În contextul turbulențelor din industria automotive, am întrebat conducerea administrației locale dacă are în vedere o reorientare a industriei municipiului reședință de județ și înspre alte domenii.
Compa, cea mai mare fabrică din Sibiu cu capital autohton caută să-și diversifice activitatea și în alte zone decât cea auto (detalii aici). Oamenii de afaceri avertizează că în „războiul” tarifelor vamale deschis de SUA, industria auto din țara noastră va fi cea mai afectată (detalii aici). Iar oameni de afaceri sibieni care activează în domeniul automotive se plâng de faptul că partenerii germani de afaceri fac presiuni pentru a-și transfera la noi în țară costurile generate de instabilitate (detalii aici).
Fără să existe date oficiale comunicate de autorități, Zona industrială vest a Sibiului – principalul motor economic al întregii zone – este dominată în mod evident de companii care activează în industria automotive. Acesta este contextul în care am întrebat primarul Sibiului, Astrid Fodor, dacă administrația pe care o conduce are în vedere politici de diversificare a industriilor din municipiu.
„Domeniul automotive «tușește», dar eu sper că se va reface. De ce sper? Am văzut atitudinea viitorului cancelar al Germaniei. Unul din factorii importanți ai industriei automotive este Germania. Dacă se repornește industria auto în Germania, se va reporni și restul industriei. Și așa se vor revigora și celelalte”, a declarat Astrid Fodor, într-o conferință de presă organizată la începutul săptămânii trecute.
Friedrich Merz, cel care va deveni cancelar al Germaniei de luna viitoare, a anunțat zilele trecute faptul că noul guvern pe care îl va conduce are pe primul plan relansarea economiei.
Primarul Sibiului, Astrid Fodor, consideră că industria automotive este afectată în special de situația automobilelor electrice. „Problema mare a apărut din cauza mașinilor electrice și a lipsei de adaptare. Și este normal să nu te poți adapta foarte bine la această piață: îmi imaginez ce s-ar putea întâmpla în Sibiu să avem numai mașini electrice. Când ți-e lumea mai dragă, noi nu avem curent. Și localitățile din jur au și mai rar curent. Deci, cu ce le încărcăm? Totul electric, dar nu este pregătit sistemul. Întâi trebuie să creezi condiții. A fost o lovitură puternică pentru industria de automobile”.
Licitații „cu dedicație”
Întrebarea referitoare la diversificarea tipurilor de industrii care funcționează la Sibiu a fost adresată indicând și una din metodele folosite de administrația condusă de Klaus Iohannis, pentru a atrage investitori.
Acum mai bine 20 de ani, administrația locală a investit în crearea infrastructurii necesare în ceea ce avea să devină Zona industrială vest. Mai apoi au fost căutați investitori, cărora – pentru a fi tentați să vină la Sibiu – li s-au oferit prețuri atractive pentru terenurile cu infrastructura pregătită.
După aceste negocieri, terenurile solicitate de investitori erau scoase la licitație, iar cu încuviințarea Consiliului local, terenurile scoase la vânzare la prețuri atractive aveau o destinație clar stabilită: pentru construirea unei fabrici de echipamente electronice, pentru prelucrarea brută a lemnului sau pentru construirea unei fabrici „de producție a lagărelor, angrenajelor și organelor mecanice de transmisie”, de exemplu.
Prin astfel de proceduri, administrația locală oferea investitorilor siguranța că la astfel de licitații nu vor participa concurenți care să influențeze prețurile.
Două hotărâri de Consiliu local, prin care Sibiul a oferit, în 2005 și 2006, terenuri la prețuri avantajoase investitorilor. Sursa foto: captură sibiu.ro
Industria automotive în județ: peste 15.000 de angajați, 2,3 miliarde de euro
Pe doar trei coduri CAEN, 2931 (fabricarea de echipamente electrice și electronice pentru autovehicule și pentru motoare de autovehicule), 2611 (fabricarea subansamblurilor electronice și 2932 (fabricarea altor piese și accesorii pentru autovehicule și pentru motoare de autovehicule) companiile care activează aici reprezintă 18,36% din cifra de afaceri a județului. Pe lângă acestea, sunt însă multe alte societăți care depinde de aceste companii.
Cele trei coduri CAEN însumează în județul Sibiu 2,34 de miliarde de lei, cifră de afaceri, peste 15 mii de angajați, ceea ce ar însemna 13,93% din totalul forței de muncă din județ, conform datelor Topfirme.com.
Sub codul CAEN 2931, fabricarea de echipamente electrice si electronice pentru autovehicule și pentru motoare de autovehicule, sunt 5 agenți economici, care au împreună o cifră de afaceri de 1,2 miliarde euro (9,2% din cifra totală de afaceri a companiilor din județ) și 5.998 angajați (5,57% din totalul de angajați din județul Sibiu).
Sub codul CAEN 2611, Fabricarea subansamblurilor electronice, sunt 10 agenți economici în județ, 0,02% din totalul companiilor din județ, cu o cifră de afaceri de 2 miliarde de lei (459 mil. euro), 3,65% din cifra de afaceri din județ și 3.964 de angajați, 3,68% din totalul de angajați din județ.
Sunt 23 de companii cu codul CAEN 2932, fabricarea altor piese si accesorii pentru autovehicule si pentru motoare de autovehicule, cu o cifră de afaceri totală de 3 miliarde de lei (686,6 milioane euro), ceea ce reprezintă 5,45% din cifra de afaceri din județ. Sunt aici 5.043 de angajați, 4,68% din totalul de angajați județul Sibiu.
Sursa foto principală: Silvana Armat / Turnul Sfatului
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: plan reorientare , industria auto sibiu , Consiliul Local , Primăria Sibiu , Industria Automotive
Vizualizari: 5768
Ultimele comentarii
Acum 4 ore
Sparrow
Acum 4 ore
Adina
Acum 4 ore
Emil
Acum 4 ore
Mic
Acum 4 ore
Gigi