Două autostrăzi, un nou baraj, un drum lărgit. Nu doar Valea Oltului, ci și Boița „dispare” așa cum o știm

Lucrările de amenajare a infrastructurii rutiere și energetice vor schimba în anii imediat următori nu doar viața locuitorilor comunei Boița, ci și întreg peisajul de la intrarea pe Valea Oltului, dinspre Sibiu. Puține sunt vocile celor care cer revizuirea proiectelor de infrastructură, astfel încât peisajul natural să fie cât mai puțin afectat.

Împrejurimile imediate ale comunității din Boița vor fi ocupate, la propriu, de un triunghi format din două autostrăzi și un drum național care acum este în curs de lărgire la patru benzi. Iar la 250 de metri de intravilanul Boiței va fi amenajată intersecția dintre cele două autostrăzi, o intersecție care va ”consuma” o suprafață de aproximativ 230 de ha de teren. ”Suprafața ocupată la sol de noul racord rutier – alcătuit din drumurile și suprafețele reziduale – va fi de trei ori mai mare decât suprafața localității. Peste 50% din terenul agricol al localității va fi afectat de către noul nod rutier proiectat. Terenul agricol este deja diminuat de către autostrada Sibiu – Pitești, iar acest nod rutier va afecta încă 50% din ceea ce a mai rămas. Una din cele mai frumoase văi din țară va fi distrusă”.

Sunt doar o parte din observațiile transmise de Dan Săvescu în cadrul consultării publice organizată de Compania națională de administrare a infrastructurii rutiere (CNAIR) pe subiectul viitoarei autostrăzi A13, pe porțiunea dintre Sibiu și Brașov. Autostradă care se va intersecta cu A1, lotul dintre Sibiu și Pitești la Boița. Iar pentru această intersecție, cea mai mare parte a peisajului natural se va dezvolta. O disfuncționalitate care se va adăuga și faptului că prin desemnarea Boiței în loc de Veștem ca loc de întâlnire între A13 și A1, traseul de mare viteză dintre Sibiu și Brașov va fi mai lung cu opt kilometri.

Consultarea publică pe subiectul autostrăzii care leagă A13 de A1 a avut loc în format on-line, în perioada 8 februarie– 15 martie 2021. Doar două persoane au semnalat deficiențe, solicitând revizuirea proiectului. Și ambele au invocat faptul că prin amenajarea intersecției între cele două autostrăzi la Boița, și nu la Veștem, va duce la pierderea iremediabilă a unui peisaj și a unui stil de viață al comunității locale.

Reprezentanții CNAIR susțin, însă, că desemnarea intrării pe Valea Oltului ca loc de intersecție între cele două autostrăzi reprezintă ”varianta optimă cu privire la impactul avut asupra populației și a localităților de pe traseul studiat”. ”Realizarea nodului Boița nu va conduce la restricționarea dezvoltării comunei. Din contră, realizarea autostrăzii va conduce la dezvoltarea socio-economică a localității”, mai susțin reprezentanții CNAIR. Afirmație contrazisă de Dan Săvescu, pe motiv că – de fapt – singurele zone care mai rămân libere vor fi ocupate de Centrul de întreținere și coordonare (CIC) al autostrăzii, care tot în zona Boița este prevăzut a fi ridicat. ”Această intervenție brutală – racord/nod rutier proiectat – nu va oferi oportunitatea unei dezvoltări sustenabile a localității și va diminua semnificativ potențialul agricol, economic și sănătatea locuitorilor. Va transforma suprafețe mari de teren agricol în terenuri reziduale, situate între bretelele de circulației, fără acces și poluate. Prin acest nod rutier se va bloca dezvoltarea localității, deoarece nu are unde să se mai extindă. Una din micile zone în care fi putut să se extindă este prezentul amplasament CIC”.

Cei de la CNAIR au alte calcule și spun că, de fapt, pentru viitorul nod rutier vor fi expropriate doar 137 de ha. ”Toate suprafețele de teren din interiorul nodului rutier vor fi expropriate, proprietarii urmând a primi compensații în conformitate cu legislația în vigoare. Montarea sistemelor de epurare a apelor pluviale, precum și a panourilor fonoabsorbante vor putea preveni poluarea terenurilor din zona nodului”, este replica celor de la CNAIR.

Între Veștem și Boița. De ce a doua variantă?

Jens Kielhorn (cel care, în 2007, realiza prima cursă prin care demonstra fiabilitatea trenului interurban între Cisnădie, Șelimbăr și Sibiu) a insistat și el în cadrul dezbaterii pe faptul că amplasarea nodului rutier între cele două autostrăzi la Boița și nu la Veștem are un impact mult mai puternic asupra mediului. ”Ocupă cu 60% mai multe suprafețe în arii protejate «Natura 2000»: varianta Boița ocupă 230 de ha, în timp ce Veștem – doar 142 de ha”.

Reprezentanții CNAIR susțin, însă, că dacă ar fi ales Veștemul drept loc de intersecție între A13 și A1, ar fi fost nevoie de defrișarea a minim 22 de ha de pădure, ”din care 0,4 ha reprezintă habitat de interes comunitar. Selectarea acestei alternative ar fi condus la distrugerea habitatelor naturale de interes comunitar sau chiar la blocarea proiectului dacă nu ar fi fost obținut acceptul Comisiei Europene”.

Nici faptul că varianta Boița duce la excavarea a 6,1 milioane de mc de pământ – comparativ cu 2,7 milioane mc la Veștem – sau propunerea ca zonele instabile și de interes comunitar din apropierea Hulei Bradului să fie traversate prin tuneluri nu sunt acceptate de către CNAIR. ”A fost studiată varianta realizării unui tunel. Varianta nu s-a înscris în criteriul financiar datorită costului de investiție foarte mare față de celelalte variante, existând riscul ca investiția să nu fie fezabilă. Materialul excavat va fi folosit pentru umpluturi, reducând astfel impactul asupra solului și cantitatea de deșeuri generată”, răspund reprezentanții CNAIR.

Cum urmează să se transforme peisajul de la Boița (foto sus). Cum ar fi fost amenajat nodul rutier dacă ar fi fost construit la Veștem (foto jos). Sursa foto: Cătălin Drulă

Nici măcar ”trompetă”

Modul în care, în momentul de față, este proiectată intersecția dintre A13 și A1 reprezintă un ansamblu complex de bretele și drumuri. Supradimensionat, consideră Jens Kielhorn, care – dacă se insistă pe varianta Boița – propune ca intersecția dintre autostrăzi să fie construită după modelul de la Lugoj, ”formă de trompetă”, unde se întâlnesc A1 și A6. Doar că nici această ”formă de trompetă”, mult mai puțin consumatoare de spațiu, nu se mai poate aplica la Boița, susțin reprezentanții CNAIR. ”Nodul rutier Boița trebuie să asigure legătura între A1 și A13, dar și cu DN7. Elementele geometrice folosite în actuala configurație sunt minime necesare, conform standardelor în vigoare”. Iar din cauză că A1 Sibiu – Boița este deja în faza de execuție, lucrurile nu se mai pot schimba. ”Astfel, nodul mai sus menționat, doar între A1 și A13 de tip trompetă, nu poate fi implementat”.

Nici varianta mai puțin consumatoare de terenuri a unei intersecții ”în formă de trompetă” nu poate fi implementată la Boița, susțin autoritățile. Variantă aleasă lângă Lugoj, la intersecția A1 cu A6. Sursa foto: Google Earth

Actualul ministru al Transporturilor: ”este o analiză viciată”

În vara anului trecut, când era doar deputat, actualul ministru al Transporturilor semna o amplă analiză pe subiectul alegerii Boiței în loc de Veștem pentru intersecția dintre A13 și A1. ”O lungire a traseului pe direcția est-vest care vine cu multe alte dezavantaje. Manipularea analizei de traseu se face din cifre și criterii pentru a ajunge la o concluzie pre-stabilită”, aprecia Cătălin Drulă, care invoca printre dezavantajele majore inclusiv cele amintite mai sus. Drulă arăta că analizele societății care a elaborat studiul de fezabilitate pentru A13 și asumate de CNAIR nu sunt corect fundamentate. ”Este o analiză viciată: în timp ce Veștemul taie un mic colț de pădure pe o lungime de 110 metri (defrișarea este minimală, sub jumătate de hectar), pe Boița se construiește autostrada ocupând cu 70 de hectare mai multă arie protejată (230 în loc de 142ha) și se produc 3,4 milioane de metri cubi de excavație în plus. Care o fi varianta mai rea pentru mediu? Avem așadar un câștigător… pe care Consitrans și CNAIR de fapt l-au știut și predeterminat de la început. O varianta mai proastă, din toate punctele de vedere.De ce? Nu pot decât să bănuiesc. Fie pentru că 1) e mai ușor/ieftin de studiat/sigur pentru Consistrans pe la Boița (foraje geotehnice, proiectare, consolidări, etc) sau 2) i s-a pus pata cuiva din CNAIR că musai la Boița trebuie nodul (se întâmplă des astfel de blocaje și idiosincrazii). Din păcate astfel de decizii afectează major dezvoltarea rețelei de autostrăzi din România”, aprecia Drulă. Care spera – la acea dată – la corectarea acestei variante.

Citește întreaga analiză a lui Cătălin Drulă aici: Cum se manipulează traseul unei autostrăzi. Cazul „cocoașei” de la Boița de pe A13 Sibiu-Făgăraș

Plus un viitor lac de acumulare

Impactul peisagistic asupra intrării pe valea Oltului nu se limitează doar la intersecția dintre cele două viitoare autostrăzi. Defileul care începe la Boița își va schimba actualul peisaj și ca urmare a amenajării unei hidrocentrale la Lotrioara, pentru care barajul de acumulare nu doar că va opri curgerea Oltului, ci va genera și ample modificări de mediu.

