Noul sistem inteligent de trafic, explicat pe înțelesul tuturor: Giratorii semaforizate, peste o sută de semafoare noi și mai mult de 170 de senzori

Firma angajată de Primăria Sibiu a început de curând montarea primelor semafoare și a rețelei care va forma sistemul inteligent de management al traficului. Noul sistem va începe să funcționeze din prima parte a anului viitor și va acoperi axa principală de traversare a Sibiului, de la intrarea dinspre Șelimbăr până în Piața Unirii, strada Andrei Șaguna, Șoseaua Alba Iulia până la ieșirea spre comuna Cristian. Concret, vor fi montate peste o sută de semafoare noi, la care se adaugă cele existente, plus mai mult de 170 de senzori wireless.

Cum funcționează

Noul sistem va monitoriza constant traficul pe Bulevardul Vasile Milea – Piața Unirii – Șaguna – Șoseaua Alba Iulia și va prioritiza autobuzele Tursib, salvările, mașinile SMURD, pompierii și Poliția. Practic, senzorii vor ști prin GPS când se apropie autobuzul de o intersecție și îi va ”aprinde” semaforul pe culoarea verde pentru a putea circula neîntrerupt, blocând totodată străzile laterale sau restul mașinilor care se apropie de giratoriu.

În perioada următoare în toate intersecțiile de pe traseu se vor monta senzori wireless care sunt alimentați independent și au garanție opt ani, toate datele colectate urmând a merge într-un centru de comandă. Tot sistemul este proiectat să fie independent, inclusiv dacă apare o pană de curent, sau cade vreo conexiune la internet, fie prin fibră optică, fie GSM.

Model de centru de comandă din Hamburg, similar cu cel care va exista în Sibiu (Foto: Swarco.com)

Caz concret

Pentru a explica cât mai clar, pe înțelesul tuturor, am ales ca studiu de caz sensul giratoriu de la intersecția Căii Dumbrăvii cu Vasile Milea și Piața Unirii, virajul spre și dinspre inclusiv blocul ”plombă”. Date fiind valorile de trafic ridicate și marcajele rutiere ușor ambigue (virajul dreapta pe Calea Dumbrăvii care se transformă în parcare la șaormerie), zona este una problematică pentru participanții la trafic. În orele de vârf, dimineața între 07:30 și 09:00, zona se transformă într-un blocaj rutier.

Foto: Google Maps/Editare Turnul Sfatului

În prezent se lucrează la refacerea carosabilului pe Calea Dumbrăvii, iar trecerea de pietoni va fi mutată la o distanță cu zeci de metri mai îndepărtată de sensul giratoriu. Asta înseamnă că atât pe Calea Dumbrăvii, cât și pe Milea, după trecerile de pietoni vor exista ”buzunare” de acumulare a traficului, monitorizate de senzori. Senzorii vor fi pe fiecare bandă de circulație, atât la intrare cât și la ieșire din giratoriu, dar și lângă trecerile de pietoni. Astfel, monitorizând exact câte mașini intră în giratoriu și câte ies, sistemul va comuta semafoarele pe culoarea verde pentru a preveni blocajele. Mai ușor de înțeles, va fi ca și cum un polițist de la rutieră va supraveghea intersecția și va acorda prioritate, fiind în legătură permanentă cu colegi de-ai lui din alte intersecții pe traseu.

Foto: Google Maps/Editare Turnul Sfatului

Dacă un șofer vine pe Milea spre Șaguna, el va vedea, după trecerea de pietoni din dreptul băncii Patria, două semafoare sus, plus unul în giratoriu. Ele sunt legate și îi vor dicta șoferului când poate să traverseze intersecția, în funcție de direcția de deplasare. Există posibilitatea ca de pe prima bandă, un autobuz spre exemplu, să aibă verde și să circule înainte, spre Șaguna, iar cel care virează stânga să aibă roșu.

Șoferii care vin dinspre hotelul Ramada, foarte probabil vor avea trei benzi de circulație, una pentru viraj la stânga pe sub blocul ”plombă”, una pentru mers înainte spre Milea și una la dreapta pe Calea Dumbrăvii. Toate semaforizate în funcție de cât de mari sunt valorile de trafic în toate direcțiile.

Autobuzul, sau orice autovehicul care are verde, nu va rămâne blocat în giratoriu pentru că sistemul nu va permite aglomerarea girației. Sistemul va știi constant unde pe traseu are spații libere și câte mașini intră în traseul monitorizat, astfel evitând apariția blocajelor.

Eliminarea situațiilor neprevăzute

În același sens giratoriu descris mai sus, șoferii care vin dinspre Poliție nu vor mai putea face direct dreapta, ci doar dacă le permite sistemul, tocmai pentru a prioritiza autobuzele și a evita blocarea intersecției. Ei vor avea semafor nou.

O altă situție care poate fi considerată neprevăzută, din punct de vedere al sistemului digital de trafic, este atunci când un pieton traversează o intersecție nesemaforizată. Sistemul știe câte mașini circulă în coloană și cu ce viteză, în cât timp ajung în intersecție și câte alte mașini mai sunt în intersecție. Un pieton neprevăzut poate opri un șir de zeci de mașini doar punând piciorul pe trecere. După introducerea sistemului, toate semafoarele (peste 100) vor fi cu buton și pietonii vor primi verde doar când sistemul decide că poate insera în circuit pietonul pentru traversarea străzii.

Teoretic există riscul ca șoferii care vin pe străzi secundare, precum Luptei sau Vasile Aaron, dar și Morilor sau Calea Turnișorului, să stea în coloană până ajung în raza sistemului și sunt preluați pentru prioritizare.

O intersecție care va beneficia foarte mult pe urma noului sistem este Morilor – Șoseaua Alba Iulia, unde cei care vin de pe Morilor stau uneori în coloane lungi de sute de metri pentru a acorda prioritate restului participanților la trafic.

Modele în Florența și Hamburg

Lucrările și întregul sistem descris mai sus revin Asocierii Swarco Traffic Romania & Global Tech Xper, valoarea acestuia fiind de 5,2 milioane de lei, fonduri obținute de Primăria Sibiu din PNRR. Ordinul de începere a lucrărilor a fost emis în 12 mai 2025, termenul de finalizarea a achizițiilor și lucrărilor fiind de 10 luni. Important de precizat este că sistemul care urmează să fie implementat în Sibiu a fost deja pus în funcțiune și dă rezultate pe anumite sectoare de drum din Florența și Hamburg, dar și în Timișoara și Cluj-Napoca.

Aceasta este prima fază a proiectului, ea beneficiind de fonduri prin PNRR. Ulterior, intenția municipalității sibiene este să să extindă sistemul și pe alte străzi principale din Sibiu, cum ar fi Calea Dumbrăvii, Bulevardul Corneliu Coposu sau Bâlea.

Un prim efect al sistemului ar trebui să fie îmbunătățirea timpilor pentru autobuzele Tursib. Un al doilea efect, secundar și nedeclarat oficial, ar putea împingerea populației spre decizia de a folosi mai mult transportul în comun, în detrimentul mașinii personale.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Stefan Dobre

de Stefan Dobre

Administrație
Telefon:
0724 605 815

Comentarii

32 comentarii

Q

Acum 3 zile

Giratoriile cu semafor sunt inventate de securistul de la Tractorul Brașov, Scripcaru, primarul din Orașul Stalin. Giratoriul cu semafor e ca autostrada din Bulgaria cu trecere de pietoni pe zebră. Dar uite că și în Sibiu ******** și Consiliul local au capacitatea de a megherniza orașul, în încercarea disperată de a-l ne-occidentaliza. Vorba aia, democrație originală.

Raspunde

Cetatean

Acum 2 zile

ce gandire de extremist in**ct
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Q

Acum 2 zile

Vezi, cetățene, că ai greșit locul unde să faci comentariul. Nu e nimic extremist în comentariul meu. E cunoscut public că Scripcaru a fost securistul de la Tractorul Brașov, la fel cum e cunoscut că Aurora Fodor a fost turnătoare la Libertatea, sau că Boc a fost mare gadină UTC comunistă și a scris articole de pupat în fund pe Ceaușescu. Dacă e o infecție undeva, de la ăștia se trage, nu de la oamenii care știu și spun adevărul. Cred că nici îndemurile lui Petre Țuțea cu: "Români, la arme!" nu ar putea să fie catalogate ca extremiste, în contextul în care armele la care se referă sunt de natură rațională și sunt folosite pentru a elibera poporul român de comuniștii impuși aici ca lideri de bolșevicii ruși și securitatea KGB istă, CIA istă și evident antiromânească.
Raspunde

Un român

Acum 3 zile

Asocierea asta de cuvinte din articol "Primăria Sibiu" și "sistem inteligent" este așa de nepotrivită. Asocierea primăriei cu un sistem de "jaf, tun, țeapă, hoțeală, parandărăt, tâlhărie" era mult mai potrivită, având în vedere ce se întâmplă la Sibiu de când au fost puși sașii ăștia ticăloși la butoane.
Raspunde

Aci Duțu

Acum 3 zile

Stăi la oltenița, că n-ai probleme de-astea
Raspunde

Ardelean

Acum 2 zile

A vrut să facă sasul ceva bun, dar nu și-a dat seama că "sistem inteligent" nu se pupă cu românul. Pur și simplu nu se potrivesc.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Notar Anonymus

Acum 2 zile

@nooo,hauuu,hauuuu,ardelean rapid si 'ntelept..Drum bun spre alte zari,hai curaj.Nu va meritam,vezi baron@klaus omniprezentu' si primaria saxona.
Raspunde

Ardelean

Acum 2 zile

Notare.... piața mare, mulțumește-i lui Sami și pupăi piciorușele ????
Raspunde

Notar Anonymus

Acum 2 zile

Nene Hermanburger mai nou,Bastusstadtt-nu mai pupati voi iobagi medievali decat oarece lichele straine de neamul nostru, aservite si platite regeste de saxonerie...V-am 'pupat' in 1918 cu un sut in dos,cred ca iti amintesti!Parca si Huet a luat ceva cizme de la Mihai Viteazul???En fin-au ramas doar cosmeliile care va cad ca biserica papistasa e zgarcita , turnul spart a fost maculat de ovine,etc,etc.Asa ca,Mehmet, german adevarat, te asteapta in vaterland pe SchillerStrasse..Si...'pupăai' se scrie cu o cratima,mai exegetule lingvist...
Raspunde

Ardelean

Acum 1 zi

...ai executat notare? Nu uita, privirea în jos spre piciorușele lui Sami :-))). Se vede că ai trecut Carpații, ai atitudine de creștin crescut în pașalâc turcesc. Ești complexat rău. Vai ce-mi place că statuia aia în piața mare, îți strică bunăstarea și îți reamintește de complexele tale :-))).
Raspunde

PLIlea Franaru

Acum 3 zile

Oare ce earba au fumat cei care au aprobat asemenea tampenie ? Pai, ori e giratoriu, ori e intersectie normala semaforizata ! E suficient sa modifice timpii de ateptare la semafoarele trecerilor de pietoni functie de ora si treaba-i rezolvata ! Si cum determinam cine forteaza intrarea in giratoriu pe culoarea galben>rosu ? La cat de aglomerat e centru @7.40-8.20 in timpul scolii orice ai face tot se BLOCHEAZA intregul trafic ! Alti bani sifonati , nimic altceva ! Si nu uitati: URMEAZA CAMERELE CU RECUNOASTERE FACIALA + IDENTITATEA DIGITALA ! Orwell ? copil de mingi :)
Raspunde

Mesterul dupe net

Acum 3 zile

No,nici un comentariu,nimic? Mult de citit ,greu de inteles :) Bravo! Sper sa functioneze cat mai bune! Era nevoie. Mai ales dimineata intre 7:30 si 8:30 statea busurile pe Dumbravii de numa numa. Cu aceasta ocazie probabil o sa dispara si locurile de parcare de la shawormerie! Care de f multe ori ingreuneaza accesul pe Dumbravii. Haida!
Raspunde

Parcarea este după shaormerie

Acum 3 zile

La intrarea pe Calea Dumbrăvii parcarea este după shaormerie și "după trecere pietonii deci este ilegal să oprească sau să staționeze" în fața shaormeriei adică de fapt în fața trecerii de pietonii. Trebuie să puneți și foarte multe video camere care să înregistreze șoferii care intră în sensul giratoriu chiar dacă au roșu în caz de accident să puteți vedea cine avea verde. Iar a avea semafor în sensul giratoriu în interior e de noaptea minții.
Raspunde

Ron

Acum 3 zile

Tot astept un sistem inteligent care sa alinieze miile de guri de canal la nivelul asfaltului si sa astupe miile de gropi din asfalt!!! Sau asta daca nu i ...SMART...
Raspunde

Aurel Metrescu

Acum 3 zile

Nici după ce Pământul va ieși din Federație, va fi cucerit de klingonieni și va începe reconstrucția, nu vor fi aliniate gurile de canal la nivelul asfaltului pe teritoriul României!
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Aci Duțu

Acum 3 zile

Po' s-aștepți și stăi acolo
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Urma scapa TURMA

Acum 3 zile

Se pare ca orasul cit si imprejurimile sunt controlate de INTELIJENȚA marjineană ,asa ca noi cetațeni orașului nu prea avem ce face ! Iar uniunea saxona cu cea marjineana numai bine nu aduce pentru cetatenii de rând !
Raspunde

Un oier

Acum 2 zile

Vă e frică de ăștia din mărginime, care nu or jefuit județul cu rușii Turcanei și succesorii naziștilor din FDGR voi ca NSAu, și pe care i-ați înlăturat din orice decizii pentru că nu erau securiști? Foarte bine! Așa trebuie, să vă fie frică, dacă știți de că aveți motive!
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

PLIlea Franaru

Acum 3 zile

Aloo, presa libera ? Nu va place numele meu ? Hai sictir !
Raspunde

Georgica Orwelica

Acum 3 zile

Ceva camere cu recunoastere faciala ? Niste cititoare de placute de inmatriculare ? Urmeaza taxa de karbon ? o SIMPLA readapatare a timpilor de asteptare la semafoarele de la trecerile de pitonti in functie de cate masini trec printro simpla bariera optica IR/unitatea de timp era mai mult decat suficient. Cum facem diferenta intre cocalarii care forteaza intrarea in sensul giratoriu bazandu-se ca-i tine feru' ? Alooo gara ?
Raspunde

Deceneu

Acum 3 zile

Acum cativa ani am scapat de semafoare, acum le punem inapoi. Oricum, o sa fie haos acum.
Raspunde

Q

Acum 2 zile

"Fluidizarea" traficului cu giratorii și sensuri unice crește mult poluarea, pentru că mergi întruna pe un drum mai lung, o perioadă de timp asemănătoare cu cea în care ai fi mers pe drumul cel mai scurt cu intersecții semaforizate. Efectul psihologic e ok, omul simte că merge. Acum, cu semafoare la giratoriu, o să le fie luată oamenilor și senzația că merg repede/întruna.
Raspunde

VOX

Acum 2 zile

Giratoriul cu semafor este precum baba cu operatie de refacere a virginitatii...dar ma rog atat poate "inteligenta" primarie a Sibiului!!!!
Raspunde

Ori e giratoriu, ori e intersectie semaforizata !?

Acum 2 zile

daca cineva vine tare (60km/h) sa prinda verde, si giratoriul inca e aglomerat - ora de varf - posibil ca cei din giratoriu- masini/biciclisti - sa fie zburati cu fulgi cu tot!
Raspunde

Giratoriul fluidizeaza circulația

Acum 2 zile

Aglomerație pe Milea este doar în zilele școală când când Selimbarul și Cisnadia vor sa-si ducă copiii la școală 5 și 15 în rest nu este nici o agitație. Mai bine puneau un semafor pe Calea Dumbeavii coodonat cu cel de pietoni de pe Milea ( sa nu fie rosu simultan ) , numai ca săritul la un semafonu nu se compara cu 100 de semafoare plus ca se creaza adevărate brambureli nimeni nemastiind când se face rosu generând un haos total
Raspunde

Morilor

Acum 2 zile

Cei care vin de pe Morilor stau acolo de le vine rău din cauza sensului unic de pe Morilor. Dacă nu era sens unic, ca să facă parcări iute și fără cap, să ia bani, cei care ar fi intrat din giratoriu pe Morilor ar fi permis celor de pe Morilor să iese în giratoriu. Dar așa-i când combini Primăria Sibiu și inteligența, iese prost.
Raspunde

Unul

Acum 2 zile

Io cred că periodic cleptosecuriștii din fruntea orașelor primesc ordine de la cleptosecuriștii care-i controlează să mai facă ceva inutil ca să mai jefuiască clica lor niște bani publici. Acum ceva vreme scoteau semafoare și făceau giratorii și sensuri unice, acum pun semafoare. Parcări subterane și sensuri duble de circulație nu fac, că aia ar crește calitatea vieții oamenilor din Sibiu. Iar ei au și plăcerea de a chinui oamenii, ca niște torționari cu vocație ce sunt. Probabil că așa se simt și puternici, nu doar bogați, bala-i știe.
Raspunde

Altul

Acum 2 zile

Ce bă, ai adunat bani de tren să vii la Sibiu? Stăi bă în oltenița, în parcările subterane
Raspunde

Altul

Acum 2 zile

Io cred că putlerii și haurii te mint că te plătesc și băltești în mizerie
Raspunde

Unul

Acum 1 zi

Mă bucur să văd că tu crezi și în altceva decât în jaf, altule. Nu de alta, dar când îți furi până și numele cu care postezi, noțiunea de cleptosecurist bolșevic e perfect definită. Oricum, dacă te-au activat, înseamnă că fix aia faceți, ce am scris io.
Raspunde

Rambo

Acum 2 zile

Sa faca ceva cu semafoarele vieții de la piata Cibin. Este ireal sa ai verde 17 secunde si 90 rosu la orice ora din zi sau noapte într-o zona unde sunt pietoni din cand in cand, si aia la orele "de piata". Alo, primaria? Se aude? Paralizati tot traficul pentru 2 pensionare care se duc sa incerce telemeaua. Într-un oras NOR-MAL (pe vocea aluia... nu zic care), pe o astfel de artera principala a orasului ar fi invers: 17 secunde verde pt pietoni si 90 secunde verde pentru masini.
Raspunde

PLIlea Franaru

Acum 14 ore

Pai, sa luam exemplu de la englezi, au pe unii , cica le zice "Blade Runners" daca-mi amintesc bine... ceva cu ULEZ :D
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus