Joi,
28.10.2021
Partial Noros
Acum
-4°C

Criza benefica pentru Agentiile Imobiliare din Romania



Unele vor rămâne, multe vor dispărea pentru simplul motiv că mulţi patroni de agenţii imobiliare sau agenţi imobiliari au considerat că acest domeniu sau această meserie este valabilă oricând sau poate fi practicată de oricine. Total greşit.
Criza, impunerea impozitului forfetar pentru domeniul imobiliar sunt criteriile principale de selecţie şi cauzele principale ale dispariţiei celor care practicau această activitate ocazional sau speculativ pentru un an,doi. Cei care care şi-au propus să facă performanţă pe termen lung au practicat meseria zi de zi, rezistă şi vor rămâne cu succes pe viitor. Există o vorba din popor care spune: ”cea mai bună reclamă este din gură în gură". Fără exagerare, s-au făcut şi sondaje de opinie despre care sunt cele mai de încredere agenţii imobiliare din România, la care pot apela cei mai mulţi doritori sau beneficiari de servicii imobiliare şi eu sunt convins că, cine vrea într-adevăr să verifice o agenţie imobiliară are multe mijloace, atât electronice cât şi profesionale să o facă, la modul cel mai concret şi foarte rapid.
Pot confirma şi garanta că există la oră actuală  agenţii imobiliare cu state vechi pe piaţa din România care pot oricând să presteze servicii profesioniste şi de calitate egale cu ale colegilor noştri din statele UE şi chiar de dincolo de ocean. Statutul agenţiilor imobiliari în UE şi America este unul de invidiat de noi cei din România, dar trebuie să fim conştienţi că aceştia s-a format în ani buni de muncă şi cu marele ajutor primit de la stat în formarea unei pieţe şi a legislaţiei.  
 
Mentalitatea românilor!
 
Ca orice lucru care se respectă într-o societate aflată în tranziţie, piaţa imobiliară românească s-a ghidat ani buni după lozinca "rezistă cine poate”. Şi asta pentru că legislaţia care să reglementeze acest domeniu lipseşte şi politicienii noştri nu au vrut ca ea să existe
Un şablon folosit de  clienţii agenţiilor imobiliare este faptul că în România opt din zece agenţii imobiliare oferă servicii de slabă calitate, în timp ce ei ”uită" să dea comision agentului. Aproape un sfert din clienţi nu-şi mai achită comisionul după ce beneficiază de serviciile agentului, se arată într-un studiu al Uniunii Naţionale a Agenţilor Imobiliari (U.N.A.I.). În clipa în care cineva îmi spune că nu are cu cine discuta pe piaţa imobiliară - ca servicii care se oferă în acest domeniu, eu îi spun că nu a ştiut cui să se adreseze. Lipsa unei legislaţii imobiliare creează probleme nu doar clienţilor, ci şi agenţiilor imobiliare serioase .
Dacă clientul vrea servicii de "doi lei" sau dacă se crede el priceput în domeniul imobiliar cu siguranţă va considera oricând că este mai priceput decât un agent imobiliar pe care nu îl lasă să îşi promoveze serviciile sau pe care eventual îl „sare", pentru că i se pare mult mai româneşte acest lucru şi dacă vrea într-adevăr să aibă servicii profesioniste trebuie să fie dispus să plătească exact ca în ţările care şi-au format o piaţă şi o cultură imobiliară de mulţi ani.
Lipsa unor reguli clare conduce la servicii de o calitate îndoielnică, iar vânzatorii şi cumpărătorii se confruntă cu numeroase suspiciuni până la realizarea tranzacţiei. De vină sunt agenţiile ocazionale, care se înmulţesc precum ciupercile după ploaie o dată cu dezvoltarea acestei pieţe. E adevarat, există şi firme serioase, care activează de mai mulţi ani pe piaţă şi care se adună în asociaţii profesionale pentru ca eventualii clienti să le poată distinge de celelalte.
Agentul imobiliar ar trebui să consilieze relaţia cu clientul, să-i ofere un studiu de piaţă, un fel de radiografie a zonei unde acesta doreşte să vândă sau să cumpere, să-l puna la punct cu restul ofertei care mai există acolo, să-i prezinte la faţa locului mai multe variante, ca sa aibă de unde alege. Este grav că meseria de agent imobiliar este practicată de oameni fără nicio pregatire specială, aflaţi de multe ori în tranzit de la un loc de munca la altul. Un studiu efectuat de Uniunea Naţională a Agenţilor Imobiliari (UNAI) arată că 57% din cei care lucrează într-o agenţie au studii superioare, 19% sunt studenţi, 20% au liceul, în timp ce 2% au doar studii elementare. Toţi s-au calificat la locul de muncă.
Până la finele T4 din 2009 orcine dorea avea posibilitatea să înfiinţeze o agenţie imobiliară şi să intermedieze tranzacţii pentru că nu exista niciun act normativ care să reglementeze funcţionarea acestei activităţi. Era suficient să ai o firmă înregistrată la Registrul Comerţului care să aibă printre obiectele de activitate şi imobiliare ca şi S.R.L. sau persoanele fizice autorizate. În acele condiţii, nimeni nu ştie cu exactitate numărul firmelor sau al agenţilor care activau pe această piaţă imobiliară din România. Şi, poate nu întâmplător mulţi milionari în Euro apăruţi peste noapte declarau că se ocupă de intermedieri imobiliare, domeniu în care se vânturau foarte mulţi bani şi nu pot fi verificaţi nici în prezent.

Conflictul de interese

O altă problemă este că în România o agenţie imobiliară reprezintă atât cumpărătorul, cât şi vânzătorul şi din această cauza se află într-un evident conflict de interese. Este incorect ca ambele părţi să fie reprezentate de acelaşi agent deoarece acesta nu mai are cum să negocieze un preţ corect. Dacă un client vrea să cumpere o proprietate pe care agentul o are în baza de date, atunci el ar trebui să informeze în scris atât cumpărătorul, cât şi vânzătorul că nu le poate reprezenta interesele în negociere, ci doar poate să-i pună în contact, să le prezinte proprietatea, însă nu se poate implica în stabilirea preţului.  Este limpede că acum un agent imobiliar nu are niciun interes să negocieze un preţ mic atâta timp cât el încasează un comision de maxim 3% din valoarea tranzacţiei. La fel se întâmplă şi la închirieri unde comisionul este de 50% proprietar şi 50 % chiriaş. în America cumpărătorul are un agent exclusiv pe care îl sună la orice oră din zi şi noapte pentru a se consulta cu el,pentru încheierea unei tranzacţii imobiliare.. El face parte din familie îi apăra interesul şi este la fel important că şi avocatul sau medicul familiei, la fel procedează şi vânzătorul.Aceştia se întâlnesc şi negociază la sânge preţul, ca între profesionişti şi niciodată un client nu poate negocia la fel de bine ca ei chiar dacă este de meserie pentru că apare subiectivismul.  



Comision la nivel mondial.


În România comisioanele se încadrează în limitele care există pe plan european. Majoritatea agenţiilor din România practică un comision de maxim 6% (Bucureşti) din valoarea tranzacţiei pe care-l percep jumătate de la proprietar, jumătate de la vânzător. Acest procent este negociabil deoarece nu există nici o reglementare care să impună o limită inferioară sau superioară.
În Italia comisionul variază între 5 şi 7%, jumătate de la fiecare parte, iar în Franţa el oscilează între 8 şi 10%. În Franţa există atât agent exclusiv, cât şi agent mediator, dual. În primul caz, comisionul este 8%, plătit de partea care l-a angajat, respectiv vânzătorul sau cumpărătorul. Există şi varianta agentului dual, caz în care fiecare parte plăteşte 5% din sumă tranzacţionată, 
În Marea Britanie şi în SUA nu există decât agenţi imobiliari exclusivi, iar comisioanele variază între 1 şi 3%, respectiv între 3 şi 5%.

UE ne cere reguli 

Uniunea Naţională a Agenţilor Imobiliari (UNAI) susţine că o lege a imobiliarului va fi bine-venită abia după reglementarea situaţiei agentului imobiliar şi după armonizarea completă a întregului sistem legislativ românesc cu cerinţele UE.
Se lucrează la un standard pentru agentul imobiliar, care va fi gata în maximum câteva luni. Comisia Europeană de Standardizare (CEN) a cerut ca în fiecare ţară UE să fie realizat un standard clar, care să reglementeze activitatea agentului imobiliar. În România de acest standard se ocupă ASRO (Asociaţia de Standardizare din România). Acestea va depune la CEN standardul cu reguli valabile în tot spaţiul european şi care va ţine cont de particularităţile fiecărui stat membru.

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus