin în zonă vor fi nevoiți să parcheze pe un drum foarte îngust.

Propunerea actuală pentru zona respectivă prezintă riscuri majore și inconveniente pentru comunitatea noastră”, scrie autorul sesizării.

În replică, proiectantul a explicat că soluția propusă pentru parcare și infrastructură a fost elaborată în conformitate cu cerințele actuale și normativele legale.

Autorul sesizării a mai atras atenți că lățimea trotuarului „este propusă ca fiind de 1m”, dar că legea prevede că trotuarele vor fi dimensionate în funcție de intensitatea circulației și de locul în care sunt amplasate acestea. „Având în vedere faptul că sunt prevăzute cu spatii comerciale, este evident că traficul de persoane va fi considerabil estimându-se că circulatia pietonală va depăși 800 pietoni/h”, scrie acesta.

„Estimarea fluxului de pietoni este una fantezistă”, au replicat reprezentanții firmei de proiectare. Aceștia au precizat că grosul unui eventual flux de vizitatori ai serviciilor sau comerţului se vor concentra la zona de mixt - riverană la strada Cuarţului, arteră dimensionată prin documentaţii de PUZ anterioare.

Impactul asupra traficului

Ultima sesizare, înregistrată pe 29 aprilie 2024, a abordat impactul pe care construirea locuințelor colective și semicolective îl va avea asupra traficului și spațiilor verzi din zonă. Autorii sesizării au cerut reevaluarea proiectului pentru a asigura o dezvoltare sustenabilă, care să nu compromită calitatea vieții locuitorilor existenți.

„Drumurile noi create trebuie să aibă prevăzute, pe lângă trotuare cu lățime legală/generoasă, piste de biciclete corespunzătoare, dublu sens de mers pentru autovehicule și zone de parcare laterală, măcar pe o parte a drumului. Un exemplu pozitiv în acest sens este Calea Dumbrăvii, iar trei exemple negative sunt Strada Câmpușor, unde, dacă se oprește o mașină din diverse motive, se blochează tot traficul, pentru că nu există posibilitatea de a scoate autovehiculul de pe partea carosabilă (borduri pe ambele părți și locuri de parcare inexistente). Un alt exemplu negativ, chiar în zona Calea Șurii Mici, este noua stradă Barcelona; aceasta are două benzi, câte una pe sens, dar nu are prevăzute locuri de parcare laterale. Încă nu a fost oficial dată în folosință, dar pe o treime din lungimea acesteia sunt parcate mașini, iar circulația auto este și va fi îngreunată. Al treilea și ultimul exemplu negativ este Strada Ogorului/Frunzei, unde dezvoltatorilor nu li s-a impus să cedeze teren pentru drum, rezultând o stradă pe care abia se pot deplasa două autovehicule mici, iar trotuarele au sub un metru lățime; de pista de biciclete nici nu mai are rost să vorbim. Zilnic, mamele cu copii și cărucioare merg jumătate pe trotuar, jumătate pe stradă, pentru că trotuarul este prea îngust.

Chiar dacă în zonă dezvoltatorii creează locuri de parcare, acestea sunt private și nu publice. Astfel, oricine vine în zonă din diverse motive și nu locuiește în aceste imobile nu va avea unde să parcheze. Este de datoria Primăriei să creeze locuri de parcare în toate zonele orașului, iar primul lucru de care trebuie să se asigure este că va avea spațiu la dispoziție. Locurile de parcare create de Primărie nu trebuie să fie gratuite; pot fi cu taxă, DAR trebuie să EXISTE!”, atrage atenția autorul sesizării.

Proiectantul a subliniat că dezvoltarea propusă include măsuri de reducere a impactului asupra traficului și de integrare a unor spații verzi în proiect.

„Realizarea de parcaje publice, obiective de utilitate publică, cade în sarcina administrației publice, așa cum precizează chiar petentul; acestea nu pot fi imputate unui investitor privat. Nu înțelegem care este observația; la fel și pentru exemplele apreciate pozitiv sau negativ de către acesta. În aceeași măsură, atragem atenția că proiectul viitorului Spital Județean prevede o parcare amplă care poate deservi o zonă foarte întinsă”, au răspuns reprezentanții companiei.

Citește aici rezumatul sesizărilor primite în cadrul consultări publice.

Precizăm că parcela care a făcut obiectul dezbaterii publice are aproape 10.000 de mp și se află în proprietatea companiei Zac-Dev Surii Mici SRL. În 2013 zona a fost reglementată printr-un PUZ, pentru construirea unui ansamblu rezidențial de locuințe colective, document modificat în anul 2018, prin creșterea coeficientului de utilizare a terenului (CUT) cu 20%,conform legii pentru construire.

Documentația aprobată de consilierii locali acum 6 ani prevede că regimul de înălțime a clădirilor va fi de maxim 20 metri, adică 5 etaje supraterane. În total, erau prevăzute 130 de apartamente.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Ion Surdu

de Ion Surdu

Redactor

Comentarii

3 comentarii

HBomb

Acum 1 lună

Toți cei care construiesc în zonele astea (dezvoltatori, proprietari individuali) trebuie să știe că NU este datoria Primăriei să facă locuri, de parcare, ci de fapt legislația prevede că cei care construiesc trebuie să cedeze domeniului public spații pentru drumuri și să facă locuri de parcare în număr aproximativ egal cu cel al locuitorilor/utilizatorilor.
Raspunde

PeNeLoPa Secureanu

Acum 1 lună

Bine punctat, dar ipocrizia rechinilor imobiliari este nemarginita. Sa nu mai zic de faptul ca nu ne mai facem bine ca mentalitate, atat cetatenii cat si rechinii si autoritatile vad deja aceasta zona ca un cartier dormitor, unde locatarii vor fi dependenti de masini. Vai de calitatea vietii din orasele romanesti, in conditiile astea. Blocuri, mega image, si toti cu viza de flotant pe undeva pentru a-si putea inscrie copiii la Regina Maria, unde ii vor transporta zilnic cu masina personala. Jenant. Sunt curios daca exista reglementari in lege si de izolarea minima fonica a locuintelor, deoarece orice coaja de bloc din Romania construita in ultimii 10 ani zici ca are nailon ca separator intre apartamente, se aude orice zgomot.
Raspunde

Claudiu

Acum 1 lună

Face ce face Daedalus Proiect SRL si (in araba simpla) da buleala dupa buleala Dupa care, cu o suficienta demna de cauze mai bune vine cu tot felul de justificari/comentarii ironic-impertinente pentru a "rezolva" problema si a nu pierde cascavalul. Probabil crezandu-se a mai vicleana vulpe din Sibiu . Asta in timp ce mai incheie un an pe pierderi si scaderi ale activitatii Ma gandesc ca fara contractele cu autoritatile locale ar cam ramane fara obiectul muncii si ratiunea de a exista Si atunci de ce sa se mai dezbata macar ? Sa fie mereu cum si ce vor si spun dansii. Ca sa continue sa functioneze cu succes.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus