Marţi,
29.11.2022
Innorat
Acum
-1°C

Cristi Rus: cum devii din gamer, pilot de raliuri

Acum 13 ani, pe când primea primul calculator, Cristi Rus juca Need for Speed, celebru joc cu curse de mașini. A devenit atât de bun, încât acum concurează pe o mașină reală, în campionatul național de raliuri.

 „Prietenul care mi-a instalat jocurile a pus și Need for Speed. Am început să îl joc și îmi cam cafteam prietenii”, amintește Cristi. A trecut la ”nivelul următor”, și a intrat în competițiile de jocuri pe calculator. ”Nu eram chiar cel mai bun, dar eram în primii trei”. Juca NFS pe tastatură. De Crăciun, Moșul i-a adus un volan la care a fost la un pas să renunțe. S-a calificat la campionatele europene de Need for Speed tot de pe tastatură. Dar totul avea să se schimbe la Mondiale. „Pentru Mondiale am mai dat o șansă volanului. M-am calificat după un concurs la Constanța și am participat la campionat în Italia, la Monza, chiar pe circuit. Campionatul se desfășura în încăperile de deasupra padocului”, povestește Cristi. L-a eliminat din start pe marele favorit la titlu, campionul Germaniei, apoi un ucrainean, la fel de rapid, dar a fost eliminat de cel ce urma să devină viitorul campion mondial. „Erau mai multe lucruri de luat în calcul, tot felul de setări, bug-uri ale jocului pe care le puteai exploata, dar pe care noi nu le știam”, spune Cristi. A terminat mondialul pe locul cinci.

Pasul către ”pilotaj”

După alte concursuri câștigate, Cristi Rus a trecut pe ”simulatoare”, mult mai realiste. Iar șansa de a trece la volanul unei mașini reale a apărut anul trecut. Rompetrol a lansat campania „Eliberează pilotul din tine”, un concurs ce avea ca premiu un sezon în campionatul național de raliuri, ca pilot. Ca pilot adevărat. A aflat târziu de faza de la Constanța, dar s-a „înfipt” la Timișoara, cu un filmuleț de prezentare care a impresionat juriul. „A fost primul meu contact direct cu volanul unei mașini de curse. Era o cursă foarte scurtă, de 21-22 de secunde, în care trebuia să te concentrezi și să performezi perfect sub presiune”, spune Cristi. A ratat la milimetru podiumul, lovind unul dintre conurile de pe marginea traseului și fiind penalizat. Dar încurajările venite din partea unor piloți mult mai experimentați l-au făcut să se înscrie și pentru faza din Cluj. Unde a încheiat pe locul II și s-a calificat pentru marea finală de la București.

Emoțiile unei finale

Pe traseul finalei, mai toți concurenții scoteau un minut și 37 de secunde. Cristi a scos 1:41 la prima tură. 1:39 la a doua tură. 1:37 la a treia tură când restul deja se apropiau de 1:35. A atins și 1:35 și a trecut la eliminatorii, unde, de pe locul 6, a întâlnit concurentul de pe locul 3. A ajuns în finală, o finală de 3 din 5. A pierdut prima cursă, le-a câștigat pe următoarele două, dar a pierdut-o pe cea de-a patra. Totul urma să se decidă într-o singură cursă. „În timpul cursei, probabil din cauza emoțiilor, sau neatenției, nici acum nu știu exact, am încurcat finișul. Știam că el e în urma mea. Am greșit însă în două locuri pe traseu, am pierdut acolo câteva zecimi”, povestește Cristi cursa vieții lui. Când a trecut linia de finiș nu știa dacă a câștigat. Deși trecuse finișul înaintea sa, concurentul său a pierdut pentru că furase startul. Iar așa, Cristi Rus a devenit pilot în campionatul național de raliuri.

Pe podium, de la prima cursă

Încă de la primul raliu, al Brașovului, s-a clasat pe podium. Pe un Citroen C2R2 de grupă A, actuala clasă 6. La Târgu Mureș a plecat pe soare, dar după ce a urcat câteva sute de metri în altitudine a dat de zăpadă și s-a răsturnat, din cauza copilotului unei alte mașini de curse care nu semnalizase incidentele de pe traseu. La Cluj a terminat pe locul patru pentru că nu a forțat, având încă incidentul de la Mureș în minte. Raliul Sibiului a fost cel în care Cristi a trecut de la statutul de șofer la cel de pilot. „Am început să frânez cu stângul. A fost primul raliu în care chiar am pilotat, cu derapaje controlate, cu schimbări de masă, mi-a plăcut mult”, povestește el. A abandonat, după ce în urcarea spre Păltiniș a lovit parapetul. La Arad a luat din nou locul III, după cel mai istovitor raliu din carieră. „Practic, în toate probele în care nu am abandonat, ne-am clasat pe podium, în afară de raliul Clujului”, mai spune Cristi.
Aventura sprijinită de Rompetrol s-a încheiat, însă gândurile lui Cristi rămân în continuare la acest sport frumos. În acest moment caută sponsori pentru următoarea ediție a campionatului național. Cu un buget de 25-30 de mii de euro, Cristi Rus ar putea transforma povestea în legendă: legenda șoferului de Need for Speed devenit pilot de raliuri.

 

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

1 comentarii

Stefan

Acum 11 ani

O poveste frumoasa, cu talc, care poate servi ca model tinerilor din ziua de astazi. Felicitari Cristi!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus