Vineri,
10.07.2020
Cer Senin
Acum
29°C

Primul coridor dedicat exclusiv bicicletelor în Sibiu: parcări desființate, străzi transformate în ”shared-space”

19 Septembrie 2019 22:20

Primul coridor dedicat exclusiv bicicletelor în Sibiu: parcări desființate, străzi transformate în ”shared-space”

Primul coridor de deplasare dedicat exclusiv bicicliștilor, care să lege un cartier de centrul orașului, a fost scos la licitație de administrația locală. Proiectul prevede amenajarea unei piste de bicicliști care va duce la desființarea locurilor de parcare de pe str. George Coșbuc, în timp ce alte trei străzi vor deveni ”shared-space”. Unde prioritate o au pietonii și bicicliștii, iar mașinile au o viteză maximă de 5 km/h.

2.265 de metri va avea lungime primul coridor de deplasare menit să lege un cartier de centrul orașului. În cazul de față, Primăria a lansat licitația pentru conectarea cartierului Ștrandul de centru și, totodată, de parcul Sub Arini. Ideea acestui proiect este de a oferi bicicliștilor un coridor de deplasare exclusiv pe cât posibil, delimitat de spațiile destinate deplasării mașinilor sau pietonilor.

harta coridor ansamblu

Conexiunea cu centrul orașului va fi doar începută, însă, în sensul că acest proiect se va derula în paralel cu un altul – cel de amenajare a pistelor de biciclete pe malurile Cibinului -, iar acesta din urmă va lega propriu-zis Ștrandul de centru.

”Coridorul va asigura un flux de trafic al bicicliștilor considerabil, reprezentând o alternativă ecologică și sănătoasă de transport pentru cetățeni. Coridorul de deplasare propus asigură de asemenea conectarea tronsoanelor propuse cu infrastructura existentă de piste de biciclete”, caietul de sarcini al proiectului

Pe unde va trece pista de biciclete

Strada pe care pista va avea cea mai mare lungime este Maramureșului, considerată și ”capăt de proiect”. Capătul pistei a fost stabilit a fi aproximativ vizavi de stadionul Voința (în zona curbei de pe strada Maramureșului de dinaintea intersecției cu șoseaua Alba Iulia). Locul aparent ales ”în mijlocul câmpului” este, în schimb, capătul viitoarei piste de biciclete, cea care ar urma amenajată pe malurile Cibinului. Iar această viitoare pistă de biciclete va asigura, de fapt, legătura dintre Ștrand și centrul orașului. Pista urmează să fie realizată din fonduri europene, proiectul fiind depus pentru obținerea finanțării.

1 coridor biciclete str maramuresului

2 coridor biciclete str maramuresului

3 coridor biciclete str maramuresului

 

Cei 750 de metri de pistă de bicicletă amenajată pe str. Maramureșului vor avea o lățime de doi metri (câte un metru pentru fiecare sens) și vor fi amenajați pe partea dreaptă (între trotuarul străzii și calea ferată), se arată în Documentația de avizare a lucrărilor de investiții (DALI), realizată pentru această pistă de biciclete. Spațiul de siguranță dintre pistă și trotuar va fi de o jumătate de metru, cu excepția parcării din apropierea intersecției cu strada Gorjului, parcare pe care pista o va ocoli.

4 coridor biciclete str prof aurel popa

La intersecția cu strada Prof. Aurel Popa, traseul pistei de biciclete va ”părăsi” strada Maramureșului și va continua paralel cu traseul căii ferate. Pe str. Aurel Popa, însă, pista va mai avea o lungime de 145 de metri, oprindu-se undeva în dreptul spațiului verde rămas lângă biserica ridicată aici.

Străzile unde pista are un singur sens de mers

Pe str. Doljului, pista va avea un singur sens de circulație, înspre str. Bihorului, și o lățime de un metru. Va fi amenajată adiacent străzii, la o distanță de un metru de aceasta și la 0,5 m de țeava de gaz. Potrivit proiectului, pista va fi delimitată de stradă și cu separatori fizici.

5 coridor biciclete str doljului

Pe str. Bihorului, pista ar urma să continue tot cu un singur sens, urmând a fi ”amplasată în cadrul lățimii trotuarului stâng al străzii și la o distanță de 0,50 m de stâlpii de iluminat”.

