Pe 9 Mai, în cartierul Vasile Aaron sau în Promenada Mall, zone tradiţionale sibiene de comerţ, la tot pasul dai peste vitrine goale şi prăfuite, în spatele cărora, acum câteva luni, găseai alimente, haine sau produse IT. Magazinele, mici sau mari, au fost închise rând pe rând, iar spaţiile goale aşteaptă alţi investitori, alţi clienţi. Dar aceştia întârzie să apară.
De departe, cel mai mare eşec din acest punct de vedere este Trident Shopping Center, de la ieşirea din Sibiu spre Alba. Centrul comercial Trident Shopping Center din Sibiu şi-a suspendat activitatea la doar patru luni de la inaugurare, din cauza crizei financiare. Se întâmpla în august 2009, şi de atunci proprietarii au blocat investiţia. Trident Shopping Center, cu o suprafaţa totală de 21.000 de metri pătraţi, din care 8.500 dedicaţi hypermarketului, cu 600 de locuri de parcare, din care 250 în subteran a fost primul ”soldat” căzut în lupta cu criza financiară.
De atunci, unităţile Ambient au început şi ele să fie reorganizate, cu multe spaţii subînchiriate şi cu delimitarea vânzărilor pe două zone, retail şi distribuţie. “Obiectivul pentru anul 2011 este o păstrare la nivelul anului 2010, în contextul unei tendinţe generale de scădere a nivelului pieţei”, spuneau reprezentanţii companiei, la începutul anului, pentru publicaţia economică Wall-street. Compania a înregistrat în 2010 o cifră de afaceri de 104 milioane de euro, în uşoară creştere faţă de 2009, în contextul în care businessul a trecut prin momente grele în urma cu doi ani, când rulajul a scăzut cu 55,5% faţă de 2008. “Anul 2011 va însemna pentru Ambient o creştere de 15% a afacerilor, avans care se va datora transformării pe care a cunoscut-o organizaţia”, afirma Ciolan în noiembrie, anul trecut. Ambient a finalizat în 2010 un proces de reorganizare a businessului, care a prevăzut delimitarea vânzărilor pe două zone, retail şi distribuţie.
Nici micilor comercianţi nu le-a mers de atunci mai bine. Pe 9 Mai a devenit o tradiţie ca spaţiile comerciale să se închidă după maxim un an. Majoritatea sunt second-hand-uri, care se închid pe strada Faurului, pentru ca după câteva luni să se redeschidă pe strada Turnului sau pe 9 Mai. „Aici este ca la 6/49, dacă ai noroc să-ţi meargă bine, ajungi să trăieşti din vânzări, dacă nu, vinzi rapid ce ai în magazin la preţ de achiziţie şi îţi vezi de drum. Aici este vad de clienţi, dar degeaba, dacă zona e plină de oameni săraci, care mai mult privesc cu jind, în loc să cumpere" spune Florica, vânzătoare într-un second-hand.
Dacă pe străzile din jurul pieţei Cibin, cel puţin şapte spaţii stau închise, nici în Vasile Aaron afacerile nu merg mai bine. Spaţii comerciale, de la magazine alimentare, până la magazine cu articole de menaj sau second-uri, rămân goale, cu anunţul "de vânzare" atârnat pe uşă. „Degeaba, că nu sunt bani. Unii spun că s-a terminat criza, dar omul nu mai merge în ziua de azi la piaţă să ia un kilogram de mere, ci cere doar două că îi par scumpe. Totul pare scump când salariul e mic. Aşa că degeaba deschizi un magazin de fructe şi legume, îţi putrezesc în raft, până vine clientul să le cumpere", povesteşte Ionel C., proprietarul unui magazin din cartierul Vasile Aaron. Şi în alte zone din oraş situaţia este similară. În cartierul Ştrand, pe strada Mitropoliei sau pe Calea Dumbrăvii, câte cinci sau şase spaţii comerciale rămân cu lacătul pe uşă, acoperite de un strat gros de praf.
În Mall, la fel
Cel puţin cinci magazine din Mall s-au închis, semn că nu doar în zonele mai sărace ale Sibiului clienţii au început să fie mai cumpătaţi la cumpărături. Samsonite, magazinul pentru copii Alabala, o farmacie şi magazinul Lee Cooper sunt câteva dintre magazinele, care, din lipsă de clienţi, au decis să renunţe la spaţiile din mall. „Farmacia era mereu goală, iar Alabala mergea şi el prost. Acum s-ar putea să închirieze altcineva, dar la cum merg lucrurile, cel mai profitabil în Mall este să deschizi o cafenea sau o cofetărie, pentru că la haine şi la bijuterii lumea nu se mai prea înghesuie" spune Claudia, vânzătoare la un magazin din Mall. Cel mai răsunător eşec în comerţul sibian este Shopping Center-ul deschis/închis de Trident Trans Tex. Investiţia de 15 milioane de euro, realizată în anul 2009, n-a funcţionat mai mult de 4 luni de zile.
Principala cauză a decăderii comerţului în Sibiu, în particular, şi în România, în general, este cauzată de scăderea puterii de cumpărare. România continuă să aibă unul dintre cele mai scăzute salarii minime pe economie din Europa, de numai 157 de euro pe lună, situându-se cu mult sub ţări ca Cehia, Polonia sau Turcia, arată datele publicate de Eurostat, comisia de statistică a Uniunii Europene. Cu toate acestea, salariul minim din România a crescut cu peste 550% în perioada 2000- 2011. Este o creştere spectauloasă, dar care a plecat de la o bază foarte mică în anul 2000, de numai 24 de euro. În plus, inflaţia a fost ridicată pentru o bună parte din acest interval, astfel că puterea de cumpărare a salariaţilor nu a crescut la fel pe atât de rapid pe cât o arată statisticile legate de evoluţia salariului minim.
Tendinţa generală în Sibiu este de scădere a afacerilor mici locale şi de creştere a vânzărilor în zona super-marketurilor. Doar că şi aici avântul iniţial a fost temperat de continuarea crizei economice. Planurile din 2008-2009 au fost amânate şi nici acum nu putem vorbi de multe investiţii încheiate. În acest an s-au produs sau urmează să se producă investiţii importante pe acest segment. După recenta deschindere a reţelei Alba Market, va veni în curând inaugurarea Lidl, după care vor continua schimbările din Shopping City şi faza a doua a celuilalt pol de cumpărături, Prima Shopping Center. Un plan aflat în continuare în stadiul de promisiune. Supermarketul Lidl, ridicat în prelungirea străzii Mihai Viteazu, ar fi trebuit să fie deja gata la finele anului trecut, conform planurilor iniţiale, însă lucrările s-au prelungit. Investiţiile spectaculoase sunt aşteptate însă de la cei doi parteneri care au adus la Sibiu Obi. Fondul austriac Ca Immo International, împreună cu partenerul român, Oasis, au finalizat doar prima parte a unui amplu proiect care prevede dezvoltarea unui adevarat pol comercial în zona ieşirii spre Mediaş. Fondul austriac a anunţat pe site-ul propriu că, după inaugurarea Obi, proiectul a intrat în faza a doua, care se referă la amenajarea Prima Shopping Center. Austriecii nu dau însă un termen legat de momentul în care va începe construcţia noii zone comerciale. Prima Shopping Center va aduna în total investiţii de 120 milioane de euro şi, potrivit informaţiilor dezvăluite până acum, va fi alcătuit dintr-un mall şi două ”ancore”, un hypermarket şi un magazin de mobilă.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Uniunii Europene , vasile aaron , Mihai Viteazu , Shopping City Sibiu , Calea Dumbrăvii , Prima Shopping Center , Alba Market , Ca Immo International , Lee Cooper , Sibiu Obi , Supermarketul Lidl , Trident Shopping Center , Promenada Mall , Trident Trans Tex , În Mall
Vizualizari: 577
Ultimele comentarii
Acum 20 ore
Noi noi
Acum 20 ore
Noi noi
Acum 20 ore
Unul
Acum 21 ore
Unul
Acum 21 ore
Omul invizibil