Marţi,
20.05.2025
Innorat
Acum
14°C

Are Sibiul planuri să-și reducă dependența de industria auto? Primarul Fodor: „Domeniul «tușește», dar eu sper că se va reface. Am văzut atitudinea cancelarului Germaniei”

Are Sibiul planuri să-și reducă dependența de industria auto? Primarul Fodor: „Domeniul «tușește», dar eu sper că se va reface. Am văzut atitudinea cancelarului Germaniei”

În contextul turbulențelor din industria automotive, am întrebat conducerea administrației locale dacă are în vedere o reorientare a industriei municipiului reședință de județ și înspre alte domenii.

Compa, cea mai mare fabrică din Sibiu cu capital autohton caută să-și diversifice activitatea și în alte zone decât cea auto (detalii aici). Oamenii de afaceri avertizează că în „războiul” tarifelor vamale deschis de SUA, industria auto din țara noastră va fi cea mai afectată (detalii aici). Iar oameni de afaceri sibieni care activează în domeniul automotive se plâng de faptul că partenerii germani de afaceri fac presiuni pentru a-și transfera la noi în țară costurile generate de instabilitate (detalii aici). 

Fără să existe date oficiale comunicate de autorități, Zona industrială vest a Sibiului – principalul motor economic al întregii zone – este dominată în mod evident de companii care activează în industria automotive. Acesta este contextul în care am întrebat primarul Sibiului, Astrid Fodor, dacă administrația pe care o conduce are în vedere politici de diversificare a industriilor din municipiu.

„Domeniul automotive «tușește», dar eu sper că se va reface. De ce sper? Am văzut atitudinea viitorului cancelar al Germaniei. Unul din factorii importanți ai industriei automotive este Germania. Dacă se repornește industria auto în Germania, se va reporni și restul industriei. Și așa se vor revigora și celelalte”, a declarat Astrid Fodor, într-o conferință de presă organizată la începutul săptămânii trecute.

Friedrich Merz, cel care va deveni cancelar al Germaniei de luna viitoare, a anunțat zilele trecute faptul că noul guvern pe care îl va conduce are pe primul plan relansarea economiei. 

Primarul Sibiului, Astrid Fodor, consideră că industria automotive este afectată în special de situația automobilelor electrice. „Problema mare a apărut din cauza mașinilor electrice și a lipsei de adaptare. Și este normal să nu te poți adapta foarte bine la această piață: îmi imaginez ce s-ar putea întâmpla în Sibiu să avem numai mașini electrice. Când ți-e lumea mai dragă, noi nu avem curent. Și localitățile din jur au și mai rar curent. Deci, cu ce le încărcăm? Totul electric, dar nu este pregătit sistemul. Întâi trebuie să creezi condiții. A fost o lovitură puternică pentru industria de automobile”.

Licitații „cu dedicație”

Întrebarea referitoare la diversificarea tipurilor de industrii care funcționează la Sibiu a fost adresată indicând și una din metodele folosite de administrația condusă de Klaus Iohannis, pentru a atrage investitori. 

Acum mai bine 20 de ani, administrația locală a investit în crearea infrastructurii necesare în ceea ce avea să devină Zona industrială vest. Mai apoi au fost căutați investitori, cărora – pentru a fi tentați să vină la Sibiu – li s-au oferit prețuri atractive pentru terenurile cu infrastructura pregătită.

După aceste negocieri, terenurile solicitate de investitori erau scoase la licitație, iar cu încuviințarea Consiliului local, terenurile scoase la vânzare la prețuri atractive aveau o destinație clar stabilită: pentru construirea unei fabrici de echipamente electronice, pentru prelucrarea brută a lemnului sau pentru construirea unei fabrici „de producție a lagărelor, angrenajelor și organelor mecanice de transmisie”, de exemplu.

Prin astfel de proceduri, administrația locală oferea investitorilor siguranța că la astfel de licitații nu vor participa concurenți care să influențeze prețurile.

Două hotărâri de Consiliu local, prin care Sibiul a oferit, în 2005 și 2006, terenuri la prețuri avantajoase investitorilor. Sursa foto: captură sibiu.ro

Industria automotive în județ: peste 15.000 de angajați, 2,3 miliarde de euro

Pe doar trei coduri CAEN, 2931 (fabricarea de echipamente electrice și electronice pentru autovehicule și pentru motoare de autovehicule), 2611 (fabricarea subansamblurilor electronice și 2932 (fabricarea altor piese și accesorii pentru autovehicule și pentru motoare de autovehicule) companiile care activează aici reprezintă 18,36% din cifra de afaceri a județului. Pe lângă acestea, sunt însă multe alte societăți care depinde de aceste companii.

Cele trei coduri CAEN însumează în județul Sibiu 2,34 de miliarde de lei, cifră de afaceri, peste 15 mii de angajați, ceea ce ar însemna 13,93% din totalul forței de muncă din județ, conform datelor Topfirme.com.

Sub codul CAEN 2931, fabricarea de echipamente electrice si electronice pentru autovehicule și pentru motoare de autovehicule, sunt 5 agenți economici, care au împreună o cifră de afaceri de 1,2 miliarde euro (9,2% din cifra totală de afaceri a companiilor din județ) și 5.998 angajați (5,57% din totalul de angajați din județul Sibiu).

Sub codul CAEN 2611, Fabricarea subansamblurilor electronice, sunt 10 agenți economici în județ, 0,02% din totalul companiilor din județ, cu o cifră de afaceri de 2 miliarde de lei (459 mil. euro), 3,65% din cifra de afaceri din județ și 3.964 de angajați,  3,68% din totalul de angajați din județ.

Sunt 23 de companii cu codul CAEN 2932, fabricarea altor piese si accesorii pentru autovehicule si pentru motoare de autovehicule, cu o cifră de afaceri totală de 3 miliarde de lei (686,6 milioane euro), ceea ce reprezintă 5,45% din cifra de afaceri din județ. Sunt aici 5.043 de angajați, 4,68% din totalul de angajați județul Sibiu.

Citește și Ce reprezintă industria auto pentru Sibiu: Peste 20% din economia județului. Se anunță val de concedieri și restructurări la multinaționale. Ciolacu: ”Fără industria auto în România, economia României se prăbușește”

Sursa foto principală: Silvana Armat / Turnul Sfatului

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

14 comentarii

Emil

Acum 4 săptămâni

Speranta moare ultima, dar tuseste pana moare.
Raspunde

Emila Elzoroaba

Acum 3 săptămâni

Și tu poți avea speranță după gratii
Raspunde

Primaria SB si strategia sau vorba aia: baba si boxul

Acum 3 săptămâni

ce titlu si intrebare aiurea! Ca si cand la primaria Sibiu ar exista vreo strategie, vreo planificare sau organizare. Daca va uitati doar pe google maps la zona ind. vest, primaria nu a fost in stare nici macar sa sistematizeze zona cat de cat atunci in 2005 pana nu erau zeci de hale - drumurile si parcelarile fiind ca pishu' boului. La fel in 20 de ani nu s-a putut asigura (prin interventia primariei) puterea electrica necesara dezvoltarii zonei. Asa ca titlul este deplasat, chiar are cineva vreo asteptare de la fodor, de la bokor, de la bibu, de la Mezei ?? de la continuatorii grupului etnic german sau de la ciuma galbena? Ei sunt agentul de vanzari al soma , nu reprezinta interesul cetatenilor- chiar si porr (om serios) a zis-o.
Raspunde

Aci Duțu

Acum 3 săptămâni

No zi-ne cine e salvarea? haur și jiorjeii cu caii?
Raspunde

Opozitia

Acum 3 săptămâni

Cand veti interzice TROTINETELE in Sibiu??? Fată de 15 ani, moartă după ce a căzut de pe trotinetă: De la începutul anului au fost 133 de accidente care implicau astfel de vehivcule. O persoană a murit şi 10 au fost rănite grav. Din cauza pericolului, trotinetele electrice de închiriat au fost interzise în Braşov, Constanţa şi Timişoara. În Europa, Parisul a fost primul oraș mare care le-a scos din circulaţie, din motive de siguranță. Modelul a fost urmat şi de alte mari oraşe precum Madrid sau Barcelona.
Raspunde

Darius88

Acum 3 săptămâni

Nene, noi suntem in Sibiu avem bun simt si respectam cu strictete ce spun socialistii ursulieni de la UE. Trebuie sa mergem cu trotinete si biciclete, ca poluarea nu e buna. Nu stiai? Mai bine iti risti viata decat sa pui in pericol planeta.
Raspunde

Dar

Acum 3 săptămâni

In cazul tinerei de 15 ani care a decedat dupa ce a cazut de pe trotineta: Aceasta impreuna cu varul sau au incalcat 2 reguli clare, deja existente in legislatie. El avea alcoolemie si ei erau impreuna pe aceeasi trotineta. Da, e tragic ca ea a murit, dar nu a obligat-o nimeni sa se suie pe aceeasi trotineta cu cineva care a baut. Trecand peste faptu ca varu-so o baut alcool chiar daca era minor..
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Didulescu

Acum 3 săptămâni

a deci in mintea ta de bicbilica nici cu bicicleta sa nu avem voie sa ne dam? mai bine toti cu masini pe niste strazi inguste deja pline... taranii astia prosti ca tine sunt problema in Romania.. hai sictir

Raspunde

Pușcașu Marin

Acum 3 săptămâni

Nu se vor interzice doar că latră unii pe tictoace sau postează la comandă. Deci nu
Raspunde

Pastor Marginas

Acum 3 săptămâni

Ce diferenta intre aspectul Preastimabilei si Prealuminatei doamne Primar din aceasta poza si cum arata pe panourile din oras cand avea campania publicitara. V-ati concediat "photoshop-istul, doamna? E criza si e scumpe?
Raspunde

@

Acum 3 săptămâni

a umblat cu cioara vopsita!
Raspunde

Sparrow

Acum 3 săptămâni

Acu' 10 ani toti ocnasii ( autoalintati corporatisti ) din ultra mega giga benga firmele de top,( cum altfel?) din automotive, care se scālâmbāiau cu pronuntii vestice ale denumirilor, dându-se mari prin fata casieritelor de la Lidl se credeau iisusii christosii, crema cremelor, demiurgii salariatilor din Sibiu. Acuma le-a dat pe nas. Cā vine big-brazār dintr-un birou din Munchen si dintr-un condei reduce septelul. Si tot dintr-un condei demontrazā 10 hale si le mutā in Trinidad Tobago si gata! Luati de-aici !
Raspunde

Muresan

Acum 3 săptămâni

Care industrie sibiana? Totul e lal strainilor! nu ne vom rederesa niciodata! Pe cei care vor sa faca ceva ii asasinati cu impozitele si amenzile, ce industrie sa avem in afara rechinilor care vin de afara?! Sa fim realisti!
Raspunde

Aci Duțu

Acum 3 săptămâni

Să ne redresăm de la ce? Dacă o duci rău, meri la muncă, putoare!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus