Vineri,
30.09.2022
Cer Senin
Acum
13°C

112. Ce urgenta aveti?

Mulţi le vedem ca nişte telefoniste obişnuite. Urmaşele celor care ne făceau legătura acum 15 ani când căutam pe cineva la telefon. Pare un lucru total obişnuit. Şi totuşi, gândindu-ne foarte serios, viaţa noastră poate depinde în orice secundă de aceste telefoniste „obişnuite”. În felul lor, operatoarele de la 112 sunt nişte mici eroine. Ele scurtează timpul de intervenţie al celor care ne vor salva, la un moment dat, viaţa.
Curiozitatea m-a mânat să trec prin furcile caudine ale aprobărilor necesare de la Serviciul de Telecomunicaţii Speciale. Mult mai repede decât m-aş fi aşteptat. Fără nicio regie, la ora 11, am intrat în încăperea în care două operatoare preluau apeluri după apeluri. Era prima zi cu ninsoare în Sibiu iar telefoanele sunau încontinuu. Cu aceeaşi modulaţie în voce, fără urmă de iritare: 112, ce urgenţă aveţi? Dimineaţă, telefoanele s-au înroşit de nenumăratele tamponări cauzate de gheţuşul de pe străzi. Pe la 11 situaţia era ceva mai calmă, oamenii ajunseseră în sfârşit la servici iar calvarul se mai domolise. Şi totuşi, telefoanele sunau în continuare. În 10 minute, cele două operatoare au rezolvat rapid cazul unei femei gravide luate prin surprindere de momentul naşterii, au trimis spre poliţie şi jandarmi un scandal izbucnit pe undeva prin oraş. Au urmat apoi două accidente petrecute în judeţul Mureş, aproape de limita de judeţ. Au fost redirecţionate rapid către colegii din judeţul vecin. Ba au ajutat şi un domn care se plângea de dureri abdominale. 
Dacă privim cifrele puse la dispoziţie de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale s-ar părea că serviciul 112 nu este foarte eficient. 17% dintre cazurile semnalate la acest serviciu sunt trimise mai departe către agenţiile care trebuie să le rezolve. Însă restul de 83% nu înseamnă nici pe departe că sunt apeluri false sau glume proaste din partea celor care se plictisesc. „Să vă dau cel mai recent exemplu, al exploziei petrecute lângă unitatea militară. A fost un caz de mare amploare. Pompierii şi restul autorităţilor au ajuns în câteva minute acolo dar telefoanele au continuat să curgă. Aceste apeluri le numim apeluri de informare”, spune locotenent colonelul Cătălin Preoteasa, şeful Biroului de Răspuns Apeluri 112 Sibiu.
La începuturile serviciului, operatoarele aveau în fiecare zi zeci de apeluri false. Glume proaste ale unor oameni care nu înţelegeau importanţa acestui serviciu. Între timp, numărul lor a scăzut dramatic. „Numărul apelurilor false a scăzut mai mult de jumătate, datorită campaniei care am derulat-o în şcoli. Cele mai multe apeluri de acest gen le aveam de la copii. Dar prin campania şi prin sms-urile care le-am trimis înapoi celor care trimiteau apeluri false. Am avut cazuri în care părinţii au sunat înapoi să îşi ceară scuze pentru glumele făcute de copiii lor”, mai spune Cătălin Preoteasa. De la începutul anului, pe baza informaţiilor oferite de STS, poliţia a dat 156 de amenzi în valoare de 20 de mii de lei celor care au disturbat activitatea serviciului 112 prin apeluri false. 
Dar să ne întoarcem la peretele de calculatoare şi la cele două operatoare. Fiecare dintre ele ştie pe de rost manualul de operare, „Biblia” serviciului 112. „În mod normal, durata de răspuns este de 3 secunde iar durata de completare a foii de caz este cam de 10 secunde. Dispeceratele pompierilor, poliţiei, ambulanţei şi jandarmilor primesc concomitent aceste informaţii. Ei folosesc acelaşi soft, pus la dispoziţie de STS. Toţi dispecerii se aud între ei şi aud, în acelaşi timp conversaţia. Măsurile se pot lua urgent”, adaugă lt-col. Preoteasa. Din primăvară, cu sprijinul companiilor de telefonie, în cadrul softului folosit de sistemul 112 a fost implementată şi localizarea apelantului. Dacă socotim şi faptul că maşinile de intervenţie sunt dotate toate cu GPS-uri, ele pot fi direcţionate mult mai uşor spre locul incidentului. Operatoarele lucrează în schimburi de câte 8 ore. Majoritatea sunt absolvente de facultate şi ştiu cel puţin o limbă străină. Iar experienţa le-a făcut perfecte, nişte roboţi în faţa apelantului, care nu greşesc niciodată. Au învăţat să desluşească rapid dacă apelul este unul real sau e vorba doar de o glumă. De-a lungul anilor le-au trecut prin cască informaţii despre tentative de suicid, sute de accidente rutiere. Dar îşi aduc aminte perfect cazul turistului îngropat de o avalanşă în munţii Făgăraş, care a sunat de sub un metru de zăpadă. Salvamontiştii l-au găsit, viu şi nevătămat. Şi au sunat înapoi la 112 să mulţumească pentru ajutor. „Noi nu ştim finalitatea cazurilor. E o satisfacţie enormă să vezi seara la televizor că a fost rezolvat cazul care a ajuns la tine prima dată. Să vezi că s-au salvat vieţi pentru că tu, ca operator, te-ai mişcat cât de repede ai putut”, încheie Cătălin Preoteasa. 


Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Bogdan Brylynski

de Bogdan Brylynski

Editor
Telefon:
0722 227 297

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus