Știți ce mă enervează? Dimineața după ce mă târăsc prin coloana de mașini de pe Maramureșului, în zona unde se lucrează la podul peste Cibin, apoi scap de mașinile lăsate ”pe avarie” în jurul Pieței Cibin, intru în Orașul de Jos și dau peste mașina de gunoi a Soma. Vă spun sincer, dacă o văd că vrea să iasă de pe o stradă lăturalnică forțez puțin și n-o las, ca să nu pierd pe urmă 10 minute după ea. Asta până ieri.
”N-am de ales, eu trebuie să-mi fac treaba și de multe ori sunt nevoit să mă strecor printre mașini. Sunt mulți care nu mă lasă să intru, când văd mașina de gunoi accelerează și se bagă în față. Unii ne și înjură, că-i ținem în loc și întârzie. Alții ne claxonează. Întotdeauna evit orice contact sau replică, cel mult vorbesc singur prin cabină”, îmi povestește ușor amuzat Mihai Claudiu Tatu, șofer pe mașina de gunoi a Soma. L-am cunoscut pentru că am avut curiozitatea să văd și cealaltă latură a nervilor din trafic.
Claudiu are 38 de ani și lucrează de aproape doi ani în salubrizare. Are o vastă experiență ca șofer profesionist pe TIR. Nu doar că a văzut toată Europa de nici nu mai știe de câte ori – ”pe comunitate” cum spun ei, dar a traversat marea în TIR-ul atât cu bacul cât și cu trenul, prin tunel. A ajuns în cele mai îndepărtate puncte ale Europei, din Irlanda până în Portugalia și acum se învârte pe străduțele înghesuite din Țiglari.
”Eu sunt din Avrig și o lungă perioadă de timp am lucrat alături de soție, venea cu mine când plecam în cursă. Nu aveam copii pe vremea aceea, eram mai tineri, alte vremuri. Pe urmă, cu timpul, ne-am decis că vrem să întemeiem o familie, să avem copii și astfel ne-am întors acasă. Acum avem două fetițe, gemene, și suntem fericiți”, mi-a mărturisit Claudiu. Deși câștigă mai puțin decât înainte, e împăcat cu faptul că după masa, când termină serviciul, merge acasă, alături familie.
Într-o zi obișnuită Claudiu Tatu parcurge între 150 și 200 kilometri prin oraș. Numai plecări de pe loc și opriri după câțiva metri, timp în care cei doi colegi ai lui golesc pubelele negre lăsate la poartă. Ziua lui începe la ora 07:00 dimineața, când pleacă pe traseu.
Claudiu se ocupă numai de zona Țiglari și are întotdeauna aceeași mașină dedicată deșeurilor reziduale. Nu mai are nevoie de hartă, toate străzile sunt în capul lui. În unele zile termină programul la ora 15:00, de cele mai multe ori la 16:00, alteori stă și mai mult. Strânge, în medie, între 7 și 9 tone de gunoi în fiecare zi. Când mașina se umple merge la groapa de gunoi de la Cristian să descarce, apoi se întoarce pe traseu.
”Multă lume zice că de ce nu ieșim să strângem gunoiul după-masa, ori noaptea. Păi sunt unele străzi atât de înguste încât abia treci cu mașina mică, darăminte cu mașina de gunoi. Când e lumea la lucru mai poți să intri, nu sunt mașini oprite pe stradă, ori pe trotuar. Noaptea sigur ar fi deranjați de zgomot. Ne pare rău că mai apar supărări, dar noi nu facem altceva decât să ne facem treaba cât mai bine”, spune Claudiu.
Din când în când cuvintele lui sunt întrerupte de un țiuit. E semnalul trimis de colegii lui că au terminat la poarta respectivă și poate să avanseze.
Mașina pe care o conduce Claudiu este dotată cu GPS, astfel încât de la dispecerat se poate monitoriza non-stop pe ce stradă se află, câte pubele au fost golite, inclusiv dacă merge cu spatele se observă. În dreapta volanului șoferul are un ecran unde vede în timp real ce fac colegii lui. Ba mai mult, mașina nu cuplează treapta întâi în timpul operațiunii de golire a pubelei, ca sistem de siguranță. Deci, claxonați degeaba, că adesea și să vrea și nu poate pleca de pe loc.
Și încă un detaliu la care toată lumea se gândește: în cabina lui Claudiu Tatu nu miroase absolut deloc, dimpotrivă, pot mărturisi că este mult mai curat ca într-o mașină de familie cu doi copii mici.
Știați că dacă scoateți pubela neagră la poartă și lângă ea puneți un sac mare de gunoi veți fi taxat două goliri? Sau că fiecare pubelă are un cip care automat declanșează un led când este citit de mașina de gunoi? Mi-a explicat și arătat Ion Fița, din Vurpăr, care lucrează la Soma de mai bine de trei ani și se ocupă de golirea pubelelor.
”Îmi taie 20% din salariu dacă nu fac așa cum trebuie”, concluzionează Ion Fița. El este ajutat de Rumba Indra, în vârstă de 33 de ani, din Nepal. Aflat de un an și jumătate în România, Rumba a deprins doar câteva cuvinte în românește, iar engleza îi pare la fel de străină.
Bine că spre deosebire de colegul lui din Vurpăr, Rumba nu este deloc vorbăreț. Spune scurt că îi place țara noastră și că e mulțumit de munca pe care o face. În rest: ”O iau pe aia”, ”vezi că aia are și sac”, ”ai grijă la cealaltă”. Vorbe uzuale.
Înainte de a-i lăsa pe angajații Soma să-și vadă de treabă, l-am întrebat pe Claudiu care este cea mai periculoasă intersecție de pe traseul lui, pe care îl știe cu ochii închiși? Scopul este de a-i avertiza pe ceilalți participanți la trafic.
”Fără discuție intersecția din capătul Drumului Hoților cu drumul național care merge spre aeroport și autostradă. Trec zilnic pe acolo și am văzut foarte multe accidente. După părerea mea acolo este nevoie urgentă de un sens giratoriu. Spre exemplu, dacă vrei să vii dinspre Rusciori spre Sibiu trebuie să dai prioritate tuturor, este foarte greu să treci intersecția. Dacă nu se iau măsuri acolo vor mai fi victime”, este de părere Claudiu Tatu.
Precum Claudiu Tatu mai sunt alți zece șoferi care zilnic strâng gunoiul rezidual din Sibiu. Cinci din zonele de case, cinci de la blocuri și unul merge doar la agenți economici. În total, doar din municipiul Sibiu Soma colectează zilnic aproximativ 140 de tone de deșeuri rezidual. Dacă-i întâlniți în trafic aveți puțină răbdare, oamenii își fac treaba.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: masina de gunoi trafic , cabina masina de gunoi , video , masina de gunoi , soma sibiu , stiri sibiu
Vizualizari: 6048
Ultimele comentarii
Acum 5 ore
Un cititor
Acum 6 ore
Adi Gliga
Acum 7 ore
Canaris
Acum 7 ore
Aci Duțu
Acum 7 ore
Nobody