Elevii de clasa a VIII-a au susținut luni, 23 iunie, proba scrisă la Limba și literatura română, în cadrul Evaluării Naționale. Mai jos, cu ajutorul unui profesor de limba română dintr-o școală sibiană, vă prezentăm sugestii de rezolvare a subiectelor de la examen.
La primul subiect, elevii au avut două texte-suport: primul, „Toate pânzele sus!” de Radu Tudoran, iar al doilea, „Spre Polul Sud” de Emil Racoviță. Pe baza acestor texte, au trebuit să rezolve mai multe cerințe. La cel de-al doilea subiect, au redactat o compunere de minimum 150 de cuvinte, în care trebuiau să prezinte o întâmplare dintr-o excursie.
„Au fost subiecte accesibile, foarte ușoare. Dacă s-au pregătit, pot obține nota 8 fără probleme. Singura situație care le-ar fi putut pune dificultăți de atenție ar putea fi dativul de la «ofițerilor»”, a spus profesorul de limba română.
Subiectul I = 70 de puncte
A = lectură și literatură (38 de puncte)
B = gramatică (32 de puncte)
Subiectul I A
1. Doi termeni care denumesc localități prin care a trecut Ieremia sunt: Salonic, Pireu.
2. b (dulgher)
3. c (nouăsprezece persoane)
4. c (microscopul)
5. Fals, Fals, Adevărat, Adevărat, Fals, Adevărat
6. O trăsătură a personajului IEREMIA, identificată în fragmen¬tul dat, este simplitatea, așa cum reiese din secvența: „purta un fel de cioareci zdrențuiți (...) dar în sus avea o haină de marinar". Mijlocul de caracterizare este indirect, trăsătura fiind dedusă din vestimentația personajului.
Alt exemplu: Anton Lupan este bănuitor. (secvența: „La aceste vorbe, Anton Lupan îl privi mai iscoditor”).
7. Un element de conținut comun celor două texte date este reprezentat de dorința de explorare / cunoaștere. În textul 1, Anton Lupan intră în vorbă cu Ieremia pentru a-l iscodi și pentru a afla dacă se poate baza pe acesta în călătoriile sale pe mare, bucurându-se de calitățile pe care le descoperă „se cuvenea să nu-l mai scape din mâini, altul pe măsura lui fiind greu de găsit”. În textul 2, exploratorii de pe „Belgica” au ca scop dorința de a descoperi ținuturile antartice „ca să aducem tot felul de observații pe timp de cel puțin un an de zile”.
(puteau fi valorificate și alte secvențe / alte elemente comune).
8. Exprimarea opiniei presupune răspunsul la întrebare, utilizarea unui conector specific (de exemplu: Cred că .... / Consider că ... / Sunt de părere că .... / În opinia mea, .....). Apoi, elevii trebuie să justifice punctul de vedere prin raportare la textul indicat (trebuie să valorifice secvențe din text care motivează opinia). Nu sunt necesari conectori precum în primul rând, în al doilea rând, în concluzie.
9. Textul-suport, „Toate pânzele sus” de Radu Tudoran poate fi asociat cu diferite texte studiate la clasă sau citite ca lectură suplimentară. Valoarea care definește cele două texte: educația / prețuirea călătoriei / cunoașterea prin călătorie etc. De exemplu:
Texte studiate la clasă:
Ion Creangă, Amintiri din copilărie;
Lectură suplimentară: Constantin Chiriță, Cireșarii; Ioana Pârvulescu, Inocenții, Veronica D. Niculescu, O vară cu Isidor, Adina Popescu, Povestiri de pe Calea Moșilor etc.
Subiectul I B
Exercițiul 1 vizează identificarea unor aspecte de fonetică (sunete, vocale / semivocale / consoane / corespondența literă-sunet).
Răspuns corect: a.
Exercițiile 2, 3 și 4 vizează noțiuni de vocabular învățate.
Răspuns ex. 2: c.
Răspuns ex. 2: d.
Răspuns ex. 2: c.
Exercițiul 5 urmărește să verifice noțiuni de gramatică, morfologie (verb, substantiv, pronume, numeral, adjectiv, articol, adverb, prepoziție, conjuncție, interjecție).
Substantive sunt: cârmă = acuzativ, cabine / locuința = nominativ, ofițerilor = dativ, marinarilor / a mecanicilor = genitiv
Exercițiul 6 verifică noțiuni de gramatică, sintaxa propoziției (funcții sintactice: subiect, predicat / nume predicativ, atribut, complement, circumstanțial).
El este în clasă. (a fi = valoare predicativă)
Nu a fost greu subiectul la română. (greu = nume predicativ)
Exercițiul 7 urmărește înțelegerea noțiunilor de sintaxa frazei. Astfel, trebuie ca elevii să fie foarte atenți la la sublinierea predicatelor și identificarea corectă a tipurilor de subordonate din fraza dată.)
1 – „fiecare specialist avea o mică bibliotecă trebuitoare studiilor sale” = principală
2 – (și), afară de acestea, aveam o colecție de opere literare în multe limbi” = principală
3 – „ce era menită a ne distra în momentele de osteneală și de urât” = atributivă
Exercițiul 8 verifică scrierea corectă. Elevilor li se solicită să aleagă varianta corectă: deodată, înnorat, cenușii, s-a, aruncându-și, plajei.
Subiectul al II-lea (20 de puncte)
Textul narativ presupune respectarea momentelor subiectului: expozițiune, intrigă, desfășuarea acțiunii, punct culminant și deznodământ.
Respectarea secvențelor indicate este obligatorie.
Rămân doar exprimarea, ortografia și punctuația - criterii de departajare la notele peste 9.
Conform calendarului, pe 25 iunie este programată proba la Matematică, iar pe 27 iunie cea la Limba și literatura maternă. Rezultatele înaintea contestațiilor se vor afișa pe 3 iulie, urmând ca elevii să afle notele finale pe 10 iulie. În județul Sibiu 3.331 de absolvenți ai clasei a VIII-a s-au înscris pentru a susține examenul de Evaluare Națională.
Citește și: Peste 3.300 de elevi susțin Evaluarea Națională în județul Sibiu, începând de luni
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: sibiecte rezolvate evaluare na , profesor romana , evaluare nationala 2025 , Limba Română , toate panzele sus
Vizualizari: 15252
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
HBomb
Acum 1 oră
Eruditian Slobozan Baroreu
Acum 1 oră
Marius
Acum 1 oră
HBomb
Acum 1 oră
HBomb