Luni,
14.07.2025
Partial Noros
Acum
28°C

Cum văd profesorii și directorii sibieni schimbările propuse de Ministerul Educației. Noile planuri-cadru sunt așteptate zilnic

Cum văd profesorii și directorii sibieni schimbările propuse de Ministerul Educației. Noile planuri-cadru sunt așteptate zilnic
Prof. Mircea Furdui (foto stânga), prof. Crina Constantinescu (foto dreapta)

În contextul noilor reforme anunțate de Ministerul Educației, vocile din sistemul de învățământ devin tot mai importante. Profesorii și directorii privesc cu interes, dar și cu prudență, schimbările propuse în planurile-cadru, subliniind nevoia de coerență, consultare reală și resurse adecvate pentru ca reforma să nu rămână doar pe hârtie. Puse în dezbatere publică încă de la începutul anului aceste schimbări ar fi trebuit definitivate în luna mai. Ministerul Educației însă, nu a publicat, până la această dată, planurile-cadru pentru educație. 

Printre profesorii care așteaptă cu interes apariția noilor planuri-cadru propuse de Ministerul Educației se numără și Mircea Furdui, profesor de geografie la Colegiul Economic „George Barițiu” din Sibiu. Cu o experiență de peste 25 de ani la catedră, profesorul Furdui privește aceste schimbări cu un amestec de speranță și prudență.

„Pornind de la proiectele de planuri-cadru, deocamdată suntem într-o perioadă de așteptare. Sunt promisiuni de la minister că vor apărea în curând, iar atunci vom vedea exact ce modificări sunt”, spune profesorul.

Deși au avut loc patru dezbateri publice în centre universitare din țară, iar cadrele didactice au putut trimite observații individual sau prin asociații profesionale, rămâne întrebarea dacă aceste opinii vor fi reflectate în forma finală a documentelor.

Colegiul Economic „George Barițiu”

Nu toate propunerile sunt rele

O primă variantă a planurilor-cadru a fost, în opinia dascălului, profund nemulțumitoare, mai ales în ceea ce privește disciplina geografie. „Era într-o situație dificilă”, afirmă acesta, lăsând să se înțeleagă că statutul geografiei în curriculumul propus ar fi fost mult slăbit.

Totuși, nu toate propunerile ministerului sunt privite negativ. Un exemplu pozitiv, consideră profesorul Furdui, este extinderea paletei de discipline incluse în Evaluarea Națională. „Mi se pare normal să includă și verificarea elevilor și în ceea ce privește cunoștințele acumulate la istorie, geografie, biologie, fizică, chimie. Există acum trendul acesta ca în clasa a VIII-a să se învețe mai mult doar la română și matematică. Este o realitate. De aceea consider că această propunere este oportună.”

Ministerul nu a demonstrat că ține cont de părerile din teritoriu

În ceea ce privește limitarea timpului destinat temelor la două ore zilnic, propusă pentru elevii de gimnaziu și liceu, opinia profesorului este una rezervată. „Aici pot fi mai multe variabile. Depinde cât se concentrează un elev asupra unei materii sau cât de mult vrea să se pregătească. Intervin și alți factori, iar limitarea la două ore nu știu cât de oportună este.”

Acesta admite că temele sunt mai relevante la gimnaziu decât la liceu, dar atrage atenția asupra riscurilor excesului sau, dimpotrivă, ale eliminării complete a acestora.

O problemă majoră rămâne lipsa de încredere în receptivitatea reală a ministerului față de propunerile venite din teritoriu. „Teama cea mai mare este legată de receptivitatea forului decizional față de propunerile din teritoriu. Au mai fost cazuri când noi am trimis propuneri și nu au fost luate în considerare”, mai spune prof. Mircea Furdui. 

Propunerile sunt una, realitatea școlilor este alta

Mai mult, profesorul atrage atenția asupra unei rupturi între deciziile de la centru și realitățile din școli.

