Sibiul va avea o nouă strategie de dezvoltare, a anunțat recent conducerea administrației locale. Mă rog, o strategie actualizată în fapt, necesară pentru justificarea solicitării de noi fonduri europene nerambursabile. Una pentru care au fost anunțate mai multe dezbateri publice. Ce veți propune în aceste dezbateri/întâlniri publice?
Vor fi multe de cerut, dar m-aș mulțumi ca o singură doleanță să fie elaborată sub un titlu mare și roșu, să ne intre în cap. Și anume ca Sibiul să fie redat sibienilor. Oamenilor.
Pentru că de ani buni încoace, bugetul public al orașului alocă resurse consistente modernizării de străzi, lărgirii acestora, transformării în sensuri unice, creării de locuri de parcare și așa mai departe.
Deși încă nu tocmai la o cotă de avarie, politicile publice ale orașului se învârt în jurul automobilului personal. Fapt care izvorăște, cel mai probabil, din dorința unei majorități vocale: sibienii par a-și dori mai multe locuri de parcare, decât trotuare mai largi și umbrite. Aceiași sibieni par mult mai nervoși că nu sunt străzile deszăpezite ”la minut” și nu că trotuarele rămân ascunse sub nămeți. N-am spune ”nu” cheltuirii unor sume aberante doar ca să avem parcare subterană în Piața Mică și nu ne doare deloc faptul că o fermecătoare piațetă precum Huetul este sacrificată barbar doar pentru ca angajații Primăriei și ”piloșii” să aibă parcare ”la ușa biroului”. Ne ”doare în basca muncitorească” de faptul că autobaza Tursib va fi relocată și de modul în care afectează acest lucru transportul public, căci ne interesează mai mult ce se construiește în locul vechii autobaze de pe Calea Dumbrăvii. Pistele pentru biciclete sunt văzute mai mult ca un moft care trebuie bifat (și doar l-am bifat, chiar dacă mai elegant decât în alte părți), iar când se pune în discuție proiectul unei ”zone metropolitane Sibiu”, singura modificare văzută este aceea că ”vor crește impozitele unora”.
Cine-i de vină că Sibiul nu prea mai e al oamenilor? În primul rând, sibienii. Șoferii sunt extrem de irascibili când văd ”inconștientul” pieton care folosește și el strada. Ce caută acolo? Să se ascundă naibii pe trotuarele înguste și să aibă capul pe umeri când traversează chiar și pe zebră, dacă vrea să rămână cu picioarele întregi. Aici domnesc șoferii, nu oamenii!
Apoi, vina este împărțită de cei care conduc destinele orașului. Mai ales a ultimilor arhitecți șefi pe care i-a avut și îi are orașul. Sibiul nu are deloc o viziune urbanistică care să pună în centru omul și calitatea vieții acestuia în mediul urban. PUG-ul este doar o poveste care n-a interesat pe nimeni și ale cărui idei mărețe sunt ciopârțite birocratic. În Primărie, dar și în birourile private din oraș, nu par să lucreze arhitecți care să-și înțeleagă ampla menire de modelare a vieții, ci mai degrabă funcționari care au rolul de a bifa lista de documente obligatorii pentru obținerea autorizațiilor sau întocmirea de PUD-uri. Care autorizații și PUD-uri, PUZ-uri, PUZCP-uri și ce vor mai fi fiind, iarăși nu au nicio legătură cu urmărirea menținerii - dacă nu cumva chiar creșterii - calității vieții sibianului.
Nu suntem sub cod roșu, încă. N-avem nici pe departe problemele Clujului, de exemplu, unde un drum de dimineață înspre școală este echivalentul unei excursii în împrejurimi ca durată. Dar nici pe drumul cel bun nu e orașul. Haosul urbanistic care se amplifică pe teritoriul comunelor limitrofe și chiar și în interiorul orașului va genera efecte negative, pentru a căror limitare sau eliminare în viitor va fi nevoie de resurse ample.
Dar cine să gândească vizionar, cine să își permită să viseze la un Sibiu al oamenilor? Noi avem de rezolvat locuri de parcare și străzi cu un trafic mai rapid, plus blocuri, cât mai multe blocuri de locuit, eventual un mall și – ”trolling” să fie – un multiplex. Sibiul este al mașinilor!
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: Traian Deleanu , opinie , trafic , Piața Mică , Calea Dumbrăvii , Turnul Sfatului , editorial , masini , Dezvoltare Centru , Pentru Sibiu , În Primărie , Strategiei Naţionale
Vizualizari: 2344
Ultimele comentarii
Acum 3 ore
Bitt Dannman
Acum 3 ore
Bitt Dannman
Acum 3 ore
Q
Acum 3 ore
R.
Acum 3 ore
Q