Primăria Sibiu a anunțat că Podul Gării va fi închis timp de două din cele trei luni alocate reabilitărilor. Anunțul a revoltat inclusiv constructori sibieni care nu au mai participat la licitație tocmai din cauza prevederilor din caietul de sarcini, potrivit cărora „lucrările la nivelul pasajului se vor executa obligatoriu fără închiderea totală a circulației pe pod”. Reprezentanții Primăriei spun că au decis să schimbe regulile ca urmare a faptului că reprezentanții constructorului angajat și-au asumat că vor termina lucrările care afectează circulația în cele două luni de restricții totale.
A fost o surpriză neplăcută anunțul făcut în cursul zilei de ieri de către Primăria Sibiu, potrivit căreia circulația pe Podul Gării va fi închisă total timp de două luni, începând cu ziua de miercuri, 7 august. Motivul invocat de Primărie în comunicatul prin care a livrat vestea este „pentru a permite desfășurarea acestor lucrărilor complexe”.
Citește și Podul Gării se închide complet de miercuri, 7 august. Încep lucrările de reabilitare
Surpriza neplăcută este generată de faptul că, în cadrul procedurii pentru atribuirea acestui contract, caietul de sarcini prevede cât se poate de clar că circulația pe pod nu poate fi închisă total decât pe perioada nopții. „Lucrările la nivelul pasajului se vor executa obligatoriu fără închiderea totală a circulației pe pod, dar cu introducerea unor restricții de circulație și cu realizarea semaforizării în acest sens. Închiderea totală a circulației pe pod se poate realiza pe timpul nopții doar dacă se execută lucrări în această perioadă. Pentru realizarea lucrărilor de reabilitare a pasajului într-o perioadă cât mai scurtă, respectiv finalizarea execuției în maxim trei luni zile, se impune organizarea programului de lucru în două schimburi pe perioadele în care se execută lucrări ce pot afecta circulația pe pasaj”, se subliniază în caietul de sarcini din documentația de atribuire.
„Nu și nu” și la clarificări
Licitația a fost lansată pe 21 martie 2024. Înaintea depunerii ofertelor, Primăria a fost solicitată în faza de clarificări să renunțe la cerința menținerii traficului deschis pe o bandă de circulație. Motivele enumerate
mai mulți constructori au solicitat în faza de clarificări renunțarea la prevederea potrivit căreia traficul nu se poate închide total. Asta cu atât mai mult cu cât în avizul emis pentru această lucrare, cei de la CFR au solicitat ca pe banda care rămâne deschisă circulației, mașinile să nu circule cu mai mult de 30 de km/h și să fie sporită distanța între vehicule astfel încât „să circule un singur vehicul pe deschidere” (adică mașinile să circule având o distanță de minim 20 de metri între acestea).
„În proiect se propune ca execuția să se facă mai întâi pe o bandă, pentru a evita închiderea traficului pe pod. Însă acest lucru conduce la următoarele aspecte: se dublează durata de execuție; calitatea lucrărilor are de suferit; timpii de semaforizare pentru traficul mașinilor, astfel încât să circule un singur vehicul pe o deschidere sunt foarte greu de stabilit; depozitarea materialelor care se pun în operă nu se poate face pe banda pe care se lucrează; nu se poate asigura siguranța traficului pe lângă utilajele care lucrează pe banda alăturată. De exemplu, repartizatorul de asfalt are lățimea între 2,5 m și 5,00 m, iar o bandă carosabilă are 3,90 m, rezultă de aici că este greu de asigurat siguranța vehiculelor aflate pe pod în vecinătatea utilajelor”, arăta un constructor care justifica, astfel, necesitatea închiderii circulației pe perioada de execuție a lucrărilor.
Primăria Sibiu, prin reprezentanții săi, s-a arătat însă fermă pe poziții. „Autoritatea contractantă nu acceptă închiderea circulației pe întreaga perioadă de execuție a lucrărilor”, este subliniat și îngroșat în răspunsul dat solicitării de mai sus. După ce redau pasajul subliniat din caietul de sarcini în care se arată că lucrările trebuie făcute sub trafic, funcționarii Primăriei „deschid o portiță”. „După caz, se va accepta închiderea totală a circulației pe pod, pentru intervale de timp bine stabilite, doar pentru operațiunile pentru care contractantul dovedește că nu se pot executa cu podul în circulație”, se încheie răspunsul Primăriei (sublinierile și îngroșările aparțin funcționarilor).
Până la termenul limită de depunere a ofertelor – prelungit cu o săptămână, până în 25 aprilie – doi constructori s-au arătat interesați lucrare: Con-A Operations și, respectiv, Antrepriza de reparații și lucrări ARL Cluj, parte a grupului Strabag. Oferta desemnată câștigătoare, având cel mai mic preț, este cea a firmei din Cluj, care a semnat contractul cu Primăria Sibiu în data de 25 iulie, pentru suma de 9,5 milioane de lei, cu tot cu TVA (față de 10,7 milioane de lei, cu tot cu TVA, bugetul alocat inițial).
Constructori dezavantajați
„Noi am făcut un calcul și, pentru a respecta cerințele din caietul de sarcini - în sensul de a nu închide total circulația și a lucra în cât mai multe schimburi, chiar și noaptea – aveam nevoie de cel puțin 150 de muncitori în fiecare zi acolo. Foarte mult, în bugetul alocat. Prin urmare, nu am mai participat la licitație”, arată un constructor sibian cu care a discutat Turnul Sfatului.
Mult mai revoltat s-a arătat un alt constructor, care spune că aceeași prevedere din caietul de sarcini – conform căreia traficul nu se va închide – l-a determinat să nu participe la licitație. „Mizerie mai mare ca asta nu am văzut niciodată și sunt sute de licitații la care am participat. De ce spun asta? Pentru că în caietul de sarcini este detaliat modul în care se execută lucrarea: închizi o bandă, decapezi și așa mai departe. După care treci la banda următoare. Prin ceea ce a făcut acum Primăria a creat un avantaj acestui constructor. Nu doar prin faptul că una e să frezezi tot podul o dată și să de desfășori fără griji, ci și prin economiile care se realizează. De exemplu, simplist spus, când pui hidroizolația pe o bandă și o acoperi mai apoi cu asfalt, atunci când treci cu lucrarea la următoarea bandă de circulație ar trebui să frezezi jumătate de metru din stratul de asfalt proaspăt așternut, până deasupra hidroizolației. Astfel încât, hidroizolația pe care o așterni și pe noua bandă pe care ai început lucrarea să acopere jumătate de metru din hidroizolația aferentă celeilalte benzi de circulație. Iar acesta este doar un exemplu. Eu sunt sceptic și în ceea ce privește termenul de realizare: dacă se descoperă vicii ascunse? Rămâne podul închis total circulației până se identifică și aprobă noile soluții?”, este o a doua reacție culeasă de Turnul Sfatului.
De altfel, strict pe subiectul modului în care hidroizolația trebuie realizată au făcut precizări și reprezentanții Primăriei Sibiu în faza de clarificări a licitației. „Şapa hidroizolatoare trebuie să poată fi aplicată şi la poduri în exploatare, la care lucrările să se execute pe o jumătate a căii, iar pe cealaltă jumătate să se desfăşoare circulaţia normală, asigurându-se continuizarea şapei, cu păstrarea caracteristicilor tehnice”.
Primăria spune că a avut în vedere interesul cetățenilor
Reprezentanții Primăriei Sibiu arată că a renunțat la interdicțiile din caietul de sarcini în urma discuțiilor cu constructorii, care au arătat că în loc să lucreze trei luni cu închiderea alternativă a circulației pe câte o bandă, pot să termine lucrările care afectează traficul în două luni. Și că, astfel, circulația ar fi afectată doar două luni, chiar dacă total.
„Primăria Sibiu a avizat această variantă, a închiderii complete a traficului pe Podul Gării timp de două luni, având în vedere interesul cetățenilor care tranzitează zona și reducerea disconfortului resimțit de aceștia. Scopul în realizarea acestei lucrări este acela de a o finaliza cât mai repede, respectând bineînțeles standardele de calitate. Astfel, în discuțiile organizatorice purtate cu constructorul după semnarea contractului de execuție a lucrărilor, acesta și-a asumat să finalizeze lucrările care afectează traficul în termen de două luni, în loc de trei luni, cât era prevăzut în contract. Prin urmare, Primăria Sibiu a acceptat această variantă, datorită scurtării perioadei în care sunt necesare restricții în trafic”, transmit reprezentanții Primăriei Sibiu în atenția cititorilor Turnul Sfatului.
Închiderea totală a traficului (până pe 7 octombrie) se va suprapune și cu începutul noului an școlar, care va avea loc pe 9 septembrie.
„Dacă se rămânea pe varianta de trei luni, oricum lucrările s-ar fi executat cu restricționarea circulației pe o singură bandă, ceea ce ar fi însemnat un disconfort prelungit pentru șoferi și blocaje în coloane, de ambele părți ale podului”, mai transmit reprezentanții Primăriei Sibiu.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: restrictii podul garii , inchidere circulatii , revolta constructori , revolta inchiderea neprevazuta , Podul Gării , Primăria Sibiu
Vizualizari: 11105
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
Xyz007
Acum 2 ore
Luana
Acum 2 ore
Till Eulenspiegel
Acum 2 ore
Till Eulenspiegel
Acum 2 ore
Vivi Dragan