6 coridor biciclete str bihorului

Tot cu un sens de circulație va continua pista și pe strada Gorjului, ”amplasată în cadrul lățimii trotuarului stâng al străzii (pe direcția de mers dinspre strada Maramureșului către strada Ștrandului)”.

8 coridor biciclete str strandului

Pe cei 145 de metri ai proiectului în zona Ștrandului, pista de biciclete va fi amplasată ”în cadrul lățimii trotuarului stâng al străzii respectiv al parcării existente fiind poziționată la o distanță de 2,50 – 3,50 m de limitele de proprietate”.

Parcări desființate pentru biciclete

Pe strada George Coșbuc, pentru a face loc pistei de biciclete, proiectul prevede desființarea locurilor de parcare amenajate în prezent pe stradă. Aici pista va avea dublu sens de circulație, deci o lățime de doi metri și va fi delimitată de stradă cu separatori fizici.

9 coridor biciclete str george cosbuc

Primele străzi ”shared-space”. Prioritatea o au pietonii și bicicliștii

Legătura dintre cartierul Ștrand și parcul Sub Arini ar urma să fie făcută, în continuare, prin intermediul străzilor Theodor Neculuță, Munteniei și Pasajul Spitalului. Cum toate aceste străzi sunt înguste, asemeni trotuarelor, administrația propune prin intermediul DALI transformarea acestora în ”shared-space” (spațiu utilizat de toți participanții la trafic). Practic, pe aceste străzi vor avea prioritate pietonii și bicicliștii, iar mașinile vor avea o limită de viteză de 5 km/h.

12 coridor biciclete str pasajul spitalului 11 coridor biciclete str thedor neculuta

Prioritate pentru bicicliști și la trecerile de pietoni

Zonele de ”conflict” cu traficul auto sunt și cele din preajma trecerilor de pietoni, unde bicicliștii vor avea, însă, prioritate, iar mașinile vor fi domolite cu limitatoare de viteză. Totodată, proiectul are în vedere și ridicarea la cotele proiectate ale străzilor ale gurilor de scurgere existente, precum și a aerisitoarelor de gaze. ”Având în vedere realizarea acestor piste dedicate exclusiv bicicliștilor, pentru asigurarea siguranței circulației acestora, în zona tuturor trecerilor de pietoni se vor monta pe carosabilul străzilor adiacente limitatoare de viteză astfel încât să permită fluidizarea circulației bicicliștilor”, se mai cere prin documentația de licitație.

Scări reamenajate

Traseul ales pentru această pistă de biciclete urmează și străzi care sunt legate între ele cu scări (legătura dintre Moldovei și Ștrandului, cea dintre Munteniei și Pasajul Spitalului și cea dintre Moldovei și Theodor Neculuță). Aceste scări vor fi reamenajate ”pentru facilitarea ghidării bicicletelor la coborârea sau urcarea pe trepte a bicicliștilor”, după cum se arată în caietul de sarcini al proiectului. ”Se vor prevedea câte un profil metalic în formă de U pentru facilitarea ghidării bicicletelor la coborârea sau urcarea pe trepte a biciclistului”, este soluția propusă de Urban Scope, cei care au elaborat documentația DALI.
Indicatorii minimali ai proiectului Strada Maramureșului – pistă de biciclete în lungime de 759 m; Strada Profesor Aurel Popa – pistă de biciclete în lungime de 145 m; Strada Doljului (tronson cuprins între strada Maramureșului și strada Bihorului) – pistă de biciclete în lungime de 148 m; Strada Bihorului (tronson cuprins între strada Doljului și strada Gorjului) – pistă de biciclete în lungime de 89 m; Strada Gorjului - pistă de biciclete în lungime de 290 m; Strada Ștrandului (tronson cuprins între strada Gorjului și scările de acces către strada Moldovei) - pistă de biciclete în lungime de L=145 m Strada George Coșbuc (tronson cuprins între strada Transilvaniei și strada Dobrogei) - pistă de biciclete în lungime de L=114 m Strada Theodor Neculuță – zonă shared space în lungime de 201 m Strada Munteniei – zonă shared space în lungime de 175 m Strada Pasajul Spitalului – zonă shared space în lungime de 138 m Zonă de tranzit între strada Ștrandului și strada Moldovei - profil metalic în formă de U pentru facilitarea ghidării bicicletelor la coborârea sau urcarea pe trepte a biciclistului – L=29,00 m Zonă de tranzit între strada Moldovei și strada Theodor Neculuță - profil metalic în formă de U pentru facilitarea ghidării bicicletelor la coborârea sau urcarea pe trepte a biciclistului – L=60,00 m și scări noi cu lățimea de 3,00 m – L=55,00 m Zonă de tranzit între strada Munteniei și strada Pasajul Spitalului - profil metalic în formă de U pentru facilitarea ghidării bicicletelor la coborârea sau urcarea pe trepte a biciclistului – L=5,00 m

