Luni,
07.10.2024
Parțial Noros
Acum
17°C

La Sibiu, cultura bate infrastructura. De ce renunță elevii să meargă cu bicicleta?

La Sibiu, cultura bate infrastructura. De ce renunță elevii să meargă cu bicicleta?

Primăria Sibiului a fost recent recompensată cu diverse premii pentru leadership vizionar și pentru proiectele de infrastructură dedicate mersului pe bicicletă. Cu toate acestea, în spatele acestor premii se ascunde o realitate tristă: noua infrastructură îndeplinește mai mult funcția de agrement, în timp ce cartierele principale ale orașului, școlile și zonele industriale rămân neconectate prin piste de bicicletă sigure. În aceste condiții, o revoluție a mobilității pe termen mediu pare puțin probabilă, cel puțin nu în următorii 3-4 ani.

Infrastructura reprezintă însă doar o parte a soluției. Pe lângă infrastructură, elementar pentru Sibiu este și dezvoltarea unei autentice culturi a mersului cu bicicleta. Dacă aruncăm un ochi spre Regatul Țărilor de Jos sau Danemarca vedem că mersul cu bicicleta a fost asimilat în cultura lor, iar cultura influențează atât calitatea infrastructurii, cât și politicile publice.  

Revenind la România și la Sibiu, în ultimii 4 ani, de când Urban Bike Revolution activează la nivelul orașului cu diverse proiecte și inițiative legate de încurajarea mersului cu bicicleta ca rutină zilnică, auzim, involuntar, diverse povești ale oamenilor din comunitate. Majoritatea sunt legate de frica de a merge cu bicicleta în oraș, nesiguranță generată de infrastructura deficitară, de comportamentul agresiv al șoferilor, de lipsa spațiilor de parcare sigure în cartiere etc.

Cu toate acestea, în ultimul an, poveștile care ne-au atras cel mai mult atenția sunt legate de abandonul bicicletei ca mijloc de deplasare a 4 elevi din Sibiu. Poveștile au fost relatate de părinți, fără a se cunoaște între ei, iar elementul comun îl reprezintă stigmatizarea socială, venită direct sau indirect din partea colegilor. Mai simplu exprimat, mersul cu bicicleta la școală nu este cool în rândul elevilor.

Cifre care întăresc realitatea

Un oraș de talia Sibiului înțelege cel mai bine ce înseamnă cultura. Fostă Capitală Europeană a Culturii în 2007, cu zeci de evenimente culturale an de an, cu festivaluri de teatru, film, competiții sportive de talie mondială, toate sunt parte din cultura locală. Chiar și cele mai mari evenimente cicliste din România se desfășoară tot în Sibiu și în împrejurimi.

Totuși, aruncând un ochi peste datele oficiale reiese că mersul pe bicicletă, ca mijloc de transport, este adoptat de sub 1% din populație, mai precis de 0,77%, conform măsuratorilor realizate pentru Planul de Mobilitate Urbană Durabilă 2021. Acest procent scăzut se regăsește și în rândul elevilor, conform unui studiu realizat de Urban Bike Revolution în 2023 și la care au participat peste 3.500 de elevi din totalul de 23.500. Comparativ cu colegii lor olandezi, elevii sibieni sunt la o distanță astronomică, în Țările de Jos procentul elevilor care merg pe bicicletă la școală fiind de 75%.

I-a spus o fată că nu e cool…

Dacă am vrea să înlocuim cultura cu un alt termen acela ar fi cu siguranță “cool”. Mai ales în rândul adolescenților acest cool se traduce prin apartenență, respingerea fiind sentimentul cel mai distructiv pentru mintea oricărui tânăr.

În această notă vine și povestea primului părinte al cărui copil mergea aproape întreg ciclul gimnazial la școală cu bicicleta. Ajuns la liceul, la unul din “liceele bune” ale orașului, a renunțat la mersul cu bicicleta, pentru că “o fi zis ceva fata de care-i plăcea că nu e cool…” spune amuzat tatăl acestuia, dar completează „… totuși merge cu autobuzul”.

La o altă “școală bună” din oraș, alți doi elevi renunță să mai meargă cu bicicleta deoarece nu mai consideră că este cool, “au crescut și nimeni de la ei din clasă nu mai merge cu bicicleta” explică un alt părinte. Ultima elevă de care am aflat că nu vine la școală cu bicicleta, din cauza stigmatizării, este sportivă și ne-a mărturisit în cadrul unui atelier organizat în școala lor că ceilalți colegi râd de ea pentru că merge cu bicicleta.

Ce au în comun poveștile acestor elevi, și băieți și fete, și de gimnaziu și de liceu? Faptul că au renunțat la bicicletă pe măsură ce creșteau, pentru că odată cu pubertatea și impactul vorbelor celor din jur este mai puternic, indiferent că vorbim de adulții sau colegii din jurul lor. În lipsa unei culturi puternice a mersului pe bicicletă, stigmatizarea îi determină pe tineri să renunțe.

Drobul de sare plutește deasupra capetelor noastre

În octombrie 2023, cu ocazia Săptămânii Verzi/Altfel, Urban Bike Revolution a organizat împreună cu Serviciul Rutier al IPJ Sibiu o serie de activități cu bicicleta în diferite școli din Sibiu, cu elevii de peste 14 ani. Elevii erau invitați să vină la școală cu bicicleta, iar restul programului era asigurat de organizatori. Surpriza mare a fost participarea a peste 80% din elevi cu biciclete, ceea ce arată că mare parte dintre aceștia dețin o bicicletă (dacă nu au împrumutat-o).

Curioși, am vrut să știm câți din elevi vin la școală cu bicicleta în restul anului. Surprinzător sau nu, nici unul dintre ei nu vine cu bicicleta la școală. De ce? Un răspuns aproape în cor “nu ne lasă părinții”.

În condițiile actuale nici un părinte nu poate fi condamnat pentru faptul că nu încurajează mersul cu bicicleta al copiilor la școală. Pe de altă parte, nu există nici o inițiativă consistentă a părinților din Sibiu pentru o schimbare, iar această atitudine noncombat poate face parte tot din cultura noastră. Teama se transmite din generație în generație, la fel ca “drobul de sare” din povestea lui Ion Creangă. Dacă reducem volumele de trafic, ajungem să folosim mai puțin mașina, atunci putem crește sentimentul de siguranță.

Copiii, oglinda societății

Deși, paradoxal, numărul cetățenilor care locuiesc în Sibiu este în scădere cu 3%, în ultimii 10 ani, numărul mașinilor înregistrate și pentru care se plătesc impozite la Direcția Fiscală Locală este cu 20% mai mare, respectiv cu 13.000 de mașini mai mult, conform datelor primite de la autoritățile locale pentru perioada 2014 – 2023.

Sursă: analiză proprie Urban Bike Revolution

Așa se explică poate și procentele legate de cota modală în rândul elevilor, unde peste 52% din elevi sunt transportați cu mașina la școală (dintre care 67% la ciclul primar, 42% la gimnaziu și 37% în rândul liceenilor), rezultând o estimare de peste 10.000 de mașini care transportă zilnic elevi de acasă spre școală sau alte activități.

Sursă: analiză proprie Urban Bike Revolution

Cel puțin la vârste fragede, copiii sunt oglinda părinților. Niciun copil nu ia decizii individuale legate de mijlocul de transport cu care vrea să ajungă la școală. În adolescență lucrurile se schimbă, elevii putând avea preferințe legate de mijlocul de transport, dar în lipsa unei culturi, care începe de acasă, o transformare peste noapte este imposibilă.

Deși este ușor să dăm vina pe administrația locală pentru lipsa unei infrastructuri adecvate, schimbarea începe și cu noi. Părinții joacă un rol esențial în educația copiilor și în modelarea comportamentului lor. Mobilitatea activă trebuie să fie o prioritate pentru viitorul orașului nostru.

Stimați părinți, în prag de nou an școlar, pe lângă clase renovate, manuale noi, profesori competenți, echipamente performante, gândiți-vă și la orașul în care ajung să crească copiii dumneavoastră, iar acel oraș îl construiți în fiecare zi.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Andrei Rusu

de Andrei Rusu

Visionary & Founder

Urban Bike Revolution

Comentarii

34 comentarii

Sibianul

Acum 3 săptămâni

Nu e "cool" ca nu mai vede lumea mașinile care ii aduc la școală, la fete li se strica machiajul, și manichiura, nu se mai pot îmbracă la Moda.... Asta e realitatea...
Raspunde

Flo

Acum 3 săptămâni

Wow! Cata dreptate ai! Nu m-am gandit niciodata din acest punct de vedere. E necesar ca parintii sa-si schimbe mentalitatea
Raspunde

Biciclist inca viu

Acum 3 săptămâni

Pedalez spre munca in fiecare zi, fac cam 10 km/zi prin oras si nu mi-as lasa nici mort copilul sa vina singur cu bicicleta nici macar din turnisor pana la Goga, de exemplu, sau mai rau, din Vasile Aaron pana la Ghibu.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Bambolero

Acum 3 săptămâni

Întâi învațî-l să se dea pe bici
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Unul

Acum 3 săptămâni

Sfrrr... Cultura, cică, nu instinctul sănătos de conservare a vieții și integrității corporale, face elevii să nu-și riște viața cu bicicleta în Sibiu. Asta e una nouă, recunosc. Ca să nu spun că unii dintre tinerii de peste 14 ani deja înțeleg ce jaf a fost cu pista de biciclete de 11 milioane de euro, cât o autostradă de aceeași lungime, când ei merg la școală în schimburi, că nu au școli.
Raspunde

Altul

Acum 3 săptămâni

Din puțul gândirii unui haur de călărași. N-ai comandă să bagi și maneaua că mai bine făceau școli? Sau Ți-i frică de ăntrebarea că unde învață mai puțini copii în 2 schimburi decât în Sibiu?
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Unul

Acum 3 săptămâni

Nu îmi este frică, altule! Întreabă! Dar vin cu o completare, de logică, altule cu nume furat, că te văd suferind rău cu Călărașul și cu afilierea mea politică imaginată de tine. Dacă este mai rău peste tot, că așa au organizat bolșevicii educația copiilor după război, la urbanizarea forțată, în schimburi, că era suficient așa pentru îndoctrinare, nu înseamnă că la Sibiu este bine. Înseamnă doar că răul este mai mic, dar e tot rău. Pricepi? Dau un exemplu, imaginar, ca pentru tine. Dacă ești într-un lagăr de concentrare și tu ai nevoie de 2 l de apă potabilă pe zi, dar tu primești 1 litru și ceilalți prizonieri 0.5 l, nu înseamnă că e bine pentru tine. E tot rău. Dar înseamnă că tu o sa mori de sete după mai mult timp. Dar tot o să mori, dacă nu o să primești la un moment dat, pănă ești viu și poti să bei, apă suficientă. No fix așa e și aici! Similar, copiii pot să învețe, până sunt la școală și școala e destulă, la ora potrivită, adică dimineața. Pricepi? P.S. Am ales intenționat exemplul cu un lagăr de concentrare, că știu că îți place să mă auzi scriind despre faptul că FDGR-ul sunt succesorii organizației naziștilor-germani din România din timpul WW2, numită Grupul Etnic German. Și FDGR-ul conduce primăria Sibiu de zeci de ani, iar situația școlilor din Sibiu este una foarte rea, că nu sunt destule școli. La Sibiu sunt resursele să fie construite școli, din bugetul public local, dar FDGR-ul a făcut stadion pentru blatiști cu 260 de milioane de lei și pistă de biciclete cu 11 milioane de euro, cât o autostradă de aceeași lungime din banii locali ai sibienilor. Spune tu, nu era mai bine dacă făceau școli de banii ăia, decât să jefuiască așa banii publici? :-)
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Altul

Acum 3 săptămâni

Vino cu un răspuns unule, lasă gargara cu putinism. Ce, nu știi? Și again, sibienii n-au o problemă cu nazismul (dealtminteri trecut în istorie definitiv) ci cu comunismul și noile forme, gen putinism. Ia mai bag-o șă p-aia cu 5G-ul, să mai râdem.
Raspunde

Unul

Acum 2 săptămâni

Vrei să-ți răspund, dar tu nu ai întrebat! Întreabă, dacă vrei răspuns, băi Moscovă! Dar așa, demonstrativ, pentru tine, că te văd mai slab cu mintea dar tare cu gura, îți spun că la sate toți copiii învață numai dimineața. Dar repet, răspunsul nu e complet, dacă vrei răspuns complet întreabă frumos, civilizat, nu ca în Sibiul FDGR-ului, care sunt succesorii organizației naziștilor-germani din România numită Grupul Etnic German, apropos. :-)))

Raspunde

Unul

Acum 2 săptămâni

@Altul Te întreb public dacă tu crezi că e mai bine că fufa de Fodor și FDGR-ul succesor al Grupului Etnic German a folosit 260 de milioane de lei din banii publici ai sibienilor făcând stadion pentru blatiști și 11 milioane de euro pentru pistă de biciclete, în loc să facă școli. Dacă da, explică de ce sunt mai importante alea decât educația copiilor. Dacă nu ai răspuns, taci.
Raspunde

