Luni,
18.08.2025
Parțial Noros
Acum
22°C

Actualizare. Autostrada închisă de la Săliște: din reclamant, Neaga a devenit urmărit penal. Sub cauțiune de 300.000 de lei

Actualizare. Autostrada închisă de la Săliște: din reclamant, Neaga a devenit urmărit penal. Sub cauțiune de 300.000 de lei

Actualizare 09:00. Fostul șef al Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR), Narcis Neaga, a fost pus sub control judiciar pe cauțiune de procurorii DNA, în dosarul privind autostrada Sibiu – Orăștie, relatează Mediafax. Procurorii au stabilit valoarea cauțiunii la 300.000 de lei.

Narcis Neaga a fost audiat, miercuri, timp de peste șase ore, de procurorii anticorupție în dosarul privind autostrada Sibiu - Orăștie, în care este acuzat de abuz în serviciu.

Potrivit DNA, la data de 15 mai 2014, Narcis Neaga, în calitate de director general al Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România SA (CNADNR), a procedat la suspendarea abuzivă a unui contract de servicii privind "Supervizare Autostrada Orăștie – Sibiu" și a plăților aferente acestuia, cu încălcarea dispozițiilor contractuale, a condițiilor FIDIC (Federația Internaționala a Inginerilor Consultanți) și a dispozițiilor legale.

Ulterior, el a desemnat Direcția Regională de Drumuri și Poduri Brașov pentru a superviza lucrările de construcție a autostrăzii și pentru a îndeplini obligațiile contractuale în perioada de desfășurare a contractelor de lucrări privind: "Proiectare și execuție Autostrada Orăștie – Sibiu, Lot 3: km 43+855 – km 65+965" și "Proiectare și execuție Autostrada Orăștie – Sibiu, Lot 3: km 65+965 – km 82+070".

Apoi, Neaga a reziliat contractul de supervizare în condiții nelegale și a refuzat plata facturii emisă de către liderul asocierii care asigurase inițial serviciile de supervizare a lucrărilor și, pe cale de consecință, în mod nefundamentat, a refuzat decontarea facturii din fondul de coeziune (fonduri europene), spun procurorii.

Ulterior, printr-o sentință arbitrală, Curtea de Arbitraj Comercial Internațional de pe lângă Camera de Comerț și Industrie a României a admis în parte cererea formulată liderul asocierii care asigurase inițial serviciile de supervizare a lucrărilor și a obligat CNADNR SA la plata sumei de 3.139.109 lei plus TVA, precum și a penalităților de întârziere, calculate de la data de 15.05.2014 până la data de 23.12.2014, data înregistrării cererii arbitrale.

Potrivit DNA, toate aceste acțiuni au avut au drept consecință directă plata, de la bugetul de stat (și nu din fondul de coeziune), către liderul asocierii căreia i s-a reziliat contractul de supervizare, a sumei de 3.159.022 lei (reprezentând prețul serviciilor de supervizare pentru perioada octombrie 2013 - decembrie 2013), a penalităților aferente, precum și plata serviciilor de supervizare (prestate ulterior suspendării contractului de către Direcția Regională de Drumuri și Poduri Brașov).

De asemenea, mai spun anchetatorii, prin suspendarea și respectiv rezilierea contractului de supervizare a fost favorizat antreprenorul (societatea executantă a lucrărilor de construcție), care, în acest mod, a beneficiat de închiderea neconformităților și avizarea la plată a situațiilor de lucrări, în condițiile în care supervizorul suspendat constatase deficiențe de execuție și utilizarea de materiale necorespunzătoare.

Mai mult, prin suspendarea contractului și înlocuirea inginerului FIDIC (a supervizorului) cu încălcarea procedurii, respectiv prin neacordarea preavizului și nepreluarea documentelor de la supervizorul inițial, noul supervizor desemnat a fost pus în imposibilitatea urmăririi lucrărilor, mai spun procurorii.

"Faptul că după suspendarea contractului de supervizare, într-o perioadă scurtă au fost găsite soluții pentru închiderea neconformităților și aprobarea la plată a lucrărilor denotă că scopul suspendării contractului de supervizare a fost de a asigura antreprenorului posibilitatea decontării unor lucrări neconforme", se mai arată în comunicatul DNA.

