La cinci luni de la semnarea contractului, muncitorii firmei sibiene Comtram au demarat lucrările de amenajare a primului ”coridor de deplasare cu bicicleta” din Sibiu. Cu o lungime de 2,3 km, acesta va face legătura între cartierul Ștrand și parcul Sub Arini.
Lucrările au început pe strada Maramureșului, în zona intersecției cu strada Vasile Cârlova. Contractul de 3,29 milioane de lei pentru proiectarea și execuția acestui prim coridor de deplasare cu bicicleta a fost semnat în 26 noiembrie 2019, între Primăria Sibiu și asocierea Comtram SA – Phoenix Com SRL. Potrivit prevederilor contractuale, după perioada alocată elaborării proiectului tehnic și obținerii avizelor și autorizațiilor necesare (perioadă de trei luni), lucrările trebuie finalizate într-un termen de 12 luni.
Ideea acestui proiect este de a oferi bicicliștilor un coridor de deplasare exclusiv pe cât posibil, delimitat de spațiile destinate deplasării mașinilor sau pietonilor.
Pe unde va trece pista de biciclete
Strada pe care pista va avea cea mai mare lungime este Maramureșului, considerată și ”capăt de proiect”. Capătul pistei a fost stabilit a fi aproximativ vizavi de stadionul Voința (în zona curbei de pe strada Maramureșului de dinaintea intersecției cu șoseaua Alba Iulia). Locul aparent ales ”în mijlocul câmpului” este, în schimb, capătul viitoarei piste de biciclete, cea care ar urma amenajată pe malurile Cibinului. Iar această viitoare pistă de biciclete ar urma să asigure, de fapt, legătura dintre Ștrand și centrul orașului.Cei 750 de metri de pistă de bicicletă amenajată pe str. Maramureșului vor avea o lățime de doi metri (câte un metru pentru fiecare sens) și vor fi amenajați pe partea dreaptă (între trotuarul străzii și calea ferată), se arată în Documentația de avizare a lucrărilor de investiții (DALI), realizată pentru această pistă de biciclete. Spațiul de siguranță dintre pistă și trotuar va fi de o jumătate de metru, cu excepția parcării din apropierea intersecției cu strada Gorjului, parcare pe care pista o va ocoli.
La intersecția cu strada Prof. Aurel Popa, traseul pistei de biciclete va ”părăsi” strada Maramureșului și va continua paralel cu traseul căii ferate. Pe str. Aurel Popa, însă, pista va mai avea o lungime de 145 de metri, oprindu-se undeva în dreptul spațiului verde rămas lângă biserica ridicată aici.
Străzile unde pista are un singur sens de mers
Pe str. Doljului, pista va avea un singur sens de circulație, înspre str. Bihorului, și o lățime de un metru. Va fi amenajată adiacent străzii, la o distanță de un metru de aceasta și la 0,5 m de țeava de gaz. Potrivit proiectului, pista va fi delimitată de stradă și cu separatori fizici.Pe str. Bihorului, pista ar urma să continue tot cu un singur sens, urmând a fi ”amplasată în cadrul lățimii trotuarului stâng al străzii și la o distanță de 0,50 m de stâlpii de iluminat”.
Tot cu un sens de circulație va continua pista și pe strada Gorjului, ”amplasată în cadrul lățimii trotuarului stâng al străzii (pe direcția de mers dinspre strada Maramureșului către strada Ștrandului)”.
Pe cei 145 de metri ai proiectului în zona Ștrandului, pista de biciclete va fi amplasată ”în cadrul lățimii trotuarului stâng al străzii respectiv al parcării existente fiind poziționată la o distanță de 2,50 – 3,50 m de limitele de proprietate”.
Parcări desființate Pe strada George Coșbuc, pentru a face loc pistei de biciclete, proiectul prevede desființarea locurilor de parcare amenajate în prezent pe stradă. Aici pista va avea dublu sens de circulație, deci o lățime de doi metri și va fi delimitată de stradă cu separatori fizici.
Primele străzi ”shared-space”. Prioritatea o au pietonii și bicicliștii
Legătura dintre cartierul Ștrand și parcul Sub Arini ar urma să fie făcută, în continuare, prin intermediul străzilor Theodor Neculuță, Munteniei și Pasajul Spitalului. Cum toate aceste străzi sunt înguste, asemeni trotuarelor, administrația propune prin intermediul DALI transformarea acestora în ”shared-space” (spațiu utilizat de toți participanții la trafic). Practic, pe aceste străzi vor avea prioritate pietonii și bicicliștii, iar mașinile vor avea o limită de viteză de 5 km/h. Alături de străzile Theodor Neculuță și Munteniei, Pasajul Spitalului va deveni ”shared space”. Sursa foto: Google Street View
Zonele de ”conflict” cu traficul auto sunt și cele din preajma trecerilor de pietoni, unde bicicliștii vor avea, însă, prioritate, iar mașinile vor fi domolite cu limitatoare de viteză. Totodată, proiectul are în vedere și ridicarea la cotele proiectate ale străzilor ale gurilor de scurgere existente, precum și a aerisitoarelor de gaze. ”Având în vedere realizarea acestor piste dedicate exclusiv bicicliștilor, pentru asigurarea siguranței circulației acestora, în zona tuturor trecerilor de pietoni se vor monta pe carosabilul străzilor adiacente limitatoare de viteză astfel încât să permită fluidizarea circulației bicicliștilor”, se mai cere prin documentația de licitație.
Traseul ales pentru această pistă de biciclete urmează și străzi care sunt legate între ele cu scări (legătura dintre Moldovei și Ștrandului, cea dintre Munteniei și Pasajul Spitalului și cea dintre Moldovei și Theodor Neculuță). Aceste scări vor fi reamenajate ”pentru facilitarea ghidării bicicletelor la coborârea sau urcarea pe trepte a bicicliștilor”, după cum se arată în caietul de sarcini al proiectului. ”Se vor prevedea câte un profil metalic în formă de U pentru facilitarea ghidării bicicletelor la coborârea sau urcarea pe trepte a biciclistului”, este soluția propusă de Urban Scope, cei care au elaborat documentația DALI.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: Alba Iulia , Parcul Sub Arini , Primăria Sibiu , strand , Google Street View , Poet Vasile Cârlova , Phoenix Com , Aurel Popa , Urban Scope , pista pentru biciclete , Theodor Neculuţă , bibicleta , coridor de deplasare , George Cosbuc , Pasajul Spitalului
Vizualizari: 10153
Ultimele comentarii
Acum 3 ore
Valentino Versace
Acum 3 ore
Cartea ne face bine..
Acum 3 ore
Emil
Acum 4 ore
Adrian
Acum 4 ore
Newman