În week-end-ul inaugurării Târgului de Crăciun din Piața Mare în zona Sibiului aproape că nu mai exista spațiu de cazare disponibil. Afluxul se poate observa în fiecare seară, iar săptămâna aceasta se așteaptă un nou vârf cu ocazia vacanței de 1 Decembrie.
Am stat de vorbă cu organizatorul târgului despre cum poate fi monetizat interesul crescut al turiștilor pentru orașul nostru.
”Sunt două aspecte importante pe care noi le urmărim în evoluția Târgului de Crăciun, în general. Când l-am început în 2007 el a fost gândit ca un eveniment care să promoveze din punct de vedere turistic Sibiul în sezonul rece. Un oraș, în general nu prea are atracții pe perioada iernii. În Europa târgurile de Crăciun sunt o soluție testată care funcționează. Credem că am reușit să facem asta și la Sibiu dacă ne uităm la evoluția numărului de turiști în acești zece ani. Se vede cu ochiul liber în anumite momente cât de aglomerat este orașul și cum practic nu mai există locuri de cazare”, spune Andrei Drăgan, organizatorul Târgului de Crăciun.Declarațiile sunt susținute de datele Direcției de Statistică, care indică o creștere de peste 20% a numărului de turiști în perioada Târgului de Crăciun din 2016, în comparație cu anul anterior. Organizatorii încearcă și o cuantificare mai precisă a creșterii numărului de turiști.
”Noi avem o colaborare lungă și foarte strânsă cu municipalitatea din Viena. Acolo toate proiectele finanțate de primărie, sau în care primăria este partener, au în spate un ciclu de trei ani pentru a se calcula rentabilitatea pentru municipalitate. Finanțările acolo sunt de ordinul milioanelor de euro și organizatorul trebuie ca o dată la trei ani să prezinte un studiu de rentabilitate. Bine, studiul îl face o firmă specializată, însă el trebuie să îl prezinte. Important este să se vadă cât a investit orașul în acest proiect și câți bani s-au întors, ori direct, ori indirect. Direct înseamnă din taxele plătite de acel organizator către bugetul local, indirect înseamnă lucrurile conexe, business-uri create în jur, cazări, restaurante, servicii și așa mai departe. Nu în ultimul rând, trebuie luat în calcul câștigul pe termen lung al orașului, vizibilitatea, brandul turistic. Noi, la început de 2018, avem programată o discuție cu partenerii din Viena să vedem, în sine, aceste studii cum arată și ce metode există pentru face pentru Sibiu”, mai spune Andrei Drăgan.
Până la realizarea unor studii științifice pe această temă, cele mai simple calcule financiare arată că pentru fiecare leu investit de primărie în Târgul de Crăciun alți patru lei se întorc la bugetul local.
”Niște calcule simple pe care le facem noi, raportându-ne la bugetul propriu, ne arată o tendință clară. Târgul are o cofinanțare din bugetul orașului, care anul acesta, la fel ca și anul trecut, este de o sută de mii de lei. Această cofinanțare merge însă pe capitole care țin de programul cultural și de promovare. Noi practic investim în ultimii doi ani acest buget în spectacolele de inaugurare și în sistemele de proiecție pe clădiri, care au fost foarte vizibile și apreciate. Cofinanțarea nu reușește nici pe departe să acopere costurile. Numai taxa de ocupare a domeniului public este undeva în jurul a 130.000 de lei. Mai sunt alte câteva mii de lei în diverse taxe de acces, precum parcările, vehicule de supratonaj, cablaje și altele. După aceea este bugetul nostru propriu de marketing și promovare. Dacă e să tragem linie, cel mai simplu calcul, care evident poate fi detaliat și îmbunătățit, ne arată că pentru fiecare leu investit de municipalitate Târgul de Crăciun aduce înapoi patru lei”, explică Andrei Drăgan.

Calculele banale de mai sus nu includ banii pe care îi lasă turiștii în oraș atunci când merg la un restaurant, când se cazează, vizitează un muzeu sau folosesc diverse servicii locale. Și referitor la cazare, unul dintre cele mai cunoscute portaluri de rezervări online a consemnat anul trecut o premieră pentru țară noastră: grad de ocupare la Sibiu de peste 100%.
”Cunosc pe cineva care lucrează la un site celebru, portalul cel mai des folosit pentru rezervări. Anul trecut, în perioada mini-vacanței de 1 decembrie, am observat o creștere foarte mare a numărului de turiști și am avut multe semnale că nu se mai găsesc spații de cazare în zonă. De curiozitate, am întrebat care a fost gradul de ocupare raportat la ei. Mi-au spus că 110%. Ceea ce, evident, mi s-a părut imposibil. Răspunsul a fost că pentru prima dată în România au activat opțiunea a arăta rezultate ale căutării pentru zone mai largi. Mai clar spus, când cineva căuta cazare în Sibiu primea rezultate inclusiv în Brașov. Ca un utilizator să nu primească rezultatul că nu există nimic disponibil, motorul de căutare îi oferea opțiuni în alte județe. Și chiar am avut colaboratori care au venit pentru târg și care s-au cazat în Făgăraș”, a concluzionat Andrei Drăgan.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: Piata Mare , Primăria Sibiu , Târgu Mureș , Andrei Drăgan Răduleț , Mircea Baniciu , Ministerului Economiei , turisti , targul de craciun , Pentru Sibiu , În Europa , Vasile Crăciun
Vizualizari: 8600
Ultimele comentarii
Acum 18 ore
Ciprian
Acum 18 ore
Costi
Acum 18 ore
Nelson
Acum 18 ore
H
Acum 19 ore
Remus