În timp ce procurorul european pentru România anunță că ancheta despre „trucarea” licitației de la Aeroportul internațional Sibiu vizează și persoane din conducerea Consiliului Județean, președinta instituției, Daniela Cîmpean, spune că ancheta poate duce la faliment.
„În cadrul perchezițiilor s-au ridicat numeroase documente și în special foarte multe elemente de tehnică și în prezent se desfășoară o percheziție informatică”, declară Cătălin Borcoman, procurorul european pentru România la EPPO (Parchetul European -n.r.), pentru emisiunea „România, te iubesc”, difuzată duminică seara de ProTV și realizată în colaborare cu Turnul Sfatului.
Procurorul Borcoman a confirmat că, în prezent, ancheta nu vizează persoane (este în faza in rem, adică urmărește fapte), dar arată că au fost ridicate telefoanele mobile și laptopurile inclusiv persoanelor din conducerea Consiliului Județean Sibiu, alături de cele ale persoanelor direct implicate în proiectul modernizării Aeroportului Internațional Sibiu (AIS).
Modernizare care a costat 64 de milioane de euro, din care 54,5 milioane de euro sunt fonduri europene nerambursabile. Și, după cum a semnalat și Turnul Sfatului, atribuirea contractului a fost făcută printr-o „chichiță” care poate duce la situația returnării integrale a fondurilor. „Chicița” o reprezintă cinci scanere pentru încălțăminte, care au fost introduse în caietul de sarcini la care a lucrat UTI Construction and Facility Management. Aceasta este și singura firmă importatoare pe România a unor astfel de echipamente: prin urmare, la licitația de construire a fost depusă o singură ofertă, a unei asocieri din care a făcut parte și UTI Construction and Facility Management.
„În toate cazurile în care investigațiile privesc infracțiuni contra intereselor financiare ale Uniunii Europene, instituirea sechestrelor este obligatorie”, a mai arătat procurorul Cătălin Borcoman, pentru „România, te iubesc”.
Intervievată pentru emisiune de către jurnalistul Cosmin Savu, președinta Consiliului Județean Sibiu s-a eschivat în a răspunde dacă și telefonul și laptopul pe care le are au fost ridicate în cadrul anchetei procurorilor europeni. Dar nu a ocolit să prevestească un posibil viitor sumbru, în cazul în care banii europeni accesați pentru AIS ar trebui dați înapoi. „54 de milioane bani pentru bugetul județului Sibiu ar însemna că intrăm în faliment”, a declarat Cîmpean. Ea a susținut în fața camerei de luat vederi că nu știe despre „chichița” care a dus la atribuirea contractului către un singur potențial ofertant.
„Este o anchetă efectuată de către procurorii europeni delegați de la Biroul din Cluj, sub coordonarea, după cum știți, a unei Camere permanente formate din trei procurori europeni provenind din alte state decât România. În concret, acest dosar da, vizează doar investițiile la aeroportul din Sibiu”, procurorul Cătălin Borcoman, pentru „România, te iubesc!”
Gîrdea și-a filmat și el interviu
Pentru interviul dat în cadrul emisiunii „România, te iubesc!”, Marius Gîrdea, directorul general al AIS, și-a adus un cameraman care să filmeze și pentru el interviul. Cameramanul lucrează cu Ariette Management, firmă care a mai fost angajată de Aeroportul condus de Gîrdea pentru diferite filme de promovare.
În fața reporterului ProTV, Gîrdea a ocolit larg adevărul și a susținut că UTI nu a făcut parte din societățile care au elaborat studiul de fezabilitate care a stat, mai apoi, la baza caietului de sarcini pentru atribuirea contractului de proiectare și execuție.

Gîrdea a spus că UTI nu a participat la elaborarea studiului de fezabilitate. Coperta studiului a cărui recepție a semnat-o Marius Gîrdea arată contrariul celor afirmate de directorul general al AIS. Sursa foto: captură studiu de fezabilitate
Mai apoi, directorul general al AIS a susținut, contrar realității, că acea contestație depusă pe subiectul scanerelor pentru încălțăminte a fost respinsă pe fond. În realitate, după cum a arătat și Cosmin Savu, jurnalistul emisiunii „România, te iubesc!”, judecătorii Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor au respins contestația pe acest subiect deoarece a fost tardiv formulată (prevederile caietului de sarcini ar fi trebuit atacate înainte de depunerea ofertelor).
„Greșiți, greșiți, greșiți”, a mai spus Gîrdea în fața camerei, la remarca legată de faptul că scanerele pentru încălțăminte nu au fost aduse din cauza încurcăturilor generate de prevederile caietului de sarcini. Gîrdea a mai declarat că, din punctul său de vedere, totul s-a derulat legal.
Situația de la Aeroportul din Sibiu este atât de gravă, încât conducerea instituției a decis să apeleze la o casă de avocatură pentru a o consilia.
Gherendi: n-a vrut să vorbească la televizor, dar și-a schimbat poza de profil
Un personaj-cheie al proiectului de modernizare al AIS este Luminița Gherendi, actualul director de dezvoltare al aeroportului. Luminița Gherendi a fost managerul proiectului de modernizare și a venit la Sibiu chiar înainte de demararea procedurilor pentru întocmirea studiului de fezabilitate, pe baza căruia s-a ajuns apoi la caietul de sarcini „cu dedicație”.
Gherendi nu a răspuns pozitiv solicitărilor ProTV de a da lămuriri, directorul general Gîrdea arătând că el este singurul care are dreptul de a da declarații în numele aeroportului.
În acest context, în după-amiaza de duminică, Luminița Gherendi și-a modificat temporar fotografia de profil a contului său de Facebook: a publicat o captură din emisiunea de la ProTV, în care ea apare ținându-se de mână cu președinta CJ Sibiu, Daniela Cîmpean. Fotografia a fost realizată de Turnul Sfatului, la evenimentul de prezentare a investițiilor din fonduri europene nerambursabile la aeroport.

Lumința Gherendi și-a schimbat poza de profil cu o captură din emisiunea despre neregulile din proiectul al cărei manager a fost. Sursa foto: captură Facebook / Luminița Gherendi
Partea din emisiunea „România, te iubesc!” care face referire la situația proiectului de modernizare a Aeroportului Internațional Sibiu o puteți urmări mai jos
Probleme peste tot
Emisiunea „România, te iubesc” a analizat toate proiectele de modernizare a aeroporturilor din țara noastră din fonduri europene nerambursabile. În fapt, singurele fonduri nerambursabile cu această destinație, fapt care a determinat ca multe județe din țară să caute să acceseze banii pentru care ghidurile de finanțare au fost elaborate abia în 2020. Adică în anul în care, conform regulilor europene, proiectele ar fi trebuit încheiate. Dar cum și România beneficiază de o „clemență” de trei ani peste acel termen pentru a cheltui banii, conducerile consiliilor județene din țară și a aeroporturilor din subordinea lor s-au grăbit să acceseze banii. Chiar dacă nu s-au mai încadrat în termenele – limită, adică să termine proiectele până în decembrie 2023.
Așa s-a ajuns la situații în care nu doar că este nevoie de bani de la bugetul de stat pentru continuarea lucrărilor rămase fără fonduri europene nerambursabile, dar aeroporturile se și „canibalizează între ele” din cauza distanțelor scurte. Este situația aerogărilor din Baia Mare și Satu Mare, ambele modernizate din fonduri nerambursabile, sau a aeroportului din Arad, modernizat deși se află la doar 40 de km de mult mai căutatul aeroport din Timișoara.
Turnul Sfatului a scris pe larg despre situația scanerelor cu dedicație de la Aeroportul din Sibiu în primăvara anului trecut. Citește ancheta publicată atunci aici: Aeroportul Sibiu: cum cinci scanere contestate ca fiind „cu dedicație” dau peste cap investiția de 64 de milioane de euro
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Vizualizari: 14608


Ultimele comentarii
Acum 4 ore
Mesterul dupe net
Acum 4 ore
Emil
Acum 4 ore
Sibian
Acum 5 ore
Lucrul bine facut - NOT
Acum 5 ore
Asdfasdf