La propunerea conducerii Aeroportului internațional Sibiu, președinta Consiliului Județean a inițiat un proiect de hotărâre pentru acordarea de reduceri companiilor aeriene care au mai multe aterizări și aduc mai mulți pasageri. Aceste reduceri fac parte din strategia de creștere a veniturilor din activități non-aeronautice: chirii și taxe de parcare.
Introducerea reducerilor în aplicarea tarifelor aeroportuare a fost deja aprobată de consiliul de administrație al Aeroportului Internațional Sibiu (AIS) în cadrul unei ședințe care a avut loc în cursul zilei de marți, 10 decembrie, după cum rezultă din documentele făcute publice de Consiliul Județean (CJ) Sibiu.
Reducerile sunt aplicate mai multor tipuri de tarife pe care le plătesc companiile care efectuează zboruri la Sibiu. Pentru tariful de aterizare (6,3 euro/tonă), reducerile pornesc de la 5% (pentru companiile care au un număr cuprins între 4 și 16 aterizări lunare la Sibiu) și ajung la 50% (pentru peste 81 de aterizări lunare).
WizzAir se apropie și acum de reducerile maxime
Conform orarului de zbor publicat pe site-ul AIS în cursul lunii noiembrie 2024, cele mai multe aterizări au fost ale aeronavelor Wizz Air: 81, în total. Pe locul doi în ordinea numărului de aterizări lunare este Lufthansa, cu 56 de aterizări, în timp ce pentru Austrian Airlines pot fi numărate 17 aterizări în cursul lunii. De altfel, aceste trei companii sunt și singurele care mai operează zboruri regulate de la Sibiu.
Suplimentar, companiilor de zbor le mai sunt oferite reduceri și în funcție de numărul de aterizări pe sezon. Astfel, companiile care au peste 930 de aterizări în sezonul de vară (ultima duminică din martie – ultima duminică din noiembrie) mai beneficiază de o reducere de 8%, care crește la 24% pentru companiile care au peste 1.736 de aterizări vara. Aceleași reduceri cuprinse între 8% și 24%, sunt propuse și pentru sezonul de iarnă (ultima duminică din octombrie – ultima duminică din martie), diferit fiind numărul de aterizări: reducerea de opt procente se oferă celor care au peste 525 de aterizări, iar cea de 24% - companiilor care au peste 987 de aterizări în sezonul de iarnă.
Propunere de reducere a tarifelor de aterizare. Sursa: captură documentație AIS
Consiliul de administrație al AIS a aprobat și reduceri ale tarifului de iluminare (reduceri maxime de 50% pentru companiile cu peste 1.333 de mișcări de aeronave vara, respectiv 756 mișcări în sezonul de iarnă), precum și reduceri ale tarifului de servicii pentru pasageri îmbarcați. 20% este reducerea oferită companiilor care îmbarcă peste 150.000 de pasageri vara și, respectiv, peste 81.000 de pasageri pe timp de iarnă, reducerea maximă fiind de 50%. Aceasta se va aplica acelor companii care îmbarcă de la Sibiu peste 281.000 de pasageri.
Tariful de iluminare este de 1,5 euro/tonă/fiecare mișcare cu utilizare de balizaj, iar cel de servicii pentru pasageri este de 2,5 euro/pasager, dar reducerea se va aplica doar pentru valoarea de 2 euro (0,5 euro/pasager din tarif sunt redirecționați direct către autoritățile din industria aeronautică).
Logica: crește numărul de pasageri, cresc încasările din chirii
Propunerile de reducere a tarifelor vizează doar companiile care efectuează zboruri regulate pe Aeroportul Internațional Sibiu (AIS). Iar această politică de reduceri a tarifelor aeroportuare face parte din strategia generală de creștere a încasărilor la bugetul AIS din veniturile non-aeronautice, categorie din care sunt evidențiate încasările din chirii și taxele de parcare a autoturismelor. Iar încasările din chirii sunt direct legate de traficul de pasageri înregistrat pe AIS,.
„Definim zboruri regulate după cum urmează: acele zboruri care operează conform unui program prestabilit, făcând parte dintr-un program comercial regulat. Acestea includ zboruri operate pe rute fixe cu o frecvență stabilită, având Aeroportul Internațional Sibiu ca destinație inițială. Zborurile regulate respectă un orar bine definit și sunt disponibile pentru rezervare de către pasageri”, extras din raportul AIS
„Această modificare privind condițiile asociate tarifelor de aeroport în ceea ce privește zborurile regulate este strâns legată de strategia generală de adaptare a veniturilor din activități non-aeronautice la performanța traficului de pasageri, respectiv creșterea veniturilor din chirii și a celor din parcare cu numărul de pasageri. Veniturile din închirierea spațiilor comerciale sunt indexate conform unei formule dinamice, care ia în considerare fluctuația traficului de pasageri. Pe măsură ce traficul crește, crește și chiria generată de spațiile comerciale, ceea ce contribuie la echilibrarea veniturilor aeroportului”, se arată în documentația trimisă de AIS conducerii CJ Sibiu.
Pentru anul în curs, bugetul AIS aprobat în luna martie 2024 estima încasări din chirii și redevențe de cinci milioane de lei, cu mai bine de 50% mai mușt decât în 2023, când din redevențe și chirii în bugetul AIS au intrat 3,2 milioane de lei.
Cu toate acestea, în primele nouă luni ale anului, AIS a încasat din chirii și redevențe doar două milioane de lei, până la finele anului fiind estimate încasări totale de 2,7 milioane de lei. Acest nivel scăzut de venituri a fost pus pe seama faptului că multe din spații nu au putut fi închiriate din cauză că noul terminal nu a fost înscris în cartea funciară decât în luna noiembrie 2024. Prin urmare, pentru a compensa aceste lipsuri, pe ordinea de zi a ședinței ordinare a CJ de luna aceasta a fost introdus un proiect de suplimentare a transferurilor bugetare: de la cele cinci milioane de lei cu care, anual, CJ Sibiu susține activitatea aeroportului, la 8,1 milioane de lei.
În acest an, noile spații comerciale din terminalul sibian au stat mai mult goale. Sursa foto: Turnul Sfatului
Turnul Sfatului a scris mai multe pe acest subiect aici: Aeroportul din Sibiu este pe pierdere din cauza chiriilor. Are nevoie de alocări suplimentare de trei milioane de lei
Presiune pe venituri: de anul viitor trebuie rambursat și creditul
Prin introducerea de reduceri pentru companiile care își sporesc activitatea la Sibiu, conducerea AIS estimează o creștere a traficului de pasageri „inclusiv prin creșterea numărului de destinații, ceea ce duce la o majorare a volumului total de pasageri procesați”. Implicit, conducerea AIS spune că va avea o sursă de venituri „stabile și scalabile”. „Efect multiplicator al traficului crescut; fiecare pasager suplimentar procesat în urma stimulentelor acordate companiilor aeriene contribuie la generarea de venituri adiționale prin activități comerciale, taxe de parcare și alte servicii auxiliare”.
Orar al AIS. Sursa foto: Turnul Sfatului
Iar creșterea veniturilor AIS este obligatorie de anul viitor atât din cauza inflației care a crescut costurile de administrare, operare și mentenanță, cât și din cauza faptului că, de anul viitor, din bugetul aeroportului vor trebui să înceapă a fi rambursat creditul de 42 de milioane de lei, accesat pentru cofinanțarea proiectului de modernizare, finalizat anul acesta.
Pentru anul viitor, rambursările din acest credit sunt estimate la 1,75 de milioane de lei, din 2026 acestea urmând să crească la 3,5 milioane de lei.
Proiectul de hotărâre privind aprobarea reducerilor propuse de conducerea AIS va fi supusă votului consilierilor județeni în ședința programată în după-amiaza zilei de joi, 19 decembrie 2024.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: rambursare credit , propunere reduceri tarife , reduceri tarife , tarife aeroportuare , aeroport Sibiu , Consiliul Judetean Sibiu
Vizualizari: 3835
Ultimele comentarii
Acum 7 ore
Emil
Acum 8 ore
Emil
Acum 8 ore
Votantul
Acum 8 ore
Gelu
Acum 8 ore
@Miruna