„De exemplu, propunerea aceasta din noile planuri-cadru care prevede un curriculum la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ) flexibil și semiflexibil și un curriculum de specialitate (CS) extins, cu un suport fix și unul flexibil – presupune noi spații, noi dotări, și la ora actuală, problema cea mai mare este cea legată de spațiu. În unele școli va fi o mare problemă. Adevărul este că situația diferă de la școală la școală și cred că ar trebui să se țină cont de asta.”

Tot în acest context, profesorul consideră că „acest curriculum de specialitate ar trebui să aibă și un suport flexibil pentru filierele vocațională și tehnologică (în propunerile de planuri-cadru acest aspect lipsește, fiind prezent doar la filiera teoretică).”

Prof. Mircea Furdui

O altă îngrijorare vizează componenta identitară a învățământului românesc: „Sunt cele trei discipline – limba română, istorie și geografie – asupra cărora nu ar trebui să se intervină. Și tocmai că prin modificările propuse în noile planuri-cadru, lovitura vine și aici, în acest segment.”

Opționalele sunt bune doar dacă elevii le aleg cu adevărat

Referitor la ideea ca elevii să-și poată alege materiile opționale, profesorul consideră că este benefică, dar avertizează asupra riscurilor. „Ar fi o idee bună, atât timp cât elevul și le alege cu adevărat. Sunt situații în care elevul nu le alege, ci îi sunt sugerate.”

Profesorul Furdui pledează pentru continuitate și coerență în educație, și nu pentru schimbări radicale: „Nu merg pe principiul să tăiem tot și să punem altceva în loc. Consider că în educația românească sunt și lucruri bune astăzi, dar pe lângă acestea sunt și lucruri care nu funcționează cum trebuie. Aici trebuie intervenit cu ajustări și modificări legislative și metodologice. Dar nu tăiat din rădăcină, cum spune românul.”

Reforme instabile

Acesta critică și instabilitatea reformelor, adesea influențate de ciclurile electorale sau de schimbările frecvente de miniștri. „Din păcate, noi suntem într-o continuă reformă. Tot reformăm în funcție și de ciclurile electorale și de miniștri care se tot schimbă și vor să-și lase o anumită amprentă asupra sistemului educațional.”

Un aspect esențial în procesul de reformă ar trebui să fie, în opinia profesorului, implementarea mentoratului didactic prevăzut în Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, care ar crește cu siguranță nivelul de pregătire metodică și de specialitate al viitoarelor cadre didactice. În prezent, unii profesori sunt foarte talentați și bine pregătiți, alții însă lasă de dorit, și tocmai de aceea mentoratul didactic este mai mult decât necesar.

În concluzie, profesorul Mircea Furdui își exprimă dorința ca reformele să nu fie făcute doar „de dragul schimbării”, ci să aducă beneficii reale tuturor actorilor din educație – elevi, părinți și profesori.

Cum vede schimbările propuse un director adjunct de școală gimnazială

Educația este fundamentul oricărei societăți și, după cum subliniază Crina Constantinescu, director adjunct la Școala Gimnazială nr. 21 din Sibiu, „așa cum arată școala azi, așa va arăta societatea de mâine”. Această afirmație, deși poate părea simplă, este un avertisment serios, spune dascălul. „Viitorul unei societăți depinde direct de calitatea sistemului său educațional.”

Cu o carieră începută, spune ea, din pasiune în 2001 și o experiență bogată atât ca învățător, cât și ca manager școlar, Crina Constantinescu aduce o perspectivă asupra noilor planuri-cadru pentru ciclurile primar și gimnazial. Conduce Școala Gimnazială Nr. 21 din postura de director adjunct din anul 2020. 

Flexibilitate și personalizare – o schimbare binevenită, dar cu provocări

Directorul apreciază faptul că noile schimbări pun accent pe adaptarea la nevoile elevilor, pe flexibilitate și pe formarea unor abilități utile în mai multe domenii, subliniind că acestea pot reduce supraîncărcarea cu materie și pot adapta învățarea la ritmul individual al fiecărui elev. „O școală modernă, flexibilă și adaptabilă, care pregătește elevii pentru un viitor incert, va genera o societate rezilientă,” afirmă Constantinescu.

Cu toate acestea, ea avertizează asupra riscurilor. „Flexibilitatea este necesară, dar poate aduce provocări în menținerea unei coerențe naționale și a unui standard minim de cunoștințe.” De asemenea, implicarea slabă a comunităților locale și lipsa unor mecanisme clare de evaluare unitară pot limita succesul reformei.

Deși reforma promite reducerea birocrației și o autonomie sporită pentru școli, realitatea din teren este mai complexă.

Crina Constantinescu amintește de prima generație care a aplicat programa pe bază de competențe în 2012, când profesorii au fost „trimiși cu programa la clasă fără sprijin real.”

Acea generație de elevi, acum în clasa a XII-a, încă nu are manuale adaptate, iar mulți dintre dascăli nu au fost pregătiți adecvat pentru noul model.

„Fără ghiduri clare, resurse adecvate și formare continuă, reforma riscă să rămână doar o intenție pe hârtie,” subliniază directorul adjunct, care insistă și pe necesitatea stabilității și a unei viziuni pe termen mediu și lung.

Descentralizarea și autonomia – oportunități condiționate

Descentralizarea este văzută ca o oportunitate de adaptare a ofertei educaționale la nevoile locale. Totuși, succesul acesteia depinde în mare măsură de pregătirea și implicarea directorilor și cadrelor didactice. „Școlile cu lideri proactivi și profesori bine pregătiți vor profita de autonomia oferită, dar altele riscă să se limiteze la minimum,” explică Crina Constantinescu.

Prof. Crina Constantinescu

În ceea ce privește noul curriculum, programa școlară, la decizia elevului și a școlii (CDEOȘ), provocările sunt legate atât de orientarea elevilor în alegerea opționalelor, cât și de capacitatea cadrelor didactice de a dezvolta module interdisciplinare relevante.

Cu alte cuvinte, dascălul consideră că această libertate vine cu două probleme importante. Pe o parte elevii s-ar putea să nu știe ce să aleagă, au nevoie de îndrumare pentru a face alegeri potrivite pentru interesele și nevoile lor. Pe de altă parte
profesorii trebuie să fie capabili să creeze cursuri interesante și utile, care combină mai multe materii (de exemplu, un modul care leagă biologia de educația pentru sănătate), iar acest lucru nu e întotdeauna ușor.

Directorul atrage atenția că, dacă noile opționale nu sunt bine legate de materiile de bază, învățarea elevilor poate deveni haotică.

Resursele limitate – o barieră pentru flexibilitate

Realitatea resurselor disponibile la nivelul multor școli rămâne un obstacol major. Lipsa personalului calificat, a infrastructurii și a accesului la tehnologie limitează „spațiul real pentru flexibilitate,” avertizează Constantinescu. Această situație riscă să adâncească inegalitățile între unitățile de învățământ, mai ales acolo unde sprijinul este cel mai necesar.

Pregătirea profesorilor și sprijinul necesar

Crina Constantinescu spune că la Școala Gimnazială nr. 21, pregătirea cadrelor didactice este o prioritate: „Facem întâlniri, schimburi de bune practici și oferim sprijin constant, mai ales în fazele inițiale ale reformei.” Totuși, formarea continuă este încă fragmentată și costisitoare pentru mulți profesori, iar un sistem coerent și bine finanțat este indispensabil pentru succesul schimbărilor.

Din perspectiva sprijinului instituțional, reducerea birocrației și simplificarea procedurilor sunt printre principalele dorințe. „Profesorii trebuie să se poată concentra pe actul didactic, nu pe hârtii,” spune directorul, adăugând că o campanie de conștientizare socială ar ajuta la înțelegerea beneficiilor reformei.

Gestionarea resurselor umane și financiare

Schimbările programei vor impune o planificare strategică a personalului și, probabil, nevoia de mai mulți profesori specializați sau recalificați.

„Ar trebui regândit sistemul de încadrare, pentru a permite angajarea specialiștilor din afara sistemului de învățământ, chiar și pentru jumătate de normă,” propune Crina Constantinescu. Mai mult, autonomia financiară sporită va fi esențială pentru implementarea opționalelor și achiziția de materiale educaționale.

Evaluarea Națională – mai multe examene, mai mult stres

Referitor la propunerea de susținere a Evaluării Naționale la mai multe obiecte, directorul consideră că această abordare ar putea crește presiunea asupra elevilor și a cadrelor didactice. „Mai multe examene înseamnă mai mult stres și mai puțin timp pentru învățarea creativă,” explică ea, adăugând că o abordare bazată pe portofoliul educațional al elevului ar fi mai echilibrată.

Conexiunea dintre liceu și ciclurile inferioare

Crina Constantinescu evidențiază legătura între așteptările liceului și pregătirea din gimnaziu și primar. „Dacă liceul se va concentra mai mult pe viața reală și piața muncii, atunci și școala primară trebuie să le ofere elevilor instrumentele necesare pentru a se adapta și a învăța continuu.”

Spune că realismul planurilor depinde de sprijinul concret al ministerului și de capacitatea sistemului de a schimba mentalități. „Mulți profesori sunt obișnuiți cu un sistem rigid și pot fi reticenți la schimbare,” spune directorul, subliniind că timpul și resursele limitate pot bloca implementarea metodologiilor noi.

De asemenea, nu este de acord cu desființarea liceelor cu profil pedagogic, unde formarea practică este esențială pentru viitorii profesori, și insistă pe nevoia unei strategii naționale bine finanțate pentru formare.

În încheiere, Crina Constantinescu transmite un mesaj clar. „Reforma educației nu este doar o colecție de legi și planuri, ci un proces viu, care se construiește zi de zi în clasă.” Pentru succes, este nevoie de „mai puțină birocrație, mai multă încredere, formare continuă reală și resurse adecvate”. „Profesorii sunt cei care transformă ideile în realitate. Haideți să le oferim instrumentele și timpul necesar pentru a face asta cu adevărat,” concluzionează ea.

Consultarea reală – o nevoie stringentă

În ceea ce privește procesul decizional, directorul adjunct evidențiază lipsa consultării autentice: „Dialogul deschis și valorizarea expertizei din teren sunt esențiale, altfel reformele riscă să fie percepute ca impuse și să eșueze în implementare.” Dezbaterile existente sunt adesea formale, iar feedback-ul cadrelor didactice rareori influențează deciziile finale.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Raluca Budușan

de Raluca Budușan

Sănătate, Educație
Telefon:
0766 905 671

Comentarii

11 comentarii

Profu'

Acum 4 săptămâni

"un modul care leagă biologia de educația pentru sănătate" - Asta vor sa implementeze cu adevarat ticalosii care conduc sistemul de indoctrinare numit educatie. Cum sa le faca elevilor educatie sexuala in scoali si sa scoata generatii de curcubei perversi. Astea sunt "optionalele" care le sunt bagate pe gat elevilor, de catre profesorii curcubei.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

@Profu#repetent

Acum 4 săptămâni

***

(Acest mesaj a fost moderat din cauza limbajului jignitor)

Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

R.

Acum 4 săptămâni

Evul mediu nu e departe de astia ca tine
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

@Profuț2StaiJos

Acum 4 săptămâni

Profule, hai să lămurim un pic ce e cu „educația sexuală” aia de care ești așa speriat. Nu e doar „albinuța merge la floare și face pui de bondar”. E un pic mai mult decât atât: 1. Cum funcționează corpul: hormoni, pubertate, schimbări care te iau pe nepregătite („de ce am coșuri, de ce îmi crește păr pe unde nu vreau, de ce plâng la reclamele cu căței”). 2. Igienă: că e totuși mai bine să știe cineva că e important să se spele pe dinți, dar și mai jos, ca să nu transforme autobuzul în laborator de microbi. 3. Prevenție: să știe că nu e chiar cool să faci 3 copii până la bac și să afle că există și chestii gen boli, contracepție, decizii asumate. 4. Respect și consimțământ: să nu creadă că „dacă iubești, n-ai nevoie de acord”. Practic, în loc să afle toate astea de la „experții” de pe TikTok, le-ar învăța de la profesori (care, culmea, chiar au studii, nu doar cont de OnlyFans sau conspirații pe YouTube). Dar na, dacă tu preferi varianta old school cu „aflăm de pe internet de la alți ignoranți”, nu te oprește nimeni. Doar să nu te miri când se vor întreba copiii de ce li s-a spus toată copilăria că vine barza.
Raspunde

Barosanu

Acum 4 săptămâni

@Profuț Tefelache Userel, las-o baltă cu gogoșile, că vedem și noi cum funcționează treaba cu „educația sexuală” în țările unde vi s-a lăsat mână liberă (no pun intended): azi e cu „prevenție, igienă și consimțământ”, mâine e cu drag queens în școli, pervesiuni la grădiniță și epidemie de „genuri”, pe alese. Paza bună trece primejdia rea, zice un vechi proverb din străbuni. Cine s-a fript cu ciorbă, suflă și-n iaurt, zice altul.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

@Barosanu2STAIJOS

Acum 4 săptămâni

Bossule, hai să nu mai înghițim gogoși cu mâna liberă (no pun intended, cum ai zis și tu), că realitatea e puțin mai simplă decât coșmarurile tale cu drag queens și epidemii de genuri. Educația sexuală nu e despre „perversiuni la grădiniță” sau „drag queens la serbarea de Crăciun”. Astea sunt din filmele pe care le vezi tu noaptea pe net, când îți mai apare câte un video de pe canalele conspiraționiștilor, că asta îți place să mănânci pe pită, nu o carte. În realitate, educația sexuală îi învață pe copii: că herpesul nu e o specie de pește exotic; că prezervativul nu e balon de săpun; că „consimțământul” nu e vreo ciocolată elvețiană; că burta nu vine de la pupat, iar barza nu livrează decât poate șosete, dacă lucrează part-time la curier. Dar da, e mai simplu să nu știe nimic, să afle de pe TikTok de la experți anonimi, să pună pungi de la Penny drept protecție și să joace ruleta rusească cu sănătatea. Să-i lași ignoranți ca să creadă că sexul e de la Satana și burta vine de la... îngeri. Apropo, drag queens există de prin secolul 16, boss, de pe vremea când încă nu descoperiseră străbunii tăi săpunul. Nu i-a inventat „educația sexuală” în școli, la fel cum nici faptul că ție îți e frică de curcubeu nu are treabă cu materia. Paza bună? Da, paza bună e exact asta: EDUCAȚIA. Să-i înveți corect, nu să-i lași ignoranți. În rest, paranoia ta cu „paza bună” sună fix ca bancul cu "mi-am pus folie de aluminiu pe cap că poate vine NASA să-mi citească gândurile". Relax, boss. Educația sexuală nu transformă oamenii în curcubee, ci în adulți mai responsabili. Dacă ție ți-e frică de asta, problema nu e la copii. E la ce ai (sau n-ai) în cap.
Raspunde

Barosanu

Acum 3 săptămâni

E minunat ce zici tu, pe bune: educație, carte, adulți responsabili... Problema e că reprezinți o ideologie atât de bolnavă și de perversă încât nici dacă zici ceva vag rezonabil nu meriți să fii băgat în seamă. Pentru că exemplele pe care le-am dat mai sus sunt reale, sunt cuvârșitoare ca număr și atestă un tipar care a fost aplicat la milimetru de fiecare dată când vreun regim disperat să pară progresist și deschis la minte a fost suficient de naiv încât să facă concesii acestei ideologii. Așa că, da, orice idee aparent inofensivă ar veni dinspre zona așa-zis progresistă trebuie întâmpinată cu o doză bună de paranoia și extra topping de teoria conspirației, urmate de un obligatoriu șut în dos. În altă ordine de idei, multe lucruri bizare „există de prin secolul 16” (tribunalele ecleziastice, numite popular „inchiziția spaniolă”, de exemplu) și totuși nu ne grăbim să le introducem în școli și să le prezentăm drept normale. Sau, poate, ar trebui?
Raspunde

@BarosanuleTOTnuTreciAnu

Acum 3 săptămâni

Boss… ai reușit performanța să scrii un comentariu care e, în același timp, un amestec perfect de aroganță, ignoranță și paranoia — cu extra topping de autosuficiență nostalgic-reacționară. E aproape o poezie a prostiei în rimă albă. Bravo, sincer, e nevoie de un talent aparte ca să îmbini atâtea aberații într-un singur paragraf. Hai să le luăm pe rând, că altfel se încurcă neuronul singur prin labirintul logicii tale: „E minunat ce zici tu… dar ești parte dintr-o ideologie bolnavă, deci nu meriți să fii băgat în seamă.” Asta e fix ca și cum ai zice: „Ciorba e caldă, bună și hrănitoare… dar a făcut-o cineva care nu-mi place, așa că prefer să mănânc cioburi.” Felicitări, ai reinventat logica tribală: dacă nu vine de la ai tăi, e rău — indiferent de conținut. „Exemplele pe care le-am dat sunt reale și cuvârșitoare.” Boss, dacă ai 3 clipuri de pe YouTube, un thread de pe Facebook și o captură de ecran cu un titlu de tabloid, nu înseamnă că ai „dovezi”. Înseamnă că ai petrecut prea mult timp în bula de panică digitală, unde orice om în rochie devine amenințare națională. „Orice idee progresistă trebuie întâmpinată cu paranoia și un șut în dos.” Perfect. Asta e definiția unui om care trăiește cu frică în loc de rațiune. Te-ai născut în 2025, dar vrei să trăiești cu setările din 1453. Din păcate, lumea nu stă pe loc ca să nu te sperie pe tine culorile sau diversitatea. „Inchiziția a existat și ea, dar nu o promovăm în școli.” Exact, boss. Și știi ce face diferența? Inchiziția ardea oameni. Drag queens dansează. Unii chiar prost, dar tot nu dăunează nimănui. Nu-s pe lista de pericole publice, ci cel mult la categoria „divertisment de nișă”. Dacă ai ajuns să compari asta cu tortura medievală, îți recomand cu blândețe: o pauză de net și o vizită la un terapeut. În concluzie, nu, nu sunt parte din vreo ideologie „bolnavă”. Sunt doar un om care n-are chef să lase generațiile următoare pe mâna unor frustrați cu acces la internet și prea mult timp liber. Tu poți să stai cu teoria conspirației în brațe — doar să ai grijă, că e instabilă și explodează când dă de realitate. Data viitoare când vrei să faci pe gânditorul, asigură-te că ai și gândit ceva între timp.
Raspunde

FLOD

Acum 3 săptămâni

Ce amuzant! Ne explica elgebeteii cat de bine este sa faca ei educatie sexuala in scoli, toti pedofilii si perversii. Ne explica ei, cat de inofensive sunt perversiunile sexuale predate de la catedra de cunoscatori. 

(Acest mesaj a fost moderat din cauza limbajului jignitor)

Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

@FLODIASITUUN2

Acum 3 săptămâni

Băi, liniștește-te că nu trebuie să fii „elgebețean” ca să vrei ca niște copii să nu afle despre sex de la alți copii pe WhatsApp sau de pe TikTok. Îți zic cât se poate de clar și fără curcubeie: sunt absolut heterosexual, 100%, fără bonusuri sau extensii. Și tocmai de aia SUNT de acord cu educația sexuală, că am învățat de mic că: nu te transformă în nimic altceva decât într-un om informat, nu-ți schimbă orientarea, dar îți poate salva viața (sau cel puțin sănătatea), și nu e predată de „perverși”, ci de oameni calificați, nu de ce-ți imaginezi tu după ce te uiți la canale dubioase la 2 noaptea. Dacă ai impresia că o lecție despre igienă, hormoni și protecție sexuală e echivalentă cu „lecție de perversiuni”, e clar cine are mintea acolo unde n-ar trebui. Și nu, nu LGBTQ+ face programa, ci Ministerul Educației, care — crede-mă — e cât se poate de banal și birocratic, nu organizează carnaval la oră. Așa că lasă-ne cu panicile tale din bula de Facebook. Faptul că tu n-ai avut parte de educație sexuală se vede. Tocmai de aia ar fi cazul ca generațiile viitoare să aibă.
Raspunde

FLOD

Acum 3 săptămâni

(Acest mesaj a fost moderat din cauza limbajului jignitor)

Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus