6,34% e procentul de realizare al tronsoanelor 2 și 3 din autostrada Sibiu – Pitești, cele în care mai stă practic deschiderea drumului care va face legătura între Transilvania și Oltenia. Peste 1200 de muncitori și 200 de utilaje lucrează acum pe autostrada Sibiu – Pitești.
În total, sunt în lucru pe cele trei tronsoane, 78,56 de kilometri, iar costul total al acestora trece de 2,2 miliarde de euro fătă TVA, conform datelor oficiale.
Cel mai aproape de finalizare este tronsonul 4, porțiunea dintre Tigveni și Curtea de Argeș a ajuns la un procent de execuție de 75,85%, iar termenul de finalizare este anul 2027. Costul lucrărilor executate aici de Porr Construct SRL este de 1,67 de miliarde de lei fără TVA.
La tronsonul 2, dintre Boița și Cornetu, lucrările sunt executate de către Asocierea Mapa Insaat ve Tikaret, iar stadiul fizic al lucrărilor este de 6,34% pe cei 31,33 de kilometri. Stadiul financiar este de 9,55%, iar data terminării lucrărilor este, conform contractului, anul 2028. Valoarea proiectului este de 4,25 de miliarde de lei fără TVA.
Pe tronsonul 3, executat de asocierea Webuild – Tancard, procentul de execuție este tot de 6,34%, iar stadiul decontărilor financiare este de 9,12%, conform datelor CNAIR, la zi.
Data finalizării lucrărilor de aici este anul 2027, iar costul total este de 5,32 de miliarde de lei fără TVA. Pe tronsonul 2 sunt de executat 31,33 de kilometri de autostradă, ia rpe tronsonul 3 sunt alți 37,3 kilometri.
Pro Infrastructură: termenul fixate pentru deschidere - 2028, imposibil de atins. Poate 2030
Directorul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol, dădea recent ca termen de finalizare a lucrărilor decembrie 2028.
”Ar trebui să circulăm doar pe autostradă, pe tot ce înseamnă Cluj – București – Constanța, începând cu 2028„, spunea Cristian Pistol.
El spune că turcii de la Mapa – Cengiz vor recupera timpul pierdut până acum pe tronsonul Boița – Cornetu, cel mai dificil al autostrăzii.
”Între Mănăstirea Cornet de pe valea Oltului și Tigveni lucrează compania Webuild. Pe lângă operațiunile curente, firma italiană pregătește puțul de lansare pentru utilajele care vor săpa cel mai mare tunel de pe autostradă, lung de 1,7 kilometri. (...) Dacă vorbim de secțiunile montane, secțiunile 2 si 3, acestea sunt în execuție, în momentul de față. Eu îmi doresc ca ele să fie finalizate, așa cum avem în prevederile contractelor, în anul 2028”, explica la începutul lunii august, directorul CNAIR, Cristian Pistol.
Pe de altă parte, Ionuț Ciurea, președintele Asociației Pro Infrastructura, susține că acest termen nu va putea fi atins.
Pe lotul 4, lucrările care include tunelul (de 1,35 km) cu deja celebrele galerii gemene, Daniela și Alina, sunt avansate și vor fi gata cel târziu în 2027, conform termenului contractual. Ar putea fi gata chiar mai repede, în toamna anului viitor, estimează asociația Pro Infrastructură.
”Pe cele mai lungi și mai scumpe secțiuni, 2 și 3, lucrările sunt însă în prezent la sub 7% . Dificultățile tehnice dublate de problemele birocratice fac ca termenele fixate pentru deschidere - 2028, să fie imposibil de atins”, spune Ionuț Ciurea pentru Europa Liberă.
Chiar și într-un scenariu relativ optimist, autostrada tot nu va deveni circulabilă în întregime mai repede de 2030, adaugă Ciurea.
„Pe de o parte, este vorba despre mobilizarea care lasă foarte mult de dorit, în al doilea rând este partea de birocrație care este rezolvată mult mai facil de către firmele care au experiență în România”, spune el.
Stadiul lotului 2 este sub așteptări, spune Ionuț Ciurea. Președintele Pro Infrastructură speră, însă, că, în momentul în care va începe săparea efectivă a tunelurilor, lucrurile se vor mișca mai alert – dar chiar și așa, nici 2028, nici 2029 nu sunt termene realiste de finalizare, afirmă el.
Stadiul lucrărilor și al mobilizării pe A1 Sibiu - Pitești (122 km)
Secțiunea 2 Boița - Cornetu (31,33 km) – stadiu fizic: 6,34%; stadiu financiar: 9,55%
valoare lucrări - peste 850 milioane de euro (4,25 miliarde de lei)*; începerea lucrărilor (proiectare) - iulie 2022; termen finalizare - 2028; mobilizare pe șantier - 260 de muncitori, 70 de utilaje; antreprenor - asocierea Mapa - Cengiz;
Secțiunea 3 Cornetu – Tigveni (37,40 km) – stadiu fizic: 6,34%; stadiu financiar: 9,12%
valoare lucrări- 1,06 miliarde (mld) de euro (5,3 miliarde de lei); începerea lucrărilor (proiectare) - februarie 2023; termen deschidere - 2028; mobilizare - 1.200 muncitori, 250 utilaje;
Secțiunea 4 Tigveni - Curtea de Argeș (9,86 km) – stadiu fizic: 75,85%, stadiu financiar: 67,43%
valoare lucrări - 330 milioane de euro (1,67 miliarde de lei); începerea lucrărilor - martie 2022; termen deschidere - 2027; mobilizare - 600 muncitori, 200 utilaje:
Secțiunea 1 Sibiu - Boița(13.2 km), realizată de PORR Construct, a fost deschisă în decembrie 2022.
Secțiunea 5 Curtea de Argeș - Pitești(30.3 km), realizată de Webuild, a fost deschisă în două etape, decembrie 2024 și iunie 2025.
Sursă: CNAIR
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: cati bani costa autostrada , cand se circula pe autostrada , cand e gata autostrada sibiu p , cat costa autostrada , autostrada Sibiu pitesti
Vizualizari: 3072
Ultimele comentarii
Acum 4 ore
Asdfasdf
Acum 4 ore
Cartea face bine!
Acum 4 ore
Miruna
Acum 6 ore
Sibian
Acum 6 ore
@Kokos ,Maria Deacu