Sibienii care lucrează la mașina autonomă. Am văzut cum se fabrică în Sibiu componentele pentru mașini de ultimă generație, care vor merge singure

Într-un viitor nu foarte depărtat, vom putea ieși dimineața cu copilul la scară și o mașină autonomă va opri să-l preia, îl va transporta până la unitatea de învățământ, unde îl va lăsa în siguranță la intrarea în curtea școlii. Totul independent, fără șofer și fără volan. Sau, în loc să chemi seara când ieși în oraș un Uber, ori un Bolt, chemi o mașină autonomă care te va prelua din Turnișor și te va duce în fața Teatrului ”Radu Stanca” în câteva minute. Fără șofer, fără interacțiune umană, numai tehnologie.

Scenele fictive descrise mai sus sunt mai aproape de realitate decât credem. Aceasta este concluzia la care am ajuns după ce zilele trecute am primit acces în cadrul Departamentului de Mobilitate Autonomă al companiei Continental Sibiu. Am descoperit că în Sibiu există sute de ingineri care lucrează zi de zi la dezvoltarea unor tehnologii și produse adiacente noi, care după ce vor ajunge să fie montate pe autovehicule ne vor duce cu un pas mai aproape de lumea SF descrisă mai sus. La Sibiu, Continental are cea mai mare locație de dezvoltare și producție a sistemelor pentru mobilitatea autonoma - și singura care combină cele două activități, din România.

Dintr-un anumit punct de vedere, putem spune că vorbim despre cea mai avansată tehnologie existentă în momentul de față în orașul nostru. Însă înainte de intra în detalii, trebuie să lămurim un lucru. Ce înseamnă mașină autonomă și de câte tipuri este această independență?

Mi-a explicat Sergiu N., manager Software – Cercetare Dezvoltare, în cadrul Departamentului de Mobilitate Autonomă al Continental Sibiu.

Sergiu N. - manager Software – Cercetare Dezvoltare

Sergiu N. - manager Software – Cercetare Dezvoltare

Mașinile autonome sunt clasificate de câțiva ani la nivel internațional, de către Societatea Inginerilor Auto, pe cinci categorii:

Nivelul zero – nu există automatizare.

Nivelul 1 – grad de asistență redus

Nivelul 2 – grad de asistență ridicat, adică funcționează cel puțin accelerarea, decelerarea și frânarea, plus steering assist (asistența volanului)

Nivelul 3 – mașina este autonomă pe anumite zone ( spre exemplu merge complet singură pe autostradă)

Nivelul 4 – nu mai este necesar omul deloc, mașina poate inclusiv să se oprească sau să parcheze.

Nivelul 5 – mașina merge din punctul A în punctul B fără să fie un drum bine reglementat.

”Între nivelul 2 și nivelul 3 este o diferență foarte mare pentru că responsabilitatea este dată către mașină. Dacă la nivelul 2 responsabilitatea totală este a șoferului și oferă doar asistență, la nivelul 3 mergem către mașină. Eu consider că în acest moment, la nivel global ne aflăm între nivelul 2 și 3, însă părerile sunt împărțite aici. Fiecare companie, fiecare industrie vine cu propriile argumente, dar personal cred că suntem între nivelul 2 și 3 de autonomie”, a explicat Sergiu.

Autonomia despre care vorbim este, de fapt, un sistem format dintr-o serie de componente și device-uri, care lucrează împreună pentru a face mașina să meargă singură și în siguranță pe stradă. Aici intervin inginerii din Sibiu care gândesc, dezvoltă, produc și testează diverse produse, componente, a căror menire este de face autonomia auto mai eficientă și mai sigură.

”Noi lucrăm la aceste produse, sisteme care ajută la automatizare, pe care încercăm să le optimizăm atât din punct de vedere al costurilor cât și din punct de vedere al performanțelor, adică să aibă o acuratețe din ce în ce mai bună. Fiecare produs pe care noi îl dezvoltăm generează niște... să le zicem imagini, ale mediului înconjurător și le folosește, împreună cu celelalte produse ale noastre, astfel încât să comunice între ele și în final să ia o decizie corectă pentru șofer”, a precizat Sergiu.

Mircea P., inginer expert Software – Cercetare Dezvoltare

Mircea P., inginer expert Software – Cercetare Dezvoltare

”Țin minte, în 2015 când m-am angajat, mi s-a spus că în 2020 mașinile o să fie autonome. Era un orizont foarte scurt de timp și mi-am spus că așa ceva nu se poate. Între timp s-a nuanțat ideea de conducere autonomă, au apărut nivele de autonomie, iar noi de la sisteme de nivel 1 am ajuns să livrăm sisteme de nivel 3, în cei șase ani. Țintim sisteme de nivel 5 într-un orizont relativ scurt de timp”, mărturisește Mircea P., inginer expert Software – Cercetare Dezvoltare.

Prea multă teorie și prea puțină practică, așa că i-am rugat pe șefii Departamentului de Mobilitate Autonomă ai Continental Sibiu să îmi dea câteva exemple concrete, la ce produse pe care le găsesc pe propria mașină lucrează ei.

”Lucrăm pe trei tehnologii pe care dezvoltăm mai multe produse: RADAR, LIDAR și camera video. Ca să înțeleagă toată lumea cum funcționează această mașină autonomă, pot să vin cu câteva exemple. În primul rând aș pleca de la modul în care noi conducem propria mașină. Cum o facem? Ne uităm la mediul înconjurător, ne luăm informații cu ochii, urechile, le procesăm cu creierul și, în final, decidem o serie de acțiuni pe care le dictăm mâinilor și picioarelor. Exact la fel trebuie să implementeze sistemul o mașină autonomă. Mergem pe conceptul: simte, planifică și acționează. Prima oară simte mediul înconjurător și face asta cu mai multe produse care se bazează pe cele trei tehnologii descrise mai sus: RADAR, LIDAR și cameră. Ele sunt montate în jurul mașinii, astfel încât să ”vadă” 360 de grade. Asta înseamnă mai bine ca un șofer, mașina știe continuu tot ce se întâmplă în jurul ei. Mai mult decât atât, radarele ajung la distanțe de până la 250-300 de metri, pot sesiza mișcarea, spre deosebire de un om, un șofer, care poate nu vede în întuneric la 200 de metri sau nu știe că mașina din față merge cu 16,3 km/h mai repede”, a detaliat Sergiu.

O mașină autonomă echipată nivel 2-3 va avea un radar în bara din față, plus patru radare în colțuri pentru o imagine 360 de grade. Un LIDAR funcționează pe același sistem ca un radar, dar cu unde de lumină. El poate fi amplasat în multe locuri din mașină, de obicei în zona centrală, dar depinde de producător. În final, camera o știu majoritatea șoferilor, ea se află de obicei sub oglinda retrovizoare pe parbriz, dar există mașini cu mai multe camere. Informațiile din toate sistemele precizate mai sus sunt colectate la nivel de milisecundă într-o unitate centrală care le analizează și decide ce trebuie făcut.

Camera multifuncțională cu numărul 10 milioane produsă la Continental Sibiu

Camera multifuncțională cu numărul 10 milioane produsă la Continental Sibiu

”Avem două opțiuni. Dezvoltăm atât produse care ”gândesc” singure, precum acest radar pe care îl numim ECU – Electronic Component Unit, el face și procesarea, ia și decizia și funcția. Iar pentru mașini autonome premium există un computer central, pe care în Continental îl numim EDCU. Toate informațiile vin către computerul central care procesează datele, la fel cum o face creierul uman, iar în final ia decizia”, explică liderul zonei de Autonomous Mobility Software a departamentului de cercetare.

Din momentul apariției unei idei pentru îmbunătățirea unei componente și până la livrarea ei către un client trec, în medie, doi, poate chiar trei ani. În vreme cu un produs vede lumina zilei, cercetătorii Continental lucrează la alte două, trei produse de generație următoare, care la un moment dat îl vor înlocui.

Înainte de a ieși pe stradă ”autonomia” prinde viață în producție, unde dai nas în nas cu un șir de roboței care transportă independent materiale și produse finite, sau cu brațe robotizate care construiesc efectiv componentele. Producția acestor sisteme de conducere autonomă este asigurată zi de zi de operatorii și tehnicenii ce lucrează în patru schimburi. Lor li se alătură ingineri software, electronică, proces, inginerie industrială ce duc lucrurile la un alt nivel: asigură nivelul de tehnologizare, programează roboți, testează echipamente electronice, gândesc și optimizează procesul de producție. De calitatea acestor produse depind vieți omenești, până la urmă.

 Sergiu A. șeful fabricii

Sergiu A., șeful fabricii 

”La sfârșitul anului trecut am reușit să realizăm piesa Multi Functional Camera cu numărul 10 milioane. Se montează o astfel de cameră pe mașină, asta înseamnă că avem în momentul de față cel puțin 10 milioane de mașini la care noi am contribuit pe partea de siguranță și susținere șofer în condus”, ne-a arătat Sergiu A. șeful fabricii unde se produc componentele dedicate mobilității autonome.

La final am văzut și cum sunt testate componentele produse în Sibiu dedicate mobilității autonome. Practic, o mașină dotată cu noile piese a fost condusă cu spatele, în timp ce alta trecea prin apropiere, scopul fiind ca senzorii primei mașini să o detecteze pe a doua și să oprească independent de manevrele șoferului. Mașina nu doar că a oprit la timp, dar am putut vedea pe monitorul de pe locul din dreapta șoferului cum radarul detectează zeci de alte mașini aflate în trafic. Sistemele inteligente decid singure când trebuie să pună frână și când nu este cazul.

Am plecat de la Continental convins că peste câțiva ani o să pot călători prin Sibiu cu o mașină care merge singură. I-am întrebat pe liderii mobilității autonome de la Continental dacă sunt de acord?

”Copiii noștri vor folosi mașini autonome în viața de zi cu zi”, mi-a spus Mircea P..

”Pe termen scurt, câțiva ani, eu zic că te vei putea urca în mașină în Sibiu și te vei da jos în Berlin, fără să atingi volanul” a concluzionat Sergiu N..

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Stefan Dobre

de Stefan Dobre

Administrație
Telefon:
0724 605 815

Comentarii

5 comentarii

Un cititor

Acum 2 ani

Slăbuț, aștept un proiect prin care românii să se poată conduce singuri.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

AMN114

Acum 2 ani

ce propovăduiesc acești ITautiști este un fel de abdicare. Îmi place să controlez eu tehnologia, nu tehnologia să mă controleze pe mine. Îmi place să gândesc eu ce să fac, unde să merg, nu să gândească IT-istul pentru mine. Chiar dacă pare de neoprit, "progresul" propovăduit de acești mărunți angajați ai unor multinaționale nu va avea loc. Au dat greș cu electricele, vor da greș cu "mașina autonomă"
Raspunde

Carcotel

Acum 2 ani

Articol scris la comanda, chestiunile astea sunt aproape "vechi" d.p.d.v. tehnologic, nicidecum varful de lance al tehnologiei :)))) dar asa ne place noua sa ne imbatam cu apa rece si a 2-a zi sa ne plangem ca suntem mahmuri si in acelasi timp sa ne laudam pentru ca "am baut mult aseara" :)
Raspunde

Ioan

Acum 2 ani

Cat timp tehnologia salveaza vieti,orice comentariu negativ si nihilist este de rea credinta.
Raspunde

Adi

Acum 2 ani

Prostii inutile pe care nimeni nu le mai vrea. Între timp Dacia Sandero, cea mai basic mașina pe care ti-o poți lua este nr. 1 la vânzări în Europa. Lumea normala la cap își da seama cam sub ce auspicii ne vom duce viețile în viitorul apropiat și nu mai e dispusa să arunce cu banii în tehnologii cretine care nu aduc nici un beneficiu. De acum încolo e despre supraviețuire și tot mai puțin despre fițe, iar asta se vede și în vânzările de mașini.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus