Vineri,
06.12.2024
Partial Noros
Acum
3°C

Tronsonul 2 din autostrada Sibiu – Pitești  se scumpește cu aproape un miliard de lei, fără TVA. Turcii de la Mapa - Cengiz au invocat scumpirea energiei și războiul din Ucraina

Tronsonul 2 din autostrada Sibiu – Pitești  se scumpește cu aproape un miliard de lei, fără TVA. Turcii de la Mapa - Cengiz au invocat scumpirea energiei și războiul din Ucraina

Constructorul turc Mapa – Cengiz a solicitat suplimentarea prețului pentru finalizarea tronsonului 2 din autostrada Sibiu – Pitești cu 23% pentru lucrările care mai sunt de executat, potrivit unui anunț postat pe e-licitatie.ro.

Acest procent înseamnă aproape un miliarde de lei fără TVA – 977,5 milioane de lei.

Astfel, de la valoarea inițială a contractului, de 4,25 de miliarde de lei, fără TVA, se ajunge la 5,22 de miliarde de lei.  

Motivele pentru care s-a cerut suplimentarea contractului cu aproape un sfert din valoarea contractului țin de ”criza economica post-COVID,  criza energiei și criza suplimentara ca urmare a conflictului militar din regiunea Marii Negre”, potrivit documentului.

 ”Circumstanţele imprevizibile care au condus la necesitatea iniţierii modificării în cauză şi argumentele care justifică încadrarea în prevederea legală, conform prevederilor art. 221 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare sunt prezentate in cadrul OUG 64/2022 cu modificarile si completarile ulterioare. Cu privire la Circumstanţele imprevizibile, potrivit dispozitiilor art. 4 alin. (1) din O.U.G nr. 64/2022 și celor din expunerea de motive a actului normativ, Guvernul României a identificat trei cauze ce au condus la declanșarea crizei pe piața construcțiilor și blocarea implementării proiectelor de infrastructură, respectiv: a) criza economică post-COVID; b) criza energiei; c) criza suplimentară ca urmare a conflictului militar din regiunea Mării Negre”, scrie în document.

Lungimea acestui tronson este de 30,35 km și ar trebui executat în 22 de luni, iar perioada de proiectare este de 66 de luni.

Ulterior, constructorul asigură 60 de luni perioadă de garanție a lucrărilor.

Sunt prevăzute a e construi aici 48 poduri/pasaje/viaducte, un ecoduct, 7 tuneluri, 1 parcare de scurtă durată (stânga / dreapta), un punct de sprijin pentru întreținere, un Centru de Întreținere și Coordonare și un spațiu de servicii.

Pentru construcția secțiunii 2 Boița – Cornetu, a fost închisă vara aceasta circulația pe Valea Oltului pe timpul zilei, timp de aproape o lună

Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Brașov a postat la finalul lunii octombrie, pe pagina de Facebook, o filmare cu lucrările la viaductul Boița, pe care asocierea Mapa -Cengiz îl construiește pe secțiunea 2 Boița - Cornetu (31,33 km) a A1 Sibiu - Pitești.

„Avansează lucrările la viaductul Boița, prima structură de pe lotul 2 al autostrăzii Sibiu – Pitești”, au transmis reprezentanții DRDP Brașov pe Facebook.

Aceștia prezintă imagini din zona culeei dinspre Sibiu a viaductului care va avea 700 de metri lungime și marchează chiar începutul lotului.

„În această zonă a fost finalizată turnarea coloanelor forate și a început turnarea fundației din beton”, explică cei de la Regionala Brașov.

În august, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) anunța că asocierea de constructori din Turcia (Mapa Insaat Ve Ticaret AS – Cengiz Insaat Sanayi Ve Ticaret AS) forase primii 600 de metri necesari pilonilor care vor susține fundația viitorul viaduct de la km 13+500 (zona localității Boița), scrie Economica.

Pentru construcția secțiunii 2 Boița – Cornetu, a fost închisă vara aceasta circulația pe Valea Oltului pe timpul zilei, timp de aproape o lună. În această perioadă, antreprenorul din Turcia a trebuit să defrișeze aproximativ 10 hectare de pădure aflată în zonele critice și să asigure traseele necesare proiectării și execuției.

În aprilie 2024, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) a emis autorizație de construire pentru secțiunea 2 Boița – Cornetu din Autostrada Sibiu – Pitești (A1), mai exact pentru primul kilometru dinspre Boița. Aici urmează să fie construit un viaduct de 650 de metri. Amintim că asocierea Mapa – Cengiz a câștigat contractul pentru acest lot montan din prima autostradă transcarpatică a României.

Sursa foto: Arhivă / Turnul Sfatului

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Alin Bratu

de Alin Bratu

Politic
Telefon:
0745 590 991

alin[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

9 comentarii

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Emil

Acum 3 săptămâni

Inaltii oficiali turci critica Romania pentru lipsa autostrazilor iar firmele turcesti cer toata productia tiparnitei BNR ca sa le construiasca.

Raspunde

Prima scumpire

Acum 3 săptămâni

Să te lași tu la mâna turcilor să-ți "facă" așa proiect strategic... Chiar turcii, care-s combinați cu rușii și care au interese serioase să nu fie UE puternică...sau să nu mai fie.

Raspunde

Client

Acum 3 săptămâni

Daca nici turcii nu stiu negocia....

Raspunde

R.

Acum 3 săptămâni

Manevra, la ce pret au licitat cei 30 de km, stati sa vedeti dupa ce gata si studiul geotehnic cum mai pluseaza inca cateva sute de milioane. Trebuie terminat in ~2 ani si ei lucreaza la 600 de m, nici nu au autorizatie pe restul si predarea studiului e planificata pe septembrie 2025 parca. Stat bananier.

Raspunde

UnPSDist mandru

Acum 3 săptămâni

Concret ce reprezinta motivul invocat “ criza suplimentară ca urmare a conflictului militar din regiunea Mării Negre” ? Sau da bine la motivare sa fie cat mai multe?
Raspunde

Alegător

Acum 3 săptămâni

Criză de parandărăt...

Raspunde

Florin

Acum 3 săptămâni

Sunt curios ,daca nu cumva se stia aceasta marire a costurilor. O spun din nou , de cand grindeanu e la min. Transporturilor, au fost incetinite lucrarile in toate cele deschise si cele inca ne deschise.

Raspunde

Xxx

Acum 3 săptămâni

Pai eu cred ca ar mai putea cere inca un miliard pt razboiul din Gaza...altul pt situatia neclara din Siria...unul pt Liban...vreo 2 ca nu stim ce planuri are Iranul....tot vreo 2 din cauza narcotraficantilor din Mexic...si tot asa

Raspunde

Client

Acum 2 săptămâni

Se numeste OUG 64 si toate companiile din sectorul constructiilor beneficiaza de aceasta. Domnule Bratu, mai usor cu pianul.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus