Lansat după o licitație pentru care Consiliul Județean Sibiu a primit o corecție financiară de jumătate de milion de euro din cauză că nu a fost aleasă cea mai avantajoasă ofertă, împotmolit după ce principala firmă angajată a intrat în insolvență, contractului de amenajare a două stații de compost și una de sortare, plus închiderea a cinci gropi de gunoi neconforme, i se va decide soarta în această săptămână. În valoare de 13 milioane de euro cu tot cu TVA, contractul ar trebui continuat, în opinia conducerii CJ Sibiu, cu o firmă care, în 2011, a avut 12 angajați și o cifră de afaceri de trei milioane de lei.
Conducerea Consiliului Județean Sibiu va propune aleșilor județeni să voteze pentru continuarea contractului cu asocierea Confort SA – Finara Consult SRL, asociere desemnată în februarie anul trecut să execute lucrările de proiectare și construire a două stații de sortare, una de compost și închiderea a cinci gropi de gunoi din județ. Cum SC Confort SA – liderul de asociere – a intrat anul trecut în insolvență, avansul lucrărilor era în octombrie de 6%, față de 50% cât era prevăzut în grafic. De atunci, mai nimic nu s-a mai lucrat.
La finele lui noiembrie anul trecut, actuala conducere a CJ Sibiu a cerut administratorului judiciar al SC Confort SA denunțarea contractului, în contextul blocajului apărut. ”La data de 12.12.2012, administratorul judiciar al SC Confort SA comunică faptul că nu apreciază oportună denunțarea contractului de lucrări și propune continuarea executării contractului prin modificarea Acordului de asociere între SC Confort SA – SC Finara SRL, prin care se schimbă liderul asocierii, inclusiv cotele de participare, în sensul că lider al asocierii devine SC Finara Consult SRL, cu o cotă de participare majoritară de 99,5%, iar SC Confort SA devine asociat cu o cotă de participare de 0,5%”, se arată într-o informare a conducerii CJ Sibiu.
Chestiunea ipotecii
La o lună după ce patronul Confort SA, Georgică Cornu, semna contractul de proiectare și execuție cu președintele CJ Sibiu din acea vreme, Martin Bottesch, Exim Bank înștiința că cei de la Confort SA au încheiat un contract de ipotecă mobiliară asupra creanțelor ce îi revin din execuția contractului de la Sibiu. În ”traducere”, acest lucru însemna că toate facturile emise de SC Confort SA trebuiau plătite în conturile deschise la Exim Bank. Situație cu care fosta conducere a CJ Sibiu a fost de acord.
Avantaje și dezavantaje
Potrivit Informării redactate de CJ Sibiu, în acest moment există două variante, fiecare cu avantaje și dezavantaje. Varianta rezilierii contractului are drept avantaje, în opinia conducerii CJ Sibiu, faptul că este o ”soluție legală”, fiind invocat un articol din Legea insolvenței. ”Riscul diminuat de promovare a unui litigiu de către Exim Bank”, ar fi al doilea avantaj. Mult mai numeroase sunt riscurile: instanța ar putea respinge acțiunea de reziliere a contractului, procesul de reziliere ar putea dura prea mult, iar finanțarea ar fi pierdută sau avansul acordat celor de la Confort SA (4,6 mil. de lei fără TVA) ar putea fi pierdut. Rezilierea contractului ar trebui urmată de o nouă licitație, ”care presupune o perioadă de timp prea mare ce poate atrage pierderea finanțării europene”, mai arată conducerea CJ. ”Contractarea unei noi societăți/asocieri nu exclude riscul intrării acesteia în insolvență”, mai este adăugat la dezavantaje/riscuri.
De cealaltă parte, mult mai avantajoasă este varianta continuării contractului tot cu asocierea Confort SA – Finara Consult SRL, susține conducerea CJ Sibiu, dar cu Finara lider de asociere. ”Demararea lucrărilor într-un timp scurt, care exclude pierderea finanțării” și ”păstrarea condițiilor contractuale din oferta tehnică și financiară” sunt două avantaje invocate, alături de ”evitarea organizării unei noi proceduri de achiziție publică”. La ”Dezavantaje”, este invocat riscul ”datorat unei eventuale incapacități tehnice și financiare al Asocierii, risc contracarat prin solicitarea de către Consiliul Județean Sibiu de documente justificative în acest sens”. ”Posibile litigii cu Exim Bank” ar fi al doilea și ultimul risc, mai arată conducerea CJ Sibiu.
Cine ar executa lucrările? Sibienii!
Finara Consult SRL este firma care, alături de cei de la Confort, a devenit parte în contract. Potrivit datelor Ministerului Finanțelor, cel mai bun an financiar al societății a fost 2008, când cu nouă angajați a fost realizată o cifră de afaceri de 5,5 milioane de lei și un profit de aproape un milion de lei. În ultimul an pentru care au fost publicate datele financiare, 2011, cifra de afaceri a fost de puțin peste trei milioane de lei, profitul de 314.000 de lei, iar numărul mediu de angajați – 12.
Continuarea lucrărilor cu Finara Consult SRL drept lider de asociere trebuie privită în contextul în care încă din octombrie anul trecut, SC Confort SA invoca ”o situație financiară deosebită” și cerea CJ Sibiu acordul de a angaja subcontractori. Firmele propuse sunt toate din Sibiu: SC Adrisib Com SRL, SC Construcții SA și SC Taco Impex SRL. În momentul de față, solicitarea nu a fost încă aprobată, conducerea CJ Sibiu solicitând un punct de vedere și administratorului judiciar al Confort, document ce nu a fost încă emis.
Un proiect penalizat de fiecare dată
Contractul cu Finara și Confort este parte a unui proiect imens – Sistemul de management integrat al deșeurilor în județul Sibiu, a cărui valoare este de peste 26 de milioane de euro, cea mai mare parte din bani fiind europeni. Proiectul se derulează prin intermediul a patru contracte, din care până acum au fost încheiate trei, cel cu Finara și Confort fiind unul dintre acestea. Și pentru toate cele trei licitații organizate până acum, Consiliul Județean Sibiu a fost penalizat, prin corecții financiare de cinci procente din valoarea contractelor atribuite, corecții impuse de Autoritatea de management din cadrul Ministerului Mediului. Astfel, pentru atribuirea contractului către Confort SA – Finara corecția a fost de 2,31 milioane de lei.
Nu a ”scăpat” nici atribuirea contractului ”Asistenţă tehnică şi supervizarea lucrărilor de construcţii”, în valoare de 8,4 mil. lei fără TVA, către asocierea Kub Economic (în prezent EPMC Consulting Cluj) - Blom România Târgovişte: 420.600 de lei corecție financiară. La fel, și în urma celui de-al treilea contract încheiat, cel pentru Servicii de audit în valoare de 91.260 de lei fără TVA, încredințat către SC SOCECC SRL București, autoritatea de management a aplicat o corecție financiară Consiliului Județean în valoare de 4.563 de lei, pentru descalificarea în cadrul licitației a două alte oferte mai avantajoase din punct de vedere economic.
În perioada imediat următoare urmează a fi lansată licitația pentru încheierea celui de-al patrulea contract, pentru Furnizarea de echipamente de precolectare a deșeurilor, a cărui valoare estimată este de peste 17 milioane de lei, plus TVA.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri:
Consiliul Judetean Sibiu ,
Consiliului Județean ,
Ministerului Finanțelor ,
Ministerului Mediului Apelor ,
Martin Bottesch ,
Adrisib Com ,
Finara Consult ,
Blom România Târgovişte ,
Georgică Cornu ,
Consulting Cluj ,
Exim Bank ,
Kub Economic ,
Potrivit Informării ,
Taco Impex
Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
Popescu Ion
Acum 2 ore
Sodolescu Raluca
Acum 2 ore
Cibi
Acum 3 ore
Mora
Acum 3 ore
Sibianul comentator