Duminică,
19.05.2024
Partial Noros
Acum
23°C

Cum ne educăm toți copiii? “În afară de egalitatea în șanse, e nevoie și de echitate“

Cum ne educăm toți copiii? “În afară de egalitatea în șanse, e nevoie și de echitate“

În cadrul unui proiect finanțat din fonduri europene, la Sibiu au fost create o serie de resurse intelectuale – inclusiv digitale – care pot veni în sprijinul cadrelor didactice interesate de crearea unui sistem de educație echitabil. “E vorba de un sistem de educație care urmărește rezultatele“.

Alături de specialiști din Spania, Anglia, Belgia și Italia, cadre didactice din Sibiu și alte zone ale țării s-au implicat din toamna anului 2017 în proiectul ”Supporting Opportunity in Schools: Promoting Educational Equity” (Oportunităţi de sprijin a şcolilor: promovarea echităţii în educaţie”). Finanțat din fonduri europene alocate prin programul Erasmus+, în cadrul proiectului au fost create o serie de resurse intelectuale, dedicate îmbunătățirii echității în educație la nivelul României. “O abordare comparativă poate să ne orienteze în ceea ce privește aplicarea echității în învățământul românesc. E adevărat, toți indicatorii sau criteriile sunt greu de întâlnit la noi, în România, însă sunt pași semnificativi deja făcuți și chiar putem vorbi de echitate în multe școli de la noi. Echitatea presupune un sistem de învățământ aplicat tuturor elevilor, astfel încât toți să aibă șanse la rezultate bune. De aici apare diferența între egalitatea de șanse și echitate. Egalitatea de șanse înseamnă să dăm tuturor elevilor lucruri egale – altfel spus, o serie de resurse și date de intrare -, iar echitatea înseamnă adaptarea resurselor în funcție de nevoile fiecărui copil – adică datele de ieșire. Prin echitate urmărim mai mult rezultatele, datele de ieșire, și nu intrările în sistemul educațional, cum e situația“, descrie profesorul universitar Daniel Mara, manager de proiect.

După aproape doi ani de la demararea proiectului, Daniel Mara arată că rezultatele obținute sunt la îndemâna oricui este interesat de acest subiect. “Toate produsele intelectuale, cum ar fi resursele digitale create în acest proiect, sunt de excepție, fiind realizate prin coroborarea muncii mai multor specialiști din mai multe țări din Europa, care au permis valorificarea resurselor din sisteme cu tradiție în acest domeniu: Belgia, Anglia, Italia, Spania. Resursele digitale pe care le punem la dispoziție în cadrul acestui proiect permit conștientizarea procesului de echitate și evaluarea nivelului de echitate în educație la nivelul fiecărei școli. Fiecare unitate de învățământ, parcurgând pașii pe care îi regăsesc în resursele digitale, poate să conștientizeze nivelul la care se află din această perspectivă și, mai apoi, își poate crea un plan de măsuri pentru a îmbunătăți acest domeniu, al echității în educație“, arată prof. univ. Daniel Mara.

echitate

El atrage atenția asupra faptului că menținerea unui sistem de educație echitabil este un proces continuu, care trebuie monitorizat și adaptat la schimbări. “Echitatea merge mână în mână cu educația incluzivă. Ambele concepte au cam aceleași obiective și ținte și anume un învățământ pentru toți, pentru fiecare elev. E nevoie de o mentalitate democratică, un respect pe care trebuie să îl aibă atât profesorii, cât și elevii și implicarea cadrelor didactice, astfel încât să rezulte un act educațional de cât mai bună calitate. Echitatea în educație nu merge strict mână în mână cu banii, cu resursele materiale, ci cu management bun, cu cadre didactice foarte bine pregătite atât inițial, cât și continuu, și cu o mentalitate la nivel de societate normală, sănătoasă“.

În cadrul proiectului au fost mai multe studii de caz, inclusiv din județul Sibiu: Centrul Școlar de Educație Incluzivă nr. 2 Sibiu, Școala gimnazială Șura Mică și Școala gimnazială Cîrța sunt trei exemple în acest sens. “În aceste școli și nu numai sunt criterii ale educației incluzive și echității care sunt integrate bine. Spre exemplu, integrarea și adaptarea procesului educațional pentru elevii de etnie romă și pentru copiii cu nevoi speciale. Apoi mai vedem susținerea financiară din partea comunității și alte instituții pentru sprijinirea elevilor cu un statut socio-economic dificil. De asemenea, proiectele extracurriculare și toate activitățile ridică nivelul echității, deci sunt proiecte serioase care pot fi identificate și la noi“, arată Daniel Mara, care amintește de contribuția pe care o are în acest domeniu profesor universitar Ecaterina Vrăsmas (din cadrul Universității București).

Daniel Mara arată că la menținerea echității în educație pot contribui diferite instituții, alături de școală. “Un astfel de exemplu este al Școlii incluzive nr. 2. Aici, pe lângă adaptarea procesului educațional pentru copiii cu nevoie speciale, a fost încheiat un parteneriat extraordinar cu Teatrul Gong. E vorba de activități culturale în care sunt implicați și copiii cu dizabilități. Spre exemplu, elevii cu dizabilități de auz sunt actori în anumite spectacole, au un rol activ, ceea ce face ca la nivel cultural și social, integrarea acestor copii să fie excepțional“, arată profesorul universitar.

Site-ul proiectului “Supporting Opportunity in Schools: Promoting Educational Equity“ poate fi găsit urmând acest link.

Foto principală: membri ai echipei de specialiști din cadrul proiectului

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus