Miercuri,
02.12.2020
Cer Senin
Acum
-5°C

Gunoaiele sibienilor devin o afacere de peste 300 de milioane de lei

29 Martie 2015 21:23

185,9 milioane de lei, fără TVA, este valoarea estimată înainte de licitație a contractului de colectare și transport a deșeurilor din municipiul Sibiu și alte 21 de localități din împrejurimi, contract ce va fi încheiat pe opt ani. Alte 102,4 milioane de lei, fără TVA, sunt estimările în ceea ce privește contractul de concesiune a activității de operare a Stației de sortare și de compostare Șura Mică și a Stației de sortare Cisnădie. În fine, tot în perioada imediat următoare este așteptată și scoaterea la licitație a contractului de concesiune pentru Stația de compost de la Târnava, contract estimat la o valoare de 19,3 milioane de lei, exclusiv TVA. Aceste din urmă contracte vor fi semnate pe zece ani.
 
Autoritățile județene au adoptat săptămâna trecută documentațiile de atribuire a primelor contracte care, cel puțin teoretic, ar trebui să aducă sibienii în rândul lumii civilizate, cu respect față de mediu, prin colectarea selectivă. 
 
Primul contract de colectare și transport 
 
Odată cu implementarea Sistemului de Management Integrat al Deșeurilor, județul Sibiu a fost împărțit în cinci zone mari de colectare, aferente fie depozitului existent de la Cristian, fie instalațiilor de gestionare a deșeurilor (stații de sortare și stații de transfer). Deșeurile reciclabile colectate separat vor fi transportate la stațiile de sortare deja existente (Mediaș, Agnita, Cisnădie și Săliște) sau la stația de sortare realizată prin proiect (Șura Mică). Deșeurile biodegradabile colectate separat vor fi transportate fie la stația de compostare realizată prin proiecte PHARE CES la Avrig, fie la cele două stații realizate prin proiect (Șura Mică și Târnava).
În primă fază, autoritățile județene vor scoate la licitație contractul de colectare și transport pentru zona 1 Sibiu. Contractul va acoperi localitățile Sibiu, Ocna Sibiului, Cisnădie, Boița, Cristian, Gura Râului, Loamneș, Marpod, Nocrich, Orlat, Păuca, Poplaca, Rășinari, Râul Sadului, Roșia, Sadu, Slimnic, Șelimbăr, Șura Mare, Șura Mică, Tălmaciu și Vurpăr.
Contractul scos acum la licitație va fi semnat pe o perioadă de opt ani, cu posibilitatea prelungirii. Toate deșeurile reciclabile vor fi transportate la stația de la Șura Mică, cu excepția celor colectate din Cisnădie (acestea vor fi transportate la stația din Cisnădie). Tot la Șura Mică ajung și biodegradabilele. Deșeurile reziduale vor ajunge la Cristian. 
 
Complicatul circuit al facturilor
 
Valoarea estimată a acestui contract este de 185,9 milioane de lei, fără TVA. Tarifele aplicate în cadrul viitorului contract pot fi majorate cu cel puțin două procente. Cine va plăti facturile? Banii vor fi strânși de la populație și agenții economici de către primăriile prinse în contract. Către aceste primării, viitoarea firmă angajată va emite facturi lunare, care vor fi achitate în cel mult 30 de zile ” de la verificarea, acceptarea şi semnarea situaţiilor cantitative şi valorice privind activităţile prestate”. 
Totodată, o copie a acestor facturi va trebui transmisă și către Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Eco Sibiu. Reprezentanții Asociației vor trebui să verifice situația descrisă în facturi și, în termen de 15 zile, să comunice primăriilor un punct de vedere ” cu privire la realitatea şi corectitudinea întocmirii acestora, recomandând UAT-urilor (unități administrativ teritoriale – n.r.) fie acceptarea la plată şi semnarea situaţiilor, fie solicitarea către Delegat (firma angajată în urma licitației – n.r.) de remediere a neconformităţilor constatate”, se arată în documentația de atribuire.
Mai trebui precizat că din valoarea acestui contract, Consiliul Județean Sibiu va încasa anual o redevență stabilită la valoarea de 400.000 de lei. Contractul prevede și completarea unor rapoarte lunare cu toate cantitățile de deșeuri colectate și transportate în luna precedentă, precum și rapoarte anuale cu numărul de angajați, consumuri de combustibili și eficiența colectării. Viitoarea firmă va fi verificată anual și pentru plata impozitelor, taxelor și contribuțiilor, verificarea tehnică a mașinilor, deținerea avizelor specifice. Același contract obligă firma câștigătoare să aloce cel puțin 100.000 de lei anual unor campanii de informare a populației referitoare la colectarea selectivă.
 
Doar cei de la case se pot trezi cu gunoiul neridicat. Complicat și așa
 
Operatorul va trebui să ridice de la sibieni deșeurile colectate separat în patru fracții (hârtie, mase plastice, metale și sticlă), iar în municipiul Sibiu vor trebui colectate separat și deșeurile biodegradabile. ”În cazul colectării «din ușă în ușă» de la gospodării individuale și al colectării de la utilizatorii non-casnici, Delegatul poate refuza să preia Deșeurile din acele recipiente care, în urma inspecției vizuale, sunt considerate neconforme cu criteriile de acceptare ale instalației căreia îi sunt destinate respectivele Deșeuri”, au mai decis autoritățile județene. Doar că acest refuz de colectare trebuie însoțit și de un proces verbal care trebuie să conțină o mulțime de elemente (nume, loc și oră, adresă, descrierea situației, precum și minime date de identificare ale celui care nu și-a colectat selectiv gunoiul, plus semnătura unui martor). Iar acest proces verbal trebuie transmis în cel mult 48 de ore celui care nu își colectează deșeurile corect, precum și autorităților județene.  Contractul nu prevede, însă, ce se întâmplă și în situația în care deșeurile nu sunt corect depozitate în containerele de mari dimensiuni (puncte de colectare) de către sibienii care locuiesc la blocuri.
 
Contract reziliat pe motive de corupție
 
Potrivit modelului de contract adoptat, acesta va putea fi reziliat dacă firma câștigătoare ”a oferit, a dat sau a fost de acord să ofere oricărei persoane orice cadou sau comision de orice natură drept stimulent sau recompensă pentru că a realizat sau realizează ori s-a abţinut sau se abţine de la vreo faptă legată de prezentul Contract ori de orice altă relaţie contractuală cu Delegatarul sau cu ADI”. 
Contractul mai prevede că Delegatul va putea ”rata” ridicarea a cel mult trei încărcări la mie. 
 
Stațiile de sortare și compost. Cantități ”după ureche”
 
Stația de sortare Șura Mică are o capacitate de 20.000 tone/an și asigură sortarea deșeurilor de hârtie și a deșeurilor de plastic și metal colectate separat din zona 1 Sibiu și zona 2 Avrig. Reziduurile de la sortare sunt transportate la depozitul conform Cristian. Stațiile de compostare Șura Mică și Târnava au o capacitate de 15.000 tone/an, respectiv 7.000 tone/an. În stațiile de compostare sunt compostate deșeurile biodegradabile municipale colectate separat în Municipiul Sibiu, respectiv în Municipiul Mediaș, precum și deșeurile biodegradabile municipale colectate separat din restul zonei de colectare 1 Sibiu, respectiv 4 Mediaș, în special deșeuri verzi.
Contractele de delegare a activității de sortare și realizare de compost la Șura Mică și Cisnădie, respectiv Târnava, este prevăzut să dureze zece ani, cu posibilitatea prelungirii acestuia. 
Populația deservită de stația de sortare Șura Mică este de circa 236.763 locuitori, cei mai mulți provenind din mediul urban (peste 170.500). Stația va funcționa 312 zile pe an, cu câte două schimburi de câte opt ore pe zi. Se aproximează că, anual, aici vor intra 9.000 de tone de hârtie și carton pe an, 11.000 de tone de plastic și metal pe an și circa 3.500 de tone de deșeuri de sticlă, doar că acestea nu vor fi supuse procesului de sortare. Pentru stația de compost este estimată o cantitate de 18.600 de tone de material intrat în fiecare an. O problemă serioasă o poate ridica faptul că aceste estimări sunt preluate din studiul de fezabilitate realizat în 2009 și actualizat în 2012 și nu au la bază măsurători, ci ”ipoteze care nu sunt verificate”.
La Stația de compost de la Târnava poate fi acceptată anual și aproximativ 2.000 de tone de nămol rezultat de la epurarea apelor uzate din Mediaș. Se estimează că la Târnava va fi descărcată zilnic o cantitate de aproximativ 23,4 tone, ce va proveni din Mediaș, Copșa Mică, Dumbrăveni și comunele Alma, Ațel, Axente Sever, Bazna, Biertan, Blăjel, Brateiu, Dârlos, Hoghilag, Laslea, Micăsasa, Mihăileni, Moșna, Șeica Mare, Șeica Mică, Târnava și Valea Viilor.
 