Când și cât?

Valoarea estimată a contractului tocmai scos la licitație de Primăria Sibiu este de 2,79 milioane de lei, fără TVA. Contractul prevede atât realizarea proiectului tehnic, a detaliilor de execuție, obținerea autorizației de construire, cât și execuția lucrării, dar și asistența tehnică necesară. Termenul de depunere a ofertelor de către firmele interesate de contract a fost stabilit pentru ziua de 16 octombrie 2019.

Pentru realizarea documentațiilor, perioada prevăzută în caietul de sarcini este de trei luni. Iar pentru execuția propriu-zisă a noii piste de biciclete, termenul prevăzut este de 12 luni de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor. Potrivit datelor din DALI, viitorul coridor de deplasare ar putea fi folosit din luna iunie a anului 2021.

Doar 1,8%

Potrivit DALI, bicicleta este utilizată de sibieni doar pentru 1,8% din totalul deplasărilor (26,2% - transport public, 30,8% - mersul pe jos, 41,2% - autoturism, motocicletă etc). ”Motivele acestui procent redus de utilizare al bicicletei sunt deficiențele constatate în ceea ce privește infrastructura specifică acestui mod de deplasare, respectiv: discontinuități ale rețelei de piste de biciclete existente, existența unor sectoare de piste subdimensionate, absența unor spații de protecție față de celelalte fluxuri de trafic (vehicule, pietoni), numărul redus de parcări pentru biciclete, inexistența unui sistem de închiriere a bicicletelor, care să contribuie la creșterea accesibilității și atractivității acestui mod de deplasare”, se arată în studiul DALI.

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

30 comentarii

S

Acum 9 luni

Oamenii care stau pe tronsonul Dobrogei-Transilvaniei pe Coșbuc nu prea au garaje. În plus, strada e destul de larga acolo. Dar voi vreți sa le desființați locurile de parcare. Asta în timp ce cei de pe tronsonul Transilvaniei-Rațiu au mai multe curți și garaje, iar strada Coșbuc e mai strâmtă acolo. pe Crisanei, Rațiu și pe tronsonul transilvaniei-ratiu al lui Coșbuc ar trebui sa dispară locurile de parcare. Măsurați poluarea din zona aia. În rest e chelului tichie de mărgăritar. Ne putem da liniștiți și acum cu bitza pe trotuarul larg din fata profi-ștrand și de pe Gorjului, pe neculuta și pe Munteniei, nu trebuie nici o pista acolo. Bani aruncați. Doar pe Doljului pare ok ideea, e distrus trotuarul. Ca și pe Gorjului, pe lângă biserica (unde nu va interesează, se pare. Mai bine parcelati trotuarele bune decât sa le reparați pe cele proaste...). Si faceți trecere la intersecția dintre Coșbuc și Transilvaniei. Știu ca e vârful dealului, dar de aia se învață oprirea și pornirea în rampa.
Raspunde

Xulescu

Acum 9 luni

Primarul care promite și face ar trebui să își facă notițe. Poate învață și el că nu orice trotuar este automat pistă de biciclete.
Raspunde

Marius

Acum 9 luni

Partial, suna bine. Pe de alta parte, fara intentia de a fi carcotas, latimea de 1 m/sens e minima. Cand mergi cu remorca de bicicleta de 2 copii, esti la limita-limita. Curios, am cautat informatii; asta am gasit ca normativ: 1 m latime/sens si 0.5m latimea minima intre biciclisti. Sursa: https://www.mdrap.ro/userfiles/Ghid%202016%20-%20draft%20final%20v5_2%20(2).pdf Si in limba engleza: https://bicycledutch.wordpress.com/2011/06/30/how-wide-is-a-dutch-cycle-path/
Raspunde

archi

Acum 9 luni

nea marius, m-ai spart! oare cati bani o fi luat ela de-o (tehno)redactat ghidul? wow! asta in romania? peste cati (zeci de?) ani? oare de acolo s-au inspirat eia care au proiectat si realizat coborarea din poza: https://www.google.ro/maps/@45.7887889,24.1745605,3a,75y,152.18h,85.72t/data=!3m6!1e1!3m4!1sVxr0JOyfUNu-Xntq7fX3dw!2e0!7i13312!8i6656?hl=en
Raspunde

un sibian

Acum 9 luni

pista de biciclete spre Rasinari e de 0.5 m / sens...asa ca daca o fac 1 m / sens...
Raspunde

mihai

Acum 9 luni

Ce bine sunt sarcastic! Ieri pe Alba Iulia unde exista pista era sa intre un biciclist in mine care mergea bineinteles pe trotuar! Desi sunt locuri de parcare putine primaria le si desfiinteaza!
Raspunde

Tudose marilena

Acum 9 luni

Bine ca sint bani pentru piste de bicicleta iar pentru asfaltarea unei străzi de 60 metri lungime și 3 lățime nu sint cu toate ca locatarii își plătesc taxele și impozitele,strada care cică era prinsa în programul de asfaltare de doi ani. Noi sintem buni la alegeri iar apoi promisiuni...
Raspunde

2cents

Acum 9 luni

3m latime? aia nu e strada, dar in Sibiu orice este posibil in domeniul urbanismului.
Raspunde

Ale Nutescu

Acum 9 luni

What a ghei city!!!
Raspunde

un biciclist & sofer

Acum 9 luni

daca faceti pista precum desenat o sa blocati posibila extindere cu inca o banda de mers pt autovehicule pe maramuresului. Daca tot faceti plan si santier si planuiti extindere pod peste cibin in zona lidl/petrom, de ce nu faceti maramuresului pe 2 benzi de la podul peste cibin pana la intersectia cu str. Aurel Popa? ar incape si 4 benzi intre A. Iulia si Aurel Popa. Astfel cand cineva face stanga pe Carlova, Doljului, pe alee intre blocuri sau in diverse parcari nu mai opreste toata coloana in spate (asta pe langa incetinirea coloanei de catre limitatoarele propuse pt intersectia cu pista). Si dupa extinderea asta incape si pista, care pista de 2m e mult prea ingusta din nou (vezi Sibiu -Rasinari) in conditiile in care spatiu este berechet pe maramuresului.
Raspunde

Un Sibian

Acum 9 luni

”daca faceti pista precum desenat o sa blocati posibila extindere cu inca o banda de mers pt autovehicule pe maramuresului.” Posibila extindere? Ce rost mai are să faci piste de biciclete și benzi dedicate pt autobuz dacă îi faci în continuare omului benzi pentru mașini? Așa-l descurajezi tu pe om să nu mai ia mașina? Ideea e menită să-l încurajezi să folosească transportul în comun și/sau bicicleta, nu să-i creezi oportunitatea să circule în continuare cu mașina. Mașina trebuie încet, încet să treacă în plan secund, iar transportul în comun și bicicleta să devină principalele mijloace de transport. Mașinile alea au nevoie de locuri de parcare. E mult mai convenabil pentru primărie, pe termen lung, să circule cât mai mulți oameni cu bicicleta și autobuzul decât cu mașina, pentru că în loc de parcări supraterane/subterane nu trebuie să construiască decât parcări de biciclete, niște bare de fier fixate în ciment. Iar parcările, fie ele supraterane, fie ele subterane sunt foarte costisitoare. 0Așa au procedat și olandezii. De fapt, modelul e preluat de la ei. PS Situația actuală e foarte gravă și se agravează în continuare. Se cumpără tot mai multe mașini (pt că transportul în comun nu este de încredere - în mod, paradoxal, din cauza prea multor mașini autobuzele stau blocate în trafic și n-au cum să ajungă la timp), la un moment dat vom ajunge într-o situație similară cu a Bucureștiului: 2, 3 milioane de mașini la 300.000 de locuri de parcare. Încearcă tu, ca primar, să eliberezi benzi unde sunt parcate mașini la trotuar ca să faci benzi dedicate de autobuze. Nu te va lăsa nici un proprietar de mașină. Unde duci mașinile alea, că n-ai unde, n-ai parcări. Chiar și acum, cei de pe Coșbuc sunt cam în aceeași situație. În concluzie, dacă nu se mișcă rapid, Sibiul va ajunge într-o situație fără ieșire.
Raspunde

S

Acum 9 luni

@biciclist & sofer Maramureșului lărgită? Adică mai puțin spațiu verde între drum și calea ferata? Terminați cu prostiile astea. Dacă vreți drumuri mai largi, sa fie subterane.
Raspunde

Adrian Florea

Acum 9 luni

E destul de simplu; se cheltuie banii alocați (lucrările vor consta cel mai probabil în marcaje) apoi mașinile se vor parca pe ”pistele” de biciclete - că oricum nu controlează/amendează nimeni. Exact cum se întâmplă și acum, cu pistele actuale. Mulțumim doamna primar, mai candidați odată, că vă votăm din nou !
Raspunde

Anonymus

Acum 9 luni

daca tot se fac aceste piste poate iasa si pozitia sa verifice modul in care sunt utilizate de unii cum ar fi biciclisti care merg pe ele pe contrasens, la fel si cei cu trotinete sau alte elemente mobile pe 2 roti. mai nou si cei cu scutere cand se fac aglomeratii se baga pe pistele de biciclete. politia din sibiu chiar nu poate sa isi faca datoria? nu i-am mai vazut pe strazi de la Summit cand se circula excelent si toata lumea respecta regulile de circulatie...
Raspunde

Primaria Sibiu e depasita rau

Acum 9 luni

Si e blocata in trecut. Sa admitem ca in ultimii 15-20 de ani traficul s-a dublat in Sibiu. Daca numarul de locuitori si de masini va continua sa creasca in acelasi ritm inca 10 ani, rezolvam mai mult de 1,8% din problema DOAR cu pista aceasta ?
Raspunde

Nelutu

Acum 9 luni

Ei , acum e acum ! Pina azi, atita am scris, si toti mi-au dat note proaste ca la ce imi trebuie mie loc de parcare daca stau in centru ! Va doream sa va vina si voua rindul sa nu aveti loc sa parcati , sa nu va puteti odihni din cauza ,,activitatilor culturale" pe care primaria le organizeaza in centru si de pe urma carora unii se aleg cu bani grei ! Au gasit si alte cartiere , motivul fiind mersul cu bicicleta !!! Acel tmp a sosit !!! Ce proiecte,ce schite frumoase ! Mai ca-mi vine sa-mi iau bicicleta ! (Am glumit!) Zona pietonala in Strand ,in Hipodrom ,totul pentru 1,8 la suta din oameni care folosesc bicicleta ! Incredibil !
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Un Sibian din Ștrand

Acum 9 luni

”totul pentru 1,8 la suta din oameni care folosesc bicicleta ! Incredibil !” Deșteptul lui pește, cifra e de 1.8% în mare parte din cauză că e pericol de moarte să mergi cu bicicleta pe glumele de benzi desenate cu vopsea din Sibiu. Normal că nu sunt atâția dispuși să-și pună în pericol viața. Cu toate astea, nr-ul bicicliștilor, chiar și cu caricaturile alea de benzi, a tot fost în creștere în ultimii ani. Am colege la lucru, doamne în vârstă, care merg cu bibicleta în parc, dar care spun că le e prea frică să circule pe stradă, și că ar face-o, mai ales în drum spre lucru. Dacă le creezi o infrastructură oamenilor, cifra aia de 1.8% va crește considerabil în toate segmentele de vârstă. Apropo, tu nu ești în stare să ieși de pe placa aia a ta cu gălăgia provenită de la evenimentele din centru și dispariția locurilor de parcare din PIAȚA Huet, fosta PARCAREA Huet?
Raspunde

Manuela Izbicescu

Acum 9 luni

Vrem locuri special amenajate pentru gratar si automate de ciorba de burta!
Raspunde

Praf in ochi

Acum 9 luni

E, hai, si simultan largim Calea Cisnadiei doar pentru masini, fara coridor de deplasare pentru biciclisti!
Raspunde

Pepe

Acum 9 luni

La cum se lucreaza la primaria lu tanti Rezi am mare incredere ca va iesi un lucru de calitate! Si cantitate, pentru altii.
Raspunde

altul

Acum 9 luni

E bine ca este "shared-space" dar sa mearga si biciclistii tot cu 5 km/h.
Raspunde

Nelutu

Acum 9 luni

Pentru ,,desteptul " din Strand :de cine va e frica ? Cu putin curaj o sa ajungeti la 1,9 la suta ! Apropo : tu nu esti ala cu trotineta de care se feresc toti copii ? In postarile pe care le-am avut si o sa le mai am o sa-mi apăr dreptul meu de a veni acasa cu masina , fara sa trebuiasca sa sun la ,,piloni,, iar parcarea unei masini sa fie in apropierea casei. Daca pentru tine asta e prea mult ,o sa ai timp toata viata sa te dai pe trotineta electrica. Doar ca o sa fie cu 3 roti !
Raspunde

Un Sibian

Acum 9 luni

Evident, după mintea ta, cine ia apărarea transportului în comun e automat trotinetoist care dă peste copii. Ești în regulă? Am și mașină, și bicicletă, ”deșteptule”. Și nu parchez în fața blocului de fiecare dată. Știi de ce? Că tot orașul și-a luat mașină și e greu să prinzi loc de parcare fix în față, dai o tură, două, cauți un pic. Cam cum faci tu acum.
Raspunde

Robert

Acum 9 luni

Am impresia că se face totul pt ....500 de bicicliști...care oricum o jumătate de an nu folosesc bicicleta din cauza condițiilor meteo...și nimic pt...50000 de cond auto care platesc impozite! E corect???? Știu...trebuie sa ne dam ..ecologiști...europeni....etc...dar nu suntem pt că... uneori chiar nu se poate. Ce piste sunt și astea actuale???? Niste vopsea care prob a costat de 20 de ori mai mult decit costul real. Plus că majoritatea bicicliștilor fac ei pe...ecologiștii...corecții...etc dar sunt mult mai indisciplinați În trafic fata de automobiliști. Nu este zi să nu vezi...3...4...bicicliști circulind pe sens interzis ..alți...5...6...traversând pe bicicletă... alți...n...circulind nu pe pista amenajata cu pe carosabil...deși...pista lor e liberă etc . Așa că normal și corect ar fii că decizia sa aparțină celor care platesc impozite ..și chiar din banii lor...încet încet li se suprimă dreptul de a circula cu mașina. Doar...pt că bicicleta in Romania e...de fițe...nu de necesitate.
Raspunde

Nelutu

Acum 9 luni

Pentru ,,un sibian " (din strand ) daca a parca in fata casei ti se pare un moft , atunci iti meriti soarta ! Ce am spus eu de transportul in comun? Unde ai citit (desteptule) ca am scris eu asa ceva ? Poate pentru tine mersul cu bicicleta este transpot comun ! Eu il vad ca un hoby, un lucru sanatos pentru corp ,pentru a face miscare, relaxare. Asta o pot face si fara sa inchid strazi,sa desfintez parcari si sa ma laud ca am si masina si bicicleta( desteptule) Sa nu fii tu in locul meu sa ajungi acasa de la serviciu si sa vezi cite ture dau ca nu gasesc loc de parcare. Asta dupa 12 -14 ore de mers, cam 30 km / zi . Asta e serviciul,ce sa fac? Sa mai pedalez 8km dus-intors la serviciu ? Sa mai zic odata ,,desteptule"? Si eu si tu stim ce inseamna asta!!! Apropo, foarte bine scris d-le ROBERT !
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus