Sâmbătă,
18.05.2024
Innorat
Acum
10°C

Ce ar putea aduce sibienilor pista de pe malurile Cibinului?

Ce ar putea aduce sibienilor pista de pe malurile Cibinului?

Obișnuiți să auzim în special vocile celor care își doresc străzi cât mai multe și cât mai late și parcări cât mai multe și cât mai aproape de orice, sibienilor le-a fost dată spre utilizare, de zilele trecute, o cu totul altă cale de deplasare prin oraș.

Pista de biciclete de pe malurile Cibinului are, deocamdată, valențe de agrement. Sibienii au ieșit să se bucure de o zonă lacustră văzută până acum doar de la distanță și percepută, cel mai adesea, ca o barieră în deplasarea prin urbe. Mulți dintre cei care au pedalat pe noua pistă au descoperit părți ale orașului pe care nu le-au mai văzut defel, cum este zona de un verde copleșitor din spatele Spitalului de Psihiatrie. O zonă cunoscută, până acum, doar de pescari și cei puțini care se aventurau să-și plimbe câinii.

Dincolo de valențele de agrement, noua pistă de biciclete de pe malurile Cibinului sper să mai scoată în evidența sibienilor un aspect. Și anume lejeritatea deplasării cu bicicleta prin oraș și în alte scopuri decât cele de agrement. Chiar și cei fără antrenament pot străbate cei trei kilometri și jumătate ai pistei într-un sfert de oră. Și nu oricum, ci printr-un peisaj cât se poate de plăcut, lipsit de interacțiunea cu traficul auto în care șoferii grăbiți și „mai pricepuți decât majoritatea” își împănează cu stres și nervi drumurile prin oraș.

Iar 3,5 km la nivelul Sibiului înseamnă distanța dintre centrul orașului și cam orice adresă din interiorul său. Și asta poate aduce noua pistă sibienilor: conștiința faptului că, prin oraș, te miști mult mai rapid și mai relaxat cu bicicleta sau pe jos, decât cu mașina proprie. Mașină înspre care mai întâi trebuie să mergi pe jos până la locul undei ai parcat-o, trebuie să o conduci înspre destinație printr-un trafic pe care tot mai mulți îl caracterizează „dezastruos” deși ei îl compun, după care trebuie să îi cauți un loc de parcare, de unde, iarăși, pe jos, trebuie să pășești înspre destinație. Iar la întoarcere, scenariul se repetă în cazul celor care aleg mașina personală, cu tot stresul aferent.

Noua pistă de biciclete, deși va fi folosită în primă fază în scopuri de agrement, mai poate aduce în conștiința sibienilor faptul că, în realitate, sezonul potrivit deplasării cu bicicleta prin Sibiu se întinde pe aproape întreg parcursul anului: cu excepția celor două-trei săptămâni, cel mult, în care zăpada mai acoperă străzile, bicicleta poate fi folosită prin oraș tot restul timpului din an. Noua pistă ar putea deschide plămânii sibienilor în a-și da seama că, de fapt, tocmai toamna târziu, iarna și primăvara devreme sunt printre cele mai faine zile de pedalat. După câteva secunde pe bicicletă printr-un aer răcoros, trupul se încălzește, iar pedalatul rămâne o plăcere.

Și tot datorită faptului că se pot plimba nestingheriți cale de mai mulți kilometri, sper ca sibienii să descopere pe noua pistă și faptul că ploile nu sunt deloc un impediment major în deplasarea cu bicicleta prin oraș. Sunt extrem de rare acele zile în care plouă greu și îndelungat, astfel încât să nu îți poți organiza deplasarea pe bicicletă pe orice distanță din oraș.

Pista de biciclete de pe malurile Cibinului se leagă de cea de pe strada Maramureșului, pe care poți pedala până la mijlocul cartierului Ștrand. În celălalt capăt, în Gușterița, pista se termină la câțiva zeci de metri de cea care, pe strada Podului, continuă până la ieșirea înspre Agnita. În zona podurilor peste Cibin de pe Alba Iulia, pista se intersectează cu cele amenajate pe marginea străzilor. Cu alte cuvinte, sibienii pot vedea că încep să se lege niște proiecte velo pe distanțe tot mai mari prin oraș (da, este o întreagă discuție reală despre cât de (ne)sigure sunt cele desenate pe marginea străzilor; da, de aceste piste desenate lângă borduri ar trebui să se ferească cei care nu știu să se dea bine pe bicicletă; da, administrația locală va trebui să aibă în vedere că pentru a fi utilizate, pistele de biciclete trebuie să poată fi utilizate în siguranță de toți bicicliștii, indiferent de vârstă și nivelul de pregătire). 

Doar că nu ai cum să explici unui om care nu s-a suit de zeci de ani pe bicicletă faptul că Sibiul este un oraș desenat așa de rotund, de parcă a fost gândit pentru deplasarea cu această unealtă pe două roți. Dar dacă pedalează de mai multe ori pe pista de pe malurile Cibinului ca să-și limpezească mintea, poate își va schimba, încet, percepția. Și va pricepe cu propriile simțuri că pedalând prin Sibiu e mai rapid, mai ieftin și mai sănătos decât cu mașina personală.

PS Pista de biciclete de pe malurile Cibinului este, fără doar și poate, un proiect pentru care cei din Primăria Sibiu merită felicitați. Într-un oraș din România plin de șoferi care urlă că n-au parcări subterane sub Piața Mică, să aloci mai bine de zece milioane de euro pentru un astfel de proiect este dovada faptului că nu doar proiectele care aduc voturi contează, ci și cele care își dovedesc valoarea într-un timp mai îndelungat. Alături de inginerii de la Con-A, proiectul a fost optimizat pe parcurs, astfel încât rezultatul este unul cât se poate de „occidental”, cu micile retușuri care se mai cer ori pot fi realizate.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

23 comentarii

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Un sibian

Acum 9 luni

Înțeleg că vrei să vezi și părțile bune ale realizărilor administrației, dar dincolo de unele argumente valide, în condițiile deficiențelor generalizate ale pistelor la nivelul orașului, un asemenea "laudatio" nu-și are rostul.
Raspunde

@un sibian

Acum 9 luni

Care sunt deficiențele astea generalizate? Pistele existente au fost concepute in diverse etape. Cine poate avea pretenția să fie conectate din prima? Cine are pretenția să fie totul perfect din prima? Învață amice regula de bază: totul este supus îmbunătățirii. Ție (in cazul in care faci vreodată ceva concret) iți iasă totul perfect din prima incercare? Sunt sigur că nu. Te-ai urcat pe bicicletă vreodată? Ai incercat pistele cu toate "deficiențele" ? Ai incercat să mergi pe bicicletă înainte de pistele actuale? Ai "luat" din plin din respectul șoferilor? Ai înțeles avantajele unor piste care cresc cu adevărat nivelul de mobilitate urbana și de siguranță a bicicliștilor? Sau ești unul din cei care își plimbă pechinezul pe pistă așteptând că un biciclist cu un MTB sau o electrică să treacă cu 100kg peste el? Nu, tu ești cel care are ceva cu administrația. Da. Poate și eu am multe. Dar în momentul în care cu adevărat se face ceva tangibil și util nu vad de de aș împroșca gratuit cu laturi. Succes la hate amice!
Raspunde

@@un sibian

Acum 9 luni

Folosesc aproape zilnic bicicleta prin Sibiu de 28 de ani, cu o pauză de 3 ani în Cluj. NU am pretenția să fie totul perfect. Aceste piste mai mult încurcă decât ajută pe cei care folosesc bicicleta regulat ca să se deplaseze pe distanțe medii și mari prin oraș. Eu nu folosesc bicicleta ca să mă plimb, decât foarte rar. În toate etapele în care au fost concepute și amenajate, noma pentru lățime piste este aceeași (nu s-a schimbat) din anul 1990 de 1 METRU și TOTUȘI 80% din piste NU RESPECTĂ această regulă. Pista construită în Arhitecților (fiind DJ e în curtea d-nei avocat Cîmpean), inaugurată recent, deși a respectat inițial acest MINIM depășit de 1 metru lățime (2x1m), lățimea a fost redusă de curând (retrasată) la mai puțin de 1m/sens. Dacă nu ar fi fost deloc piste prin oraș, mi-ar fi fost mai ușor să ajung mai repede dintr-un loc în altul. Unele piste sunt create în ambele sensuri doar pe o parte a străzilor, iar dacă vrei să mergi, de exemplu, spre dreapta (pistele fiind pe trotuarul de partea stângă), trebuie să mergi cauți o trecere de pietoni apoi să mergi pe trotuarul opus PE JOS (deplasarea cu bicicleta pe trotuar fiind INTERZISĂ), ca să ajungi pe strada dorită, apoi te poți urca din nou pe bicicletă. Probleme nu sunt numai pistele în sine. De exemplu, s-au creat FOARTE MULTE SENSURI UNICE, doar ca să se amenajeze mai multe locuri de parcare, astfel că NU te mai poți deplasa în AMBELE sensuri cu bicicleta, fiind nevoit să OCOLEȘTI. Apoi nu există transparență și comunicare cu administrația publică, consultarea publică fiind de ochii lumii, impusă uneori de legislație. Ce vreau să subliniez e că deși le-au fost comunicate deficiențele, minusurile și chiar ilelegalitățiile cu argumente, administrația nu ține DELOC cont de sesizări, PERSISTÂND și în NOILE PISTE și PROIECTE cu ACELEAȘI deficiențe. Ar fi multe de spus, dar nu e aici locul. Păcat că, de multe ori, doar în instanță poți purta o discuție serioasă.

Raspunde

@@@un sibian

Acum 8 luni

Astea sunt problemele majore pe care le ai tu când mergi cu bicicleta? Că trebuie să treci de pe o parte pe alta a străzii? Nu știi cum se face? sau că trebuie să ocolești pe strada următoare când ai uns ens unic? Ești penibil, amice, mai bine stai acasaă!
Raspunde

Cu harta in miina

Acum 9 luni

Cu biciclu sau trotineta prorie sau inchiriata inca o activitate placuta pt turisti sau locuitori. O harta de trasee in Sibiu si in jurul orasului ar fi foarte folositoare ca turist sa vezi orasul si imrejurimi.
Raspunde

Flo

Acum 9 luni

1. Cu banii respectivi se puteau realiza piste "radiale" multe, pentru "naveta" prin oras; 2. Din pacate s-a preferat o singura pista longitudinala, doar pentru "agrement". Chestie de viziune si prioritati... Ce varianta ar fi preferat sibienii biciclisti? 1. sau 2. Eu 1-ul, 1. (sic)

Raspunde

Geamite

Acum 9 luni

Asa scurt. La noi nu e bine nicicum. Daca nu se face nu e bine, daca se face, tot nu e bine. Asa e la Sibiu…

Raspunde

M

Acum 9 luni

Pai normal ca la noi nici cum nu e bine. Daca lucrurile se fac doar de jumatate, cum sa fie bine? Mergeti pe noua pista si vedeti cata lume se plimba pe ea, fara bicicleta. De ce? Pentru ca nu s-au gandit pana la capat cu amenajarea. Puteau sa faca si o pietonala, nu doar pista de biciclete ...
Raspunde

Carmen

Acum 8 luni

Pe panou scrie ca va fi traseu pietonal și pentru bicicliști. Cum rămâne cu pietonii? Marcajul in dreptul podului circular e năucitor. Pietonii trebuie parașutați din drona ca sa se respecte marcajele….
Raspunde

Marian

Acum 8 luni

E pietonala pt cei care vin cu bicicleta si doresc sa se plimbe pe acel pod....
Raspunde

Razvan

Acum 9 luni

Ce facem cu plimbaretii care isi plimba copii pe aceste piste? Care le transforma in alei pietonale?

Raspunde

Un sibian

Acum 9 luni

Se laudă cu niște piste și apoi nu se asigură că sunt și folosite legal, eficient, în folosul celor care au dreptul. Poliția locală nu doarme, știe foarte bine ce se întâmplă!
Raspunde

Dani

Acum 9 luni

Mergem incet si cu grija, nu e atata lume ca in Sub Arini, ne descurcam.

Raspunde

Cat a dat Primaria pe acest articol?

Acum 9 luni

Așa limbism mai rar am auzit. Este un proiect exagerat de scump și negândit până la capăt, care nu, nu va deschide ochii nimănui. Pentru cei de la Primărie sau jurnaliștii lui pește prăjit, care aparent nu trăiesc printre oameni, țin să vă aduc aminte de o simplă întrebare: De ce lumea circulă atât de mult cu mașina? Poate pentru că vor să care lucruri, sau să își deplaseze copiii sau vârstnicii, sau poate că nu vor să ajungă transpirați la o întâlnire, fie ea romantică sau de afaceri sau n alte motive. Poluează? Da. Provoacă nervi? Da. Este cel mai eficient mod de deplasare? Depinde de traseu, scop și mulți alți factori. Ar fi bine ca doamna primar să se deplaseze non-stop prin oraș cu bicicleta să vadă problemele cartierelor și a oamenilor, și să își rezolve toate problemele așa, să care mobilă, să meargă la spital, să meargă să verifice dacă trântorii de angajați își fac treaba sau doar scriu rapoarte frumoase, dacă tot consideră mersul cu bicicleta a fi de viitor. O să facă asta? Nu. Pentru că e ruptă de realitate și preferă să acceseze fonduri pe proiecte mai mult inutile decât practice. Orașul a avut un avânt bun, și încă este cu mult deasupra altor zone din țară, dar cu astfel de investiții să nu ne mirăm că o să ne întreacă alții în câțiva ani. În încheiere aș spune că genul acesta de articol arată cât de jos a decăzut jurnalismul în această țară.

Raspunde

Canaris

Acum 9 luni

Sunt biciclist aproape tot anul.... La serviciu și unde am treabă prin oraș... Numai la Mall merg cu mașina.... Nu are nici o treaba cu mobilitatea urbana pista de pe malul Cibinului.... Doar pentru agrement... Pentru puțină lume.... Mult sub traseul din Subarin, Dumbrava, Poplaca și restul.... Am fost o dată... De curiozitate...

Raspunde

Gigi

Acum 9 luni

Perfect de acord cu tine. Nici pista aceasta și nici cea de pe Calea Dumbravii nu au absolut nimic în comun cu pistele de biciclete gandite pentru folosirea bicicletei ca și mijloc alternativ de transport. Sunt bune doar pentru plimbări ale familiilor cu copiii.

Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Barosanu

Acum 9 luni

„Doar pentru agrement”, „Sunt bune doar pentru plimbări ale familiilor cu copiii.” - Domnilor, cu toată atitudinea dvs. arogantă, ați sesizat poate cel mai important aspect al acestei piste: faptul că oferă copiilor și non-bicicliștilor o oportunitate și o încurajare de a merge, pentru prima dată, cu bicicleta. E poate cel mai important lucru pentru schimbarea mentalității unei comunități și în formarea, în timp, a acelei mase critice care să impună politicile pentru adevărata mobilitate urbană. Și poate generația următoare de bicicliști care se va forma pe pista „inutilă” de pe malul Cibinului va crește fără aroganța, egoismul și nesimțirea specifice bicicliștilor de azi.
Raspunde

Gigi

Acum 9 luni

Este cea mai inutila "pista de biciclete" pe care am avut neplăcerea sa o testez vreodată. Haideți sa definim "pista de biciclete". În accepțiunea oricărei tari civilizate, pista de biciclete este un drum care facilitează deplasarea cu bicicleta ca și mijloc de transport. Ar trebui sa ușureze deplasarea comparativ cu șoseaua, nu sa o îngreuneze. Pista aceasta nu ușurează absolut nimic, ba dimpotriva, creste timpul de deplasare considerabil și creează niste pericole suplimentare prin prezenta pietonilor și a virajelor de 180 de grade. Plus balcoanele suspendate de mal sau balustradele care in unele locuri pot deveni periculoase. De asemenea, dificultatea deplasării cu bicicleta pe pista noua a fost crescută prin crearea a multiple urcușuri și coborâșuri. Prin comparație, șoseaua este 100% plata. Pista ar trebui macar sa permită deplasarea cu viteza cu bicicleta pentru a minimiza efortul pe urcări. În schimb avem parte de pietoni și obstacole care te obliga sa reduci viteza și să-ți pierzi toata energia cinetica care ar fi putut fi folosita pentru a urca pantele fără efort. Practic, te obosești degeaba dacă vrei sa folosești aceasta pista pentru deplasare utilă (utilă = exclus frecat menta și admirat Cibinul) de la A la B. Foarte bine ca au creat un drum pentru promenade de relaxare, nu am absolut nimic împotriva. Dar nu ar trebui sa poarte semnul de circulație cu bicicleta în cercul albastru. Acesta obliga bicicliștii sa folosească drumul acela, să-și piardă timpul mergând foarte incet sau să-și pună viata în pericol mai mult decat pe sosea dacă vor sa se deplaseze cu 30 km/h (viteza legala pentru biciclete).

Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Liviu Canciu

Acum 9 luni

Această pistă a fost concepută ca o zonă de agrement, pentru pietoni și bicicliști. Cei care vor să se antreneze pentru Turul Franței să caute alt loc. Liviu Canciu
Raspunde

A

Acum 9 luni

Si totusi, care sunt normele dupa care se construiesc aceste piste? (Lege, Normativ etc.)
Raspunde

Claudiu

Acum 9 luni

Nu va ganditi ca as fi impotriva sau carcotas din nastere. Incerc doar sa va reamintesc fapte si cifre 17 ianuarie 2022: Se semnează contractul cu asocierea de firme Grupul CON-A și Dimex 2000 la valoarea de 34,72 milioane lei. 6 iulie 2023: Suplimentarea valorii contractului ca urmare a modificarilor stabilite prin dispozitiile de santier DS11, DS12 , DS13 , DS14, DS15 si DS16. Noua valoare 47.12 milioane lei. 25 iulie 2023: Se extinde durata de execuţie a lucrărilor din cadrul Contractului nr. 4/17.01.2022 de la 16 luni si 15 zile la 19 luni (din care 17 luni pentru finalizarea lucrarilor si 2 luni pentru organizarea receptiei la terminarea lucrarilor) Asadar, au fost nevoie de vreo 9.5-10 milioane de euro si o infinitate de timp ca sa se indrepte malul Cibinului (care, in multe zone deja era drept) si sa se faca o pista "de agrement", umbla vorba. Normal, pentru Con-A Sibiu si Dimex 2000 din Bistrita precis a meritat. Pentru Sibiu si sibieni ? Cu atat mai mult ! Nu multe orase din tara asta se pot lauda cu 3 kilometri de zona de agrement pe care s-au cheltuit 10 milioane de euro (adica, pret de autostrada, pe kilometru !!!) sau "fabrica de cultura" cumparata la "licitatie" cu 5-6 milioane. Ca asa este normal in Sibiul asta cu obraz subtire. Pana la urma ce mai inseamna 10-15 milioane de euro pe caldura asta ?
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Sz

Acum 9 luni

Da mai mereti drecu ca la orice aveti ceva de comentat , meritati sa traiti in vaslui sau teleorman

Raspunde

VICTOR

Acum 8 luni

Pista de biciclete arata foarte bine,dar am vazut oameni care mergeau pe pista cu motoreta? Primaria trebuie sa faca investitiie pentru:1. reparatia celor doua strazi Malului si Raului care marginesc sibiul inclusiv a trotuarelor si sa amenajeze parcari auto acolo unde este posibil 2.plantarea de pomi pe malui Cibinului partea dinspre str.Raului acolo unde este posibil.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus