Joi,
09.10.2025
Innorat
Acum
10°C

Ultimele zile de Sibiu Opera Festival. Lupeș: „Avem nevoie de o sală de concerte pentru a prezenta operele așa cum au fost scrise de compozitori”

Ultimele zile de Sibiu Opera Festival. Lupeș: „Avem nevoie de o sală de concerte pentru a prezenta operele așa cum au fost scrise de compozitori”

Festivalul de Operă din Sibiu atrage atenția prin colaborări internaționale de prestigiu și printr-un program care îmbină tradiția cu adaptările contemporane. Dar și prin lipsa unui spațiu potrivit pentru opere la Sibiu. Cea de a XXIV-a ediție a Sibiu Opera Festival se apropie de sfârșit, iar reprezentanții Filarmonicii din Sibiu au prezentat alături de artiști din Italia programul ultimelor zile.

Ieri, Centrul Cultural „Ion Besoiu” a găzduit Opera Maghiară Cluj, care s-a bucurat de succes cu reprezentația operei „La Traviata" de Giuseppe Verdi. De altfel, Opera Maghiară Cluj, condusă de Iuliu Szep, a primit premiul pentru „Cea mai bună stagiune lirică din țară” din partea Uniunii Criticilor, Redactorilor și Realizatorilor Muzicali din România. „Ne-am simțit bine la Sibiu. Faptul cum a reacționat publicul aseară la sfârșitul spectacolului cred că spune totul despre calitatea lui”, a spus Szep în cadrul unei conferințe organizate astăzi la Hotelul Împăratul Romanilor.

Un moment important al festivalului îl reprezintă prezența Teatrului Goldoni din Livorno, Italia, care a sosit cu două producții pentru a fi prezentate în zile consecutive. „Este o premieră prezența Teatrului Goldoni în Sibiu. E un efort extraordinar, implică orchestra, muzicieni, soliști, tehnicieni și regizori. Sunt două producții la o zi distanță, ceea ce înseamnă că în seara asta vom putea să ne bucurăm de adaptarea lui Peter Bruk pentru Tragedie de Carmen și, pe aceeași scenă, mâine, același teatru ne va prezenta o sală complet nouă, într-un nou decor - Cavalleria Rusticana”, a prezentat Lupeș.

Dirijorul Mario Menicagli a vorbit despre impresia „bună” pe care i-a lăsat-o Sibiul. „Suntem prima oară aici, am mai fost în Brașov, Craiova, Cluj. Colaborarea dintre Livorno și România este una strânsă, cu Opera din Cluj, cu legături care datează din anii '70-'80, având producții lirice alături de Lucia Stănescu. Teatrul din Livorno este dedicat compozitorului Pietro Mascagni”, a transmis Menicagli.

Dirijorul Mario Menicagli a studiat vioara și a cântat ca solist și concertmaistru în teatrele din Livorno, Pisa și Lucca. A dirijat peste 30 de opere în numeroase teatre naționale și internaționale, printre care Livorno, Lucca, Mantua, Pisa, Adria, Bari, Craiova, cluj, Hitakiushi, Orchestra Simfonică din Bari și Orchestra Simfonică din Sanremo, cu un accent special pe compozițiile lui Mascagni.

Acesta a vorbit despre adaptarea operei „Tragedie de Carmen”, necesară din cauza dimensiunilor relativ mici ale fosei de orchestră de la Sala Talia.

„Chiar acum, vorbind cu publicul sibian, este foarte bine că putem să prezentăm la Sibiu o operă, dar uite că și la Centrul Besoiu, și la Sala Thalia, chiar dacă avem fose necesare pieselor, sunt destul de mici. Orașul are nevoie la un moment dat de o sală care să aibă o fosă mai mare, pentru a prezenta operele așa cum au fost scrise de compozitori, fără a mai face adaptări orchestrale.

Ne aducem aminte că vinerea trecută, la Cluj, s-a lansat o nouă sală de concerte - Sala de concerte „Héritage” a Academiei de Muzică „Gheroghe Dima” din Cluj. Trebuie să spunem că în sfârșit, după anii 60-70, când în România s-a construit o sală de concerte, Studioul Radio, România își permită să facă a doua sală, la Cluj. Să sperăm că nu rămâne la distanța asta, de 80 de ani, pentru a construi săli de concerte și că modelul Clujului, adică această unicitate a Clujului de astăzi se va transforma în model, de ce nu, și pentru un oraș cultural cum este Sibiul”, a comentat directorul Filarmonicii din Sibiu.

În acest sens, s-a discutat despre actualitatea operei. „Opera este considerată un limbaj actual și contemporan, potrivit și pentru publicul tânăr. Muzica în Italia este considerată nu doar o meserie, ci un stil de viață și un patrimoniu mondial”, a declarat Nicola Fanucchi, regizorul lucrării „Cavalleria Rusticana”.

Sibiu Opera Festival, ediția a XXIV-a
27 septembrie - 11 octombrie 2025

7 octombrie 2025, ora 19.00, Sala Thalia: "LA TRAGEDIE DE CARMEN" de Peter Brook
Teatro Goldoni (Livorno, Italia)

8 octombrie 2025, ora 19.00, Sala Thalia: "CAVALLERIA RUSTICANA" de Pietro Mascagni
Teatro Goldoni (Livorno, Italia)

10 octombrie 2025, ora 19.00, Sala Thalia: "DON GIOVANNI" de Wolfgang Amadeus Mozart
Orchestra Filarmonicii de Stat Sibiu
Dirijor Georgios Balatsinos
Corul Operei din Parma (Italia)

11 octombrie 2025, ora 19.00, Centrul Cultural "Ion Besoiu": "SILVIA" de Emmerich Kálmán
Opera Națională Română Timișoara

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Ion Surdu

de Ion Surdu

Redactor

Comentarii

5 comentarii

Maria

Acum 1 zi

Mda, am fost joi la concert... Pe scena multe fețe noi. Ulterior am aflat - colaboratori (zilieri) din Bulgaria au luat locul multor angajati. In ansamblu, usor-usor orchestra se transforma in una de amatori. Nivelul artistic e in scadere. "Planurile" și imaginea managerului in creștere?!
Raspunde

Aci Duțu

Acum 1 zi

Preferai să nu se concentreze că fac niște leneși certați cu munca grevă. Bine că i-au rejectat
Raspunde

Virginia

Acum 1 zi

Interesant ca si am remarcat cele decrise. Managerul a concediat oameni calificati si nu reuseste sau nu vrea sa gaseasca inlocuitori competenti. In plus, unii dintre cei concediati au fost angajati la filarmonicile din Cluj si Bucuresti, deci asta le confirma valoarea profesionala. Da, si eu cred ca managerul,sustinut de Cimpean, PNL si sasi, distruge sistematic orchestra. Poate vrea sa oduca la faliment si apoi sa o privatizeze...
Raspunde

Horea

Acum 10 ore

Grea e limba romana…ai fi angajata ideala la filarmonicaca de stat sibiu
Raspunde

Adhit le Rolf

Acum 16 ore

Iaca! Are nevoie de sală dar nu mai are ORCHESTEĂ! Cel puțin jumătate sunt colaboratori. Cum ar fi să păstriezi 2 jucători în teren iar restul, la fiecare meci jucat să fie tot alții? Asta ține maxim în Liga a 3-a! Pentru o instituție cu pretenții mai mult decât locale ați greșit strategia Dottore! Părerea mea! Și ar vrea să mai dea afară și alții da' mno'. Nu găsești chiar de toate prin Nepal!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus