Să vizitezi cele 14 locuri în care administrația locală propune stațiile unui viitor tren periurban al Sibiului este o experiență care dezvăluie o parte din dezastrul în care agonizează transportul pe cale ferată din această parte a țării. Câmpurile acoperite de bălării unde sunt propuse noi stații sunt mult mai puțin dezolante decât așa-zisele spații administrate de către feroviari.
La 16 ani de la prima cursă a „S-bahn-ului de Sibiu” - organizată pentru a demonstra autorităților fiabilitatea transportului public pe rețeaua de cale ferată existentă în Sibiu și în localitățile învecinate -, Primăria Sibiu a anunțat că a semnat un parteneriat cu CFR. În baza acestuia, primăriile Sibiului și Șelimbărului (care s-au asociat în proiectul trenului botezat periurban) vor putea să utilizeze infrastructura CFR existentă (linii de cale ferată, stații etc), să o optimizeze și să o modernizeze, în vederea punerii în circulație a unor „trenuri electrice ușoare” între cele două localități.
Prima schiță a stațiilor trenului periurban al Sibiului. Foto: Primăria Sibiu
În această fază, proiectul trenului periurban prevede 14 stații: două în Șelimbăr și 12 în municipiul Sibiu. Deocamdată, acestea vor fi incluse în tema de proiectare pe baza căreia va fi elaborat studiul de fezabilitate. Studiu care, în scenariul optimist, ar putea duce la creșterea numărului de stații, în celălalt scenariu acest număr urmând a fi redus la eventualele solicitări ale celor de la CFR. Consultanța pe care o vor oferi feroviarii administrației locale în baza parteneriatului cu Primăria Sibiu ar putea duce chiar și la mutarea unora din stațiile propuse.
Citește și Tramvaiul fără fir în Sibiu ar scoate din trafic 1.500 de mașini la fiecare 24 de ore
Mai bine în câmp
Aproximativ 16,5 km ar urma să măsoare rețeaua pe care va circula trenul interurban (sau periurban, după cum îl denumește Primăria Sibiu) conform schițelor făcute publice până acum. 11,7 km este distanța pe cale ferată între gara din Șelimbăr și Zona industrială vest (ZIV) din Sibiu și alți 4,5 km sunt între gara din Turnișor și cartierul Tilișca, înspre care este propusă o primă ramificație a acestui viitor mijloc local de transport public al persoanelor.
Stația Șelimbăr (sus) ar fi capăt de linie, aproape de intersecția cu drumul către Bungard. A doua stație (jos) este la marginea câmpurilor pe care Șeimbărul își tot înmulțește blocurile. Foto: Turnul Sfatului
Din cele 14 stații propuse pe acest traseu, în cinci locuri există deja stații ale CFR: la Șelimbăr, la Sibiu Triaj (denumită Șelimbăr 2 în harta Primăriei Sibiu), la halta din Vasile Aaron, la halta Sibiu (botezată de sibieni „gara mică”) și la gara Turnișor.
Există, însă, e un mod de a spune: acolo unde sunt clădiri, acestea sunt dărăpănate și insalubre. Printre cele mai dezolante imagini este cea de la gara din Turnișor unde, în documentarea acestui articol, am descoperit cea mai mizerabilă toaletă publică din Sibiu.
Însă dacă în gara din Turnișor sau cea din Șelimbăr poți, totuși, intra, la gara mică n-ai nicio șansă: de astă vară, de când a intrat în lucru o porțiune de cale ferată între Ocna Sibiului și Loamneș, clădirea haltei Sibiu este părăsită. La fel, la halta Triaj Sibiu, clădirea din zonă este folosită ca și locuință.
Gara din Turnișor. Foto: Turnul Sfatului
Mult mai dezolante sunt, însă, imaginile din halta din Vasile Aaron. Peronul de sub acoperișul de tablă ros de rugină a fost îndepărtat, dalele fiind depozitate într-o margine, locul astfel eliberat fiind năpădit de bălării.
Halta de cale ferată din Vasile Aaron. Sau ce a mai rămas din aceasta. Foto: Turnul Sfatului
Evident că a dispărut o parte din calea ferată
Cea mai mare parte a locurilor unde sunt propuse stațiile viitorului tren interurban nu au în momentul de față nicio facilitate în afara unei perechi de linii de cale ferată și a proximității unei străzi.
Zona în care este propusă o stație în apropierea Spitalului de Psihiatrie. Foto: Turnul Sfatului
De altfel, din cele nouă noi stații propuse de către administrația locală, cinci sunt în imediata apropiere a unei treceri la nivel cu calea ferată: cea de pe str. Dr. Dumitru Bagdazar (unde este propusă stația Spitalul de psihiatrie), cea de pe str. Țiglarilor (botezată de Primărie Lacul lui Binder, aflat în imediata apropiere), precum și trecerile la nivel de pe strada Ogorului, strada Turda (denumită stația Ambient) și strada Europa Unită (stația Aeroport). Toate aceste cinci zone sunt în acest moment animate de traficul auto, în special.
Trecerile la nivel cu calea ferată de pe străzile Țiglarilor (sus) și Ogorului (jos) unde, de asemenea, sunt propuse stații. Foto: Turnul Sfatului
Conform hărții prezentată de Primăria Sibiu, principala gară a CFR din Sibiu nu va fi utilizată, urmând a fi amenajată infrastructura necesară trenului interurban în imediata apropiere, în spatele Promenada Mall.
Zona depoului CFR (în spatele Promenada Mall). Foto: Turnul Sfatului
Zona străzii Turda (Ambient). Foto: Turnul Sfatului
Trecerea la nivel de pe strada Europa Unită (Aeroport)
Din restul de trei stații noi propuse, două sunt pe ramificația către Tilișca: prima ar fi în zona parcului din cartierul Ștrand, iar cea de-a doua la aproximativ 200 de metri de baza noului parc Belvedere.
Ramificația trenului interurban ar avea capăt de linie în zona Tilișca (sus) și o stație în cartierul Ștrand (jos). Foto: Turnul Sfatului
Cea de-a noua stație nou propusă în planul Primăriei Sibiu ar urma să fie la capăt de linie, în Zona industrială vest, la mai bine de 600 de metri de poarta de intrare în curtea magazinului Arabesque. În zona în care este propusă stația de cale ferată, însă, nu mai există cale ferată: terenul este împrejmuit, astfel încât accesul este, deocamdată, blocat.
În Zona industrială vest, o parte din vechea cale ferată nu mai există. Foto: Turnul Sfatului
Coloana vertebrală
Jens Kielhorn este cel care, în urmă cu 16 ani, organiza din fonduri private două curse demonstrative pe liniile de cale ferată care leagă principala stație CFR din Sibiu de Zona industrială vest, de Cisnădie și, respectiv, Ocna Sibiului. Trenul a oprit în Șelimbăr după șapte minute și, în Cisnădie, după alte 25 de minute. La plecarea înspre Zona industrială vest, din gara CFR trenul a oprit în stația Turnișor după șase minute. De aici, oprirea în zona aeroportului s-a făcut după alte 13 minute. Pe relația Sibiu – Ocna Sibiului (zona fabricii ICOS), autotrenul de test a consumat 15 minute, dar nu a oprit în nicio altă stație (mai multe detalii despre această primă cursă citiți aici).
Primarul Sibiului din acea perioadă, Klaus Iohannis, nu s-a arătat încrezător în proiectul pe care l-a denumit „o utopie, acum”, din cauza subvențiilor prea mici și a vitezei mici cu care circulă trenul.
Acum, Jens Kielhorn este și membru al consiliului de administrație al Tursib. „Mă bucur de faptul că, în sfârșit, s-a conturat acest proiect al trenului interurban. Un astfel de tren devine coloana vertebrală a transportului public într-o localitate. Prin urmare, implementarea acestuia trebuie corelată și cu modificări din sistemul de transport public cu autobuze, cu amenajarea unor zone de tip park&ride și așa mai departe. Stațiile acestui tren trebuie să devină noduri de mobilitate. Iar ca un astfel de tren să aibă succes trebuie să circule destul de des. Adică frecvența curselor să fie de cel puțin una la 30 de minute. În Germania, așa-numitul s-bahn circulă cu o frecvență mai ridicată, cu o cursă la 10 – 20 de minute”, spune Jens Kielhorn.
Jens Kielhorn. Foto: Silvana Armat / Turnul Sfatului
El atrage atenția asupra unor proiecte pe care administrația locală le are în vedere la intersecțiile străzilor cu calea ferată. „Am văzut și în planul de mobilitate urbană faptul că se propune desființarea trecerilor la nivel cu calea ferată, în locul acestora fiind propuse tuneluri. Din punctul meu de vedere, așa ceva nu este de dorit: tunelurile nu sunt deloc prietenoase cu pietonii, cu persoanele în cărucioare, cu bicicliștii sau mamele cu copii. Sunt avantajoase doar pentru mașini. Or, din punctul meu de vedere, este important să fie păstrate trecerile la nivel, pentru ca încât majoritatea categoriilor de participanți la trafic să aibă parte de soluții convenabile”, mai arată Jens Kielhorn.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: trenul periurban sibiu interur , parteneriat cfr , statii tren sibiu , tren periurban sibiu , tren interurban sibiu , foto , Primăria Sibiu
Vizualizari: 13529
Ultimele comentarii
Acum 44 minute
Sibian
Acum 1 oră
Florin alexandru
Acum 1 oră
Nustiu
Acum 2 ore
Aurel Metrescu
Acum 2 ore
Hermannstädter