Constructorul turc Makyol Insaat Sanayi Turizm Ve Ticaret As Instanbul, care execută autostrada Sibiu – Făgăraș, a închiriat 12 hectare de teren de la Primăria Cârța, care va fi exploatat pentru a se extrage materiale pentru viitorul șantier.
Compania a depus la Agenția Națională pentru Protecția Mediului (ANPM) un memoriu de prezentare prin care se solicită avizul pentru exploatarea de la Cârța.
De pe un teren de 12 hectare al Primăriei Cârța urmează să fie extras nisip și pietriș necesar pentru construcția autostrăzii.
”Executarea lucrărilor propuse pentru realizarea investiţiei se va face prin excavarea agregatelor minerale-pietrişuri şi nisipuri, din terasa râului Cârțișoara, afluent al râului Olt, în totalitate deasupra acviferului freatic local. La sfârşitul lucrărilor exploatarea proiectată se va uni cu viitoarea exploatare a beneficiarului, aflată în vecinătatea sudica a perimetrului de exploatare, cat si cu viitoarea exploatare a societatii ce se va situa la nord de perimetru, trenul fiind redat circuitului agricol”, se precizează în document. ”În zona de extracţie a balastului nu sunt obiective de interes social şi/sau lucrări hidrotehnice sau de artă care trebuie protejate”, se mai arată în solicitare.
Turcii preconizează că terenul de aici va fi excavat până la o adâncime de maxim 15 metri, ”în totalitate deasupra nivelului acviferului freatic local care este situat la cca. 3 metri faţă de vatra excavaţiei proiectate”.
”Procesul tehnologic va avea următoarele faze: lucrări de deschidere şi pregătre, extracțieprelucrare-transport direct catre trasul Autostrazii Sibiu-Fagaras şi lucrări de umpluturi şi terasamente. Materialul excavat va fi valorificat astfel: acumulările de nisip și pietriș extrase vor fi transportate direct catre traseul Autostrazii Sibiu-Fagaras. Materialul sortat va fi cuantificat ca material de construcții, în infrastructura de drumuri sau ca agregate pentru diferite materiale de construcții. Formațiunea geologică purtătoare de nisip și pietriș este cuaternarul, epoca holocenă. În urma finalizării lucrărilor de exploatare agregate, cu un volum estimat de 368.000 mc (util 265.000 mc + steril 103.000 mc), se va realiza refacerea ecologică a zonelor rămase libere de sarcini tehnologice”, scrie în memoriu.
Valoare investiției este estimată la 2 milioane de lei, iar exploatarea se preconizează a se desfășura pentru cel puțin 2 ani.
Turcii au estimat că în urma lucrărilor de excavare va rezulta un volum de săpătură de circa 368 de mii de metri cubi, din care 265 de mii de metri cubi de nisip şi pietriş şi 103 mii de metri cubi de pământ. Acesta va fi utilizat la reconstrucţia ecologică (umpluturi şi taluzări, spaţii verzi) precum şi la întreţinerea drumurilor, iar nisipul şi pietrişul va fi comercializat.
Citește și:
Turcii plătesc Primăriei Cârța 2.640 euro pe hectar, pe an
Primarul comunei Cârța, Daniel Cîndulețiu, spune că până acum constructorul turc a închiriat pentru exploatare aproximativ 12 hectare de teren, însă au mai solicitat 5 hectare.
”Pe perioada construirii autostrăzii au închiriat mai multe hectare. Până acum, noi le-am dat vreo 12 hectare. Vreau să le mai dau 5 hectare. O parte din teren e folosit pentru exploatare, în altă zonă au început construcția barăcilor pentru muncitori și personal. Noi am închiriat cu 2.640 de euro pe hectar, pe an.
La final, ei trebuie să-l dea la forma inițială. Pentru noi e bine și așa, pentru că acolo e doar pipirig, a fost pășune. E o zonă în care pe vremuri să făcea cărămidă, sunt numai gropi săpate. E pământ galben deasupra, dar dacă pune pământ negru la finalizarea construcției autostrăzii, atunci putem pune iarbă și să refacem pășunea”, explică primarul.
El spune că prețurile în zonă s-au dublat în ultimul an datorită construcției autostrăzii.
”Deja numai de când au început lucrările și de când s-a aflat că va fi coborâre de pe autostradă la noi, au început să crească terenurile. Lumea caută terenuri în zonă. Peste 10.000 de euro hectarul se vinde acum. În urmă cu un an, 2, 3, terenurile de aici se dădeau cu 5.000 de euro pe hectar. S-a dublat prețul„, spune Cîndulețiu.
El spune că sunt și oameni nemulțumiți de banii dați de către autorități pentru exproprieri.
„Dar cine nu-i mulțumit poate da CNAIR-ul în judecată. Poate sunt oameni care pot demonstra că au cumpărat mai scump decât au primit de la stat și pot să dea compania în judecată. Există șansă să primească prețul pe care-l pot ei demonstra că l-au achitat, poate și mai mult”, a mai spus primarul.
Citește și:
A13, Sibiu – Făgăraș, va avea o lungime totală de 68 de km, care se împarte în următoarele loturi:
Lotul 1: Sibiu (Boița) – Mârșa, lungime 14 km. Contract semnat în decembrie 2023, cu ordin pentru începerea proiectării emis pe 26 februarie 2024.
Lotul 2: Mârșa – Arpașu de Jos, lungime 19 km. Contract semnat pe 28 decembrie 2023, ordin pentru proiectare emis pe 26 februarie 2024.
Lotul 3: Arpașu de Jos – Sâmbăta de Sus, lungime 18 km. Contract semnat pe 24 august 2023, ordin pentru proiectare emis pe 16 octombrie 2023. Consitrans a fost desemnat câștigător al contractului pentru supervizare, deși a fost admisă contestația proiectantului turc Proyapi.
Lotul 4: Sâmbăta de Sus – Făgăraș, lungime 17 km. Contract semnat în noiembrie 2023, ordin pentru începerea proiectării emis pe 15 ianuarie 2024. Au fost depuse șase oferte pentru supervizare, iar CNAIR estimează desemnarea câștigătorului până pe 30 octombrie.
Sursa foto: Arhivă Turnul Sfatului
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: teren de vanzare in carta , supravegherea lucrarilor pe au , costuri autostrada sibiu fagar , teren de vanzare , pret autostrada sibiu fagaras , autostrada Sibiu Făgăraș , teren
Vizualizari: 12188
Ultimele comentarii
Acum 16 minute
@pușcaș
Acum 18 minute
Emil
Acum 21 minute
Rob
Acum 25 minute
Hell-Town
Acum 29 minute
Emil