Apele curgătoare ale Oltului vor fi înlocuite cu un lac de acumulare

După cum arăta Turnul Sfatului într-un articol publicat în primăvara anului trecut, nu doar activiștii de mediu, ci și cercetătorii în domeniul ecologiei apelor arătau că lacul de acumulare generat de barajul de la Lotrioara, alături de cel care îi va urma ca urmare a ridicării unei hidrocentrale și la Câineni (în județul Vâlcea) va duce la dispariția ”zonei de recuperare a Oltului”. ”Totdeauna sunt și câștiguri, și pierderi. Trebuie pus în balanță, ca urmare a întocmirii unei situații foarte clare, ce câștigăm și ce pierdem. De pierdut, în principiu, – știu că sună criptic – pierdem serviciile eco-sistemice, care nu prea pot fi oferite în aceeași măsură de sisteme antropice. Poate să întrebăm generațiile tinere ce își doresc... Noi am făcut destule rele, fie din ignoranță fie din nepăsare”, arăta conf. univ. dr. Doru Bănăduc, pentru Turnul Sfatului.

Articolul despre hidrocentralele care vor schimba peisajul și ecosistemul Văii Oltului îl puteți citi aici: ”Oltul așa cum îl știm va dispărea în defileu”. Două noi hidrocentrale pe Valea Oltului vor transforma radical apa și peisajul

Consultă aici Raportul care conține criticile și răspunsurile CNAIR pe subiectul nodului rutier de la Boița

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

10 comentarii

Alex

Acum 2 ani

Acum última soluție e împădurirea acestui nod pe terenurile reziduale și să vină cât mai repede licitația. Sperăm să participe și să câștige Umbrărescu pe acest lot, măcar pe cel cu nodul de la Boița. La Veștem ar fi trebuit făcut un nod rutier și legată autostrada de DN1 și DN7
Raspunde

Geo

Acum 2 ani

De autostrazi avem nevoie, sunt un rau necesar. Dar baraje si hidrocentrale avem in nestire, fac mult mai mult rau decat bine, si la cele doua in plus in Defileul Oltului clar ca trebuie sa renunte. Ma ales ca avem acolo sit Natura 2000 declarat fix pentru râu. Hidrocentralele lui Ceausescu nici nu ar mai trebui sa intre in discutie.
Raspunde

Emil

Acum 2 ani

Nu va faceți griji, aceste lucrări se vor finaliza la pastele cailor, trebuie luați banii pt studiile de fezabilitate!!!

Raspunde

Nicolae

Acum 2 ani

Faceți ce puteți si cum puteți dar nu lăsați să se intâmple acea aiureală de nod la Boița!! uitați cum arată de sus, apăi cum o să arate din trafie. Va fi mai rău decât specimenul eșuat de la Turda unde au stricat foarte mult teren in mod total inutil. Ba mai mult, cred că acel nod va deveni periculos in scurt timp datorită ineficienței cu care a fost proiectat!!
Raspunde

Brutus

Acum 2 ani

Nicolae, daca tu ai ramas la caruta, multi altii au nevoie de drumuri. Din fericire nu te intreaba nimeni ce trebuie facut
Raspunde

Velu

Acum 2 ani

De ce e nodul de la Turda un esec? A fost facut asa de mare ca sa poata fi tranzitat la viteze mari (de-aia curbele-s mai largi).
Raspunde

Che

Acum 2 ani

Ce nu înțelegeți ? Șpaga e mai mare ca și costul efectiv al terenurilor ce urmează a fii expropriate ! Pe întelesul tututor la Boița sunt mai putini proprietari de teren , dar mai mulți bani in buzunarele băieților deștepți !
Raspunde

Zacuscă

Acum 2 ani

Proiect idiotic sa avem ce asfalta si intretine aiurea si scump.... de ce sa faci o asemenea aiureala, cand poti face mai simplu, mai ieftin si sa strici si mai putin teren, sa fie si mai usor de intretinut...mai putine materiale si asfalt. Megalomanie ..si hotie. Cu banii bagati intr-o prostie ca aia, mai bine mai faceti inca 10 sensuri giratorii prin oras si imprejurimi, de exemplu.
Raspunde

DS

Acum 2 ani

La Boita se intersecteaza 2 autostrazi si un drum national (DN 7) de accea e mai complicat decat la Vestem (din planul atasat nu s-ar parea ca DN7 se leaga de autostrada la Vestem!) Eu zic sa comparam mere cu mere nu sa manipulam. Peisajul sigur se va schimba dar cei care vor spune ca Boita era mai frumoasa fara autostrada vor fi putini. Progresul are un pret intotdeauna.
Raspunde

Dumi

Acum 2 ani

Proiectul asta seamana izbitor de mult cu cel in care Rares Bogdan promitea acum doi ani ca in 30 de zile vor taia pensiilee speciale...
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus