Firma angajată de Primăria Sibiu a început de curând montarea primelor semafoare și a rețelei care va forma sistemul inteligent de management al traficului. Noul sistem va începe să funcționeze din prima parte a anului viitor și va acoperi axa principală de traversare a Sibiului, de la intrarea dinspre Șelimbăr până în Piața Unirii, strada Andrei Șaguna, Șoseaua Alba Iulia până la ieșirea spre comuna Cristian. Concret, vor fi montate peste o sută de semafoare noi, la care se adaugă cele existente, plus mai mult de 170 de senzori wireless.
Cum funcționează
Noul sistem va monitoriza constant traficul pe Bulevardul Vasile Milea – Piața Unirii – Șaguna – Șoseaua Alba Iulia și va prioritiza autobuzele Tursib, salvările, mașinile SMURD, pompierii și Poliția. Practic, senzorii vor ști prin GPS când se apropie autobuzul de o intersecție și îi va ”aprinde” semaforul pe culoarea verde pentru a putea circula neîntrerupt, blocând totodată străzile laterale sau restul mașinilor care se apropie de giratoriu.
În perioada următoare în toate intersecțiile de pe traseu se vor monta senzori wireless care sunt alimentați independent și au garanție opt ani, toate datele colectate urmând a merge într-un centru de comandă. Tot sistemul este proiectat să fie independent, inclusiv dacă apare o pană de curent, sau cade vreo conexiune la internet, fie prin fibră optică, fie GSM.
Model de centru de comandă din Hamburg, similar cu cel care va exista în Sibiu (Foto: Swarco.com)
Caz concret
Pentru a explica cât mai clar, pe înțelesul tuturor, am ales ca studiu de caz sensul giratoriu de la intersecția Căii Dumbrăvii cu Vasile Milea și Piața Unirii, virajul spre și dinspre inclusiv blocul ”plombă”. Date fiind valorile de trafic ridicate și marcajele rutiere ușor ambigue (virajul dreapta pe Calea Dumbrăvii care se transformă în parcare la șaormerie), zona este una problematică pentru participanții la trafic. În orele de vârf, dimineața între 07:30 și 09:00, zona se transformă într-un blocaj rutier.
Foto: Google Maps/Editare Turnul Sfatului
În prezent se lucrează la refacerea carosabilului pe Calea Dumbrăvii, iar trecerea de pietoni va fi mutată la o distanță cu zeci de metri mai îndepărtată de sensul giratoriu. Asta înseamnă că atât pe Calea Dumbrăvii, cât și pe Milea, după trecerile de pietoni vor exista ”buzunare” de acumulare a traficului, monitorizate de senzori. Senzorii vor fi pe fiecare bandă de circulație, atât la intrare cât și la ieșire din giratoriu, dar și lângă trecerile de pietoni. Astfel, monitorizând exact câte mașini intră în giratoriu și câte ies, sistemul va comuta semafoarele pe culoarea verde pentru a preveni blocajele. Mai ușor de înțeles, va fi ca și cum un polițist de la rutieră va supraveghea intersecția și va acorda prioritate, fiind în legătură permanentă cu colegi de-ai lui din alte intersecții pe traseu.
Foto: Google Maps/Editare Turnul Sfatului
Dacă un șofer vine pe Milea spre Șaguna, el va vedea, după trecerea de pietoni din dreptul băncii Patria, două semafoare sus, plus unul în giratoriu. Ele sunt legate și îi vor dicta șoferului când poate să traverseze intersecția, în funcție de direcția de deplasare. Există posibilitatea ca de pe prima bandă, un autobuz spre exemplu, să aibă verde și să circule înainte, spre Șaguna, iar cel care virează stânga să aibă roșu.
Șoferii care vin dinspre hotelul Ramada, foarte probabil vor avea trei benzi de circulație, una pentru viraj la stânga pe sub blocul ”plombă”, una pentru mers înainte spre Milea și una la dreapta pe Calea Dumbrăvii. Toate semaforizate în funcție de cât de mari sunt valorile de trafic în toate direcțiile.
Autobuzul, sau orice autovehicul care are verde, nu va rămâne blocat în giratoriu pentru că sistemul nu va permite aglomerarea girației. Sistemul va știi constant unde pe traseu are spații libere și câte mașini intră în traseul monitorizat, astfel evitând apariția blocajelor.
Eliminarea situațiilor neprevăzute
În același sens giratoriu descris mai sus, șoferii care vin dinspre Poliție nu vor mai putea face direct dreapta, ci doar dacă le permite sistemul, tocmai pentru a prioritiza autobuzele și a evita blocarea intersecției. Ei vor avea semafor nou.
O altă situție care poate fi considerată neprevăzută, din punct de vedere al sistemului digital de trafic, este atunci când un pieton traversează o intersecție nesemaforizată. Sistemul știe câte mașini circulă în coloană și cu ce viteză, în cât timp ajung în intersecție și câte alte mașini mai sunt în intersecție. Un pieton neprevăzut poate opri un șir de zeci de mașini doar punând piciorul pe trecere. După introducerea sistemului, toate semafoarele (peste 100) vor fi cu buton și pietonii vor primi verde doar când sistemul decide că poate insera în circuit pietonul pentru traversarea străzii.
Teoretic există riscul ca șoferii care vin pe străzi secundare, precum Luptei sau Vasile Aaron, dar și Morilor sau Calea Turnișorului, să stea în coloană până ajung în raza sistemului și sunt preluați pentru prioritizare.
O intersecție care va beneficia foarte mult pe urma noului sistem este Morilor – Șoseaua Alba Iulia, unde cei care vin de pe Morilor stau uneori în coloane lungi de sute de metri pentru a acorda prioritate restului participanților la trafic.
Modele în Florența și Hamburg
Lucrările și întregul sistem descris mai sus revin Asocierii Swarco Traffic Romania & Global Tech Xper, valoarea acestuia fiind de 5,2 milioane de lei, fonduri obținute de Primăria Sibiu din PNRR. Ordinul de începere a lucrărilor a fost emis în 12 mai 2025, termenul de finalizarea a achizițiilor și lucrărilor fiind de 10 luni. Important de precizat este că sistemul care urmează să fie implementat în Sibiu a fost deja pus în funcțiune și dă rezultate pe anumite sectoare de drum din Florența și Hamburg, dar și în Timișoara și Cluj-Napoca.
Aceasta este prima fază a proiectului, ea beneficiind de fonduri prin PNRR. Ulterior, intenția municipalității sibiene este să să extindă sistemul și pe alte străzi principale din Sibiu, cum ar fi Calea Dumbrăvii, Bulevardul Corneliu Coposu sau Bâlea.
Un prim efect al sistemului ar trebui să fie îmbunătățirea timpilor pentru autobuzele Tursib. Un al doilea efect, secundar și nedeclarat oficial, ar putea împingerea populației spre decizia de a folosi mai mult transportul în comun, în detrimentul mașinii personale.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Vizualizari: 5828
Ultimele comentarii
Acum 9 ore
PLIlea Franaru
Acum 9 ore
Spayma trotinensis
Acum 9 ore
Nustiu
Acum 10 ore
@Regoizor secund
Acum 10 ore
Meea