Procedura de achiziție publică pentru atribuirea contractului de salubrizare, măturare, spălare și stropire a căilor publice din oraș a fost contestată de o societate din afara Sibiului. Motivul contestației: mașinile solicitate prin caietul de sarcini sunt prea noi.
Lansată pe 30 august, procedura de atribuire a contractului pentru salubrizarea domeniului public al municipiului Sibiu și al stațiunii Păltiniș a fost deja contestată. În cursul zilei de joi a acestei săptămâni, pe adresa Primăriei Sibiu a fost depusă o contestație și o cerere de suspendare a procedurii de atribuire, redactată de o societate comercială din alt județ (datele de identificare ale societății au fost anonimizate).
Societatea respectivă contestă faptul că în caietul de sarcini al procedurii, referitor la dotările solicitate operatorilor interesați, Primăria Sibiu solicită utilaje de generație nouă, cu normă de poluare Euro 6. ”Operatorul este obligat ca utilajele solicitate ca dotare minimă să se încadreze în normele de poluare admise. Cerința minimă obligatorie este Euro 6”, este articolul contestat la Consiliul național de soluționare a contestațiilor (CNSC). Această cerință este considerată ca având în caracter restrictiv, iar societatea contestatoare invocă în acest sens și un articol din Legea 98/2016, privind achizițiile publice. ”Specificațiile tehnice trebuie să permită tuturor operatorilor economici accesul egal la procedura de atribuire și nu trebuie să aibă ca efect introducerea unor obstacole nejustificate față de asigurarea unei concurențe efective între operatorii economici”, este articolul de lege invocat.
CNSC nu a judecat, deocamdată, contestația depusă, dar există posibilitatea ca judecătorii Consiliului să suspende procedura de atribuire până la finalizare disputei, în cadrul căreia este solicitată eliminarea pasajului referitor la norma de poluare impusă autospecialelor.
Primăria Sibiu: un standard incontestabil pentru calitatea serviciilor oferite cetățenilor
Prealabil contestației depusă la CNSC, societatea în cauză a transmis o notificare Primăriei Sibiu, prin care i-a solicitat să elimine pasajul referitor la norma de poluare Euro 6. „Autoritatea contractată nu elimină cerința privind norma de poluare minim Euro 6. Cerința «Euro 6» ca cerință minimă obligatorie este stabilită de către Autoritatea contractantă în vederea realizării obiectivelor stabilite prin Strategia UE și a Strategiei integrate de dezvoltare a municipiului Sibiu 2023, Strategia de adaptare la schimbările climatice, Planul de acțiune pentru energie durabilă (toate adoptate de Consiliul local și care includ componente clare referitoare la reducerea poluării – n.r.)”, se arată în răspunsul dat de Primăria Sibiu.
În acest răspuns, reprezentanții Direcției Tehnice și a Serviciului public de management și monitorizare a salubrizării din cadrul Primăriei Sibiu mai invocă măsurile și recomandările Comisiei Europene, mai ales cele referitoare la reducerea emisiilor de CO2. Totodată, sunt invocate și prevederi ale directivelor europene, în care sunt detaliate posibilitățile autorităților contractante de a solicita tehnologii moderne și inovative în scopul protejării mediului și a calității vieții. Lista motivelor pentru care această cerință să nu fie eliminată mai conține și alte referiri, inclusiv la caracterul cultural al Sibiului. ”Pentru toate aceste considerente, Autoritatea contractantă nu consideră norma de poluare Euro 6 solicitată operatorului de servicii de salubrizare stradală ca fiind restrictivă, ci aceasta reprezintă un standard incontestabil pentru asigurarea calității serviciilor oferite cetățenilor”, se mai arată în răspunsul dat de reprezentanții Primăriei Sibiu.
Un contract cu mai multe premiere
Aflată încă în derulare, cu termenul de depunere a ofertelor prelungit până pe 12 octombrie (inițial a fost stabilit pentru 5 octombrie), procedura de atribuire a contractului de salubrizare aduce câteva premiere pentru Sibiu. Contractul este de tip cadru și va fi semnat pe o perioadă de patru ani și nu mai include și activitatea de deszăpezire, precum până în prezent. În plus, suprafețele de curățat au fost extinse, totalizând acum străzi în suprafață de 3,2 milioane de metri pătrați și trotuare cu o suprafață de 871.000 de mp.
În acest context, și fondurile alocate acestui contract au fost mărite, ajungând la 51,4 milioane de lei, fără TVA (în acest moment, contractul de deszăpezire și salubrizare a domeniului public din Sibiu, semnat cu asocierea SC Schuster & Co Ecologic SRL, lider, și SC Getesib SA are o valoare de de 13,9 milioane de lei, fără TVA, fiind semnat pentru o perioadă de trei ani, care se încheie pe 8 decembrie 2017).
”O altă modificare importantă față de precedentul contract este faptul că sunt prevăzute suprafețe mai mari de carosabil și trotuare care vor fi spălate mecanizat, înregistrându-se o dublare și în cazul acestei suprafețe. Numărul de străzi ce trebuie stropite de firma de curățenie va crește de asemenea, aria prevăzută în contract fiind de patru ori mai mare decât cea acoperită de vechiul contract. În ceea ce privește golirea coșurilor de gunoi stradale, pentru centrul istoric acțiunea este prevăzută a fi repetată mai des în sezonul turistic și atunci când au loc evenimente de amploare în spațiul public“, anunțau reprezentanții Primăriei Sibiu înaintea lansării procedurii.
În plus, prin caietul de sarcini, firmelor interesate de acest contract li impuneau și indicatori de performanță. „Pentru centrul istoric sunt solicitate utilaje de mici dimensiuni, adaptate condițiilor din această zonă. Firma cu care se va semna contractul în urma procedurii de achiziție va fi obligată să îndeplinească anumiți indicatori de performanță care vor fi monitorizați de Primăria Sibiu atât prin inspectorii de teren, dar și prin programele informatice și de monitorizare GPS. În caz contrar, serviciile nu vor fi plătite și se vor aplica penalități“, mai arătau reprezentanții Primăriei.
O altă noutate este dată de modul de derulare al contractului. Astfel, dacă reprezentanții Primăriei nu vor fi mulțumiți de implementarea serviciilor de curățenie, aceștia pot rezilia contractul conform prevederilor acestuia. Însă pentru angajarea noului operator nu va fi mai nevoie de o nouă procedură de achiziție, deoarece actuala prevede posibilitatea ca noul operator să fie cel care s-a clasat pe locul doi în cadrul actualei licitații.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: Comisiei Europene , Primăria Sibiu , licitatie , Curățenie Națională , Primăriei Sibiu , procedura de atribuire , Direcției Tehnice , Pentru Sibiu , maturat stradal , Co Ecologic , Soma Salubrizare Sibiu
Vizualizari: 4765
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
Prof. de Geografie
Acum 1 oră
@Hermannstadt
Acum 2 ore
Pastor Marginas
Acum 2 ore
Pastor Marginas
Acum 3 ore
X