Luni,
26.09.2022
Ploi Scurte
Acum
12°C

Autostrada de nisip a Sibiului, etapa despăgubirilor: statul nu mai trebuie să dea, ci să ia 18 milioane de euro

Autostrada de nisip a Sibiului, etapa despăgubirilor: statul nu mai trebuie să dea, ci să ia 18 milioane de euro

În timp ce rezolvarea problemelor de stabilitate ale celor 22,11 km de autostradă dintre Săliște și Cunța sunt departe de a fi rezolvate, Compania națională de administrare a infrastructurii rutiere și constructorii de la Saligni Impregilo se poartă reciproc prin instanțe. Miza: despăgubiri de mai bine de 83 de milioane de lei. Care, au decis săptămâna aceasta judecătorii din Capitală, ar trebui restituite CNAIR.

83,15 milioane de lei este suma îndreptățită să o primească drept despăgubire compania Salini Impregilo, pentru modul de derulare a contractului de proiectare și execuție a lotului III al autostrăzii Orăștie – Sibiu, lot lung de 22,11 km și desfășurat între localitățile Cunța (jud. Alba) și Săliște (jud. Sibiu). Asta decidea Curtea Internațională de Arbitraj a Camerei Internaționale de Comerț (ICC) Paris în martie anul trecut. Pe 26 aprilie 2017, Judecătoria Sectorului 1 București a încuviințat executarea silită a CNAIR pe baza deciziei de la Paris, iar câteva zile mai târziu (pe 8 mai), reprezentanții firmei italiene de construcții au blocat conturile CNAIR, încasând astfel despăgubirile consfințite în capitala Franței.

Când rece, când cald

“Considerând că Arbitrul s-a pronunțat formal asupra Deciziilor Comisiei de Arbitraj cu privire la aspecte de jurisdicție, fiind prima fază de judecată a litigiului arbitral, fără să motiveze în fapt care au fost argumentele ce au dus la admiterea sumelor dispuse prin Deciziile Comisiei de Arbitraj, CNAIR, prin Direcția Juridică, a depus în data de 10.05.2017 la Judecătoria Sectorului 1 București o contestație la executare prin care cerea anularea tuturor actelor de executare efectuate în acest dosar“, se arată într-un comunicat remis redacției Turnul Sfatului de către CNAIR, în cursul zilei de joi. Procesul de la Judecătorie s-a încheiat în 3 noiembrie anul trecut, când Judecătoria Sectorului 1 a respins acțiunea autorităților române.

CNAIR a formulat apel, care s-a judecat la Curtea de Apel București. Iar magistrații acestei instanțe au schimbat cursul despăgubirilor, prin hotărârea pronunțată acum două zile. “Admite acţiunea în anulare formulată de reclamanta. Desfiinţează hotărârea finală parţială pronunţată în cazul ICC nr.21328/MHM/2015 şi trimite cauza spre competentă judecare la Curtea de Arbitraj Comercial Internaţional de pe lângă Camera de Comerţ şi Industrie a României“, se arată în minuta publicată de Curtea de Apel București pe data de 16 octombrie 2018.

CNAIR a anunțat că această hotărâre le va aduce înapoi cele peste 83,15 milioane de lei în discuție. “Curtea de Apel București a admis acţiunea în anulare formulată de juriștii CNAIR, obligând Antreprenorul Salini Impregilo S.p.A să restituie companiei suma de 83.158.980,82 lei“, se mai arată în comunicatul emis joi de Companie. Comunicat care nu amintește, însă, de faptul că hotărârea emisă de Curtea de Apel nu este nici definitivă, nici executorie. “Cu recurs în 15 zile de la comunicare. Recursul se depune la Curtea de apel Bucureşti“, se mai arată în extrasul publicat pe site-ul Curții.

in doua luni valul de pamant a inaintat spre calea de rulare cu un metru si jumatate autostrada Anul trecut, Turnul Sfatului a realizat un test în zona dealului Bucium, pentru a vedea dacă și cât de repede mai înaintează alunecările de teren înspre calea de rulare

Povestea e departe de a se fi încheiat

Contractul de realizare al celor 22,11 km de autostradă a fost semnat în iunie 2011 cu firma Impregilo SpA (care în 2014 a fuzionat cu Salini SpA) pentru suma de 604,7 milioane de lei, fără TVA. Termenul inițial de finalizare a fost stabilit pe 17 aprilie 2013, dar deschiderea circulației a fost realizată abia pe 14 noiembrie 2014, în special din cauza alunecărilor. Cu autostrada închisă circulației în septembrie 2015 din cauza unei crăpături de 50 de metri în asfalt, contractul nu a fost considerat niciodată îndeplinit și a fost reziliat în ianuarie 2016, după patru luni în care constructorii au refuzat să mai repare cei 50 de metri de crăpătură. În locul căreia a rămas o groapă de 200 de metri, săpată pentru a elimina cauzele care au dus la crăpătura în creștere. Până la rezilierea contractului, Salini Impregilo SpA a încasat 602,9 milioane de lei. Nu i-a putut folosi pe toți, deoarece scrisoarea garanție constituită la semnarea contractului, în valoare de 60,4 milioane de lei, a fost executată de autorități în aprilie 2016. Din acești bani au fost achitate lucrările de refacere a gropii lăsată de constructorii italieni, lucrări în valoare de 8,8 milioane de lei.

În acest moment, autostrada este deschisă, dar multitudinea de probleme i-a determinat pe cei din conducerea CNAIR să ceară o expertiză a întregului lot de 22,11 km. Pentru această expertiză care urma a fi realizată în decurs de 15 luni a fost organizată o licitație în mai 2016. Din documentația de atribuire a contractului de realizare a expertizei, rezulta faptul că în urma lucrărilor executate de firma italiană au fost descoperite nenumărate neconformități. Licitația din mai 2016 nu a avut nicio finalitate și a fost reluată în august 2017, însă nici această a doua procedură nu a avut succes: nicio companie nu s-a arătat interesată de contractul de realizare a expertizei, contract cu o valoare estimată la trei milioane de lei, fără TVA. CNAIR a anunțat că plănuiește “spargerea“ acestei expertize în părți mai mici, pentru a fi mai ușor să găsească firme interesate de a verifica ce a fost și ce nu a fost bine realizat la autostradă, să propună lucrările de remediere și să supravegheze execuția acestora. Până azi, însă, CNAIR nu a mai lansat, însă, vreo licitație cu acest obiect.

Citește și Autostrada de nisip a Sibiului. Dezastrul care va mai înghiți sute de milioane | Foto și video

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus