Deși are o lungime de doar 2,1 km, cea mai nouă și îngustă pistă pentru biciclete din județ este relevantă pentru numeroși sibieni. Deoarece, de acum încolo, așa și-a propus Consiliul Județean Sibiu să amenajeze pistele pentru biciclete, cum ar fi cea de la Sibiu spre Rășinari, cea spre Poplaca, Orlat și Cristian ori cea către Ocna Sibiului.
În cadrul unui proiect care a avut un buget total de 24 de milioane de lei (din care mai bine de 19 milioane - fonduri europene nerambursabile), anul trecut a fost finalizată o pistă de biciclete care leagă ieșirea din orașul Avrig de ieșirea din localitatea Mârșa.
Pista este cea mai îngustă din județ, în sensul că cele două sensuri de circulație nu mai sunt amenajate unul lângă celălalt, ci de o parte și de alta a drumului, total diferit față de cele date în folosință până acum. Fiecărui sens îi este alocat, pe cea mai mare parte a traseului, doar un metru de asfalt (minimul prevăzut de lege), deși în zona podețelor acesta ajunge și la o mult mai reconfortantă lățime de 1,8 metri.
Pista este amenajată la lățimea minimă prevăzută de lege
Pista a fost proiectată de Neo Plan SRL și construită de Total NSA AG Construct SRL (care a terminat-o în nouă luni, cu trei luni mai repede decât termenul contractual). Consiliul Județean Sibiu în parteneriat cu Primăria Avrig au plătit opt milioane de lei pentru lucrarea la a cărei inaugurare au participat doar autoritățile și câțiva invitați, mesajele transmise despre investiție fiind neutre. Prin urmare, la finele acestei săptămâni, am pedalat pe prima pistă de biciclete amenajată de actuala conducere a administrației județene.
Ceea ce poate fi de la început remarcat pe noua pistă este că – în mod sigur – oferă cea mai spectaculoasă priveliște pe care o poți admira pe un astfel de traseu asfaltat prin județ: vederea munților Făgăraș însoțește biciclistul pe tot traseul. Din păcate, despre acest peisaj bicicliștii de pe noua pistă nu vor putea povesti niciodată în timp ce pedalează în paralel: nu au loc pentru a se deplasa astfel.
Traseul dintre Avrig și Mârșa oferă priveliști care atrag admirație
Parcă s-au inspirat din „coridorul sigur” de la Sibiu
La fel ca și „primul coridor sigur de deplasare cu bicicleta” din municipiul Sibiu – lung de 2,3 km și care a costat un milion de euro - pista dintre Avrig și Mârșa pare proiectată și executată de oameni care nu se dau, de fapt, cu bicicleta. Și, prin urmare, pista nu este gândită pentru confortul celor care pedalează.
O altă explicație nu poate fi găsită pentru faptul că, pe ambele sensuri și pe întreaga lungime, pista de biciclete este despărțită de carosabil și acostament cu o bordură înaltă de 15 cm, chiar și în zonele în care pista este la o distanță relativ mare de carosabil.
Bordura înaltă obligă biciclistul, instinctiv, să se depărteze de aceasta pentru a nu o lovi cu pedalele. Mai mult, pe anumite zone, pe lângă bordura înaltă din stânga, proiectul a prevăzut și amenajarea unor șanțuri în partea dreaptă a pistei. Șanțuri ale căror margini au fost proiectate la un nivel mai jos decât cel al pistei, iar între cele două amenajări există, de asemenea, un șir de borduri înalte 15 cm (situație replicată „la indigo” după pista cocoțată de Primăria Sibiu pe un „postament” de 15 cm, în zona parcului din Ștrand).
Borduri înalte străjuiesc pista de biciclete pe întreg traseul
Lipsa stresului cauzat de traficul rutier – marele avantaj al acestor piste este că sunt construite în afara carosabilului – este compensată, parțial, și de gardurile amenajate pe partea opusă bordurii din stânga. Sunt garduri metalice sănătoase, înalte de mai bine de un metru, care amplifică senzația de îngustime și care sunt amplasate chiar și în zone în care este greu de explicat unui biciclist necesitatea acestora (spre exemplu, în dreptul gabioanelor late de mai bine de un metru, gabioane care sunt amenajate la același nivel cu cel al pistei).
De altfel, amploarea lucrărilor de amenajare a gabioanelor (coșuri de sârmă umplute cu piatră, cu rol de stabilizare a infrastructurii), a zidurilor de sprijin, a podețelor și a șanțurilor de pe traseu lasă impresia că pista de biciclete este, de fapt, rezultatul secundar al lucrărilor de consolidare a drumului dintre cele două localități.
Pentru a compensa faptul că are o lățime de doar un metru, pe ambele sensuri au fost amenajate câteva puncte în care pista devine mai lată, pentru a oferi spațiu de depășire. Respectivele puncte nu își prea ating scopul: sunt atât de scurte încât, dacă e să fie realizată vreo depășire în acele zone, biciclistul care va fi depășit ar trebui să se oprească pe loc, pentru a da timp celuilalt să îl ocolească pe scurta distanță.
Spațiile de depășire sunt scurte
N-au „găsit” asfalt drept
La fel ca și în cazul coridorului sigur de deplasare cu bicicleta de la Sibiu, nici pista de biciclete dintre Avrig și Mârșa nu are vreo continuitate. Adică, din Avrig, traseul pistei pornește și se sfârșește într-un pod, de unde nu mai are vreo legătură cu vreo altă pistă de biciclete din oraș. În partea dinspre Mârșa, pista se termină brusc în câmp. În schimb, pe sensul celălalt, de pornire din Mârșa, pe marginea drumului extrem de lat există delimitat un spațiu pentru bicicliști care pornește din zona de blocuri a Mârșei.
Și pentru a încheia comparațiile cu „coridorul sigur de deplasare” din municipiul Sibiu merită amintită și faptul că, deși este nouă, pista are asfaltul vălurit. Pe șosea, mașinile au parte de un asfalt așternut mult mai drept decât cel de pe pista de biciclete.
„Ne stropesc mașinile”
Avrigul este un oraș care găzduiește de aproape 15 ani una dintre cele mai apreciate competiții de ciclism din țara noastră, Triada MTB. Prin urmare, densitatea mai mare de pasionați ai acestui sport face ca pista recent amenajată să fie des utilizată.
Anamaria, de exemplu, însoțită de cele două fete ale sale spune că pedalează des pe noua pistă. „Venim aproape în fiecare zi să ne dăm. Ne place, ne relaxează, nu este aglomerat”. Pozitiv, despre pistă spune că este utilă deoarece oferă șanse de ieșire din oraș pe un traseu sigur raportat la mașini. „Nu prea avem loc dacă suntem două biciclete”, indică Anamaria referitor la lucrurile care ar fi putut fi făcute mai bine.
Și Ioan Cadar, tot din Avrig, spune că este de apreciat faptul că pista de biciclete este în afara drumului pe care gonesc mașinile. Și aceeași îngustime o remarcă și el. „E bună, că nu îți mai este teamă de te pălește vreo mașină. Pe pista aceasta poți să mergi liniștit. Dacă era un pic mai lată, era mai bine, puteai depăși. Cam săptămânal, de două ori, merg pe pistă. E folosită pista, e plin de copii”, spune Ioan Cadar.
La Mârșa, la unul din barurile cu terasă, părerile sunt împărțite. „Eu sunt șofer, iar prin această pistă au fost scoși bicicliștii de pe stradă. Deci, e foarte bună”, apreciază Ilie. De lângă el, un bărbat care se recomandă Nelu, spune că a mers adesea pe noua pistă înspre Avrig. „Trebuia făcută la nivelul drumului. Știți de ce? Dacă plouă și pe asfalt e apă, când trece câte o mașină și tu ești pe pistă, tot te stropește cu apa de pe drum. Iarna, toată zăpada este aruncată pe pistă”, spune Nelu.
Niciunul dintre cei intervievați nu a amintit vreun cuvânt despre cei 400 de copaci numărați de autorități ca fiind plantați între carosabil și pista de biciclete
După chipul acestei piste
Cei 2,1 km de pistă de biciclete dintre Avrig și Mârșa devin relevanți pentru numeroși sibieni, dacă avem în vedere planurile Consiliului județean Sibiu. În ultimii ani, administrația județeană a anunțat intenția amenajării mai multor piste de biciclete între localități, iar soluția cel mai des discutată este de amenajare fiecărui sens separat, de câte o parte și alta a drumului.
Așa este propusă, spre exemplu, continuarea pistei care există în prezent între Sibiu și Tropinii Noi, pistă care va avea o lungime de 1,7 km. Din fericire, proiectul prevede zone în care lățimea fiecărui sens să fie mai generoasă decât metrul cerut de legislație drept minim.
Și tot pe o parte și pe cealaltă a drumului se dorește a fi amenajată și pista de biciclete care să lege Sibiul de Poplaca, Orlat și, la final, de Cristian, proiect cu o lungime de aproximativ 20 de km.
Și la Avrig (foto sus), dar și la Mârșa (foto jos), pista de biciclete nu are, deocamdată, vreo continuare
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: pista biciclete sibiu poplaca , opt milioane lei pedalat cea m , pista sibiu rasinari , pistă biciclete avrig mârșa , foto , video , Consiliul Judetean Sibiu , Fonduri Europene , pista de biciclete , Primaria Avrig
Vizualizari: 17948
Ultimele comentarii
Acum 2 ore
MB
Acum 3 ore
Claudiu
Acum 3 ore
Liberal autentic
Acum 3 ore
Neli Oproiu
Acum 3 ore
Bobo