(Sursa actualizării: Mediafax)

Știre inițială. Fostul director general al Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România, Narcis Neaga, a fost audiat miercuri de procurorii anticorupție în dosarul privind închiderea circulației pe tronsonul Săliște – Cunța (22,11 km) al autostrăzii dintre Sibiu și Orăștie (82 de km). Potrivit Agerpres, care citează surse judiciare, Neaga a fost audiat în calitate de suspect. Audierea sa a fost făcută în dosarul deschis de DNA în urma plângerii depusă de Ministerul Transporturilor, după instaurarea în fruntea acestuia a noului ministru, Dan Costescu. De altfel, acesta din urmă a și dispus demiterea lui Neaga din funcția de director general al CNADNR, începând cu ziua de 8 decembrie 2015. Interesant este că, în calitate de director general, Narcis Neaga a semnat în cursul lunii noiembrie o altă plângere penală, tot referitoare la bucata de autostradă dintre Săliște și Cunța. Plângerea penală a fost trimisă Parchetului de pe lângă Tribunalul Sibiu, care și-a declinat competența către DNA Structura centrală.

autostrada 1 an inaugurare (4)

Un contract pregătit pentru reziliere

Reprezentanții Ministerului Transporturilor consideră că apar elemente de suspiciune penală în contextul în care contractul cu italienii de la Salini Impregilo SpA – pentru autostrada Săliște – Cunța - trebuia reziliat din 2014. Acest ”trebuia” rezultă din documentele care au fost întocmite la nivelul CNADNR, concluzionează reprezentanții Ministerului Transporturilor. ”La începutul anului 2014 a fost întocmit un document de reziliere a contractului de proiectare și execuție a lotului 3 al autostrăzii Sibiu Orăștie, dar el nu a fost promovat oficial și nu a produs efecte, cu toate că se fundamenta oportunitatea rezilierii contractului. Astfel, măsura nu a condus la remedierea deficiențelor”, constată reprezentanții guvernamentali. Potrivit lor, până în acest moment, cei de la Salini Impregilo SpA au primit 94,32% din banii prevăzuți în contract (peste 604 milioane de lei, fără TVA, în formula inițială. Contractul a fost suplimentat în ultimii ani, dar nu este clar din comunicatul MT dacă cele 94 de procente fac referire și la sumele adiționale). Lotul de autostradă construit de italieni este închis din septembrie pentru lucrări de reabilitare, iar șansele ca lotul să fie deschis anul acesta sunt inexistente.

Vinovați pentru că nu l-au reziliat

Conform contractului inițial, lucrările ar fi trebuit încheiate în aprilie 2013. Iar potrivit controlului celor de la Ministerul Transporturilor, la începutul lui 2014 acest contract ar fi trebuit reziliat. Pentru că nu s-a întâmplat acest lucru, dar și pentru că nu au încercat să execute garanția de bună execuție, vinovați sunt cei de la CNADNR, susțin autoritățile guvernamentale. Potrivit raportului Corpului de Control, Beneficiarul nu a urmărit corespunzător derularea contractului și nu a aplicat prevederile acestuia, nu s-a asigurat că au fost soluționate toate revendicările sale privind calitatea execuției, nu a luat în calcul executarea garanției de bună execuție și nu a promovat oportunitatea si necesitatea rezilierii contractului.

Poveștile legate de ”nu am semnat procesul verbal de recepție”

Circulația pe autostrada A1 între Săliște și Cunța (județul Alba) a fost deschisă pe 14 noiembrie 2014, cu două zile înainte de alegerile prezidențiale, în cadrul cărora premierul din acea vreme, Victor Ponta, era contracandidatul lui Klaus Iohannis. Deschiderea circulației a fost făcută în ciuda faptului că lucrările nu erau finalizate, iar alunecările de teren produse în afara căii de rulare erau la ordinea zilei. Șeful CNADNR, Narcis Neaga, a declarat că nu există nicio problemă, din moment ce deschiderea circulației se face în baza unui proces verbal de predare-primire și nu a unui proces verbal încheiat la terminarea lucrărilor. Acest lucru ar fi însemnat – potrivit lui Neaga – faptul că întreaga responsabilitate pentru starea autostrăzii aparține constructorilor italieni. Din actele oficiale, Neaga cita din Legea construcțiilor potrivit căreia în cazul în care “investitorul solicită preluarea unei părți din lucrare înainte de terminarea întregii lucrări prevăzute în contract, se va încheia un proces verbal de predare-primire (…) Toate riscurile și pericolele pentru partea preluată trec temporar asupra investitorului cu excepția viciilor ascunse și a celor decurgând din executarea necorespunzătoare”. Doar că cei de la Ministerul Transporturilor sunt de altă părere. ”Practic s-a preluat întregul obiect al contractului și nu doar o parte din lucrare. Acțiunea nu s-a efectuat la solicitarea investitorului, ci la solicitarea Antreprenorului (Salini Impregilo SpA – n.r.)”, susțin cei de la MT.

Ministrul Transporturilor Ioan Rus inspecteaza cei 22,11 km ai Lotul 3 al Autostrazii Sibiu-Orastie, vineri, 14 noiembrie 2014. Lotul a fost deschis astazi circulatiei. Ministrul Transporturilor Ioan Rus inspecteaza cei 22,11 km ai Lotul 3 al Autostrazii Sibiu-Orastie, vineri, 14 noiembrie 2014. Lotul a fost deschis, apoi, circulației.

Vine șefilor din CNADNR: sute de neconformități, doar câteva ”stinse”

Motivele care îi determină pe reprezentanții Ministerului să ceară intervenția DNA țin și de numărul mare de nereguli identificate la toate părțile implicate. Astfel, de exemplu, constructorilor italieni de la Salini Impregilo SpA le-au fost întocmite nu mai puțin de 275 de rapoarte de neconformitate (RNC) referitoare la calitatea lucrărilor. Din aceste rapoarte, 26 au fost redactate de către inginerii din cadrul Direcției Regionale Drumuri și Poduri (DRPD) Brașov, care au luat locul consultanților de la Consitrans în vara lui 2013. În acest context, cei de la Ministerul Transporturilor consideră că CNADNR se face vinovat de faptul că a dispus continuarea lucrărilor și efectuarea plăților, cu toate că din cele 276 de RNC-uri, doar 19 au fost ”stinse”. ”Beneficiarul a dispus realizarea unei expertize tehnice în vederea rezolvării litigiilor cu privire la calitatea lucrărilor executate. A aprobat, însă, și continuarea lucrărilor, prin aprobarea recomandărilor expertului tehnic emise pentru un număr de doar 19 RNC-uri”, susțin cei de la MT. Care îi consideră vinovați de această situație și pe consultanții de la Consitrans și DRPD Brașov. ”Atât inginerul FIDIC Consitrans, cât și inginerul FIDIC DRDP Brașov nu și-au îndeplinit corespunzător obligațiile prevăzute de serviciile de supervizare”, se arată în comunicatul MT.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

6 comentarii

Bogdan

Acum 9 ani

La multi ani cu executare!
Raspunde

Sofer care nu are autostrada

Acum 9 ani

In sfarsit!!!! Incepe sa se stranga latul!!!! Neaga va trage dupa el si pe altii...speranta moare ultima :-) Vinovatii,sper eu, vor fi incoltiti, trasi la raspundere si condamnati!!! Desi nu ne ajuta aceste investigatii,si condamnari, sa circulam pe autostrada demolata, dar macar pe alte drumuri, in viitor,sa nu se intample la fel... Poate sunt eu optimist... Sarbatori fericite si drumuri bune!
Raspunde

George Munteanu

Acum 9 ani

neaga + sova + rus trebuie sa infunde puscaria. in perioada 2012-2015, cat au fost la conducere, efectiv au sabotat investitiile in infrastructura.
Raspunde

M

Acum 9 ani

Nu uita de plagiatorul Poanta....deschiderea ilegală si plățile ilegale catre Salini impregilor s-au făcut la presiunea lui...doar nu credeți ca Neaga S-a mișcat de capul lui sa plătească ilegal catre constructor 160 de mil de euro
Raspunde

Euroak

Acum 9 ani

Ponta trebuie bagat la bulau pentru 20 de ani. Familie de hoti. Oare in citi ani vor fi cei 200m reparati? Am auzit ca deja se fura din banii alocati pentru reparatie.
Raspunde

Luca

Acum 9 ani

Dar oare are cineva curiozitatea sa masoare (pur si simplu ) autostrada ? Este mult mai ingusta ca autostrada din Ungaria !
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus