O asociere condusă de o firmă din Cisnădie a fost declarată câștigătoare a contractului estimat la peste un milion de euro pentru actualizarea Planului urbanistic general al Sibiului. Este pentru prima dată când acest document strategic pentru dezvoltarea orașului, valabil pe o perioadă de zece ani, va fi întocmit luându-se în considerare și dezvoltarea localităților din jurul Sibiului. ”Sibiul meu, Sibiul nostru” este viziunea propusă pentru PUG-ul pe următorii zece ani.
Reprezentanții Primăriei Sibiu au publicat rezultatele concursului de soluții organizat pentru încredințarea contractului de actualizare a Planului urbanistic general al Sibiului. Premiul I, în valoare de 45.000 de lei, a fost acordat asocierii formată din Daedalus Proiect SRL (lider de asociere) din Cisnădie, Universitatea de Arhitectură și Urbanism ”Ion Mincu” și Intergraph Computer Services SRL, ambele din București.
La concurs a mai participat și asocierea formată din două societăți din București, Synergetics Corporation SRL Quattro Design, care din vara acestui an a tot contestat rezultatele la mai multe instituții și instanțe, fără rezultat. Lor le-a fost încredințat premiul aferent locului II (35.000 de lei), premiul pentru locul III nemaifiind acordat din lipsă de participanți.
Un milion de euro
Înainte de atribuire, contractul a fost estimat la suma de cinci milioane de lei, fără TVA, iar potrivit modelului contractul scos la licitație, termenul maxim de actualizare a PUG-ului este de trei ani.
Daedalus Proiect - liderul asocierii căreia i-a fost atribuit contractul – este o societate de înființată în 2010 de către arhitectul Alexandru Cristian, în ultimul an financiar încheiat (2019) înregistrând o cifră de afaceri de 240.000 de euro, cu un număr mediu de opt angajați. Intergraph Computer Services, cealaltă firmă din asocierea cu Universitatea ”Ion Mincu” din București, a fost înființată în 1995, anul trecut având o cifră de afaceri de trei milioane de euro și un număr mediu de 27 de angajați.
Alături de cei trei asociați, la actualizarea PUG-ului Sibiului vor mai lucra și trei subcontractanți: Consult Grup (13,5% subcontractare), Topo Cadastrala (5,89% subcontractare) și, respectiv, Asro Serv (3,02% subcontractare).
Actualul Plan urbanistic general al orașului va expira în aprilie 2020, iar până la elaborarea, avizarea și, în cele din urmă, adoptarea celui nou de către Consiliul local Sibiu, certificatele de urbanism și autorizațiile de construire vor fi eliberate în baza planurilor urbanistice zonele existente.
”Sibiul meu, Sibiul nostru”
”Viziunea pentru Sibiu – 2031 este descrisa prin titlul «Sibiul meu, Sibiul nostru» prin care se dorește o continuare a viziunii precedente «Sibiu – loc de întâlnire» cu o abordare centrată pe locuitorii orașului, astfel încât acțiunile acestora să dicteze sau să ghideze viitoarea dezvoltare urbană și acțiunile administrației să fie îndreptate spre locuitori”, arată câștigătorii concursului de soluții organizat de Primăria Sibiu, în memoriul de prezentare a ofertei lor.
”Dacă PUG 2011 propunea o serie de investiții importante pentru oraș, dintre care unele s-au realizat și altele nu, PUG 2021 propune o etapizare a acestora în funcție de cerințele rezidenților săi, o concentrare pe dezvoltarea identității cartierelor prin crearea de centre subsidiare centrului orașului, toate pe fondul unei dezvoltări a infrastructurii minime dar cu maxime efecte pentru oraș în următorii zece ani. Creșterea societății civile sibiene în ultimii zece ani, implicarea acesteia, prin diferite organizații, asociații, persoane reprezentative sau companii, alături de administrație, în dezvoltarea diferitelor proiecte ne arata ca o astfel de abordare poate fi un model de succes pentru Sibiu”, extras din soluția tehnică de actualizare a PUG Sibiu propusă de asocierea desemnată câștigătoare
Pentru prima dată – zona periurbană
Cei care vor elabora viitorul PUG au împărțit Sibiul în patru: inima orașului și alte trei inele, cel de-al patrulea fiind constituit din rețeaua de localități din jurul orașului. Este pentru prima dată când planul urbanistic al Sibiului este gândit în relația cu vecinii. ”Tendința dezvoltării acestora (a localităților – n.r.) ca zone rezidențiale suburbane, dar și potențialul de a-și dezvolta propriile centre, atât din punct de vedere cultural și economic, într-un sistem de centre legate de orașul principal (Sibiu), dar în același timp independente, poate ridica importanța regională a Sibiului, din punct de vedere a diversității ofertei de facilități și servicii și poate fi astfel un model de creștere a calității locuirii. Datorită teritoriului administrativ foarte mic (în prezent Sibiul are în extravilan 58% din terenul disponibil, din care 14% e acoperit de păduri și ape), orașul are prea puține zone de urbanizare potrivite pentru locuirea individuală. Localitățile din imediata apropiere au devenit deja puncte de dezvoltare a acestui tip de locuire, iar dezvoltarea centrelor localităților și un sistem de transport periurban bine pus la punct le pot ridica sustenabilitatea”, arată câștigătorii concursului de soluții pentru viitorul PUG.
Propuneri de revizuire: reconversia vechilor situri industriale
Cei angajați să actualizeze Planul urbanistic general al Sibiului au formulat și câteva propuneri de revizuire a reglementărilor existente. Printre cele mai sensibile subiecte este cel al vechilor spații industriale, unele din imediata apropiere a centrului istoric, zone ”înghețate” din punct de vedere urbanistic. ”Parcela cu cel mai mare potențial pentru dezvoltarea Sibiului o constituie locația fostei hale «Independența», prima platformă industrială a orașului”, consideră celor care le-a fost încredințat contractul. Arhitecții angajați sunt de părere că pentru grăbirea conversiei acestor zone industriale abandonate sunt necesare și planuri urbanistice zonale care să fie inițiate de către Primărie. Care ar trebui, totodată, să și implementeze proiectele pe partea de mobilitate care au rămas tot la stadiul de documentații: rețeaua de parcări subterane din jurul zonei centrale, mărirea zonelor pietonale, introducerea transportului în comun în zona centrală.
Printre alte propuneri de revizuire, referitoare la centrul orașului, se numără și ”diversificarea ofertei turistice și culturale prin folosirea de noi spații, propunerea de noi trasee și de noi activități care să includă întreaga zonă intra-muros”. ”Turismul este principala sursă de venit pentru activitățile economice desfășurate în Centrul Vechi (alimentație publică, unități de cazare, muzee și expoziții, evenimente culturale). Birouri private sau sedii reprezentative ale companiilor sunt destul de slab reprezentate în centru. De asemenea, Sibiul nu a reușit să ridice nivelul comerțului stradal. Ideile pentru transformarea Centrului Vechi într-un «mall în aer liber» au rămas la acest stadiu, nefiind realizată o strategie pentru dezvoltarea acestei direcții. Centrul Vechi rămâne o zonă cu potențial neexploatat din punct de vedere economic și prezintă, într-un areal mic, discrepanțe între zone dezvoltate economic și zone abandonate, între zone de interes și vizitate continuu și zone frecventate exclusiv de rezidenți”, se mai arată în soluțiile tehnice propuse pentru actualizarea PUG-ului Sibiului.
Actualul PUG. Bune și rele din perspectiva noilor arhitecți angajați
Câștigătorii concursului pentru actualizarea Planului urbanistic general al Sibiului remarcă faptul că – drept urmare a adoptării PUG-ului din 2011 – printre efectele negative este acela că arealele construite au cunoscut o stagnare (în lipsa planurilor urbanistice pentru zone construite protejate). La fel, faptul că pentru terenurile introduse în intravilan nu au fost oferite instrumente de parcelare, efectul negativ s-a manifestat prin migrarea majorității dezvoltatorilor imobiliari în localitățile vecine, ”sutele de hectare introduse acum un deceniu în intravilan rămânând neconstruite”.
Printre efecte pozitive ale PUG-ului încă în vigoare este considerat cel de limitare a regimului de înălțime, dar și conservarea componentelor culturale din Orașul de Jos. Unde, însă, din lipsa detalierilor urbanistice pentru fostele zone industriale, situația a stagnat. De altfel, reglementarea eficientă în vederea conversiei a acestor situri industriale, majoritatea părăsite, este una din cerințele pentru viitorul plan urbanistic general.
Din vechiul document din 2011, arhitecții angajați acum remarcă faptul că nu au fost realizate ”centurile vegetale de protecție” între sursele de poluare (varianta ocolitoare, zona industrială, aeroport etc) și cartiere. De altfel, cei angajați pentru actualizarea PUG-ului remarcă faptul că și rețeaua de spații verzi interconectate gândită acum zece ani nu a mai fost realizată, singurul demers realizat fiind cel de păstrare a vechilor spații verzi ale orașlui.
Descarcă de aici Soluție tehnică actualizare Plan urbanistc general al municipiului Sibiu (vol I)
Soluție tehnică actualizare Plan urbanistc general al municipiului Sibiu (vol II)
Sursa foto principală: Primăria Sibiu
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: pug , 2021 , Sibiu , Plan Urbanistic General
Vizualizari: 9793
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
Allahu akbar
Acum 2 ore
Lupul
Acum 3 ore
Adrian
Acum 4 ore
Emil
Acum 6 ore
Emil