Nici ministrul Transporturilor și nici directorul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere nu au dat semne că știu prea multe detalii despre proiectul pentru care autoritățile județului Sibiu așteaptă susținere financiară și mai consistentă decât pentru un nou spital județean.
Lansat în lucru de către Consiliul Județean Sibiu din 2019, proiectul unei variante ocolitoare prin sudul municipiului Sibiu este estimat să coste 3,32 miliarde de lei, cu tot cu TVA. Suma este una record pentru proiectele promise sibienilor: spre comparație, proiectul noului spital județean lansat de și mai mult timp a avut o valoare contractuală de 2,5 miliarde de lei, cu tot cu TVA (între timp, licitația pentru atribuirea acestui contract a fost anulată).
Banii pentru construirea acestei variante ocolitoare sud a Sibiului ar urma să fie atrași prin intermediul Ministerului Transporturilor și al CNAIR, ca urmare a unui protocol semnat cu CJ Sibiu în 2020. Inițial, CJ Sibiu anunța implementarea acestui proiect din fondurile nerambursabile alocate în exercițiul bugetar 2014 – 2020, după care autoritățile locale au anunțat că sursa principală de finanțare devine următoarea perioadă de programare multianuală, cea dintre 2021 și 2027. Asta în condițiile în care în luna decembrie a anului trecut, plenul CJ a adoptat studiul de fezabilitate al variantei ocolitoare sud, cu o valoare totală a investiției de 3.329.965.042,36 de lei, cu tot cu TVA.
La vizita pe care Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, și Cristian Pistol, directorul general al CNAIR, au realizat-o vineri, la Boița, pentru închiderea circulației pe Valea Oltului, le-am cerut celor doi detalii despre cum vor susține proiectul pe care CJ Sibiu l-a anunțat din toamna lui 2020 că „a intrat în linie dreaptă”.
Citește și Parteneriate cu CNAIR: fonduri europene pentru centura de sud a Sibiului și centura Mediașului
Grindeanu nici nu știe de parteneriat
Pentru ministrul Transporturilor, centura ocolitoare sud a Sibiului nu pare a fi un subiect cu care să fie la curent. Nu știe nici cine a inițiat proiectul și nici despre faptul că acum patru ani ministerul pe care îl conduce acum s-a angajat să susțină financiar un astfel de proiect.
„Toate aceste lucrări care sunt de mai mică anvergură decât autostrăzile le-am dat către autoritățile locale. Am semnat vreo 80 și ceva de protocoale cu autoritățile locale. Noi asigurăm finanțarea, noi dăm banii, ei le implementează. Nu știu dacă au venit, până acum, să facem un astfel de protocol cei de la autoritățile din Sibiu, municipale sau județene”, a răspuns Sorin Grindeanu pentru cititorii Turnul Sfatului, trimițându-ne pentru mai multe detalii la directorul general al CNAIR.
Sorin Grindeanu și Cristian Pistol
Directorul CNAIR știe de protocol, dar nu și de SF
Cristian Pistol este director general al CNAIR de fix un an de zile. În cursul zilei de vineri l-am abordat la câțiva pași de Grindeanu. „Știu că există un protocol semnat cu Consiliul Județean Sibiu. Să vină cu studiul de fezabilitate”, răspunde Pistol, cu referire la studiul pe care CJ Sibiu l-a aprobat de mai bine de șase luni, mai precis din 22 decembrie 2023.
După care Pistol a descris care sunt etapele pe care ar mai trebui să le urmeze proiectul unei noi centuri ocolitoare a Sibiului. „În mod normal, pașii procedurali sunt următorii: după întocmirea studiului de fezabilitate trebuie aprobați indicatorii tehnico-economici. Dacă acest studiu a fost realizat în cadrul unui protocol cu CNAIR, pe lângă aprobarea prin hotărâre de consiliu județean este nevoie și de aprobarea acestor indicatori în Comisia tehnico-economică a CNAIR, a Ministerului Transporturilor, iar în funcție de valoare, ar trebui să meargă și în Consiliul interministerial, pentru că nu e o valoare mică. Acești indicatori vor trebui mai apoi aprobați prin hotărâre de guvern. Mai apoi putem vorbi de celelalte etape: de identificarea sursei de finanțare pentru proiectare și execuție, de demarare apoi a procedurilor de achiziție publică pentru proiectare și execuție”, a adăugat Pistol.
Sibienii au fost informați că sunt bani pentru exproprieri
Ultima comunicare publică a CJ Sibiu pe subiectul variantei ocolitoare sud Sibiu a fost făcută în 23 aprilie 2024. „Varianta Ocolitoare Sibiu Sud primește bani pentru exproprieri și are Audit de siguranță rutieră. Suma de 46 de milioane de lei a fost obținută de CNAIR, prin Ministerul Transporturilor, drept despăgubiri pentru proprietățile tranzitate de Varianta Ocolitoare Sibiu Sud. Banii au fost alocați prin bugetul de stat și reprezintă încă un pas în realizarea viitoarei artere care va prelua traficul auto din zona de sud a municipiului Sibiu”, anunțau reprezentanții CJ Sibiu.
Mai mult, ei arătau că auditul pentru siguranța circulației pe viitoarea centură a fost realizat de CNAIR cu suma de 65.000 de lei. „Documentul a fost transmis Consiliului Județean Sibiu în vederea studierii, iar o formă completată a acestuia, cu observațiile Consultantului, a fost retrimisă CNAIR”, a mai informat conducerea CJ Sibiu în aceeași dată.
Ample dezbateri
Subiectul centurii ocolitoare sud a Sibiului a fost unul ținut în permanență în atenția sibienilor. Încă de la lansare conducerea CJ Sibiu a invitat cât mai mulți sibieni la dezbateri pe acest subiect, traseul fiind aspectul care a generat cele mai multe contestații. În toamna anului trecut, pentru planul urbanistic zonal al proiectului au fost organizate șapte dezbateri publice, cele de la Rășinari, Sibiu și Șelimbăr stârnind nemulțumiri printre participanți.
Conform studiul de fezabilitate adoptat, varianta ocolitoare sud este un proiect care tranzitează localitățile Șelimbăr, Cisnădie, Rășinari, Poplaca, Sibiu și Cristian, pe un traseu lung de 21,39 km. Ar urma să aibă cinci noduri rutiere, două sensuri giratorii și 22 de poduri, viaducte și pasaje.
„În linie dreaptă” din 2020
„Proiectele varianta ocolitoare Sibiu sud și centura Mediașului intră în linie dreaptă”, anunța CJ Sibiu în septembrie 2020, după o vizită făcută în teritoriu de Lucian Bode, ministrul Transporturilor din acea vreme, însoțit de Mariana Ioniță, directoarea generală a CNAIR de atunci, gazde fiind Daniela Cîmpean, președinta CJ Sibiu, și Raluca Turcan, pe atunci vicepremier.
CJ Sibiu a semnat parteneriatul pentru centura ocolitoare a Sibiului în septembrie 2020. Era în plină campanie electorală pentru alegerile locale
Atunci a fost semnat și parteneriatul de implementare al variantei ocolitoare, CJ Sibiu descriind pașii următori. „Prin parteneriatul de implementare, Ministerul Transporturilor s-a angajat să ducă la îndeplinire următoarele etape: procedurile privind realizarea culoarului de expropriere, derularea procesului de accesare a fondurilor europene, participarea la recepționarea lucrărilor, administrarea și întreținerea infrastructurii rutieră după încheierea perioadei de garanție; Consiliului Județean, cu ajutorul finanțării europene, va parcurge următoarele etape: contractarea serviciilor de realizare a studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic cu toate documentațiile aferente, contractarea lucrărilor de execuție și monitorizarea implementării proiectului”.
Spre diferență de centura sud a Sibiului, proiectul unei centuri a Mediașului (mult mai vechi decât cel din jurul reședinței de județ) a ajuns în faza de licitație pentru angajarea unui constructor, având o valoare estimată de aproape 850 de milioane de lei (detalii aici).
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: directorul cnair , intrebat ministrul transportur , Varianta Ocolitoare Sud Sibiu , Ministrul Transporturilor , studiu de fezabilitate , Centura Ocolitoare Sud
Vizualizari: 22339
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
Bleahh
Acum 1 oră
Un ardelean
Acum 2 ore
Noaptea minții la primăria satului Sibiu !
Acum 2 ore
Un român
Acum 3 ore
Q