Din cele 33 de microbuze electrice predate în urmă cu aproximativ trei săptămâni, cel puțin la nivel de cheie, de către Consiliul Județean Sibiu primăriilor din județul Sibiu, doar trei sunt, deocamdată, de tip 16+1 locuri. Această situație a generat o serie de probleme pentru unitățile de învățământ care au un număr mare de elevi navetiști. În plus, multe dintre aceste microbuze nu au început încă să fie utilizate, deoarece mai trebuie finalizate anumite proceduri. Potrivit primarilor, nu a fost emisă încă Hotărârea Consiliului Județean prin care aceste microbuze să fie preluate oficial în custodia lor.
Problema insuficienței locurilor din microbuze a fost semnalată pentru prima dată de inspectorul școlar general, prof. Emilian Novac. În cadrul ședinței extraordinare a Consiliului Județean din 28 noiembrie, șeful Inspectoratului Școlar JUdețean (ISJ) a precizat că majoritatea primarilor din județ au solicitat microbuze de 16 locuri, însă au primit vehicule de 8 locuri.
„Am observat că în proiect sunt prevăzute 56 de microbuze electrice. Vreau să vă spun că noi, la nivelul inspectoratului, am discutat cu primarii din județ și am centralizat toate solicitările acestora. În total, au fost cerute 55 de microbuze de 16+1 locuri și doar nouă microbuze școlare de 8+1 locuri. Primarii m-au întrebat și nu știu ce să le răspund, motiv pentru care ridic această problemă aici, la secțiunea diverse: de ce au fost achiziționate mai multe microbuze de 8 locuri și mai puține de 16 locuri”, a întrebat atunci inspectorul.
Explicația oferită de echipa de proiect a fost legată de constrângerile financiare, diferența de bani dintre cele două microbuze fiind foarte mare.
„Am avut o valoare maximă eligibilă, care nu a permis achiziționarea unui număr mai mare de microbuze de 16+1 locuri. Vă pot spune exact cât costă un microbuz de 8+1 și unul de 16+1. Primul are un preț de aproximativ 85.000 de euro, în timp ce al doilea costă în jur de 200.000 de euro. Acestea nu sunt prețuri estimative, ci ofertate. Așadar, dacă am fi achiziționat doar microbuze de 16+1 locuri, am fi putut distribui foarte puține unități administrativ-teritoriale (UAT-uri)”, a explicat Oana Popa, șefa Unității de Implementare a Proiectelor Europene.
Ea a adăugat că a fost depus un alt proiect prin PNRR, care vizează achiziționarea altor microbuze de 8+1 locuri, dar și a 15 microbuze de 16+1 locuri. De asemenea, va urma un al treilea proiect, deja aprobat de Administrația Fondului pentru Mediu (AFM), pentru încă 13 microbuze de 16+1 locuri.
Asta e… sunt locuri puține, facem mai multe ture
Pornind de la subiectul discutat în ședința Consiliului Județean, reporterul „Turnul Sfatului” a contactat, după aproximativ trei săptămâni, mai multe școli și primării din județ pentru a verifica dacă microbuzele sunt utilizate și în ce măsură îi ajută pe elevi.
La Școala Gimnazială din Axente Sever, unde s-a solicitat un microbuz de 16+1 locuri, primăria a primit un microbuz electric de 8+1 locuri. În continuare, se efectuează mai multe curse zilnic pentru transportul elevilor. Aici, aproape 30 de elevi fac naveta zilnic.
„În principiu, facem două transporturi zilnic la dus și două la întors, dar cu microbuzul pe care îl aveam deja. Pe cel electric nu l-am luat încă în primire. Este parcat în curtea primăriei de când a fost adus. Ne descurcăm deocamdată. Prima dată plecăm cu cei 16 copii de la Șoala la Agârbiciu și de acolo ducem elevii și la liceu, în Copșa Mică, pentru că ei nu au mijloace de transport proprii. Apoi, la ora 7:35, ne întoarcem și până la 8:00 reușim să ducem la școală și copiii din clasele primare”, explică prof. Dumitru Constantin, directorul Școlii Gimnaziale din Axente Sever.
Directorul precizează că microbuzul actual are 16+1 locuri, iar cel de 8+1 locuri nu va contribui semnificativ la reducerea numărului de curse necesare.
„Oricum am calcula, tot rămân copii neacoperiți”, adaugă acesta.
Primarul din Axente Sever, Marius Grecu, afirmă că în ceea ce privește microbuzul electric, totul este în regulă. Stația de încărcare este instalată la primărie, iar un șofer este deja disponibil. Mai mult, școala este foarte aproape de primărie.
„Dacă ar depinde de noi, în următorul minut am transfera microbuzul școlii. Până acum, l-am folosit de probă pentru copiii de grădiniță. Numărul locurilor este mai mic decât nevoile școlii, dar este mai bine decât nimic. Am spus că trebuie să-i ajutăm, dacă tot s-a ivit această oportunitate”, declară primarul.
Stația de încărcare de la Primăria Axente Sever
Nu sunt gata actele
În comuna Boița, microbuzul electric nu a ajuns încă la școală, deși locurile de 8+1 ar fi suficiente pentru unitățile școlare din zonă. Primarul explică faptul că microbuzul așteaptă să fie înmatriculat, iar acest lucru se poate realiza doar după finalizarea procedurilor între Consiliul Județean și primăriile care au primit microbuze.
„Microbuzul are numere roșii și l-am putea folosi temporar, dar nu ne-a fost încă înmânat cu toate actele. Nu l-am luat în custodie. Așteptăm Hotărârea Consiliului Județean prin care să ni-l transfere în proprietate. În rest, totul este pregătit: avem stație de încărcare, avem șofer, iar capacitatea microbuzului este suficientă pentru elevii noștri. Singurul sat mai izolat, Lotrioara, are doar trei copii care necesită transport. Totuși, un microbuz mai mare ne-ar fi ajutat la evenimentele cu copiii, dar scopul acestor microbuze este naveta școlară”, explică Nicolae Cocoș, primarul din Boița.
Și în Marpod, unde aproximativ 30 de elevi au nevoie de navetă, microbuzul electric nu a fost încă utilizat. Elena Luca, directoarea Școlii Gimnaziale din Marpod, afirmă că microbuzul de 8+1 locuri este insuficient pentru nevoile școlii, iar cursele duble vor fi inevitabile, dar vor găsi soluții pentru a se descurca. Școala va continua să folosească și microbuzul vechi.
„Am avea nevoie de un mijloc de transport mai mare, deoarece am solicitat un microbuz de 16+1 locuri, dar ne vom adapta. Vom face curse duble și vom economisi cât de mult putem cu noul microbuz”, spune directoarea.
Sebastian Dotcoș, primarul din Marpod, așteaptă și el finalizarea documentelor cu Consiliul Județean pentru a putea utiliza microbuzul conform destinației.
„Nu a fost emisă încă Hotărârea Consiliului Județean pentru a ni-l transfera. Nu am semnat actele și până când aceste demersuri nu sunt finalizate, nu-l putem folosi”, afirmă primarul.
La Marpod, toate cele necesare pentru utilizarea microbuzului sunt pregătite, inclusiv stația de încărcare și șoferul. Totuși, problema principală rămâne numărul mic de locuri. Pentru a transporta toți elevii la școală până la ora 8:00, ar fi necesare cel puțin patru drumuri cu microbuzul electric sau folosirea în paralel a vechiului microbuz al școlii.
Vă reamintim că, printr-un protocol de colaborare cu Ministerul Educației, Consiliul Județean Sibiu a achiziționat, din fonduri europene, 41 de microbuze electrice cu o capacitate de 8+1 locuri. Valoarea totală a proiectului este de 35.904.040,44 lei cu TVA.
La jumătatea lunii noiembrie, au fost predate 33 de microbuze primăriilor din județ, urmând ca restul să fie distribuite după ce primăriile își vor finaliza stațiile de încărcare și vor angaja șoferi.
În cadrul aceluiași proiect, au fost achiziționate și 15 microbuze electrice cu o capacitate de 16+1 locuri, care vor fi distribuite către 13 primării și două centre de educație incluzivă. Până în prezent, trei astfel de microbuze au fost predate, conform datelor furnizate de ISJ Sibiu.
Foto: eveniment de predare al microbuzelor electrice pentru 33 de UAT-uri (Arhiva Turnul Sfatului)
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Vizualizari: 2801
Ultimele comentarii
Acum 8 ore
Emil
Acum 8 ore
Emil
Acum 8 ore
Votantul
Acum 8 ore
Gelu
Acum 9 ore
@Miruna