”În stația de sortare de la Șura Mică se realizează sortarea manuală a deșeurilor colectate separat
(materiale plastice, hârtie/carton şi metal ). Sortarea se efectuează utilizând două linii de sortare.
Pregătirea pentru livrare a deșeurilor sortare se realizează pe două linii de balotare, câte una pentru
fiecare linie de sortare”, documentația de atribuire
 
Ce se va factura?
 
Valoarea contractului pentru gestionarea stațiilor Șura Mică și Cisnădie este estimată la 102,4 milioane de lei, iar a celei de la Târnava – la 19,3 milioane de lei. Spre diferență de contractul de colectare și transport, aceste contracte sunt prevăzute a fi încheiate nu pe opt, ci pe zece ani, cu posibilitatea de prelungire.
Atât deșeurile reciclabile balotate, cât și compostul vor fi valorificate de către societățile care vor câștiga licitația de operare a stațiilor. Ceea ce nu este reciclabil sau compostabil va trebui transportat la Cristian.
Potrivit modelului de contract, firmele care vor gestiona stațiile de la Șura Mică, Cisnădie și Târnava va emite lunar facturi către primăriile pe care le deservesc. Facturile vor ține cont de cantitățile tratate, iar din valoarea totală vor fi scăzute veniturile obținute din vânzarea compostului și a materialelor reciclabile rezultate în urma sortării. ”Repartizarea veniturilor realizate se va face prin raportare procentuală la cantităţile de deşeuri reciclabile provenite de la fiecare UAT din Aria de delegare”, se mai arată în modelul de contract.
Redevența anuală pentru stațiile de la Șura Mică și Cisnădie este de 200.000 de lei pe an, iar pentru cea de la Târnava – de 40.000 de lei pe an.

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

6 comentarii

eu

Acum 5 ani

este ceva de prostit cetatenii? pai de ce sa plateasca numai cetateanul de rand in timp ce boldele /magazinele de la sate nu scot gunoiul(il arunca si ard pe unde pot SA POLUEZE PE TOTII >chiar ba bucur ca beneficiem toti de asta!
Raspunde

www

Acum 5 ani

Corect ar fi fost \"gunoaile de sibieni\"
Raspunde

ttttt

Acum 5 ani

cel mai mare gunoi esti tu trompeta ,tu si multi alti ca tine at-i venit in sibiu de pe coclaluri ,dar ati uitat naravurile de la voi din catune ,balega la portita si ***oarea in fundu gradini in papsoi
Raspunde

Nesimtire maxima

Acum 5 ani

Frumoasa idee si initiativa dar cine va amenaja locurile de ridicare ? Chiar nimeni de la institutiile administrative nu e uita la ghene si containere ca ti-e frica se te aproprii de ele din cauza cainilor si boschetarilor? Mai mult, nesimitrea continua cu tarifele practicate, in sensul ca procesatorii economisesc bani prin faptul ca eu sortez selectiv gunoiul si nu o mai fac ei. Nu se specifica nimic referitor la scaderea tarifelor de ridicare a gunoiului !!!! Pt ce investim atatia bani ? Ca sa ii imbogatesc pe ei sa le ia la copii Bentley si Mercedes sa ma calce pe trecerea de pietoni ? Nu multumesc..... Nu imi iridica gunoiul, nu e problema, le trimit prin curier in fiecare luna. FAN Courierul e mai ieftin ca serviciile de ridicare gunoi din SIBIU! A mai fost un caz in care au investit bani grei in reabiliateare drumului SIbiu-Medias si apoi au pus limite de 50 si continua pe liniile drepte si acum fac cu 20 de min mai mult.
Raspunde

dan

Acum 5 ani

Celui care vorbeste urat de sibieni...ce cauti pe la noi?? Nu ai vrea sa pleci pe meleagurile tale unde wc-ul vostru e compus din doua lemne..de unul te ti si cu celalalt dai dupa câini...
Raspunde

@5

Acum 5 ani

:)))))))))))LOL!!!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus