Joi,
24.06.2021
Cer Senin
Acum
21°C

CJ infiinteaza Ghiseul unic de obtinere a avizelor pentru autorizatiile de constructie. 25 de lei, taxa pe aviz

De săptămâna viitoare, Consiliul Județean Sibiu va pune în funcțiune Ghișeul Unic, un serviciu nou creat în cadrul Direcției Arhitect șef a CJ Sibiu. Scopul acestui Ghișeu Unic este acela de a obține – la cerere – avizele solicitate într-un certificat de urbanism emis pentru potențialii investitori interesați de zonele aflate în administrarea unor primării care nu au arhitect șef. Și pentru care zone autorizațiile de construcție sunt eliberare de Consiliul Județean.
În ședința de joi, consilierii județeni au aprobat propunerea ca pentru obținerea fiecărui aviz sau acord solicitat să fie percepută o taxă de 25 de lei. ”Este o prestare de serviciu la cererea celor care doresc. Taxa cuprinde valorile poștale plus zece lei pentru formularistică”, arată Corneliu Drăgan, arhitectul șef al județului. Evident, pe lângă cei 25 de lei, cei interesați de obținerea avizului vor trebui să achite și contravaloarea acestuia, stabilită de instituția care îl emite: Electrica, E.On, societățile de salubritate etc. Aceste sume vor trebui virate direct în contul societăților sau instituțiilor respective.

Ce se poate și ce nu se poate

Viitorul Ghișeu Unic nu va putea lucra, însă, chiar pentru obținerea tuturor avizelor solicitate între certificat de urbanism. Spre exemplu, avizele de mediu, care în cazul unor investiții mai ample presupun proceduri ample, cum ar fi consultările publice, sau unele avize ale Direcției pentru Cultură, unde este nevoie de proiecte ample și discuții în Comisiile zonale.
Practic, prin Ghișeul Unic se preiau documentele și se transmit instituțiilor care emit avizele necesare obținerii autorizației de construcție. Avantajul ar fi eventualele termene mai reduse. ”Pentru obţinerea unuia sau mai multor avize prevăzute în certificatul de urbanism, după procedura de mediu, care notifică investitorul asupra drumului pe care îl are de parcurs, pe acest serviciu se prestează serviciul de preluare a documentelor şi transmiterea lor avizatorilor. Cu aceștia vom ține legătura astfel încât în timpul cel mai scurt posibil, maxim 15 zile, să fie emise avizele de către respectivele instituții. Despre eventualele sincope vom fi informați on-line, la fel ca și solicitantul, pentru a avea o corespondență mult mai rapidă”, mai declară Corneliu Drăgan.
Potrivit lui, pe site-ul Consiliului Județean Sibiu va fi creată și o secțiune dedicată Ghișeului Unic, cu informații actualizate referitoare la persoane de contact, taxe pentru obținerea de avize sau acorduri, conturi, adrese de e-mail etc.

Aprobarea tacită a avizelor pentru cei care nu răspund

În ședința Consiliului Județean Sibiu au fost propuse și adoptate mai multe proiecte care reglementau situația personalului și a situației juridice a noului Ghișeu Unic. Astfel, printr-o hotărâre s-a hotărât ”redenumirea Compartimentului Autorizări și Control în domeniul Construcțiilor în Compartiment Autorizări, Control în Domeniul Construcțiilor și Ghișeu Unic”. O altă hotărâre a stabilit și modalitatea de lucru. ”Persoanele desemnate din cadrul Compartimentului autorizări și control în domeniul construcțiilor și Ghișeu Unic vor înregistra în evidența proprie și vor posta pe portalul Ghișeu Unic, în ziua în care le-au fost repartizate, cererile pentru obținerea avizelor/acordurilor necesare în vederea emiterii autorizațiilor de construire/desființare, în scopul de a asigura solicitanților posibilitatea de a urmări, în timp real, traseul documentațiilor aferente, sporind astfel gradul de transparență la nivelul instituției”, se arată în hotărârea adoptată de consilierii județeni. Cererile pentru aceste avize se pot depune la Centrul de informații pentru cetățeni din cadrul CJ, iar reprezentanții Ghișeului unic trebuie să solicite, mai departe, respectivele avize ”în termen de maxim două zile”. Avizele sunt solicitate prin corespondență poștală sau curier, prin intermediul Centrului de informații pentru cetățeni, dar aceste solicitări sunt transmise în același timp și on-line ”pentru a reduce timpul necesar analizării acesteia și, după caz, returnării spre completare de către beneficiar/solicitant”.
Interesant este că potrivit proiectului adoptat de consilierii județeni, ”în cazul în care înainte cu două zile de împlinirea termenului de expirare pentru emiterea avizului/acordului nu există notificare de la emitentul acestora, electronic și în scris, Direcția Arhitect șef prin Ghișeul Unic notifică emitentul avizului/acordului de aplicarea aprobării tacite, fără o procedură prealabilă, conform legii, cu excepția procedurilor de mediu”.
Vestea emiterii avizului sau a acordului este postată, apoi, pe portalul Ghișeu Unic.

Discuții în CJ: ”să nu amăgim poporul”. ”Există protocoale cu toate instituțiile”

Cu toate că toate proiectele referitoare la Ghișeul Unic au fost aprobate în unanimitate, noul serviciu a stârnit câteva discuții. Acestea au fost deschise de Martin Bottesch (FDGR), fostul președinte al CJ Sibiu, înaintea proiectului de adoptare a taxei de 25 de lei. ”Am discutat în grupul consilierilor FDGR, suntem de părere că este o inițiativă foarte bună acest Ghișeu. Însă credem că realizarea acestuia reprezintă o problemă organizatorică internă, probleme care nu sunt rezolvate”, a declarat Bottesch.
Ioan Cindrea, președintele CJ Sibiu, a arătat că toate chestiunile de organizare internă legate de Ghișeul Unic au fost deja aprobate la puncte anterioare și a anunțat că pentru înființarea acestui serviciu au fost încheiate protocoale cu toate instituțiile de la care pot fi solicitate prin certificatele de urbanism avize în vederea obținerii autorizațiilor de construcție. ”Unele protocoale au fost avizate și de conducerile de la București. Acum s-au pus la dispoziție spațiile necesare, luni acestea se predau și de marți se pune în funcțiune Ghișeul Unic. Este o muncă de peste șase luni în pregătirea acestui serviciu”, a mai spus Cindrea.
Daniela Câmpean (consilier județean din partea PDL) a intervenit susținând că fundamentarea proiectului de înființare a taxelor Ghișeului unic este insuficientă. ”Nu trebuie să amăgim poporul că se adresează Ghișeului Unic și în două zile are toate avizele cerute în certificatul de urbanism. Omul trebuie să știe exact ce avize poate obține prin acel ghișeu. Aceste lucruri trebuia să le știm și noi. Proiectul de hotărâre ar trebui mai atent fundamentat”, a declarat Daniela Câmpean.

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

6 comentarii

of

Acum 7 ani

... autorizaţiile de construIRE!
Raspunde

joseph

Acum 7 ani

Nu te-ai putut abține, :) Bine, atunci, de construiri, că e mai multe de unu\'...
Raspunde

of

Acum 7 ani

da\' di ce să mă abţin?? mă zgîrie pe creieraş...
Raspunde

siby

Acum 7 ani

Pe cand si un ghiseu unic la Prefectura pentru serviciul radieri/inmatriculari auto? Asta ca sa nu mai umblam aiurea pe la: Primarie, CEC, Posta sau birouri de copiat acte! ...Hmm, dar atunci nu ar mai avea unii de lucru la...stat!
Raspunde

Xyz

Acum 7 ani

Ar fi bine! Macar partea de tocat nervii cu functionari cretini se reduce de zece ori. Felicitari!!! Important e sa fie functional...
Raspunde

Vasile

Acum 7 ani

O mică gogoașă politică locală. O să fie la fel ca înainte. Toate instituțiile deconcentrate depind de ministere și de o legislație centralizată. Mai vorbim, după o descentralizare veritabilă și după trecerea instituțiilor în subordine locală sau regională. În România s-au făcut legi după interese, unele foarte mici (de exemplu interesul funcționarilor din ministere). Am tot creat modele administrative românești, în loc să aplicăm un model vestic funcțional și verificat în timp.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus