Marți,
19.08.2025
Partial Noros
Acum
22°C

Sibiul nu este al mașinilor. Vrem?

Sibiul va avea o nouă strategie de dezvoltare, a anunțat recent conducerea administrației locale. Mă rog, o strategie actualizată în fapt, necesară pentru justificarea solicitării de noi fonduri europene nerambursabile. Una pentru care au fost anunțate mai multe dezbateri publice. Ce veți propune în aceste dezbateri/întâlniri publice?

Vor fi multe de cerut, dar m-aș mulțumi ca o singură doleanță să fie elaborată sub un titlu mare și roșu, să ne intre în cap. Și anume ca Sibiul să fie redat sibienilor. Oamenilor.

Pentru că de ani buni încoace, bugetul public al orașului alocă resurse consistente modernizării de străzi, lărgirii acestora, transformării în sensuri unice, creării de locuri de parcare și așa mai departe.

Deși încă nu tocmai la o cotă de avarie, politicile publice ale orașului se învârt în jurul automobilului personal. Fapt care izvorăște, cel mai probabil, din dorința unei majorități vocale: sibienii par a-și dori mai multe locuri de parcare, decât trotuare mai largi și umbrite. Aceiași sibieni par mult mai nervoși că nu sunt străzile deszăpezite ”la minut” și nu că trotuarele rămân ascunse sub nămeți. N-am spune ”nu” cheltuirii unor sume aberante doar ca să avem parcare subterană în Piața Mică și nu ne doare deloc faptul că o fermecătoare piațetă precum Huetul este sacrificată barbar doar pentru ca angajații Primăriei și ”piloșii” să aibă parcare ”la ușa biroului”. Ne ”doare în basca muncitorească” de faptul că autobaza Tursib va fi relocată și de modul în care afectează acest lucru transportul public, căci ne interesează mai mult ce se construiește în locul vechii autobaze de pe Calea Dumbrăvii. Pistele pentru biciclete sunt văzute mai mult ca un moft care trebuie bifat (și doar l-am bifat, chiar dacă mai elegant decât în alte părți), iar când se pune în discuție proiectul unei ”zone metropolitane Sibiu”, singura modificare văzută este aceea că ”vor crește impozitele unora”.

Cine-i de vină că Sibiul nu prea mai e al oamenilor? În primul rând, sibienii. Șoferii sunt extrem de irascibili când văd ”inconștientul” pieton care folosește și el strada. Ce caută acolo? Să se ascundă naibii pe trotuarele înguste și să aibă capul pe umeri când traversează chiar și pe zebră, dacă vrea să rămână cu picioarele întregi. Aici domnesc șoferii, nu oamenii!

Apoi, vina este împărțită de cei care conduc destinele orașului. Mai ales a ultimilor arhitecți șefi pe care i-a avut și îi are orașul. Sibiul nu are deloc o viziune urbanistică care să pună în centru omul și calitatea vieții acestuia în mediul urban. PUG-ul este doar o poveste care n-a interesat pe nimeni și ale cărui idei mărețe sunt ciopârțite birocratic. În Primărie, dar și în birourile private din oraș, nu par să lucreze arhitecți care să-și înțeleagă ampla menire de modelare a vieții, ci mai degrabă funcționari care au rolul de a bifa lista de documente obligatorii pentru obținerea autorizațiilor sau întocmirea de PUD-uri. Care autorizații și PUD-uri, PUZ-uri, PUZCP-uri și ce vor mai fi fiind, iarăși nu au nicio legătură cu urmărirea menținerii - dacă nu cumva chiar creșterii - calității vieții sibianului.

Nu suntem sub cod roșu, încă. N-avem nici pe departe problemele Clujului, de exemplu, unde un drum de dimineață înspre școală este echivalentul unei excursii în împrejurimi ca durată. Dar nici pe drumul cel bun nu e orașul. Haosul urbanistic care se amplifică pe teritoriul comunelor limitrofe și chiar și în interiorul orașului va genera efecte negative, pentru a căror limitare sau eliminare în viitor va fi nevoie de resurse ample.

Dar cine să gândească vizionar, cine să își permită să viseze la un Sibiu al oamenilor? Noi avem de rezolvat locuri de parcare și străzi cu un trafic mai rapid, plus blocuri, cât mai multe blocuri de locuit, eventual un mall și – ”trolling” să fie – un multiplex. Sibiul este al mașinilor!

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

15 comentarii

cipi

Acum 9 ani

Este nevoie urgenta de construirea unui inel al orasului.Daca nu sunt bani macar sa fie proiectat si in acel loc sa nu se construiasca nimic ca mai tarziu va fi prea tarziu daca nu si este vazand haosul de pe Calea Cisnadiei.
Raspunde

hai-hui

Acum 9 ani

Da, am mai spus-o aici... Problemele de trafic de pe Calea Cisnadiei sunt mai mari decat cele de la Selimbar... Pentru cine nu a vazut o coada de 2 km de masini sa mearga lunea la 8 si ceva dinspre Cisnadie spre Sibiu... Si problemele astea au toate sansele sa creasca exponential pentru ca acolo se construieste in prostie...
Raspunde

a

Acum 9 ani

Tin sa contrazic ultimul punct, despre blocuri: asa se dezvolta un oras in caz ca nu stiai, pe vertical, pentru a reduce distantele pe orizontal. Creezi distante mici pe orizontal? Nu mai e nevoie de masini asa mult. Nu mai e nevoie de masini? Nu mai ai aglomeratie si e mai usor pentru pietoni. A si sa mai contrazic un alt lucru. Nu e al masinilor inca. Atunci cand e total necesar sa mergi cu masina indiferent ce destinatie ai (vezi SUA), atunci e al masinilor. In Sibiu trebuie doar un PUZ care sa se respecte ca la carte si cand s-a incalcat cel mai mic punct, arhitectul sef impreuna cu lacheii lui sa isi dea demisia in secunda 2. Doamna care este acum e total inutila, da autorizatii peste autorizatii fara sa le analizeze si uite asa te trezesti cu casa construita intre blocuri.
Raspunde

...

Acum 9 ani

Se poate construi pe verticala daca nu reduci distanta dintre blocuri "la absurd"...
Raspunde

Marius

Acum 9 ani

Asta cu coada de cal care mege cu bicicleta pe contransens :)))) Asta ne da noua exemple :)))) Ma doare capul.
Raspunde

Silviu

Acum 9 ani

Te deranjeaza coada de cal sau ce? In loc sa te gandesti ce te afecteaza si cum ai vrea sa arate Sibiul si sa propui solutii, pe tine te intereseaza cum sunt tunsi oamenii?
Raspunde

Alin

Acum 9 ani

Totul ține de educație...
Raspunde

m

Acum 9 ani

centura Zona de vest - Turnisor - Strand - V.Aurie - hipodrom - Selimbar
Raspunde

hai-hui

Acum 9 ani

SV: Turnisor (zona Trident) - Campusor - Tilisca - Valea Aurie - Strada Ludus - Scoala de Caini - Calea Cisnadiei - Troita/Dedeman.
Raspunde

D

Acum 9 ani

Autobaza Tursib trebuia mutata. Nu mai putea ramane acolo, in stare destul de proasta. Orarul autobuzelor se va ajusta si totul va merge inainte. Centura de sud trebuie sa ocoleasca si Turnisorul, nu poate trece pe strada Cimitirului care este destul de stramta. Poate insa trece pe strada Aviatiei daca se largeste pe terenul Metro (?), apoi sa se desprinda din Aviatiei si sa ocoleasca Turnisorul pe langa gardul aeroportului. Dupa care urmeaza traseul clasic -ajunge pe calea Poplacii in zona unde trebuie facut spitalul, apoi pe strada Ludos ca sa nu taiem padurea, pe drumul scolii de caini (?), si apoi spre calea Cisnadiei (?) poate subteran ca sa nu taie terenurile de sport ale scolii de caini. Asta daca mai e li ber terenul intre calea cisnadiei si scoala de caini. Intre calea cisnadiei si dedeman, terenul e cam ocupat de cladiri aliniate la cale
Raspunde

DD

Acum 9 ani

Cred ca ar trebui sa ne gândim încet-încet la un inel cu mijloc de transport accesibil si rapid. Poate o linie de tramvai. Costa mai mult la început, dar poluează mai puțin si transporta mai multi călători. Va aduceți aminte de ideea inelului feroviar pe liniile CFR existente? Nu era asa rea, dar părea ciudata acum 10 ani. Acum nu mai pare...
Raspunde

Alx

Acum 9 ani

Traficul in oras e destul de intens.Trebuie facut ceva solutia sensurilor unice a fost o mare tampenie mai ales pe Calea Dumbravii.Sa folosesti Piata Huet cu destinatie de parcare pentru alesi e o mare magarie.Normal lucrurile ar trebui facute in asa fel incat sa fie multumiti si soferii si pietonii.Dar din pacate se fac prost pentru ambele categorii.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus