Două autostrăzi în lucru, punct de trecere între două regiuni istorice ale României, viitoare hidrocentrală pe Olt, investiții în spații de depozitare și logistică dată fiind poziționarea strategică, iar, mai nou, investiții imobiliare. Boița este una dintre comunele sibiene care în perioada următoare va cunoaște o dezvoltare accentuată. Care sunt prioritățile și cum se schimbă viața localnicilor, am discutat cu primarul Nicolae Cocoș.
N. C.: Prin planul de dezvoltare pe care îl avem ținem cont de toate aceste investiții și încercăm, pe cât posibil, ca dintr-o schimbare ce ne poate afecta să aducem plus valoare.
Rep.: Nu riscă să se schimbe, poate definitiv, caracterul rural, arhaic al Boiței? Nu devine un centru urbanizat care își pierde din valoarea istorică?
N. C.: Ne place sau nu ne place, noi trebuie să mergem înainte! Într-adevăr, Boița se va dezvolta foarte mult. Noi, ceea ce am gândit pe plan local, este să aducem investiții, în special în satul Boița. Pe de altă parte, lucrăm la PUG (Planul Urbanistic General) și dacă vă uitați la celelalte trei sate pe care le avem în componență, Lotrioara, Paltin și Lazaret, acolo punem accent pe turism sustenabil. Aceste autostrăzi, este adevărat, ne-au creat niște dezavantaje, pe care noi încercăm acum să le potențăm din punct de vedere economic. Avem prinsă o zonă industrială unde vrem să ridicăm un parc industrial și vrem să extindem foarte mult intravilanul. Avem în plan inclusiv un cartier al tineretului prin care vrem să repopulăm comuna sau să creștem, cel puțin, populația tânără.
Rep.: Experiența ne-a demonstrat că pe unde trece autostrada apar investiții noi. Ce interes există în Boița din partea investitorilor și din ce domenii vă contactează?
N.C.: Dacă îmi permiteți, v-aș răspunde cu o glumă: Noi, acum, suntem ca o mireasă, curtată de toată lumea! Dar, folosind ghilimelele de rigoare, nu ne ”mărităm” cu absolut nimeni până nu finalizăm ceea ce noi gândim din punct de vedere al investițiilor. Și aici mă refer la faptul că atunci când am venit la primărie am găsit o comună care nu a fost colectivizată, cetățenii nu erau proprietari asupra terenurilor. Astfel am reușit să fac cadastrul general, care-i conferă omului un drept de proprietate. Fiecare bucățică are geometria ei și carte funciară. În al doilea rând, cum v-am spus mai devreme, lucrăm la PUG, prin care dăm direcția de dezvoltare a comunei Boița.
Rep.: Asta am înțeles. Dați-ne un exemplu, două, din ce domenii provin ”pețitorii” economici care vă caută?
N. C.: Noi, ca primărie, am făcut niște studii să vedem corect cam ce s-ar preta în zona noastră și ce ar fi sustenabil. Noi nu reinventăm roata, ne uităm la exemple de bune practici din alte părți. Având în vedere că vom avea cel mai mare nod rutier din țară, prin intersecția celor două autostrăzi, am gândit un parc industrial care va avea undeva la 82 de hectare, dedicat sectorului de depozitare și logistică. Asta se pretează în interiorul autostrăzii pentru că noi, practic, nu vom fi lângă autostradă, ci în interiorul ei.
Rep.: În ce relație sunteți cu constructorii turci ai autostrăzilor și cum decurg lucrările până acum? Se urnesc greu, nu?
N. C.: Am făcut o prioritate din a acorda tot sprijinul necesar, atât cât putem, având în vedere că interesul nostru și al tuturor românilor este să se construiască aceste autostrăzi. Într-adevăr, au fost anumite întârzieri, dar nu neapărat din partea constructorilor. În decursul anilor noi am organizat în cadrul primăriei mai multe întâlniri cu toate oficialitățile, tocmai pentru a sprijini urgentarea proiectului și a lucrărilor. Unde a fost cel mai complicat, și mă refer aici la lotul 2 din Sibiu-Pitești, trebuie să ținem cont că traversează un fond forestier și procedura de expropriere și scoatere din fond forestier durează puțin mai mult decât s-a estimat la început. Din ceea ce am văzut până acum să știți că constructorul este motivat, are utilaje destul de performante, a făcut numeroase angajări... am înțeles că urmează să obțină noi autorizații de construire pentru tunele și restul de autostradă.
Rep.: Deși se depășește impasul...
N. C.: Cred că vom vedea lucrări mult mai ample în viitor și nu trebuie să uităm că această bucată de autostradă este, din punctul meu de vedere, printre cele mai grele de executat. Sunt două motive aici, o dată că este prin munte, pe urmă pentru că se va afla deasupra DN7, cel mai circulat drum din România. Bineînțeles că vor trebui să-și coreleze lucrările și în funcție de traficul de pe DN7. Acestea sunt motive obiective, nu scuze. Noi, autoritățile, trebuie să-i sprijinim pentru că este interesul nostru general până la urmă.
Rep.: Cu atâtea șantiere în jur, stânga-dreapta, pe urmă vine și hidrocentrala pe Olt, mai există șomaj în Boița?
N. C.: La Boița nu există șomaj. Dimpotrivă, sunt prea multe locuri de muncă. Și acest fapt este pozitiv, concurența în acest sector înseamnă salarii mai mari. Pentru mine, ca primar, este important ca oamenii să câștige bine și să aibă de unde să aleagă un job bine plătit. Având în vedere că forța de muncă este limitată, angajatorii sunt obligați să vină cu salarii mai mari. Pentru noi este foarte important să avem investiții și locuri de muncă bine plătite, iar cu banii pe care îi colectăm la bugetul local, la rândul nostru să facem investiții pentru populație.
Rep.: Cum s-a schimbat viața populației din Boița după deschiderea autostrăzii până la Sibiu? Cât faceți până în oraș, 15-20 de minute?
N. C.: Așa cum ați putut observa și dvs., în societatea de astăzi se discută foarte mult de mobilitate, care este foarte importantă. De la Boița până la Sibiu, pe ciotul acesta de autostradă, facem în medie 12 minute. Efectul este unul clar. Valoarea proprietăților în comună s-a dublat. În multe cazuri a crescut mai mult decât dublu. Eu nu pot decât să mă bucur. Și acesta este un prim efect, urmează alte investiții, după cum vorbeam. Dar ceea ce mă bucură pe mine este că tinerii din localitate aleg să nu mai migreze și rămân aici. Mai mult, a început să apară interes din afara...
Rep.: Au apărut investiții imobiliare?
N. C.: Da, avem tineri din alte părți care aleg să se mute aici. Ceea ce face să avem o populație relativ tânără în comparație cu alte comune. Vedeți și dvs. care este situația în țară, în mediul rural, din păcate, media de vârstă este tot mai înaintată. Tot ceea ce noi gândim și am prins în strategia de dezvoltare este să oferim condiții de viață cât mai bune, atât tinerilor și copiilor – aici avem investiții foarte ample în școală, grădiniță, locuri de joacă și baza sportivă, dar suntem foarte atenți și cu oamenii în vârstă. Pentru avem diferite programe prin primărie să-i sprijinim. Eu nu cred că există localitate bogată cu oameni săraci.
Sursa foto: Facebook Nicolae Cocoș
Citește și:
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: boita , interviu , economie , investitii , bani , stiri sibiu
Vizualizari: 5842
Ultimele comentarii
Acum 3 ore
D
Acum 3 ore
Ivan
Acum 4 ore
Oligofrenii
Acum 4 ore
Sibian
Acum 4 ore
Felicitari tuturor celor ce ati reusit sa le scoateti la Lumina!