Q

Acum 3 săptămâni

Tu, ăsta care ai scris articolul, tu mergi cu bicicleta la lucru? Dacă da, spune de unde până unde și pe la ce ore. Că-i ușor să "încurajezi" pe ceilați să moară călcați de mașini. Dar tu faci ce predici?
Raspunde

Andrei

Acum 3 săptămâni

Merg în fiecare zi cu bicicleta. Trec de cel puțin de 4 ori pe zi prin sensul giratoriu de la Ramada. Merg pe toate bulevardele și străduțele din oraș. 80% din drumuri le fac doar pe bicicletă în viața de zi cu zi. Știu ce înseamnă siguranță și nesiguranța. Articolul este foarte mult despre atitudinea părinților și despre ce educăm și lăsăm” moștenire”. Este menționat și în articol faptul ca nu cunosc nici o grupă de părinți determinați să lupte să schimbe ceva. Înseamnă asumare și efort.
Raspunde

Q

Acum 3 săptămâni

No bine, mă Andrei. Foarte bine faci! Mă bucur pentru tine. Ești cool. Dar tu vrei asumarea și efortul părinților să-i pună pe copiii lor în pericol de moarte? Tu ai copii? Serios acuma, tu i-ai trimite cu bicicleta, singuri, pe unde îți riști tu viața?
Raspunde

Andrei

Acum 3 săptămâni

Eu nu l-aș trimite singur, dacă e mic, aș merge cu el. Cu cat înaintează în vârstă aș avea încredere să îl las. În același timp aș putea să se îmbunătățească condițiile de siguranță pentru copilul meu și pentru colegii lui. Și da am copil. Foarte mic, de aceea vreau să schimb ceva, pentru ca atunci când merge la școală să fie un spațiu mai prietenos. Și mă uit la oportunități și apoi la provocări.
Raspunde

Q

Acum 3 săptămâni

Bine. Să-ți trăiască! Dar să faci demersuri să-și trimită alți părinți copiii la moarte cu bicicleta prin Sibiu, după ce îl trimiți tu pe al tău.
Raspunde

Andrei

Acum 3 săptămâni

Cam fatalista viziunea, iar abordarea mea nu e sa trimit pe nimeni la moarte ci sa găsim soluții pentru a creștere siguranță pentru cat mai mulți copii. Aici cred ca e o diferență mare de abordare, dar fiecare înțelege cat poate dintr-un text scris.
Raspunde

Q

Acum 3 săptămâni

Exact, Andrei. Întâi fă tu, și apoi predică.
Raspunde

@Q

Acum 3 săptămâni

La fiecare articol pe tema asta (inclusiv aici) apăreți cel puțin 5 postaci de la fermă cu aceeași manea, uneori fără a schimba un singur cuvânt. Fata mea a făcut 3 ani "naveta" Dioda - Șc. N. Iorga cu bicicleta și n-a avut nici un incident. Nici ca șofer, nicica biciclist n-am prea văzut atitudini agresive la adresa bicicliștilor, în puținele cazuri să-ți zic unde erau înmatriculate mașinile? N-ai decât să te sparii de drobul de sare și să crești copii obezi cu ochii holbați în device-uri
Raspunde

Q

Acum 2 săptămâni

@"@Q" Dacă tu ai riscat viața fetei, e treaba ta. Dar să ceri altora să riște viețile copiilor lor în numele biciclistului, când e evident că administrația publică locală nu face ce trebuie în domeniul ăsta, e ticăloșie. Apoi poți să o tot dai cu trolii, dar până una alta, să-ți fie rușine, că nu respecți deciziile părinților care vor să-și protejeze copiii.
Raspunde

Marius Barsan

Acum 3 săptămâni

Frumos articol, cuprinzător, felicitări!
Raspunde

Un cetatean

Acum 3 săptămâni

Pistele actuale reprezinta un adevărat pericol pentru biciclisti pentru ca sunt amplasate lângă parcări iar posibilitatea unei portiere deschise în fata biciclistul este f mare. Comparația cu alte tari e absurda. Acolo nu riști sa mori pe pista. Din păcate la noi au fost gândite prost de la început...
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Bambolero

Acum 3 săptămâni

Propagandă hauristă. Ia zi, câte accidente de circulație au implicat bicicliști de la începutul anului? Aici e Sibiu, comportamentul e altu fel ca în călărași.
Raspunde

Biciclist

Acum 3 săptămâni

Copiii sibieni si părinții lor nu sunt idioți și țin la viața lor. Traversarea Sibiului dintr-o parte în alta e o loterie și pentru bicicliștii experimentați; vezi sutele de canale denivelate din mijlocul pistelor, lățimea lor, "grija" soferilor, circulația și amplasarea "pistelor" in giratorii , regulile diferite de circulație - pe cl. Dumbrăvii la intersecții bicicliștii au prioritate, pe scala de inot nu, etc. Când Cora si aleșii locali vor pedala prin oraș riscandu-si oasele , atunci să aveți așteptări de la școlari.
Raspunde

Bambolero

Acum 3 săptămâni

Da numa asta v-a dat de la ferma de postaci, c-ați scris-o vreo 4 slugi?
Raspunde

Andrei

Acum 3 săptămâni

Cine e dispus să se lupte pentru ca toate aceste probleme să fie remediate. Despre asta e și articolul în mare parte. Despre atitudinea cetățenilor, despre dezinteres, nepăsare și poate înjurături când ești în stituatii nefericite.
Raspunde

Laurențiu

Acum 3 săptămâni

Felicitări Andrei pentru tot ce faci pentru comunitate , chiar daca sunt multe comentarii răutăcioase mentalitatea oamenilor nu o poți schimba așa ușor, te apreciez pt ce faci și ai sprijinul nostru al celor care circulam aproape zilnic pe bicicletă . Cu toate că în "sprijinul" nostru ,cei care ne deplasam pe bicicletă e un ziar local și un redactor gigicontra ce "ajuta " f mult la incurajarea mersului pe bicicletă .
Raspunde

Bike

Acum 3 săptămâni

Vizionar. Are viziuni.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Mora

Acum 3 săptămâni

Șnapanul ăsta le spune copiilor și părinților că nu au cultură, dacă nu lasă copiii să-și riște viața cu bicicleta în traficul din Sibiu, pe "pistele de biciclete" mortale, unde clepto-secu-primăria a furat deja zeci de milioane de euro? Ducă-să de-aici!
Raspunde

CX

Acum 3 săptămâni

Se tot lauda primaria cu artera smart Cl. Dumbravii. De vreo 4 luni e o groapa imensa PE TRECEREA DE PIETONI de pe Cl. Dumbravii la intersectia cu str. Alexandru Vlahuta. Pe acolo trec sute de elevi de la Sc. I.L. Caragiale. Intereseaza pe cineva din primarie???
Raspunde

Claudiu M

Acum 3 săptămâni

CX, groapa nu e groapa, a fost, acum e astupata, a fost o lucrare si va fi rezolvata odata cu cea de pe strada Goga!
Raspunde

Aci Duțu

Acum 3 săptămâni

Se vede că nu ești din Sibiu, groapa e astupată de vreo săptămână. Mai actualizați-vă informațiile la ferma de postaci.
Raspunde

Klaus

Acum 3 săptămâni

este foarte nesigur să mergi cu bicicleta în Sibiu. chiar și noua infrastructură este o capcană mortală. construiește piste de biciclete sigure și neîntrerupte, iar oamenii (de toate vârstele) vor face pedalate.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Titi.Franzelă

Acum 2 săptămâni

Pistele din Sibiu sunt o rusine făcute de niște incompetenți fără pic de viziune. Sunt înguste, nu poți depăși fără să intri pe banda mașinilor, nu ai pic de siguranță. Străzile din Sibiu sunt mult prea înguste pentru piste de biciclete, pietoni și mașini. Nu este aplicabil ceea ce vedem în țările occidentale la noi pentru ca avem arhitectura medievală și comunistă în cartiere. Lăsați-o baltă cu bicicletele ca sunt moarte sigură în Sibiu.
Raspunde

Gigelizatoru'

Acum 5 zile

Bey spalati pe creieri de neomarxisti-progresisti si eco-kkrism ! Mersu' pe doua roti nu-i pentru astfel de oras ! Doar incurcati si mai mult traficul ! De pe partea mea sa va bage impozit si asigurare RCA la orice misca pe roti pe drumul public. La fel si trotiretardatilor care n-au nici cele mai elementare cunostiinte de legislatie rutiera.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus