Duminică,
08.12.2024
Parțial Noros
Acum
1°C

Trenul periurban Sibiu: am vizitat cele 14 locuri propuse spre a deveni stații. „Un astfel de tren devine coloana vertebrală a transportului public”

Trenul periurban Sibiu: am vizitat cele 14 locuri propuse spre a deveni stații. „Un astfel de tren devine coloana vertebrală a transportului public”

Să vizitezi cele 14 locuri în care administrația locală propune stațiile unui viitor tren periurban al Sibiului este o experiență care dezvăluie o parte din dezastrul în care agonizează transportul pe cale ferată din această parte a țării. Câmpurile acoperite de bălării unde sunt propuse noi stații sunt mult mai puțin dezolante decât așa-zisele spații administrate de către feroviari.

La 16 ani de la prima cursă a „S-bahn-ului de Sibiu” - organizată pentru a demonstra autorităților fiabilitatea transportului public pe rețeaua de cale ferată existentă în Sibiu și în localitățile învecinate -, Primăria Sibiu a anunțat că a semnat un parteneriat cu CFR. În baza acestuia, primăriile Sibiului și Șelimbărului (care s-au asociat în proiectul trenului botezat periurban) vor putea să utilizeze infrastructura CFR existentă (linii de cale ferată, stații etc), să o optimizeze și să o modernizeze, în vederea punerii în circulație a unor „trenuri electrice ușoare” între cele două localități.

Prima schiță a stațiilor trenului periurban al Sibiului. Foto: Primăria Sibiu

În această fază, proiectul trenului periurban prevede 14 stații: două în Șelimbăr și 12 în municipiul Sibiu. Deocamdată, acestea vor fi incluse în tema de proiectare pe baza căreia va fi elaborat studiul de fezabilitate. Studiu care, în scenariul optimist, ar putea duce la creșterea numărului de stații, în celălalt scenariu acest număr urmând a fi redus la eventualele solicitări ale celor de la CFR. Consultanța pe care o vor oferi feroviarii administrației locale în baza parteneriatului cu Primăria Sibiu ar putea duce chiar și la mutarea unora din stațiile propuse.

Citește și Tramvaiul fără fir în Sibiu ar scoate din trafic 1.500 de mașini la fiecare 24 de ore

Mai bine în câmp

Aproximativ 16,5 km ar urma să măsoare rețeaua pe care va circula trenul interurban (sau periurban, după cum îl denumește Primăria Sibiu) conform schițelor făcute publice până acum. 11,7 km este distanța pe cale ferată între gara din Șelimbăr și Zona industrială vest (ZIV) din Sibiu și alți 4,5 km sunt între gara din Turnișor și cartierul Tilișca, înspre care este propusă o primă ramificație a acestui viitor mijloc local de transport public al persoanelor.

Stația Șelimbăr (sus) ar fi capăt de linie, aproape de intersecția cu drumul către Bungard. A doua stație (jos) este la marginea câmpurilor pe care Șeimbărul își tot înmulțește blocurile. Foto: Turnul Sfatului

Din cele 14 stații propuse pe acest traseu, în cinci locuri există deja stații ale CFR: la Șelimbăr, la Sibiu Triaj (denumită Șelimbăr 2 în harta Primăriei Sibiu), la halta din Vasile Aaron, la halta Sibiu (botezată de sibieni „gara mică”) și la gara Turnișor.

Există, însă, e un mod de a spune: acolo unde sunt clădiri, acestea sunt dărăpănate și insalubre. Printre cele mai dezolante imagini este cea de la gara din Turnișor unde, în documentarea acestui articol, am descoperit cea mai mizerabilă toaletă publică din Sibiu.

Citește și Cea mai jegoasă toaletă publică din Sibiu este în stația Turnișor. „Și este folosită în continuare...”

Însă dacă în gara din Turnișor sau cea din Șelimbăr poți, totuși, intra, la gara mică n-ai nicio șansă: de astă vară, de când a intrat în lucru o porțiune de cale ferată între Ocna Sibiului și Loamneș, clădirea haltei Sibiu este părăsită. La fel, la halta Triaj Sibiu, clădirea din zonă este folosită ca și locuință.

Gara din Turnișor. Foto: Turnul Sfatului

Mult mai dezolante sunt, însă, imaginile din halta din Vasile Aaron. Peronul de sub acoperișul de tablă ros de rugină a fost îndepărtat, dalele fiind depozitate într-o margine, locul astfel eliberat fiind năpădit de bălării.

Halta de cale ferată din Vasile Aaron. Sau ce a mai rămas din aceasta. Foto: Turnul Sfatului

Citește și Inginerul care a studiat istoria mobilității în Sibiu: „Trenul interurban va apărea în Sibiu într-un viitor apropiat”

Evident că a dispărut o parte din calea ferată

Cea mai mare parte a locurilor unde sunt propuse stațiile viitorului tren interurban nu au în momentul de față nicio facilitate în afara unei perechi de linii de cale ferată și a proximității unei străzi. 

Zona în care este propusă o stație în apropierea Spitalului de Psihiatrie. Foto: Turnul Sfatului

De altfel, din cele nouă noi stații propuse de către administrația locală, cinci sunt în imediata apropiere a unei treceri la nivel cu calea ferată: cea de pe str. Dr. Dumitru Bagdazar (unde este propusă stația Spitalul de psihiatrie), cea de pe str. Țiglarilor (botezată de Primărie Lacul lui Binder, aflat în imediata apropiere), precum și trecerile la nivel de pe strada Ogorului, strada Turda (denumită stația Ambient) și strada Europa Unită (stația Aeroport). Toate aceste cinci zone sunt în acest moment animate de traficul auto, în special.

Trecerile la nivel cu calea ferată de pe străzile Țiglarilor (sus) și Ogorului (jos) unde, de asemenea, sunt propuse stații. Foto: Turnul Sfatului

Conform hărții prezentată de Primăria Sibiu, principala gară a CFR din Sibiu nu va fi utilizată, urmând a fi amenajată infrastructura necesară trenului interurban în imediata apropiere, în spatele Promenada Mall.

Zona depoului CFR (în spatele Promenada Mall). Foto: Turnul Sfatului

Zona străzii Turda (Ambient). Foto: Turnul Sfatului

Trecerea la nivel de pe strada Europa Unită (Aeroport)

Din restul de trei stații noi propuse, două sunt pe ramificația către Tilișca: prima ar fi în zona parcului din cartierul Ștrand, iar cea de-a doua la aproximativ 200 de metri de baza noului parc Belvedere.

Ramificația trenului interurban ar avea capăt de linie în zona Tilișca (sus) și o stație în cartierul Ștrand (jos). Foto: Turnul Sfatului

Cea de-a noua stație nou propusă în planul Primăriei Sibiu ar urma să fie la capăt de linie, în Zona industrială vest, la mai bine de 600 de metri de poarta de intrare în curtea magazinului Arabesque. În zona în care este propusă stația de cale ferată, însă, nu mai există cale ferată: terenul este împrejmuit, astfel încât accesul este, deocamdată, blocat.

În Zona industrială vest, o parte din vechea cale ferată nu mai există. Foto: Turnul Sfatului

Coloana vertebrală

Jens Kielhorn este cel care, în urmă cu 16 ani, organiza din fonduri private două curse demonstrative pe liniile de cale ferată care leagă principala stație CFR din Sibiu de Zona industrială vest, de Cisnădie și, respectiv, Ocna Sibiului. Trenul a oprit în Șelimbăr după șapte minute și, în Cisnădie, după alte 25 de minute. La plecarea înspre Zona industrială vest, din gara CFR trenul a oprit în stația Turnișor după șase minute. De aici, oprirea în zona aeroportului s-a făcut după alte 13 minute. Pe relația Sibiu – Ocna Sibiului (zona fabricii ICOS), autotrenul de test a consumat 15 minute, dar nu a oprit în nicio altă stație (mai multe detalii despre această primă cursă citiți aici).

Primarul Sibiului din acea perioadă, Klaus Iohannis, nu s-a arătat încrezător în proiectul pe care l-a denumit „o utopie, acum”, din cauza subvențiilor prea mici și a vitezei mici cu care circulă trenul.

Acum, Jens Kielhorn este și membru al consiliului de administrație al Tursib. „Mă bucur de faptul că, în sfârșit, s-a conturat acest proiect al trenului interurban. Un astfel de tren devine coloana vertebrală a transportului public într-o localitate. Prin urmare, implementarea acestuia trebuie corelată și cu modificări din sistemul de transport public cu autobuze, cu amenajarea unor zone de tip park&ride și așa mai departe. Stațiile acestui tren trebuie să devină noduri de mobilitate. Iar ca un astfel de tren să aibă succes trebuie să circule destul de des. Adică frecvența curselor să fie de cel puțin una la 30 de minute. În Germania, așa-numitul s-bahn circulă cu o frecvență mai ridicată, cu o cursă la 10 – 20 de minute”, spune Jens Kielhorn. 

Jens Kielhorn. Foto: Silvana Armat / Turnul Sfatului

El atrage atenția asupra unor proiecte pe care administrația locală le are în vedere la intersecțiile străzilor cu calea ferată. „Am văzut și în planul de mobilitate urbană faptul că se propune desființarea trecerilor la nivel cu calea ferată, în locul acestora fiind propuse tuneluri. Din punctul meu de vedere, așa ceva nu este de dorit: tunelurile nu sunt deloc prietenoase cu pietonii, cu persoanele în cărucioare, cu bicicliștii sau mamele cu copii. Sunt avantajoase doar pentru mașini. Or, din punctul meu de vedere, este important să fie păstrate trecerile la nivel, pentru ca încât majoritatea categoriilor de participanți la trafic să aibă parte de soluții convenabile”, mai arată Jens Kielhorn.

Citește și Maxim 150 de mil. de euro: proiectul trenului interurban Tilișca/Zona industrială vest – gara Sibiu – Șelimbăr așteaptă după o hârtie, spune Primăria

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

13 comentarii

Didulescu

Acum 3 săptămâni

buna treaba, sper sa nu fie doar gogosi umflate... Sibiul ii sufocat de masini are nevoie de trenuri interurbane si piste de biciclete adevarate, nu dungi de 30 cm pe marginea drumului in canale.
Raspunde

Navetistul

Acum 3 săptămâni

Ce povesti de adormt copiii plangaciosi! Cand vor construi asa ceva? De 4 luni nu sunt in stare sa termine linia ferata Sibiu-Loamnes. Cica n-au oameni. Pentru periurban vor gasi oameni mai harnnici?!
Raspunde

Lola

Acum 3 săptămâni

@Navetistul: Linia ferata Sibiu-Loamnes este a CFR-ului. Primaria Sibiu nu are nicio responsabilitate.
Raspunde

Sibianul

Acum 3 săptămâni

Lola draga și pentru trenul asta urban nu tot facilitățile CFR le folosește? Ai văzut pozele cu locurile unde vor fi stațiile? E câmp și dezastru total. O sa mai dureze vreo 20 ani pana poate se va face ceva. Iar după ce se va face oare va fi rentabil acest proiect??
Raspunde

Kukuruku

Acum 3 săptămâni

Apai da, dar daca se implica primaria...clar merge mai rapid ce face primaria fata de ce face cefere.
Raspunde

@Lola

Acum 3 săptămâni

Lola draga, primaria n-o sa faca alta cale ferata. Ma indoiesc ca va fi mai harnica decat CFR-ul care de 4 luni nu reusesc sa repare, nu sa constuiasca o cale ferata de 20 de km. Ce tren periurban? Asta e o utopie! As vrea sa mai traiesc sa ma sui si eu in "periurban"!
Raspunde

Sibian

Acum 3 săptămâni

Gogoși de adormit bebeluși sau au visat noaptea și aplică ziua la cine îi poate crede,,,etc etc
Raspunde

Emil

Acum 3 săptămâni

Romania jafului si distrugerii bine facute. Avea dreptate golanul. Capturarea proprietatilor altora prin metoda ,,substituirii" cu acte falsificate de autoritati n-a fost o utopie.

Raspunde

Newman

Acum 3 săptămâni

Avand in vedere dezastrul in administrarea traficului feroviar din tara facut de catre CFR, acesta nu trebuie sa devina consultant pe aceasta problema localaNu mai are credibilitate si competenta pe acest subiect.
Raspunde

Florin

Acum 3 săptămâni

Proiectul este unul timid. El trebuie dus pana in Talmaciu si Cisnadie, in Saliste- Miercurea Sibiului, in Copsa- Medias. Nu spun de o noua linie cu ecartament larg pana la Agnita fara a o afecta pe cea cu ecartament ingust care ar trebui sa fie turistica.
Raspunde

Emil

Acum 3 săptămâni

Proiectul ar fi de viitor dar intr-adevar este utopie cata vreme Romania este condusa de crima organizata PNL-PSD. https://www.railway-technology.com/news/siemens-uk-abandon-diesel-pushes-battery/
Raspunde

Unul

Acum 3 săptămâni

La Cisnădie nu se mai poate, așa de ușor, că au tăiat calea ferată la Cisnădie când au făcut ieșirea de pe autostradă. Îți dai seama, au distrus calea ferată pentru o șosea, care nu era autostrada! Ce trădători ordinari cei care au aprobat așa ceva!
Raspunde

HBomb

Acum 3 săptămâni

Entuziaștii au nevoie de un duș rece. Trenul periurban nu va fi o solutie prea bună pentru a ajunge la serviciu în Zona Industrială Vest, dacă vii din Șelimbăr. Însumând timpul necesar pentru plecarea din stații, accelerare, decelerare, intrarea în halta/gara următoare și staționarea în fiecare stație între 2 și 3 minute (iar în Gara Sibiu minim 4 min) duce la un interval de străbatere a traseului între 60 și 71 minute. Asta înseamnă că ajungi mai ușor cu mașina în ZIV. Nu mai vorbesc de cei care trebuie să-și lase și copiii la școală. Concluzia este că trenul va fi o opțiune viabilă pentru puțini, prin urmare nu-și va scoate banii și nici nu are șanse să devină "coloana vertebrală a traficului în Sibiu". Poate fi făcut doar ca să ofere o alternativă în plus, dar, pe distanțele mici din Sibiu, nu va fi eficient.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus