602 persoane au răspuns chestionarului lansat de Turnul Sfatului în urmă cu aproximativ o săptămână. Întrebările au fost adresate elevilor din ani terminali și către toate persoanele implicate în procesul de educație: părinți, cadre didactice, directori, inspectori școlari. Scopul a fost acela de a găsi propuneri rezonabile privind modul în care se pot vizualiza lucrările scrise ale candidaților la probele din cadrul examenelor naționale, respectiv Evaluare Națională și Bacalaureat.
Cei mai mulți, 43.5% (262 de persoane) dintre respondenți sunt părinți de elevi în clasa a VIII-a, 21,3% (128 de persoane) sunt cadre didactice, 14,1% (85 de persoane) sunt părinți de elevi în clasa a XII-a. De asemenea, 11% (66) dintre respondenți sunt absolvenți de clasa a VIII-a, 9% (54) sunt absolvenți de clasa a XII-a, 0,8% (5) sunt directori de școli și doar 0,3% (2) sunt inspectori școlari.
97% dintre cei care au completat acest chestionar, adică 582 de persoane, consideră că vizualizarea lucrărilor scrise ar trebui să fie făcută înainte de contestații.

În procent la fel de mare, 97,8%, ceea ce înseamnă 582 de persoane, consideră că vizualizarea lucrărilor scrise ar trebui să fie însoțită de vizualizarea punctajelor acordate pentru fiecare întrebare din subiect (anonimizate în privința evaluatorilor).
Totodată, 93%, ceea ce înseamnă 560 de persoane, consideră că vizualizarea lucrărilor scrise și a punctajelor acordate ar trebui să fie posibilă de acasă - cu elemente de siguranță (cum ar fi codul atribuit și CNP candidat, verificare în doi pași cu telefonul/adresa de e-mail), în timp ce 85,5%, adică 511 de persoane, sunt de părere că ar fi mai simplă marcarea imediată a lucrării scrise ca și contestată de către candidat.

La finalul chestionarului cei care au răspuns au avut posibilitatea de a lăsa observații în plus pe subiect. Astfel, 121 de persoane și-au spus punctul de vedere. În continuare puteți citi o parte dintre aceste comentarii.

„Mi s-ar părea ok să pot depune contestația direct online, dar nu doar printr-o simpla bifate, cum se sugerează în ultima întrebare, ci să fie formulată clar, pe un tipizat standard, cererea de contestație să fie transmisă la o adresă de mail și să se primească o confirmare de înregistrare a cererii. Dacă ar fi o simplă bifă, ar putea fi accesată și din eroare și ar supraaglomera corectorul - cred că un caracter oficial, care să necesite câteva câmpuri de completare i-ar încuraja pe cei care sunt realmente nemulțumiți de punctaj să depună o contestație, astfel încât evaluatorii sa poată da un răspuns într-un termen definit pe calendarul de admitere”, scrie un respondent.
„Ar fi oportun să adăugați la prima întrebare încă o variantă de răspuns, de exemplu pentru elevii sau părinții elevilor care urmează să susțină un examen de evaluare națională sau Bacalaureat. Eu sunt părintele unui copil care vă susține bacalaureatul peste trei ani. Nu m-am încadrat în niciuna dintre variantele de răspuns ale primei întrebări. Am bifat părinte absolvent clasa a VIII-a 2023-2024, doar pentru a putea răspunde la acest chestionar. Iar subiectul ne privește pe toți cei care, în viitor, avem nevoie de o schimbare. Mulțumesc și succes!”
„E absurd să vizualizezi lucrările după contestații și nu înainte, plus că e absurd să nu știi punctajul acordat de profesori pe fiecare subiect înainte de a face contestații. În momentul de față, contestațiile se fac pe bâjbâite, fără să știm exact ce să contestăm, ca urmare notele micșorate la unii copii. Se cere transparență față de tot ceea ce înseamnă corectarea lucrărilor.”
„Consider că este tardiv și inutil să poți vizualiza lucrarea copilului, după ce totul este încheiat și stabilit, fără a mai putea contesta ceva.”
„Consider că este timpul unor schimbări majore în sistemul de învățământ, care actualmente este păgubos atât pentru elevi, cât și pentru cadrele didactice. Se dorește transparență, dar tocmai ea lipsește cu desăvârșire.”
„Să se facă o informare și despre cum rezolvă această situație alte țări. Dacă există contestații, care este procedura și ce elemente de siguranță se aplică.”
„Am un mare semn de întrebare legat de corectitudinea recorectării lucrărilor la contestații. Am trecut și noi prin această experiență anul acesta cu contestație la limba și literatura română și am obținut o diminuare a notei cu 25 de sutimi. Mi se par aberante rezultatele unor lucrări care au acumulat la punctajul final al notei chiar și 4 puncte și altui candidat îi spulberi toate așteptările pentru câteva sutimi. Doamna ministru a învățământului ar trebui să ia măsuri concrete de transparentizare, corectitudine și personal calificat (nu erori umane) în tot sistemul de învățământ dacă dorește să aibă rezultate favorabile și elevi cu cât mai multă promovabilitate. Reevaluați programa școlară, este înțesată și inutilă. Hai să facem totuși cartea care se făcea odată, altfel nu putem avea pretenții nici de la elevi.”
„Vizualizarea lucrărilor ar trebui făcută instituționalizat, la școala unde s-a susținut evaluarea sau la inspectoratul scolar. Ulterior, se poate lua decizia unei contestații, doar dacă se consideră că a existat o eroare de corectare. Astfel, se poate evita scăderea notei sau chiar luarea deciziei de a nu contesta, acestea fiind dezirabile pentru toți cei implicați (elev, părinte, profesori evaluatori).
De ce poate conta
Vă reamintim că unul dintre directorii care au reacționat pe acest subiect și a arătat cât de importantă este vizualizarea lucrărilor înainte de contestații a fost prof. Gabriel Negrea, directorul Colegiului Național „Gheorghe Lazăr” din Sibiu. Acesta se gândește să schimbe metodologia de organizare a examenului de admitere în clasa a V-a de la colegiul pe care îl conduce și să permită vizualizarea lucrărilor cu borderourile de evaluare, înainte de contestații și chiar online.
„Ar trebui permisă pentru examenele naționale vizualizarea punctajelor acordate la evaluare pe fiecare cerință din subiect – pentru că vizualizarea lucrării nu are rost. Nu este scris nimic pe lucrare, nu are cum să-și dea seama absolventul unde a fost depunctat, ce anume a greșit. În acest moment sunt toate disponibile electronic – lucrările scanate și borderourile de evaluare – realmente nu văd nicio problemă să vadă lucrarea în paralel cu punctajele acordate pe fiecare cerință a subiectelor (anonimizate în privința evaluatorilor). Dacă s-ar întâmpla asta, în primul rând ar crește încrederea în calitatea și transparența evaluării, în al doilea rând ar reduce numărul de contestații fără rost și în al treilea rând ar ajuta absolvenții să înțeleagă mai bine ce probleme au avut în procesul de pregătire (adică să obțină feedbackul necesar – o idee esențială în tot ceea ce înseamnă evaluare în pedagogie)”, a declarat acesta pentru Turnul Sfatului.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: vizualizare lucrari examene na , chestionar ts , contestatii , Colegiul Gheorghe Lazăr , Gabriel Negrea ,
Vizualizari: 2584


Ultimele comentarii
Acum 2 ore
Ioan
Acum 4 ore
Pol-Pot
Acum 4 ore
Economisesti, mostenesti i ai rabdare si respect
Acum 5 ore
Romgleza
Acum 5 ore
Manivela